2010-11-22, 22:19
Medlem
utalkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Är inte riksprov i kemi nytt för just i år?

Nej
2010-11-23, 11:05
Medlem
ChemistryAddicts avatar
När man blandar lösningar av natriumsulfat och bariumklorid, vet jag vad som händer och vad som bildas. Men varför är det så? Varför kan inte dessa ämnen förbli det dem är och inte reagera och bilda det de bildar?
2010-11-23, 11:33
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forzo
Jag går en kurs men antagligen inte samma

Men jag läste en b-kurs i organisk kemi i våras och lite sitter fortfarande kvar verkar det som

Då är det inte samma. Detta är dock inte b-kurs
2010-11-23, 19:32
Medlem
vogls avatar
Hjälp med ett pH-tal

Hej

Sitter och pluggar inför en tenta och får frågan:
"Du har saltsyra med koncentrationen o,2 mol/dm3 och en vattenlösning av natriumhydroxid med koncentrationen 0,1 mol/dm3. I en bägare blandar du 50cm3 av saltsyran och 50cm3 av natriumhydroxiden.

Vilket pH får blandningen?"

Denna fråga har jag lösningen till så jag vill inte veta vad svaret är. Men dock förstår jag inte detta:
NaOH ska ju vara en bas eller hur? En bas har ju pH>7. Och man räknar ut pH genom att ta -log [NaOH]?
då får man att pH:t på NaOH är 1, betyder det att det är en surlösning då eller? (trodde att det endast var en bas)

Någon som kan förklara det ? eller tänker jag fel?
2010-11-23, 20:17
Medlem
Hjälp med buffertberäkning!!

Är en tjej som sitter här och ska skriva en laborationsrapport. Pga riktigt kass information från lärare så har jag lite problem med vissa uträkningar vad gäller buffertkapacitet.

Vi har titrerat med syra och bas i några olika buffertar och fått ut 15 olika pH, samt volymer (syra elr bas) för vardera buffert. Tanken är att vi ska räkna på buffertkapaciteten vid varje tillsatt mL, formeln är ungefär; delta(bas/syra) / delta-pH.

Min fråga är; Ska jag i varje uträkning använda mig av total mängd tillsatt bas eller syra från start eller bara det jag tillsatte senast, ska det vara i volym eller substansmängd, och ska delta pH vara skillnaden mellan ursprungliga pH-värdet och det värdet jag undersöker?
2010-11-23, 21:20
Medlem
Kemi B ange reaktionstyp samt vilken reaktion

Jag behöver hjälp med att lösa en fråga på Kemi B - provet som jag hade förra veckan. Jag frågade läraren om han kunde förklara uppgiften i fråga, men han sade: antingen kan man (den) uppgiften eller inte...Det störde jag mig på och vänder mig nu till er.

Uppgiften löd som följande: I kolven A finns från början natriumhydroxidlösning med koncentrationen 5mol/dm^(3). Man leder in brommetan tills praktiskt taget all luft trängts undan. Kranen B stängs och magnetomröraren startas. Man finner att vattennivån i röret C sakta stiger. Efter en stund avbryts försöket och ett prov tas av vätskan i kolven A. Provet surgöres med salptersyra och silvernitrat tillsätts. En gulvit fällning av silverbromid bildas.

Ange vilken reaktion som skett i kolven innan försöket avbröts. Ange också vilken typ av reaktion som skett. Ange även en korrekt reaktionsmekanism för reaktionen.

Tack på förhand.
2010-11-23, 22:06
Medlem
Fieldleafs avatar
Trådar sammanfogade.

/Mod
2010-11-23, 22:57
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomen
Jag behöver hjälp med att lösa en fråga på Kemi B - provet som jag hade förra veckan. Jag frågade läraren om han kunde förklara uppgiften i fråga, men han sade: antingen kan man (den) uppgiften eller inte...Det störde jag mig på och vänder mig nu till er.

Uppgiften löd som följande: I kolven A finns från början natriumhydroxidlösning med koncentrationen 5mol/dm^(3). Man leder in brommetan tills praktiskt taget all luft trängts undan. Kranen B stängs och magnetomröraren startas. Man finner att vattennivån i röret C sakta stiger. Efter en stund avbryts försöket och ett prov tas av vätskan i kolven A. Provet surgöres med salptersyra och silvernitrat tillsätts. En gulvit fällning av silverbromid bildas.

Ange vilken reaktion som skett i kolven innan försöket avbröts. Ange också vilken typ av reaktion som skett. Ange även en korrekt reaktionsmekanism för reaktionen.

Tack på förhand.

CH3Br(aq) + OH - (aq) → CH3OH (aq) + Br -(aq) (Reaktionen i kolven när den får stå under omrörning)

Br- + Ag+ --> AgBr (Påvisande av silverbromid)

Reaktionen är en substitutionsreaktion av typen SN2.

http://sv.wikipedia.org/wiki/SN2-reaktion. Använd dig av bilden när du gör reaktionsmekanismen. I din reaktion är L = Br , Nu- = OH- och X=Y=Z = H.
Pilarna representerar förflyttningar av elektroner. Just i denna reaktion är det mycket viktigt att du sätter klamrar på övergångstillståndet och även dubbelkorset som betyder att det inte är nåt stabilt tillstånd och inte existerar över nån direkt tid.
Om du skulle se fler reaktionsmekanismer som denna kan det vara bra att veta att L står för Leaving group.
Nu- står för nucleophile där - är ett fritt elektronpar hos nukleofilen.

