2015-05-30, 11:47
Medlem
AberNeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Enligt Carin Jämtin beror Sverigedemokraternas uppgång på folks oro för högre arbetslöshet, en oro för skolan och kravlösheten där, men också för få lärare i skolan och för dålig sjukvård.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=83&artikel=6177081

Citat:
Ursprungligen postat av Lost-Soul
Såklart är det kravlösheten i skolan som oroar. Kravlösheten gällande invandring spelar nog inte alls in. Heja S

Inte för att spela djävulens advokat, men indirekt har de rätt. Det råkar bara vara så att många har insett att invandringen har enorm effekt på dessa viktiga områden. Det är lite som att säga "de är oroliga för att förlora sina hem, ägodelar, husdjur och vänner" när det brinner för fullt i grannskapet utan att nämna branden.

Invandringen har en del direktrelaterade problem men det största måste vara att den kannibaliserar något ofantligt på andra områdens finansiering. Det påverkar i slutändan alla som har behov av någon form av gemensam infrastruktur och stöd, i praktiken alla utom de allra rikaste.

Mer on-topic: Jag vet inte om jag är mest nöjd över att S och MP faller som stenar eller SD:s raketuppgång. Samtidigt misstänker jag att KD på längre sikt kan få det jobbigare än de andra att återhämta sig utan kraftig omprofilering. De delar en hel del konservativa värderingar och hjärtefrågor med SD, kanske blir det just där vi får se det första steget till samarbete.
2015-05-30, 11:47
Medlem
RadioDDR1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saturnuspojken
Kan nån förklara SD 1,5-2% uppgångar från mätning till mätning på så kort tid? Det var inte länge sedan dom stog på 14-15% och nu en månad senare knappt så är SD mellan 17-20%. Nåt måste ha hänt som gett SD ett så snabbt genomslag?

Tiggeriet, SD´s framgång i förra valet, IS krigare, DÖ och den svaga inkompetenta regeringen är tunga faktorer bakom denna ketchupeffekt vi just nu ser.
2015-05-30, 11:50
Medlem
Erk Swedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Med sju vänsterpartier räknar jag ändå SD som en aning höger.

Det är svårt att få in att SD snart kan vara Sveriges största parti.
Om tillströmningen som nu är 1600 per dag fortsätter tar det ett knappt år innan 30% nås, skulle takten sakta av så finns det ändå gott om tid att nå dit.
Det absolut sämsta som kan hända är att tiggarna försvinner, så enkelt är det. SD själva behöver inte göra något.

Vill gärna en dag höra Dinamarca med gråten i halsen kvida fram "du är inte min statsminister, Jimmie Åkesson".

idag går det inte bara prata vänster -höger ,skulle behövas en linje upp och ner också,för vänstern har tagit mycket av högerns nyliberalism och högern har tagit en hel del av vänsterns ideologi också.
Och i ett sådant diagram ligger SD mitt i Origo.
2015-05-30, 11:51
Medlem
Goldwaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av in84ever

Jag är inte säker att jag håller med om att bara för att SD hade 12-14 % så skulle de få ett inflytande. Det beror ju helt på vilken konstellation de övriga 84-86 % bildar.
Du har en poäng, mitt resonemang var nog lite väl generaliserande. I länder med två ganska jämnstarka vänster- och högerblock, lär 12-14% räcka för att vara tillräckligt frestande för etablerade partier. Dessa länder är väl främst västeuropeiska, skulle jag tro. Men visst finns det andra aspekter att ta i beaktning, t ex historiska koalitioner (S och C har ju i Sverige samarbetat).
2015-05-30, 11:55
Medlem
Durgas avatar
"Nåt måste ha hänt som gett SD ett så snabbt genomslag"

"Sverige är ett homogent land med en homogen befolkning" (svenskarna) vilket likt djurens instinkt visar sig i ett kollektivt medvetande. Budkavlen går i det tysta och som vi gjort sedan urminnes tider gör vi det igen, vi väljer och vi väljer unisont.
Vi har skapat det styrelseskick vi har, att välja och att välja bort och nu väljer vi bort.
SD blir största parti lika säkert som att solen går upp i morgon det har svensken bestämt, svårare än så är det inte.
2015-05-30, 11:56
Medlem
AberNeins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SD-Kalle
SD är inget högerparti. Varken politiskt eller vad gäller väljare.

Du har rätt i sak men det finns inte en snöbolls chans i helvetet att SD skulle kunna samarbeta med V, MP eller vice versa. När dessutom S just nu är huvudkällan till SD:s ökning börjar det se ut som att inte ens ett SD på +20% med ett S på 21-26% skulle kunna regera ensamma. Därför känns det naturligt att när samarbete framtvingas kommer det ske på högersidan med max två andra partier. Får Löfven kicken och S kan lyfta en del på bekostnad av M m.fl. kan det kanske bli en annan lösning på sikt.
2015-05-30, 11:59
Medlem
Arthass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IncestuousMoses
Offtopic: Tittade på tv4 Nyhetsmorgon med Marcus Oscarsson och Jesper Börjesson. Jag tyckte Börjesson hade ett ytterst stramt och otåligt kroppspråk och minik, nästan som om han tyckte det var tjatigt och irriterande stt lyssna på Oscarsson. Undrar hur stämningen är bakom kulisserna i dessa tider av omvälvningar. Marcus Oscarsson har ju som bekant varit väldigt öppen och låtit uppsluppen flera gånger han har pratst om SD (utan att för den sakens skull ha uttryckt regelrätta sympatier). Han har framförallt genom sin glada stil varit annorlunda och inte sälllat sig till den förvisso sjunkande skara journalister och reportrar som prompt på olika sätt måste markera sitt avståndstagande mot SD genom diverse subtila eller mindre subtila grepp. Tyckte det lyste igenom ganska mycket vem Börjesson är av de två.

