2015-05-29, 13:35
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZuparN
Du stör dig på helt irrelevanta saker och späder på en helt onödig konflikt.

Ta ett problem i taget.
Det är inte "irrelevanta saker"; den assyriska namnkonflikten är roten till vårt problem och varför vi befinner oss i den situationen vi är i idag. Men som alla andra assyrier så kan du inte tänka.

Citat:
Ursprungligen postat av Oformad
Du borde förstå att "beväpna" är inte det samma som att vara "vänligt inställd".

Jämför USA som utan några som helst problem beväpnar Al-Qaida i Syrien, innebär det att man tycker om Al-Qaida? Nej, det handlar enbart om "Min fiendes fiende", man gör det "bästa" taktiska draget och ignorerar diverse meningsskiljaktigheter.
Bashar al-Assad har aldrig varit USA:s fiende; han dansar inte efter Israel's pipa och då har AIPAC gjort USA fientligt mot honom. Därför och enbart därför har USA beväpnat Al-Qaida/ISIS i Syrien osv.

Vad har USA att frukta från Bashar? Ingenting. Israel däremot betraktar honom som någon som måste bort, och det så även om det krävs militanta islamister som ruinerar hela Syrien och Irak på köpet också.
Citera
2015-05-29, 13:41
Medlem
ZuparNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Det är inte "irrelevanta saker"; den assyriska namnkonflikten är roten till vårt problem och varför vi befinner oss i den situationen vi är i idag. Men som alla andra assyrier så kan du inte tänka.

Det är dem som splittrar i svåra tider som är roten till problemet. Inte dem som vill ena och kämpa gemensamt för folkets frihet.
Citera
2015-05-29, 14:35
Medlem
Citat:
Det är dem som splittrar i svåra tider som är roten till problemet. Inte dem som vill ena och kämpa gemensamt för folkets frihet.
Det är liksom förgäves, jag har tjatat samma sak om balkan sedan 1990, but noooooouuuuuuu...
Citera
2015-05-29, 14:51
Medlem
Kommer nu flera uppgifter om att SAA dragit tillbaka från hela al-Ghab(Idlib provinsen).
Stor seger för rebellerna samtidigt som det är ett smart drag av Assad.

Vidare visade YPG i Aleppo att dom kommer inte vika sig för terroristerna och strida till sista man ifall de skulle bli krig mellan dom. Visst skulle rebellerna segra, men skulle dom klara av förlusterna?
Med de sagt så har situationen lugnat sig och Ahrar al-Sham hävde sin blocknad mot Afrin.
Citera
2015-05-29, 14:55
Medlem
https://archive.org/details/waktolohom

Yea baby lite shia skräp som dör för sitt land
Citera
2015-05-29, 15:01
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Exakt, nu börjar du förstå saker och ting: de etniska assyrier som vägrar identifiera sig som assyrier, är splittrarna. Antingen så är vi assyrier eller så är vi inget alls.

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Vinyl
Att jämföra EliasAlucard med ZuparN är som att jämföra eld med vatten .

ZuparN är framtiden medans Elias lever 2600år tillbaka i tiden .
Det roliga är att det är tvärtom. Jag representerar kunskap/styrka medan ZuparN representerar svaghet och kvinnofloskler.

Den genomsnittliga diaspora-assyriern är anti-Bashar inte för att de vill vara det, utan eftersom diaspora-assyrier inte vågar stå upp för sina etniska intressen, vilket i Syrien är kompromisslöst pro-Bashar. ADO i Syrien är ett bra exempel på en assyrisk organisation som är fientligt inställt till assyrisk överlevnad eftersom ADO dansar efter mainstreampipan, vilket är anti-Bashar. Jag har inte fått en fanatisk anti-Bashar inställning från ZuparN, men han har knappast varit positivt inställd till Bashar, vilket alla assyrier med självrespekt och självbevarelsedrift bör vara.

För att alternativet till Bashar al-Assad är Islamiska Staten över hela mellanöstern, och inte en enda assyrier som lever där.
Citera
2015-05-29, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Un-named
Vidare visade YPG i Aleppo att dom kommer inte vika sig för terroristerna och strida till sista man ifall de skulle bli krig mellan dom. Visst skulle rebellerna segra, men skulle dom klara av förlusterna?
Med de sagt så har situationen lugnat sig och Ahrar al-Sham hävde sin blocknad mot Afrin.

