2015-05-20, 16:26
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Det här att se alla skeenden genom ett filter där antirasistisk anti-SD-aktivism är det primära raison d'etre för varenda kotte i samhället från korridorstädaren upp till OI-chefer via varenda kontorsråtta längs vägen, viktigare än alla vanliga ambitioner som följer med yrkesutövande... det är inget som förtjänar att stämplas med foliehatt lite skämtsamt sådär, det är själva definitionen av foliehattande.
Att tro att alla skeenden beror på lögner, medveten eller omedveten kognitiv bias är givetvis tokigt. Men lika korkat är att helt avfärda dessa faktorer.

Utan att bli postmodern så skulle jag nog vilja påstå att sanningen ligger någonstans mitt emellan.
2015-05-20, 16:53
Medlem
Citat:
Cool story bro, men SCB är inga glada amatörer som sitter och multiplicerar data med godtyckliga 1,X-värden. Hur de jobbade fram till och med 2010 vet jag inte men fr o m maj 2011 fungerar skattningen enligt följande:

Gunnar Sandelin blev dock nekad tjänst på SCB efter att hans böjelse för korrekt fakta hade framkommit via diverse tidningsartiklar.
2015-05-20, 16:55
Medlem
polsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enoch.Thulin
Att tro att alla skeenden beror på lögner, medveten eller omedveten kognitiv bias är givetvis tokigt. Men lika korkat är att helt avfärda dessa faktorer.

Utan att bli postmodern så skulle jag nog vilja påstå att sanningen ligger någonstans mitt emellan.

Det har ju som sagt, i Tyskland, England och Frankrike bland annat, flera gånger avslöjats att nationalister medvetet ljugits ner i undersökningar för att "skydda opionen".

Att tro att det är fullständigt omöjligt att något liknande skulle kunna hända i Sverige är mycket naivt.
2015-05-20, 17:53
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Lika lite som vi litar på instituten litar vi på vissa debattörer.

Lite sektvibbar över det tänket. Det bekräftar ju bara CrispyKreems jämförelse mellan radikalfeministerna och SD:s "hårda kärna". Båda grupperna har en berättelse i vilken allt som händer ska knölas in, om så behövs med skohorn, spett och gummiklubba.

Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Sd har nog 17-18 % just nu därför att det mellan min tumme och pekfinger finns mer känsla för opinionsläget än hos den samlade expertkåren. Men i deras fall är det mest en fråga om vad de vill och inte vill.

Jag tror också att 17-18% är en rimlig skattning. Men jag tror inte att Sifo fuskar bara för att de ligger under den siffran. I telefonintervjuer - som Sifo använder - är skämsfaktorn fortfarande stor. Till detta kommer Aschbergeffekten.

De systematiska skillnader som finns mellan olika institut speglar nog snarare skillander i metodiken än politiska direktiv från beställarna.

Man kan iofs vikta om en undersökning om man tror att det finns systematiska fel, men som CrispyKreem påpekade ovan är seriösa statistiker försiktiga med det, så att det inte bara blir luft i undersökningen och signalen från rådata försvinner.
Senast redigerad av Regulus 2015-05-20 kl. 17:58.
2015-05-20, 18:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Förklaringarna (det finns flera) ligger i att

Det är enklare att mäta stora partier
Bradley-effekten gäller för det "goda" Miljöpartiet
Shy-Tory-effekten gäller för det "onda" SD
Kognitiv bias hos uttolkarna av själva undersökningen
Det är dyrt att göra en mätning med lågt bortfall
Mätningarna är ofta delar av en omnibus där man egentligen söker efter andra svar, så stratifieringen av respondenterna kan vara olämplig
Enoch Thulin svarar på enkäten ( )

Min poäng: Det finns många förklaringar till att OU är bristfälliga långt innan illvilja och politisk manipulering kommer in i frågan.
Fast nu lyckas man väl med FP, KD, C och V, inget av dem är ett " stort" parti?

Varför är det så?
2015-05-20, 18:24
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus
Lite sektvibbar över det tänket. Det bekräftar ju bara CrispyKreems jämförelse mellan radikalfeministerna och SD:s "hårda kärna". Båda grupperna har en berättelse i vilken allt som händer ska knölas in, om så behövs med skohorn, spett och gummiklubba.