Tycker Börjesson ändå är ok, han ändrar inte helt personlighet när han intervjuar varken Löfven, Kinnberg-Batra eller Åkesson/Karlsson. I motsas mot t.ex. Camilla Kvartoft, där man ser hatet i ögonen lysa när en SD:are skall samtalas med. Samtidigt var det kul när Börjesson pratade om Danmark och att "främlingsfientliga partier växer" och Oscarsson glatt sa att S kommit tillbaka i opinionen genom en mängd utspel om skärpt invandringspolitik. Alla fattar att det där snacket om främlingsfientlighet är så passé. Det är därför just nu ligger på knappt 20 % i de mest trovärdiga instituten.

Blir att fira med en gammeldansk ikväll för de goda siffror. 19.4 %
Blir mer och mer löjligt med alla "SD kanske får 20 % i nästa val". 3.5 år att nå 30 % snarare
2015-05-30, 12:04
Medlem
jamtlandoffroads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Jag visste inte ens om att denna tidning fanns, men nu har jag varit inne där flera gånger & faktiskt tagit bort dom från AdBlock av ren välvilja. Det kanske inte räddar dom undan tidningsdöden, men det fyller mig med en varm altruistisk känsla av godhet & välvilja.

Du ska veta att ÖP även har andra sidor tyvärr, deras skribent Nolervik får Anders Lindberg på Aftonbladet att framstå som neutral. (Nej jag länkar inte hans vedervärdiga smörja)

Men Marcus Persson har faktiskt fått ur sig ett antal klarsynta ledare även om han ännu inte nått upp till sin företrädare Sven-Olov Lööv:s nivå.
Denna ledare kunde väl komma till just för att C och inte bara SD går fram, ÖP är ju en C-tidning.

Men man undrar ju om herr Nolervik kommer att storma in stortokig på redaktionen då Marcus haft fräckheten att nämna SD:s framgångar.
2015-05-30, 12:05
Medlem
JustZlatans avatar
Jag går bara och väntar på att SD ska spränga 20-procents gränsen. Det måste väl komma snart?
2015-05-30, 12:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arthas
Tycker Börjesson ändå är ok, han ändrar inte helt personlighet när han intervjuar varken Löfven, Kinnberg-Batra eller Åkesson/Karlsson. I motsas mot t.ex. Camilla Kvartoft, där man ser hatet i ögonen lysa när en SD:are skall samtalas med. Samtidigt var det kul när Börjesson pratade om Danmark och att "främlingsfientliga partier växer" och Oscarsson glatt sa att S kommit tillbaka i opinionen genom en mängd utspel om skärpt invandringspolitik. Alla fattar att det där snacket om främlingsfientlighet är så passé. Det är därför just nu ligger på knappt 20 % i de mest trovärdiga instituten.

Blir att fira med en gammeldansk ikväll för de goda siffror. 19.4 %
Blir mer och mer löjligt med alla "SD kanske får 20 % i nästa val". 3.5 år att nå 30 % snarare

Ok Har i och för sig bara sett Börjesson vid två andra tillfällen och båda var med Marcus. Han kanske bara var lite morgontrött, så kan det ju förståss vara.
2015-05-30, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Eftersom vi inte ska behöva leva i ovisshet mailade jag just och ställde frågan, blir intressant att höra anledningen. Förhoppningsvis har vi inte ett Fi på 4%...

Edit: Fick ett blixtsnabbt svar där resten av undersökningen visar sig se ut så här:

Fi 3,5%
Piratpartiet 1,3%
Övriga 0,3%

Då blir summan 100%, lite skrämmande siffror på Fi men nu vet vi.

wow. Schysst av dem att bjuda på de siffrorna också.

Varför väljer de att jämföra med valresultatet? Är det ÖPs beslut pga att de inte tidigare publicerat något från Sentio kanske.
2015-05-30, 12:10
Medlem
Svenne-i-Banans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.Kandal
I runda slängar var femte svensk skulle idag rösta på SD vid ett nyval, inte illa!! Ringarna på vattnet blir vidare och vidare och nu känner majoriteten i Sverige någon som sympatiserar med SD och som kan påverka vederbörande.

Ser att Löfven gör ett trevande försök att närma sig verkligen men ack så tafatt, han sitter verkligen i skiten.

http://www.svd.se/lofven-vill-underlatta-avhysning/om/sverige

Är benägen att hålla med några föregående talare, SD lär passera S tidigare än M.

Ena dagen övertrumfar han Reinfeldt med ett eget "öppna era hjärtan"-tal och nästa dag vill han göra det lättare att avhysa tiggare. Han är helt förvirrad stackarn och vet inte vad han ska säga eller tycka och det gäller inte bara Löfven utan hela det socialdemokratiska partiet.

Att hamna under 25% är en fullständig chock som gör de helt handlingsförlamade, de har redan provat att byta partiledare flera gånger och det har bara tillfälligt stoppat nedgången men sedan har det vänt ned igen. Vi ser ett parti och regering i totalt sönderfall.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in