2015-05-31, 13:13
Medlem
FritzDaCats avatar
Denna uppmärksammade händelse från Göteborg 2012 visar hur konfrontationerna när någon ertappas utan färdbevis, kan se ut:

https://www.youtube.com/watch?v=HyUq6_g78bg

Här håller kontrollanterna fast en annan ertappad:

https://www.youtube.com/watch?v=YqoqmRvmPzo

Det enda man behöver veta är att:
Citat:
Om personen vägrar att legitimera sig och inte självmant stannar på platsen tills polisen kommer har man rätt att hålla fast personen.

Det är ju naturligtvis inte så kul för den som råkar ut för detta, så den gång som jag själv åkte fast visade jag upp leg direkt och fick det hela avklarat på en gång. Inga problem alls. Om man däremot börjar bita kontrollanterna borde det uppstå problem...
Senast redigerad av FritzDaCat 2015-05-31 kl. 13:26.
Citera
Medlem
Kroulls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Att de får åka gratis på sin polislegitimation är inte detsamma som att de ska åka gratis på fritiden om de inte utför ett tjänsteärende på sin fritid.

Underbar mening -- citatmaterial!

Tror du verkligen, på fullaste allvar, att en polis inte bär med sig sitt leg när han åker tunnelbana på fritiden?
Citera
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Då ljuger alltså inte bara SL utan även flera talesmän för Polisen? Ursäkta om jag tvivlar.

Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Länka gärna till villkoret som säger att polisen får åka gratis när som helst. Att de får åka gratis på sin polislegitimation är inte detsamma som att de ska åka gratis på fritiden om de inte utför ett tjänsteärende på sin fritid.

Ni verkar inte förstå så bra vad jag menar. Vilka paragrafryttare ni är.

Det står i villkoren: "Civilklädd polis får resa gratis i tjänsten mot uppvisande av polisens
tjänstekort med polisbricka." (Sid 51 i Taxehandboken http://sl.se/globalassets/taxehandboken/digital-taxehandbok-2014.pdf)

Så visst har ni rätt på pappret. Däremot i praktiken så vill SL inte lägga sig i om poliser åker på legget på sin fritid. SL kommer adrig lägga något krut på att stävja detta då man bara tycker det är bra med så många poliser som möjligt i trafiken.

Anledningen till att det står "i tjänst" i villkoren är förstås för att man ska ha ryggen fri mot allt från Skattemyndigheten till avundsjuka polishatare och vänsteraktivister.
Citera
2015-05-31, 13:16
Medlem
Scherings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjugor
Anledningen till att väktaren (personen i grönt) är så jävla förbannad är ju så klart för att han har BITIT och BROTTATS med hans kollegor. Det är väl inte så svårt att förstå. En rejäl känga går till polisen också för deras tafatta agerande som får biljettkontrollanterna och väktaren att se väldigt dumma ut.
Han har ju inte brottats med väktarens kollegor utan med biljettkontrollanterna. Troligare att han försöker spela macho för att komma in i byxorna på den andra grönklädda.
Citera
2015-05-31, 13:18
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Ni verkar inte förstå så bra vad jag menar. Vilka paragrafryttare ni är.

Det står i villkoren: "Civilklädd polis får resa gratis i tjänsten mot uppvisande av polisens
tjänstekort med polisbricka." (Sid 51 i Taxehandboken http://sl.se/globalassets/taxehandboken/digital-taxehandbok-2014.pdf)

Så visst har ni rätt på pappret. Däremot i praktiken så vill SL inte lägga sig i om poliser åker på legget på sin fritid. SL kommer adrig lägga något krut på att stävja detta då man bara tycker det är bra med så många poliser som möjligt i trafiken.

Anledningen till att det står "i tjänst" i villkoren är förstås för att man ska ha ryggen fri mot allt från Skattemyndigheten till avundsjuka polishatare och vänsteraktivister.

Jag förstår precis vad du menar. Läs nu gärna vad jag länkat tidigare om vad polisen uttalat om detta. Med ditt resonemang borde de ju få gå gratis på nattklubb också.
Citera
2015-05-31, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Alltså, den naiva vänstertjejen som säger "Men behöver man så mycket våld verkligen?".

Nej, tjejen. Det räcker att säga "simsallabim" så kommer din kärlekskraft att göra alla som gör motstånd lugna. Sedan småpratar man om vädret tills polisen kommer.

