2015-05-30, 18:07
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Feodor
Ja, där framkommer att busschauffören inte visade några tendenser till att slanta upp med tilläggsavgiften för när man inte har giltigt färdbevis.

Var i artikeln framkommer det?

Det är dock klart att personen inte haft klart för sig vilka regler som gäller. Det ser ut som att det delvis skulle kunna vara hans arbetsgivares fel men det är inte helt lätt att säga idag.
Citera
2015-05-30, 18:07
Medlem
psflaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Jag tror busschauffören var helt övertygad om att han fick åka gratis och inte tog till sig /accepterade vad kontrollanterna sa till honom. Då tröttnade kontrollanterna efter ett tag och kastade mer eller mindre ut honom ur bussen.

Tror du ligger väldigt nära sanningen där.
Citera
2015-05-30, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the-hunchback
Troligen inte eftersom vita busschaufförer har bättre koll på regelverket och ser till att ha med sig sitt färdbevis. Och om de skulle ha råkat glömma det så börjar de inte bråka och ställa till en scen, i synnerhet inte om de har uniform på sig.

Det kallas konsekvenstänkande, något som många afrikaner saknar. En vit busschaufför tar hellre en oförrätt och betalar böter, ÄVEN om han har rätten på sin sida, eftersom det är värre att förlora jobbet än betala någon tusenlapp i böter.

En afrikan går istället in i "conflict mode" och börjar jiddra, utan att tänka på att det kan få konsekvenser senare. För afrikanen handlar det om att vinna striden just nu, inte om att behålla jobbet imorgon.

Alltså du vet ingenting om det som hände. Det gör inte jag heller men det finns uppenbarligen vittnen till händelsen. Du spekulerar fritt om ''vita busschaufförer som har bättre koll'' och om att
''ställa till en scen''. Låt oss vänta tills det visar sig vem som har "ställt till en scen" här.
Citera
2015-05-30, 18:11
Medlem
Hur tänkte Aftonbladet när de skrev:

Citat:
Hela förloppet fångas på film.
Citera
2015-05-30, 18:13
Medlem
jimmychrists avatar
Det måste väl vara legio att man vinkar förbi sin kollega om man är chaufför i kollektivtrafiken, åtminstone om kollegan har uniformen på. Har aldrig sett någon chaufför betala för sin skjuts. Och det måste man vara ganska småsint för att ha något emot. Värre är väl att kollegan ofta står och pratar med den som kör.

Chaufförer och kontrollanter borde väl också se varandra som något sånär kollegor, kan man tycka, när de stöter på varandra i sina respektive roller. Inte ska man bete sig sådär mot en kollega helt utan anledning.
Citera
2015-05-30, 18:14
Medlem
iKQQLs avatar
Vilket svin till kontrollant. Enligt vittnena på plats så gjorde bussföraren inget motstånd vilket bevisar att denna äckliga kontrollant ville bevisa vem som var alfahane. Häng ut svinet för fan pronto.
Citera
Medlem
nickeheaads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Fullständigt sjukt och onödigt agerat.

Det som borde ha skett - och vanligen sker - är att kontrollanten noterar hans namn och bolaget han tillhör (han visar ju sitt förarbevis) och sedan låter bollen gå vidare till det aktuella bolaget att hantera, samt möjligen skickar en böteslapp.

Håller med!
Det är ju helt sanslöst agerande, tanke på att det handlar om en busschaufför i uniform som inte verkade ha en giltig biljett. Sådant är agerande skapar bara ett allt kallare och mer hatiskt klimat.
Citera
Medlem
Bilingualbverns avatar
Citat:

När har de någonsin tänkt? Bara se allt trams från Gris-Lena och Ojsan Cuntvåld
Citera
2015-05-30, 18:15
Medlem
SugaredThoughtss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Jag tror busschauffören var helt övertygad om att han fick åka gratis och inte tog till sig /accepterade vad kontrollanterna sa till honom. Då tröttnade kontrollanterna efter ett tag och kastade mer eller mindre ut honom ur bussen.

Kanske, men de ska inte stå och gapa mot honom efter nedbrottningen. Får inte vakter träna sig på att hålla känslorna lugna? Eller tar man in vem som helst som biljetkontrollant?
Citera
2015-05-30, 18:16
Medlem
Citat:

Nyhetsvärdet ligger väl i att det är just en busschaufför och som dessutom är svart. Och att delar av förloppet fångats på film. En vit, berusad tonårskille på nattbussen som vägrar betala och blir avlägsnad om än bryskt skulle inte ge några rubriker, tror jag.
Citera
2015-05-30, 18:18
Medlem
Frank Friendlys avatar
Blev tagen i kontroll i Gbg en gång. Tjuvåkte så jag torskade på kontrollavgift såklart.

Tyckte kontrollörerna var ordentligt sega så jag sa (efter att visat leg o uppgett alla uppgifter)
-Nu går jag.

Då flög kontrollanten upp i mitt ansikte och började skrika.

-GÅ DÅ!! GÅ DÅ !!! GÅ DÅ!! så får vi se vad som händer.

Stabila människor.
Citera
2015-05-30, 18:18
Medlem
twoeggss avatar
Hör det till reglerna att handfängsla och skrika åt folk utan färdbevis också? Som jag förstått det brukar man få en straffavgift, that's it.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in