2015-05-29, 01:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
när man titrerar?
det är väl alltid den syra/bas som är av känd koncentration man har i byretten?
Ja, titratorn med känd konc i byretten, och titranden som ska analyseras i E-kolven.
2015-05-29, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Ja, titratorn med känd konc i byretten, och titranden som ska analyseras i E-kolven.

Förlåt glömde skriva att nattiumhydroxiden hade känd koncentration. Den var 0,5 M.

Så vad är felet? Får ni också fel svar när ni räknar?
2015-05-29, 14:32
Medlem
Oj, ser nu att det inte står alls att man behöver räkna ut pKa utan det räcker med halvtitrerpunkten!

Däremot undrar jag över följande: I vilken typ av syrabasreaktion skulle man förvänta sig pH 7 vid ekvivalenspunkten?
2015-05-29, 18:06
Medlem
Hej!

Jag har en fråga om kromatografi: om antalet teoretiska bottnar.

Formeln är N= 16* (tR/ Wb)^2

När jag sätter in värdena tR= 12 min och Wb= 1,5 min så får jag N= 1024

Men i facit står det att N= 10,24 .. Hur kommer det sig? Varför blir det så?

Väldig tacksam för svar!
2015-05-31, 14:29
Medlem
Nereons avatar
Varför har svavel oxidationstal +4? Jag tänker att eftersom svavel har sex valens elektroner så borde oxidationstalet vara -2?
2015-06-01, 00:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas1993
Oj, ser nu att det inte står alls att man behöver räkna ut pKa utan det räcker med halvtitrerpunkten!

Däremot undrar jag över följande: I vilken typ av syrabasreaktion skulle man förvänta sig pH 7 vid ekvivalenspunkten?
Titrering med stark syra och stark bas. Vid En titrering med svag syra och stark bas ligger pH något över 7.
Senast redigerad av Roxic 2015-06-01 kl. 01:00.
2015-06-01, 14:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaJ55
Skulle behöva hjälp med några olika saker:

Vad händer med färgen på en grön kopparkloridlösning om tillsätter saltsyra? Blir den blå eller oförändrad?

Vad händer med färgen på en blå kopparkloridlösning om tillsätter saltsyra? Blir den grön eller oförändrad?

Samt varför sker avfärgningen snabbare i en bägare med en blandning av vatten, oxalsyra och svavelsyra när man tillsätter Mn2+ joner?
Fungerar jonerna som en katalysator eller bildar vatten och mangan(II)sulfat en exoterm reaktion? Eller är jag helt ute och cyklar?

Någon som skulle kunna hjälpa mig med det här?
2015-06-02, 16:30
Medlem
Behöver hjälp med två uppgifter.

1) Då fast arsenik(III)sulfid kokas med koncentrerad salpetersyra bildas arseniksyra, vätesulfatjoner och kvävedioxid . Skriv en balanserad reaktionsformel för reaktionen.

2) 3. En varm dag då naturaren Lisa smaskade på sin isglass Calippo Cola från GB började hon fundera på om hon kunde gå ner i vikt bara genom att äta glassen. Hon läste på innehållsförteckning och såg att glassen innehåller mest vatten och socker. Isglassen väger 105 g och innehåller 22 g kolhydrater, 0 g protein och 0 g fett. Lisa lyckades också ta reda på att det åtgår 528 J/g för att tina och värma vatten från –18°C till 37°C.
a) Skriv reaktionsformeln för fullständig förbränning av strösocker, sukros, .
b) Hur mycket värmeenergi frigörs vid förbränningen av kolhydraterna i en Calippo Cola? Antag att kolhydraterna helt domineras av sukros. Förbränningsentalpin för sukros är –5*637 kJ/mol.
c) Hur mycket energi behövs för att smälta isglassen och värma den till kroppstemperatur? Antag här att glassen enbart består av fruset vatten.
d) Kommer Lisa att gå ner i vikt på grund av att hon åt glassen?
2015-06-02, 23:53
Medlem
Hej!

Vad är en aprot egentligen? en protolyt är något som kan ta upp eller avge en/flera protoner men förstår inte det andra.

Jag blir mer förvirrad när det står laddade aproter
2015-06-03, 06:01
Medlem
soFFturkEns avatar
Vänder mig nu till Flashback i sista minuten, sisådär 6 dagar innan betyget på Kemi 1 sätts.
Skulle behöva få 4st släpande labbrapporter skriva, erbjuder 100kr per labbrapport. Jag har all data kring själva laborationerna vad gäller material, olika värden, ämnen etc.
Dra iväg ett PM ifall det låter intressant.
Betalningen sker via Swish, detaljer tas privat.
2015-06-03, 16:49
Medlem
Ska göra en labb imorgon och behöver hjälp gällande neutralisationen. Har inte en aning om hur man gör, då det var evigheter sedan vi gick igenom det.

"Ni ska på två olika sätt bestämma substansmängden i en NaOH-tablett (tabletten innehåller endast NaOH). Det ena sättet kommer gå lite snabbare och enklare, det andra sättet kommer innefatta en neutralisation. Vid laborationen kommer ni få planera hur ni ska göra, få planen godkänd och sedan kommer ni få genomföra de olika sätten. Ni kommer anteckna era resultat och era slutsatser i laborationsloggboken."
2015-06-03, 17:51
Medlem
Burnhams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Ska göra en labb imorgon och behöver hjälp gällande neutralisationen. Har inte en aning om hur man gör, då det var evigheter sedan vi gick igenom det.

"Ni ska på två olika sätt bestämma substansmängden i en NaOH-tablett (tabletten innehåller endast NaOH). Det ena sättet kommer gå lite snabbare och enklare, det andra sättet kommer innefatta en neutralisation. Vid laborationen kommer ni få planera hur ni ska göra, få planen godkänd och sedan kommer ni få genomföra de olika sätten. Ni kommer anteckna era resultat och era slutsatser i laborationsloggboken."
Vad exakt är det du vill ha hjälp med? Hur man ska neutralisera eller?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in