2015-05-23, 18:29
Medlem
Vilket av följande ämnen har högst kokpunkt: väte, H2 , helium, He , neon, Ne , xenon, Xe eller metan, CH4 ? Förklara.

Kokpunkten beror på hur stark bindning ämnet har, det vet jag, men jag kan fortfarande inte lösa uppgiften ? =S

Vet inte ens vad t ex neon har för bindning!
2015-05-23, 20:37
Medlem
Burnhams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raiiier
Vilket av följande ämnen har högst kokpunkt: väte, H2 , helium, He , neon, Ne , xenon, Xe eller metan, CH4 ? Förklara.

Kokpunkten beror på hur stark bindning ämnet har, det vet jag, men jag kan fortfarande inte lösa uppgiften ? =S

Vet inte ens vad t ex neon har för bindning!
He är förkortning för Helium, Ne för Neon, Xe för Xenon, CH4 för Metan och H2 är vätgas. He, Ne och Xe är alla ädelgaser och de är extremt stabil eftersom deras atomer har sin maximala mängd elektroner, Xe har högst atommassa och har därför högst kokpunkt.
2015-05-24, 10:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Allanthya
Japp! B.) är felaktigt eftersom reaktionen avger energi, och är per definition exoterm.

Du fick även svaret direkt i frågan om ΔH för en reaktion är negativt är den exoterm, och tvärt om. Det är ett begrepp för "energipotential" eller "termodynamisk potential", en reaktion som *avger* värme är exoterm, en reaktion som upptar värme från som omgivning är endoterm (förenklat).

När aggresionsformen ändras från flytande till gas är ett exempel på en endoterm reaktion, du kan prova själv, testa spraya lite vatten (eller än hellre aceton eller ren etanol) på armen och känn själv hur temperaturen sjunker.

Om du har en ballong fylld med vätgas och syre och sticker fram en glödpinne får du en hög knall och ett eldmoln, mer tydligt exotermt blir det inte

[edit] Sedemera är svaret angivet i frågan en gång till, då tre av påståendena är att det frigörs energi, och gör det det så är reaktionen inte endoterm, får du bara välja ett svar så blir det ganska uppenbart det som säger emot de andra tre som hävdar motsatsen.

2H2 (g)+ O2 (g)→ 2H2O(l) är ΔH = −572kJ vid 25°C .
Vilket av följande påståenden är felaktigt? Förklara.
a) När en mol vatten bildas frigörs 286kJ. <<-- om det frigörs energi är den exoterm
b) När en mol väte förbränns frigörs 286 kJ.<<-- om det frigörs energi är den exoterm
c) Reaktionen är endoterm.
d) Reaktionen sker under värmeutveckling. <<-- är det värmeutveckling är den exoterm
e) Reaktionsprodukten är flytande vatten.
Så om jag förstår rätt så är C det rätta svaret för att det är endoterm ? Alltså för att det tar upp värme ?
2015-05-24, 12:03
Medlem
Oxidation - Oklar

Okej, så min lärare och en kille på flashback säger:

''OILRIG
Oxidation is losing, reduction is gaining (elektroner alltså)

regler för oxtals bestämning. Syre har -II, väte +I, halogener -I, Rena oladdade grundämnen 0, om föreningen har en laddning så ska summan av oxtalen vara lika med laddningen.''

Men om vi tar denna uppgift till exempel: Förklara i följande reaktioner hur elektronerna flyttar sig (från vilken partikel till vilken?) och ange vad som oxideras respektive reduceras. Förklara också hur du vet det. a) Vätesulfid, H2S , reagerar med syrgas, O2 , och vatten, H2O , och svavel, S , bildas.