Jag tror också att 17-18% är en rimlig skattning. Men jag tror inte att Sifo fuskar bara för att de ligger under den siffran. I telefonintervjuer - som Sifo använder - är skämsfaktorn fortfarande stor. Till detta kommer Aschbergeffekten.

De systematiska skillnader som finns mellan olika institut speglar nog snarare skillander i metodiken än politiska direktiv från beställarna.

Man kan iofs vikta om en undersökning om man tror att det finns systematiska fel, men som CrispyKreem påpekade ovan är seriösa statistiker försiktiga med det, så att det inte bara blir luft i undersökningen och signalen från rådata försvinner.
Fast upp eller nedviktning torde gå att justera allt bättre eftersom men den verkar skeva lika fel för Mp på + sidan och SD på nedsidan år ut och år in.

Så nix du övertygar ingen med dina halmgubbar.
2015-05-20, 18:40
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast upp eller nedviktning torde gå att justera allt bättre eftersom men den verkar skeva lika fel för Mp på + sidan och SD på nedsidan år ut och år in.

Det är ett vanligt misstag att tro att opinionsundersökningar och val mäter samma variabler. Så är det inte alls. Det finns alltså en gräns för hur långt man kan komma med sådana justeringar.

Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Så nix du övertygar ingen med dina halmgubbar.

Att inte tro på sinistra konspirationer när det finns rationella förklaringar till något är inte en halmgubbe. Det är snarare upp till er konspirationstroende att lägga fram bevis för era teorier.
2015-05-20, 18:45
Medlem
polsks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regulus

Att inte tro på sinistra konspirationer när det finns rationella förklaringar till något är inte en halmgubbe. Det är snarare upp till er konspirationstroende att lägga fram bevis för era teorier.

Men det är ju inga "konspirationsteorier", det finns ju ett flertal fall av fusk mot just nationalister runt om i hela Europa - hur förklarar du bort det?
2015-05-20, 18:59
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av polsk
Men det är ju inga "konspirationsteorier", det finns ju ett flertal fall av fusk mot just nationalister runt om i hela Europa - hur förklarar du bort det?

Nu gällde min kommentar de svenska instituten. I många länder är de "väljarundersökningar" som olika tidningar och organisationer publicerar helt oprofessionella. Skräckexemplet är väl Grekland, där det brukat vimla av hafsigt gjorda webbenkäter inför valen.

Detta sagt, så vore det bra om du kunde länka till bevis för att det pågår ett organiserat fusk i Tyskland, England och Frankrike som du påstod tidigare.
2015-05-20, 19:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polsk

Det du säger stämmer. Men de flesta folk som blir motbevisade vägrar se bevisen.

I Tyskland t.ex var det ju en nyhetsreporter på nån stor TV-station som låtsades vara muslimhatar i TV för att försöka smutskasta PEGIDA-organisationen.
2015-05-20, 19:10
Medlem
Reguluss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av delernen
Det du säger stämmer. Men de flesta folk som blir motbevisade vägrar se bevisen.

I Tyskland t.ex var det ju en nyhetsreporter på nån stor TV-station som låtsades vara muslimhatar i TV för att försöka smutskasta PEGIDA-organisationen.

Detta - om det överhuvud taget är sant - har väl inget med opinionsundersökningarna och deras trovärdighet att göra?
2015-05-20, 19:31
Medlem
Mac-Arthurs avatar
Citat:
Det låter så enkelt i vår hobbyentusiast-med-miniräknare-värld, men jag tror spontant att någon som pluggat 300 hp statistik och dataanalys får svårkontrollerade spasmer av tanken på att publicera undersökningar som bygger lika mycket på luft som på rådata. Det är ju trots allt det vi begär - att de ska ta i från knäna och dra till med en siffra skyhögt över rådata och uppfinna en massa imaginära väljare baserat på faktorer som rör sig och muterar lika snabbt som virus.

Inom kort publicerar SCB sin väljarundersökning som baserar sig på ett totalt bortfall på mellan 40 och 50 procent!

Tala om luft!

Det vetenskapliga eller allmänna värdet av dylika undersökningar torde gränsa till noll och intet värde!

Väljarundersökningen borde istället falla under allmänt åtal för kvalificerat vilseförande av allmänheten eller annan relevant brottsrubricering!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in