JAN trodde att YPG i Sheik Maqsood skulle vara ett lätt byte, slutade med att dom förlorade Til Nabbo och 10 st män.
https://www.youtube.com/watch?v=U1HX-Ui2UUE&feature=youtu.be
Kolla på YPGs stridsmoral

Hur går det för dom i Qalamon förresten, hörde att Hezbollah gav dom stryk.
Senast redigerad av Skyhorse 2015-05-29 kl. 16:47.
Citera
2015-05-29, 16:47
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Vinyl
Det är just den eld mentaliteten du har som ledde till Assyriska Rikets fall.
Nej, det är min mentalitet som ledde till Assyrien's mäktigaste period. Jag är en relik från det förflutna, det är mycket riktigt, men jag representerar inte ignorans, och det gjorde inte heller assyrier under deras mäktigaste period:

Knowledge and Power in the Neo-Assyrian Empire: http://oracc.museum.upenn.edu/saao/knpp/

ZuparN-tramset är svaghet och förfall. Det är inte min mentalitet det är fel på, tvärtom är jag den enda i hela världen som tänker rätt. Eld är för övrigt en bra beskrivning på mig, eftersom Assyrien's eld, behöver återuppstå:

Ninos Aho - Atouraya Khata. ( From 2012 interview): https://www.youtube.com/watch?v=2FQy5dhCZ0k

^^ Som han säger, from the heart of fire, och Assyrien's eld, inte "Aram's" eller "Kaldenien's" eld.

Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Tyvärr inte.
Det var Kurderna tillsammans med Perser om vi ska vara historiskt korrekta men det är historia.
Nej, kurder existerade inte då och perser var inte inblandade. Sluta glorifiera kurder.

Nog om detta! För att återgå till Syrien, så menar jag att det helt enkelt ligger i alla assyriers intresse, att vara pro-Bashar. Hur vi än gör med ISIS, så kommer de mörda oss (med USA:s fulla stöd, givetvis), och ADO är en omanlig organisation som inte tjänar assyriska intressen, för att säga vad man vill om Bashar, men han är inte ett hot mot vår genpool i alla fall. Att han tidigare förbjöd ADO var inte personligt mot assyrier, utan det var bara standard konkurrensfientlighet mot alla konkurrerande rörelser i området som uppfattades som ett hot mot regimen.

Är man som assyrier, anti-Bashar, då är man anti-assyrisk i dagsläget. Och detta är ett stort problem bland alla hjärntvättade assyrier i Europa/USA.
Citera
2015-05-29, 17:26
Medlem
SoulAmazins avatar
Citat:
Den genomsnittliga diaspora-assyriern är anti-Bashar inte för att de vill vara det, utan eftersom diaspora-assyrier inte vågar stå upp för sina etniska intressen, vilket i Syrien är kompromisslöst pro-Bashar. ADO i Syrien är ett bra exempel på en assyrisk organisation som är fientligt inställt till assyrisk överlevnad eftersom ADO dansar efter mainstreampipan, vilket är anti-Bashar. Jag har inte fått en fanatisk anti-Bashar inställning från ZuparN, men han har knappast varit positivt inställd till Bashar, vilket alla assyrier med självrespekt och självbevarelsedrift bör vara.

Den genomsnittliga diaspora-assyriern är starkt för Assad och står för det. De enda jag har sett öppet gå emot Assads regim är assyriska vänsterpartister, ADOare och dawronoye. På vilket sätt skulle dessa individer vara representativa för assyrier? ADO har inte ens någon reell inflytande bland assyrier idag och organisationen har förstört sig själv inifrån genom interna konflikter och liknande mellanösternskit genom åren.

Citat:
Att han tidigare förbjöd ADO var inte personligt mot assyrier, utan det var bara standard konkurrensfientlighet mot alla konkurrerande rörelser i området som uppfattades som ett hot mot regimen.

Baath-regimerna har varit en starkt bidragande part gentemot assyrisk nationalism och har främjat både arabismen (skåda främst "kaldeerna" i södra/centrala Irak) och den arameiska identiteten delvis bland vårt folk då "syrianerna"/kyrkan inte kräver något land överhuvudtaget. Det här är dock offtopic.

Med det sagt så är jag självfallet för Assad som minst dåliga alternativ.
Senast redigerad av SoulAmazin 2015-05-29 kl. 17:43.
Citera
2015-05-29, 17:32
Medlem
Citat:
Nej, det är min mentalitet som ledde till Assyrien's mäktigaste period. Jag är en relik från det förflutna, det är mycket riktigt, men jag representerar inte ignorans, och det gjorde inte heller assyrier under deras mäktigaste period:

Knowledge and Power in the Neo-Assyrian Empire: http://oracc.museum.upenn.edu/saao/knpp/

ZuparN-tramset är svaghet och förfall. Det är inte min mentalitet det är fel på, tvärtom är jag den enda i hela världen som tänker rätt. Eld är för övrigt en bra beskrivning på mig, eftersom Assyrien's eld, behöver återuppstå:

Ninos Aho - Atouraya Khata. ( From 2012 interview): https://www.youtube.com/watch?v=2FQy5dhCZ0k

^^ Som han säger, from the heart of fire, och Assyrien's eld, inte "Aram's" eller "Kaldenien's" eld.

Nej, kurder existerade inte då och perser var inte inblandade. Sluta glorifiera kurder.

