2015-05-30, 21:01
Medlem
Bollregs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollreg
Så nu överreagerar folk på en video igen.
Kom ihåg händelsen med 12-åringen på Malmö tågcentral innan ni gör bort er igen.

Snart kommer det förhoppningsvis en video som visar varför busschauffören blev bojad och nu är anmäld för våld mot tjänsteman.

Jag quotar mig själv då det bara tog 3 timmar innan en video kom ut där det påtalas att negern bitit en av kontrollanterna. Precis som i Malmö-fallet.
Citera
2015-05-30, 21:02
Medlem
Bokmasks avatar
21 sidor och ingen har bevis att kontrollanten har blivit biten?
Citera
2015-05-30, 21:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Bokmask
21 sidor och ingen har bevis att kontrollanten har blivit biten?

Exakt vad för slags bevis tänkte du det skulle finnas efter 21 sidor? Kanske gipsavgjutning?
Citera
2015-05-30, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quaresma
När min bror jobba som busschaufför på Arriva så fick dom åka gratis buss/tåg. Trodde det var mer regel än undantag.

Det kanske är andra regler för inhyrda busschaufförer, men man tycker att företaget borde bjuda på resor i tjänsten. I Storstockholms Lokaltrafik (SL) får samtliga anställda färdbevis, även om de bara arbetar i en tunnelbanespärr.
Citera
2015-05-30, 21:03
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Biljettkontrollanter utövar myndighet de också, biljettkontroll är en form av myndighetsutövning. Väktare faller inom den jobbkategori som åtnjuter tjänstemannaskydd trots att de inte utövar myndighet. I det här fallet vågar jag dock anta att det är kontrollanterna som griper honom och att väktarna tillkallas efteråt eftersom den bitne tjejen var kontrollant.

Stämmer, även parkeringsvakter anses utöva myndighet.

Det jag däremot är skeptisk till det är hur långt deras rätt till envarsgripande sträcker sig. Ett felaktigt envarsgripande från en biljettkontrollant bör inte som i fallet med polisingripanden, leda till ett åtal om våldsamt motstånd när den felaktigt gripne vill gå därifrån.

Jag tror, men är inte säker, att rätten till nödvärn mot andra myndighetspersoner än poliser är mer långtgående. Blir man angripen, helt obefogat av en biljettkontrollant, bör man ha rätt att slå sig ur dennes grepp och gå därifrån, även fast biljettkontrollantens våld inte är allt för allvarligt. Jag tror dock att rättsläget är oklart kring just denna fråga.
Citera
2015-05-30, 21:04
Medlem
Bollregs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Du har rätt. Jag gör en total pudel. Aftonhoran har uppenbart skitit i det blå skåpet. Riktigt illa, och t o m långt under den låga standard jag trodde dem om. De har redigerat för att få till en story som passar deras politiska agenda.

Trots det vidhåller jag att väktaren uppträder oprofessionellt.

Skrämmande, men inte förvånande, att aftonhoran klipper bort information som inte stämmer med deras agenda.
Citera
2015-05-30, 21:05
Medlem
NyttAnonymtKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 47012
Då dyker det upp en annan fråga, vad händer innan han "biter" henne? För de verkar ha dragit ut honom från bussen och medan han är på marken ska "bitandet" ha skett?
Kan det vara så att hon som tycker han är en idiot själv ha stoppat upp hennes hand i munnen på honom när hon försökte hjälpa sina kollegor?

Det skulle vara superintressant att veta faktiskt!

Troligaste scenariot är följande.
De upptäcker att han begår ett brott.
Eftersom bussen har en tidtabell att gå efter ber de honom följa med av.

Han vägrar och tjafsar, de försöker då med laga befogenhet, då han begått ett brott med fängelse i straffskalan, gripa honom och säkra tills dess att polis kommer.
Han gör motstånd och lyckas bita en av dem i tumultet.

Tror du på allvar att någon frivilligt stoppar sin hand i en okänd människas mun i syfte att bli biten?
cmon
Citera
2015-05-30, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Studsboll
Du har rätt. Jag gör en total pudel. Aftonhoran har uppenbart skitit i det blå skåpet. Riktigt illa, och t o m långt under den låga standard jag trodde dem om. De har redigerat för att få till en story som passar deras politiska agenda.

Trots det vidhåller jag att väktaren uppträder oprofessionellt.