Hur ska man lösa den utifrån OILRIG?
2015-05-24, 15:06
Medlem
Börja med att skriva en (obalanserad) reaktionsformel:

H2S + O2 -/-> H2O + S

Balansera den (inte särskilt svårt i detta fall):

H2S + 1/2 O2 -> H2O + S

Sätt in kända oxidationstal:

H[+1]2S + 1/2 O[0]2 -> H[+1]2O[-2] + S[0]

Komplettera med oxidationstal för övriga atomslag så att du uppnår laddningsbalans:

H[+1]2S[-2] + 1/2 O[0]2 -> H[+1]2O[-2] + S[0]

Nu kan du använda oilrig-formeln för att avgöra vad som oxiderats/reducerats vid reaktionen. Exempelvis har svavel gått från -2 till 0, alltså förlorat elektroner (oxiderats).
2015-05-24, 19:53
Medlem
Tefanoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sven-Dufva1
Tja, joule är väl "egentligen" kgm^2 s^-2 så om du förlänger och förkortar ditt uttryck med kg får du:
J K^-1 kg^-1.
tack så mycket
2015-05-24, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Börja med att skriva en (obalanserad) reaktionsformel:

H2S + O2 -/-> H2O + S

Balansera den (inte särskilt svårt i detta fall):

H2S + 1/2 O2 -> H2O + S

Sätt in kända oxidationstal:

H[+1]2S + 1/2 O[0]2 -> H[+1]2O[-2] + S[0]

Komplettera med oxidationstal för övriga atomslag så att du uppnår laddningsbalans:

H[+1]2S[-2] + 1/2 O[0]2 -> H[+1]2O[-2] + S[0]

Nu kan du använda oilrig-formeln för att avgöra vad som oxiderats/reducerats vid reaktionen. Exempelvis har svavel gått från -2 till 0, alltså förlorat elektroner (oxiderats).
Jahaa, nu börjar jag få grepp på det! Tack =D
2015-05-26, 12:29
Medlem
Hej!

Har fått den här hemuppgiften:
http://gyazo.com/7796cce131d0431bae1a1226b9f3b647

Hur ska jag gå tillväga?

Räkna ut värmemängden per J och sen dela med 4,1 J/(g*k)?
2015-05-26, 22:17
Medlem
Allanthyas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Raiiier
Så om jag förstår rätt så är C det rätta svaret för att det är endoterm ? Alltså för att det tar upp värme ?

Ja precis C är falskt (och då rätt svar), Reaktionen är exoterm, inte endoterm, det är varandras raka motsatser.
Exoterm = Avger energi (ofta, men inte nödvändigtvis i form av värme)
Endoterm = Behöver energi (ofta men inte nödvändigtvis i form av värme)

Det är inte alltid en endoterm reaktion är spontan, så du kan behöva *tillsätta* energi för att starta och bibehålla reaktionen.
2015-05-27, 15:47
Medlem
Skulle behöva hjälp med några olika saker:

Vad händer med färgen på en grön kopparkloridlösning om tillsätter saltsyra? Blir den blå eller oförändrad?

Vad händer med färgen på en blå kopparkloridlösning om tillsätter saltsyra? Blir den grön eller oförändrad?

Samt varför sker avfärgningen snabbare i en bägare med en blandning av vatten, oxalsyra och svavelsyra när man tillsätter Mn2+ joner?
Fungerar jonerna som en katalysator eller bildar vatten och mangan(II)sulfat en exoterm reaktion? Eller är jag helt ute och cyklar?
2015-05-28, 22:13
Medlem
Hej!

Vi har labbat och ska beräkna pKa för ättiksyra dels med halvtitrerpunkten vilket gav värdet cirka 4,6 och dels med formeln för pKa som är pKa = −logKa.

Problemet är att jag får fel svar när jag använder formeln, alltså jag får inte samma som det jag får med halvtitrerpunkten.

Kan någon hjälpa?

Värden: Ättiksyrans volym var 10 cm3. pH-värdet med 0 ml tillsatt natriumhydroxid var 3. Vid ekvivalenspunkten var volymen för natriumhydroxid lika med 27 ml.

Gör jag beräkningen får jag 3,1. Är det skitvärden jag höll på med eller har jag gjort något fel matematiskt? Får ni samma sak?
2015-05-28, 22:34
Medlem
när man titrerar?
det är väl alltid den syra/bas som är av känd koncentration man har i byretten?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in