Nog om detta! För att återgå till Syrien, så menar jag att det helt enkelt ligger i alla assyriers intresse, att vara pro-Bashar. Hur vi än gör med ISIS, så kommer de mörda oss (med USA:s fulla stöd, givetvis), och ADO är en omanlig organisation som inte tjänar assyriska intressen, för att säga vad man vill om Bashar, men han är inte ett hot mot vår genpool i alla fall. Att han tidigare förbjöd ADO var inte personligt mot assyrier, utan det var bara standard konkurrensfientlighet mot alla konkurrerande rörelser i området som uppfattades som ett hot mot regimen.

Är man som assyrier, anti-Bashar, då är man anti-assyrisk i dagsläget. Och detta är ett stort problem bland alla hjärntvättade assyrier i Europa/USA.

Ponera att Assad störtas (en tidsfråga i min mening), föreligger inte risken att de assyrier som var pro-Bashar "straffas" av de som "vinner" kriget? Ur ett självbevarelsedrift-perspektiv är det väl egentligen bättre att vara neutral så långt det går och rikta sig in på försvarskrig i de områden man befinner sig i? Att uttryckligen vara pro-Assad tror jag inte är till assyriernas fördel, oavsett vem som vinner kriget - förutsatt att Assad faller.

1. ISIS styr Syrien efter Assad: Största faran för assyrier, men risken för repressalier/folkmord störst om man har varit pro-Assad. Jizya kanske är good enough för de som varit anti eller neutrala sett ur ISIS-glasögon.

2. Sunniter styr Syrien (inte ISIS): Risk för repressalier störst om man har varit pro-Assad.

3. Assyrier är neutrala alternativt anti-Assad och ansluter sig till YPG och har någon form av självstyre efter Assads fall. Här slipper man direkta hot av islamister. Även om du är av åsikten att kurder inte är något bra alternativ för assyrier, måste du väl ändå medge att det är ett bättre alternativ än ISIS och islamister.

Eller, du tror kanske att Assad kommer sitta kvar? Då förstår jag ditt resonemang.
Citera
2015-05-29, 18:00
Medlem
tigersaid86s avatar
Citat:

Antingen är du helt keff i Assyriska historian för att du inte är Assyrie utan bara tror det att du är det pga av en teori som lades fram på slutet av 1800 talet och sög till sig det eller så är du en djävul på att förneka uppgifter.

Kurder och iranier fick assyriska riket att falla.
Kurderna förgörde sina förtryckare med sina språksläcktingar dvs dåtidens perser.

Citat:
612 BC being the most supported date. An allied army composed of Medes and Persians, rebelling Chaldeans and Babylonians, together with Scythians and Cimmerians besieged it and sacked it, leading to the destruction of the Neo-Assyrian Empire over the next three years
https://books.google.se/books?id=klZX8B_RzzYC&pg=PT676&dq=Georges+Roux+-+Ancient+Iraq+p+376&hl=sv&sa=X&ei=ToxoVfemGsaYsgGZ voDoDw&ved=0CCoQ6AEwAQ#v=onepage&q=Georges%20Roux% 20-%20Ancient%20Iraq%20p%20376&f=false

Existerade inte kurderna?
Kurder existerade långt innan assyriska riket.
Dom som inte existerade det var Turkar och Araber mfl
Citat:
Den äldsta källa som nämner kurderna är sumererna, som kring 3000 f.Kr. beskrev "landet Karda".

Citat:
I kurdernas fall finns det skriftliga belägg för
att de bebodde de trakter som än i dag av kurderna kallas hem redan på 3000-talet f.Kr.
källorna är sumeriska kilskriftskällor (Free Encyclopedia hemsida 2).

Snacka om att hitta på om att Kurder inte ens existerade

http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1323872&fileO Id=1323873
Senast redigerad av tigersaid86 2015-05-29 kl. 18:32.
Citera
2015-05-29, 18:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av tigersaid86
Antingen är du helt keff i Assyriska historian för att du inte är Assyrie utan bara tror det att du är det pga av en teori som lades fram på slutet av 1800 talet och sög till sig det eller så är du en djävul på att förneka uppgifter.

Kurder och iranier fick assyriska riket att falla.
Kurderna förgörde sina förtryckare med sina språksläcktingar dvs dåtidens perser.

https://books.google.se/books?id=klZX8B_RzzYC&pg=PT676&dq=Georges+Roux+-+Ancient+Iraq+p+376&hl=sv&sa=X&ei=ToxoVfemGsaYsgGZ voDoDw&ved=0CCoQ6AEwAQ#v=onepage&q=Georges%20Roux% 20-%20Ancient%20Iraq%20p%20376&f=false

Kurder existerade långt innan assyriska riket.

http://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=1323872&fileO Id=1323873
Har läst någonstans att det finns ett antikt armenisk bibel med massa kristna böner på flertal olika språk. Ett utav språken beskrevs som "meders språk" och va dagens Kurmanji. Till dom som tvekar att kurder är ättlingar till meder.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in