När du beskriver reaktionsmekanismen med ord så kan du säga att hydroxidjonen gör en elektrofil attack på kolet som därmed släpper ifrån sig bromet. Själva molekylen vränger sig som ett paraply då hydroxidjonen kommer in och bromet lämnar.
2010-11-23, 23:03
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vogl
Hej

Sitter och pluggar inför en tenta och får frågan:
"Du har saltsyra med koncentrationen o,2 mol/dm3 och en vattenlösning av natriumhydroxid med koncentrationen 0,1 mol/dm3. I en bägare blandar du 50cm3 av saltsyran och 50cm3 av natriumhydroxiden.

Vilket pH får blandningen?"

Denna fråga har jag lösningen till så jag vill inte veta vad svaret är. Men dock förstår jag inte detta:
NaOH ska ju vara en bas eller hur? En bas har ju pH>7. Och man räknar ut pH genom att ta -log [NaOH]?
då får man att pH:t på NaOH är 1, betyder det att det är en surlösning då eller? (trodde att det endast var en bas)

Någon som kan förklara det ? eller tänker jag fel?

Om du tar -log [NaOH] så får du pOH vilket inte är samma sak som pH.
Sambandet mellan pH och pOH är att pH + pOH = 14
Natriumhydroxiden i sig har alltså pH 13 då pOH = 1 och därmed blir 14-pOH = 14-1 = 13

http://sv.wikipedia.org/wiki/PH mycket bra text och lättförståeligt här.

Återkom om du fortfarande inte förstår. Men specificera gärna lite tydligare vad det inte är du förstår.
2010-11-23, 23:31
Medlem
Tack YellowLemon det hjälpte mig att gå vidare^^ jag har en till uppgift och undrar om du kan bistå med ytterligare hjälp.

Uppgiften är taget direkt ur prov: "Det där verkar jobbigt" säger Per. Jag kan göra samma sak i Ett steg. Bara att blanda ihop svavel syra, vatten och alkenen.
Bifogad bild: http://img80.imageshack.us/i/kemibbild.png/

Förklara för Per mha av reaktionsmekanism och relevanta begrepp varför han kommer att misslyckas och på vilket sätt han kommer att misslyckas.

Vad jag tror är att reaktionstypen är en additionreaktion men det hjälper inte mycket för att gå vidare.

Tack på förhand.
2010-11-23, 23:49
Medlem
YellowLemons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tomen
Tack YellowLemon det hjälpte mig att gå vidare^^ jag har en till uppgift och undrar om du kan bistå med ytterligare hjälp.

Uppgiften är taget direkt ur prov: "Det där verkar jobbigt" säger Per. Jag kan göra samma sak i Ett steg. Bara att blanda ihop svavel syra, vatten och alkenen.
Bifogad bild: http://img80.imageshack.us/i/kemibbild.png/

Förklara för Per mha av reaktionsmekanism och relevanta begrepp varför han kommer att misslyckas och på vilket sätt han kommer att misslyckas.

Vad jag tror är att reaktionstypen är en additionreaktion men det hjälper inte mycket för att gå vidare.

Tack på förhand.

Reaktionen som ska ske enligt pers bild kommer inte att ske då det strider mot markovnikovs regel, som menar att den mest stabila karbokatjonen kommer att bildas och den är i det här fallet tertiär, (CH3)2 C+ CH3. (Här har en proton adderats till det dubbelbundna primära kolet, och dubbelbindningen finns inte mer utan är en enkelbindninge med en positiv laddning på "centrum kolet".

Vattnet gör sedan en nukleofil attack på kolet. I steget efter släpper vattnet ifrån sig en proton och slutprodukten har bildats.
(CH3)3COH

Det är lite svårt att förklara utan att rita upp det.

Jag är inte 100% säker på att det är så här, men väldigt övertygad i alla fall.
2010-11-23, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av YellowLemon
CH3Br(aq) + OH - (aq) → CH3OH (aq) + Br -(aq) (Reaktionen i kolven när den får stå under omrörning)

Br- + Ag+ --> AgBr (Påvisande av silverbromid)

Reaktionen är en substitutionsreaktion av typen SN2.

http://sv.wikipedia.org/wiki/SN2-reaktion. Använd dig av bilden när du gör reaktionsmekanismen. I din reaktion är L = Br , Nu- = OH- och X=Y=Z = H.
Pilarna representerar förflyttningar av elektroner. Just i denna reaktion är det mycket viktigt att du sätter klamrar på övergångstillståndet och även dubbelkorset som betyder att det inte är nåt stabilt tillstånd och inte existerar över nån direkt tid.
Om du skulle se fler reaktionsmekanismer som denna kan det vara bra att veta att L står för Leaving group.
Nu- står för nucleophile där - är ett fritt elektronpar hos nukleofilen.

När du beskriver reaktionsmekanismen med ord så kan du säga att hydroxidjonen gör en elektrofil attack på kolet som därmed släpper ifrån sig bromet. Själva molekylen vränger sig som ett paraply då hydroxidjonen kommer in och bromet lämnar.

Visst får vi kvar metanol + Br efter "nuklefilattacken"?
edit: och menar du inte att hydroxidjonen gör en nukleofil-attack och inte elektrofil?
Senast redigerad av Tomen 2010-11-24 kl. 00:03.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in