Citat:
Ursprungligen postat av Tomen
Jag behöver hjälp med att lösa en fråga på Kemi B - provet som jag hade förra veckan. Jag frågade läraren om han kunde förklara uppgiften i fråga, men han sade: antingen kan man (den) uppgiften eller inte...Det störde jag mig på och vänder mig nu till er.
Uppgiften löd som följande: I kolven A finns från början natriumhydroxidlösning med koncentrationen 5mol/dm^(3). Man leder in brommetan tills praktiskt taget all luft trängts undan. Kranen B stängs och magnetomröraren startas. Man finner att vattennivån i röret C sakta stiger. Efter en stund avbryts försöket och ett prov tas av vätskan i kolven A. Provet surgöres med salptersyra och silvernitrat tillsätts. En gulvit fällning av silverbromid bildas.
Ange vilken reaktion som skett i kolven innan försöket avbröts. Ange också vilken typ av reaktion som skett. Ange även en korrekt reaktionsmekanism för reaktionen.
Tack på förhand.
CH3Br(aq) + OH - (aq) → CH3OH (aq) + Br -(aq) (Reaktionen i kolven när den får stå under omrörning)
Br- + Ag+ --> AgBr (Påvisande av silverbromid)
Reaktionen är en substitutionsreaktion av typen SN2.
http://sv.wikipedia.org/wiki/SN2-reaktion. Använd dig av bilden när du gör reaktionsmekanismen. I din reaktion är L = Br , Nu- = OH- och X=Y=Z = H.
Pilarna representerar förflyttningar av elektroner. Just i denna reaktion är det mycket viktigt att du sätter klamrar på övergångstillståndet och även dubbelkorset som betyder att det inte är nåt stabilt tillstånd och inte existerar över nån direkt tid.
Om du skulle se fler reaktionsmekanismer som denna kan det vara bra att veta att L står för Leaving group.
Nu- står för nucleophile där - är ett fritt elektronpar hos nukleofilen.
När du beskriver reaktionsmekanismen med ord så kan du säga att hydroxidjonen gör en elektrofil attack på kolet som därmed släpper ifrån sig bromet. Själva molekylen vränger sig som ett paraply då hydroxidjonen kommer in och bromet lämnar.