2016-04-06, 00:02
Medlem
Mg(s) + HCl (aq)

Vad bildas i reaktionen? Balansera även formeln.

Jag förstår inte varför det bildas vätgas. och även MgCl2.

varför kan det inte se ut så här: MgCl + H

Varför reagerar Mg med Cl?
2016-04-09, 23:31
Medlem
Bonnatorps avatar
Hade laboration häromdagen och när jag blandade lösningar av KNO3 och AgNO3 så fälldes ett vitt salt ut, vilket känns en smula orimligt.

Ska det vara så eller var mina lösningar förorenade?
2016-04-10, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Hade laboration häromdagen och när jag blandade lösningar av KNO3 och AgNO3 så fälldes ett vitt salt ut, vilket känns en smula orimligt.

Ska det vara så eller var mina lösningar förorenade?
Det skall normalt sett inte vara så. Eftersom det är samma negativa jon i båda lösningarna de positiva jonerna (kaliumjoner och silverjoner) inte reagerar med varandra så borde du inte få någon fällning alls när du gör den blandningen. Antingen har du förorenade ämnen eller så har du (minst en) felmärkt lösning. Är du säker på att det är KNO3 och inte KCl du fått tag i?

I vissa fall kan man även få en viss fällning om man ligger nära mättnadskoncentration på vardera lösningen, men det är höga koncentrationer som krävs för det och inget man vanligen stöter på inom gymnasiekemin som elev.
2016-04-10, 20:27
Medlem
Bonnatorps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Linara
Är du säker på att det är KNO3 och inte KCl du fått tag i?
Såg att jag inte hade markerat "ej fällning" på AgNO3 och KCl nu, så förmodligen hade jag blandat ihop KCl och KNO3.
Eller så har lärarn jävlats med oss då en kurskamrat hade liknande problem
2016-04-11, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnatorp
Såg att jag inte hade markerat "ej fällning" på AgNO3 och KCl nu, så förmodligen hade jag blandat ihop KCl och KNO3.
Eller så har lärarn jävlats med oss då en kurskamrat hade liknande problem
Eller hel enkelt litat på att det som står på flaskorna är korrekt. När man förbereder laborationer hinner man väldigt sällan testa att allt är som det skall med samtliga kemikalier när man plockar fram dem, särskilt inte om det är flera småflaskor med (förmodat) identiskt innehåll som vid laborationer i skolmiljö.

Just det är ytterligare ett bra skäl att vara påläst innan laborationen så att man när man får konstiga resultat kan fråga om dem direkt och inte sitter med skägget i brevlådan när man skall skriva rapport på det efteråt
2016-04-12, 19:46
Medlem
Andersson93s avatar
Etrar som är en funktionisomer till 1-butanol, och som har ogrenade kolkedjor.

Ketoner som är funktionsisomerer till pentanal, och som har ogrenade kolkedjor

Hur ska jag tänka?

Det här med isomerer går trögt...
Senast redigerad av Andersson93 2016-04-12 kl. 19:51.
2016-04-13, 21:29
Medlem
Räkna ut pH

Jag ska simulera en magsäck och då måste jag framställa HCl(aq), pH 1,5
Hur ska jag gå tillväga med detta?
Vilka formler ska jag använda?
2016-04-13, 21:45
Medlem
Det går att ha ungefär 38%-ig ren saltsyra under normala omständigheter. För att räkna ut phvärdet för starka syror (saltsyra är starkt) så använder du pH = -log[H+]. Om du inte är bekväm med formeln så räknar du ut koncentrationen saltsyra i din lösning, sedan drar du den negativa logaritmen av den på miniräknaren så har du pH. Är ditt värde för lågt så späder du med mer vatten, är det för högt så ökar du mängden syra.
2016-04-14, 14:49
Medlem
CH3CH2BR + OH- --> CH2CH2 + H2O + BR-

vilken typ av reaktion sker? kan det vara en eliminationsreaktion?
Senast redigerad av Mudaki 2016-04-14 kl. 15:29.
2016-04-14, 18:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cobi
Det går att ha ungefär 38%-ig ren saltsyra under normala omständigheter. För att räkna ut phvärdet för starka syror (saltsyra är starkt) så använder du pH = -log[H+]. Om du inte är bekväm med formeln så räknar du ut koncentrationen saltsyra i din lösning, sedan drar du den negativa logaritmen av den på miniräknaren så har du pH. Är ditt värde för lågt så späder du med mer vatten, är det för högt så ökar du mängden syra.
Hur får jag fram koncentrationen på vätejonerna?
2016-04-15, 16:15
Medlem
Nomenklatur alkaner

Här har jag en bild på en Alkan.
http://goo.gl/SlUoiC
I facit står det att det är 4-etyl-6-metylnonan men jag vill ju få det till att det är 5-metyl-3-propyloktan istället för substituenterna ska väl ha så lågt nummer som möjligt?

Sen har jag en till fråga.
I facit står det såhär 5-isopropyl-3,8-dimetyloktan men borde inte dimetyl stå före isopropyl? För m kommer ju före p i alfabetet och substituenterna ska ju stå i bokstavsordning?
Senast redigerad av Avenged93 2016-04-15 kl. 16:19.
2016-04-15, 17:03
Medlem
Forzos avatar
Börja alltid med att hitta längsta kolkedjan.
För substituenter tror jag man oftast struntar i di-, tri- osv.

För övrigt...
http://www.flashback.org/t1581069
Senast redigerad av Forzo 2016-04-15 kl. 17:06.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in