Förstår din poäng och håller generellt med men å andra sidan känns det inte sådär alldeles professionellt att stå böjd över någon som är bojad/passiviserad och bröla ut provokationer. Onödigt. Och det kanske inte underlättar för polisen som ska ta över.

Tycker förresten att chauffören låter lite påstruken, sluddrar lite?
Citera
2015-05-31, 13:22
Medlem
Albert.Zweisteins avatar
Fy fan va gnidet av västtrafik. Riktigt ruttet att en chaufför inte får åka med gratis.
Jag hade lätt antagit samma sak om jag varit busschaufför.
Dock kan man ju tycka att företaget borde upplyst chauffören om detta dag 1.

Hade jag varit i samma situation hade jag också blivit riktigt grinig på kontrollanterna efter att ha slavat i bussen 11!! timmar och inte ens fick åka hem gratis.

Sen hur själva gripandet gick till och vad som hände i bussen kan jag inte uttala mig om alls (till skillnad från andra här i tråden). Såg bara en filmsnutt när chauffören sitter fängslad och någon fjant som tagit på sig rollen som chef står och skriker honom i ansiktet och frågar om han vill ha kvar jobbet..
Citera
2015-05-31, 13:24
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjugor
En rejäl känga går till polisen också för deras tafatta agerande som får biljettkontrollanterna och väktaren att se väldigt dumma ut.

Vad menar du? Poliserna agerar ju helt underbart bra. De talar lugnt och leder chaffisen till polisbilen och tar sedan diskussionen där. De dissar varken chaffisen, vakterna eller kontrollanterna offentligt utan tar allt prat om händelsen inne i polisbilen.
Citera
2015-05-31, 13:25
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bollreg
Så nu överreagerar folk på en video igen.
Kom ihåg händelsen med 12-åringen på Malmö tågcentral innan ni gör bort er igen.

Snart kommer det förhoppningsvis en video som visar varför busschauffören blev bojad och nu är anmäld för våld mot tjänsteman.

Citat:
Ursprungligen postat av hash
Precis, hade negern vart lite smidig så hade denna situation förmodligen aldrig uppkommit.
Lite sunt förnuft hade inte skadat

Citat:
Ursprungligen postat av Deco89
Innan någon bör kommentera så ska man se HELA händelseförloppet, vem vet vad busschaufören gjort innan det började filmas?

Jag vet bara vad jag själv ser när jag åker buss och stöter på kontrollanterna. Västtrafik bytte sina kontrollanter (som misshandlade en ung tjej framför kamera) mot ett vaktbolag. De skulle få utbildning och bemöta kunderna bättre.

Men alla vet väl hur väktare beter sig? Precis som om avsaknaden av självförtroende hämtas in genom att ha mycket luft i bröstkorgen, stirra med tomma ögon och tala med en hård, enformig ton lite extra högt. Tro mig, det har bara blivit värre sen väktare tog över.

...eller tro mig inte, se filmen på Aftonbladet. Där hör och ser ni beteendet, checka av det jag skrev ovan. Det är ganska klart och tydligt att dessa personer inte ska ha det jobb de har.

OnT:
Det jag saknar är att bussförare ställer sig bakom den misshandlade föraren och kräver att han får upprättelse. Eller vågar de inte?
Citera
2015-05-31, 13:26
Medlem
Chauffören hade bitit den kvinnliga kontrollanten, en liten blond tjej. I videon visas t.om att hon får sin hand tvättad med spritlösning. Så en liten utskällning var klart befogad (jag gissar också att killen ville imponera på tjejerna) Och kontrollanten som brottade ner honom ser ut som en arab eller iranier så att göra det här till en ännu en historia om svenskars rasism mot afrikaner är bisarrt.
Citera
2015-05-31, 13:31
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Läs nu gärna vad jag länkat tidigare om vad polisen uttalat om detta.

Som jag tidigare skrev så måste polisledningen säga så av politiska skäl. I verkligheten skiter alla i detta.

Citat:
Med ditt resonemang borde de ju få gå gratis på nattklubb också.

Ja, om nattklubben vill det så är det väl inget problem?
Citera
2015-05-31, 13:34
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nedboy
Jag vet bara vad jag själv ser när jag åker buss och stöter på kontrollanterna. Västtrafik bytte sina kontrollanter (som misshandlade en ung tjej framför kamera) mot ett vaktbolag.
De har inte blivit dömda för misshandel. De höll fast en tjej som försökte slita sig.
Här är händelsen filmad. (Tyvärr har man lagt på "kul" musik.)

https://www.youtube.com/watch?v=aBdYet-fdus
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in