Har aldrig förstått hysterin kring att man alltid förväntas uppträda som en präst eller dylikt. Väktaren har blivit kallad till platsen för att en kvinnlig kontrollant blivit biten av en våldsam tjuvåkare. Inte konstigt om man blir lite upp i varv och inte är helt friserad verbalt. Men självklart kunde det göras bättre, det är dock en bagatell i sammanhanget när de handskas med en oberäknelig individ som strax innan attackerat en kvinna.
Citera
2015-05-30, 21:07
Medlem
FritzDaCats avatar
Fina kommentarer till klippet:

https://www.facebook.com/TheSwedishLAD/videos/vb.764441536950417/892294804165089/?type=1&theater

Citat:
Mustafa Jamil
Misshandla sönder alla som försöker röra dig om de inte är polis. Kolla hon horan hon tror hon e över djurig knulla din mamma ditt svin du borde ha suttit i Josef fritzls källare.
Citat:
Noor Zadran
Äcklig svin! Jag hoppas det händer mej era äckliga horrasister..
Citera
2015-05-30, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
GT skrev om det redan igår.

http://www.expressen.se/gt/biljettkontrollant-biten-av-man-i-45-arsaldern/

Missade Aftonbladet det när de klippte ihop sin bluff?

Fast detta klipp kan inte röra sig om samma person som det klipp som TS länkar till. Man hör ju att när vakten säger "sluta sparka och håll dig lugn" så säger han med helt annan dialekt (mer som "äkta" göteborgsdialekt) "jag kan inte hjälpa det" - Låter väldigt annorlunda jämfört med hur busschauffören pratade, han bröt ju tydligt när han pratade.

Blir mycket förvånad om det handlar om samma person.
Citera
2015-05-30, 21:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN

Det jag däremot är skeptisk till det är hur långt deras rätt till envarsgripande sträcker sig. Ett felaktigt envarsgripande från en biljettkontrollant bör inte som i fallet med polisingripanden, leda till ett åtal om våldsamt motstånd när personen vill gå därifrån.

Jag tror, men är inte säker, att rätten till nödvärn mot andra myndighetspersoner än poliser är mer långtgående. Blir man angripen, helt obefogat av en biljettkontrollant, bör man ha rätt att slå sig ur dennes grepp och gå därifrån. Jag tror dock att rättsläget är oklart kring just denna fråga.

Nej det är inte minsta oklart. Ett grip av en myndighetsperson är exakt lika mycket "värd" som vilket annat grip (av t ex polis).

Nu har jag verkligen inte jobbat mycket med kollektivtrafik men jag har hämtat åtminstone två personer som ordningsvakter lämnat över till oss som kontrollanterna grep för bedrägligt beteende. I båda fallen blev det också anmälan för våld mot tjänsteman när de gjort motstånd mot kontrollanterna. Något som är så jävla onödigt.

Men så som du skriver det "blir man obefogat angripen" ja självklart får du använda nödvärn om du blir "obefogat angripen" men kommer en kontrollant och säger du är gripen för bedrägligt beteende då är det inte obefogat då har du blivit gripen.

Jag hoppas du inte tar illa upp att jag diskuterar med dig men jag möter så jävla många som "läst på flashback" om vad man får göra eller inte göra som är så upp i helvete fel så jag måste korrigera
Citera
2015-05-30, 21:09
Medlem
NyttAnonymtKontos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN

Det jag däremot är skeptisk till det är hur långt deras rätt till envarsgripande sträcker sig. Ett felaktigt envarsgripande från en biljettkontrollant bör inte som i fallet med polisingripanden, leda till ett åtal om våldsamt motstånd när den felaktigt gripne vill gå därifrån.

Jag tror, men är inte säker, att rätten till nödvärn mot andra myndighetspersoner än poliser är mer långtgående. Blir man angripen, helt obefogat av en biljettkontrollant, bör man ha rätt att slå sig ur dennes grepp och gå därifrån, även fast biljettkontrollantens våld inte är allt för allvarligt. Jag tror dock att rättsläget är oklart kring just denna fråga.

Hur långt rätten för envarsgripande räcker?
Inom Sveriges rikes gränser. Alla har laglig rätt att gripa någon som begått ett brott med fängelse i straffskalan.

Blir man utsatt för ett olaga frihetsberövande har man såklart rätten att freda sig, men det är ju uppenbart att detta i så fall är ett laga frihetsberövande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in