2015-05-28, 00:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Ja, ibland.

Men inte om man ljuger.

Och det är ju det feminister gör.

Berätta! Med undantag för Valerie Solanas och Gudrun Schyman, alltså.
Citera
2015-05-28, 09:29
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Berätta! Med undantag för Valerie Solanas och Gudrun Schyman, alltså.
Ok.

Byggnads aktuella feministiska kampanj är en lögn.

Kampanjen Fatta! var en lögn: https://hagwall.wordpress.com/2014/04/17/att-fatta-och-inte-fatta/

"Prataomdet"-kampanjen byggde på en lögn: (FB) Avslöjandet av den falska gräsrotskampanjen #prataomdet?(utbruten tråd/Mod)

Och så vidare.

Feminister kan inte presentera statistik på ett sätt som kan representera sanningen. Efter att ha debatterat på flashback tror jag att det beror på att feminister inte kan läsa statistik överhuvudtaget.

Sen kommer alla krönikor där feminister berättar om allt de råkar ut för i vardagen. De måste ha väldigt händelserika liv som råkar ut för något nytt som patriarkatet orsakat, att berätta om varje vecka. Jag har förstås inga belägg för att de ljuger, men JAG hör sällan folks konversationer på tåg trots att jag åker tåg ganska ofta då jag saknar bil.

Frågan är istället om någon feminist de senaste 30 åren har sagt ett sant ord?

Jag kan i alla fall inte komma på nåt.

Kan du?
Citera
2015-05-28, 09:54
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulitzer
Du har verkligen en speciell debatteknik!
Spännande, va?
Citat:
Men ok, jag låtsas ta alla dina påståenden och frågor på fullt allvar:
Ja, varför inte. Jag tar alla dina påståenden och frågor på fullt allvar.

När du skriver tex Man har nog ansett att vita män tål detta. Vanligen brukar man anse att makthavande majoriteter ska få tåla mer än utsatta minoriteter. så antar jag att du menar vad du skrev.
Citat:
Nej. Jag har aldrig kallat någon för slem såvitt jag minns.
Så du själv ingår inte i den gruppen som "nog anser"?
Citat:
Jisses, du måste verkligen ha letat efter extrema exempel. Människan verkar inte vara riktigt vid sinnens fulla bruk om du frågar mig.
Finns hundra exempel. Här är ett: "Ja, jag hatar män". Eller varför inte Lady Dahmer som driver landets mest populära feministblogg: Män är en sjukdom.

Att de inte är riktigt kloka har du helt rätt i.

Jag har hur många exempel som helst. Antal vettiga feminister är i extrem minoritet.
Citat:
Om man ska ta det på allvar, vilket man förstås ska göra om det är publicerat i landets största tidning, så tycker jag väl inte att du behöver tåla det.
Precis. Tack för det.

Nu tål jag det förvisso. Vad jag inte tål är det enorma hyckleriet.
Citat:
Jag anser att du inte ska berätta för mig vad jag anser.
Som sagt så kan jag bara anta, eftersom du inte själv säger vad du anser.
Citat:
speciellt om kritiken kommer från den egna gruppen.
Nu tillhör förstås inte dessa högljudda kritiker gruppen "vita medelålders män".
Citat:
Det är mer än jag känner till, men du verkar ju ha sinne för proportioner så jag får väl tro att det är så då.
Ja, så är det.
Citat:
Jo jag tycker faktiskt att du är ute och seglar rätt rejält.
Fast det verkar inte så på dina svar.
Citat:
Som jag uppfattat det så är ni flera som tycker att just detta är ett stort problem. Om man säger att vita män är överrepresenterade på maktpositioner så är man rasbiolog och fascist säger ni.
Nej, det är inte konstigare än att säga att Afrika domineras av svarta individer. Det är när man säger att detta är ett problem, som man blir fascist.
Citat:
Jag har svårt att se problematiken i det. Har du några belägg för att det faktiskt är så?
Jag har svårt att se problematiken i pigmentet på huden, men det är ju jag. Ja:
http://www.theguardian.com/money/shortcuts/2015/apr/29/do-tall-people-really-deserve-to-earn-more
http://en.wikipedia.org/wiki/Height_discrimination
Citera
2015-05-28, 10:15
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
När du skriver tex Man har nog ansett att vita män tål detta. Vanligen brukar man anse att makthavande majoriteter ska få tåla mer än utsatta minoriteter. så antar jag att du menar vad du skrev.
Ja, det menar jag. Jag kan inte tro att jag är den enda som menar det. Jag tror att de allra flesta tycker att majoriteter ska ha högre tolerans, och att det är mer ok att sparka uppåt än nedåt.
Citat:
Finns hundra exempel. Här är ett: "Ja, jag hatar män". Eller varför inte Lady Dahmer som driver landets mest populära feministblogg: Män är en sjukdom.
Rätt märkligt att du tar de värsta exemplen. Ungefär som att ta Hitler som exempel på en invandringskritiker.
Citat:
Att de inte är riktigt kloka har du helt rätt i.
Så varför tar du dem som exempel då?
Citat:
Nu tillhör förstås inte dessa högljudda kritiker gruppen "vita medelålders män".
De är i alla fall vita, och det verkar vara det ni hänger upp er på mest.
Citat:
Nej, det är inte konstigare än att säga att Afrika domineras av svarta individer. Det är när man säger att detta är ett problem, som man blir fascist.
Jag har svårt att se problematiken i pigmentet på huden, men det är ju jag.
Problemet är inte pigmentet. Ett exempel på möjliga problem är etnocentrism.
Citera
2015-05-28, 10:36
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ja, det menar jag. Jag kan inte tro att jag är den enda som menar det. Jag tror att de allra flesta tycker att majoriteter ska ha högre tolerans, och att det är mer ok att sparka uppåt än nedåt.
Du är knappast den enda som menar det.

Och då ställer jag ju frågan igen: Är det då ok att kalla judar för samma sak?

Nej, säger du då.
Citat:
Rätt märkligt att du tar de värsta exemplen. Ungefär som att ta Hitler som exempel på en invandringskritiker.
Inte alls märkligt, eftersom dessa inte på något sätt är undantag.

Vår vice statsminister använder samma retorik! Vår statliga media använder samma retorik!

Och ja, Hitler. Fascister. Precis som jag säger hela tiden.
Citat:
Så varför tar du dem som exempel då?
Feminister är inte riktigt kloka, men det hindrar dem uppenbarligen inte från att genomsyra hela samhället, från vice statsministerpost till universitetsrektorer och journalister.
Citat:
Problemet är inte pigmentet. Ett exempel på möjliga problem är etnocentrism.
Ett annat, mycket större, problem är att tex journalister till 90% är mp, v eller fi oavsett deras hudfärg.

Tycker du man skall tvångskvotera in moderater till Aftonbladet?
Citera
2015-05-28, 11:17
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Du är knappast den enda som menar det.
Och då ställer jag ju frågan igen: Är det då ok att kalla judar för samma sak?
Nej, säger du då.
Kallar judar för vadå? Förstår inte detta behov av att särskilja och framhålla judar hela tiden. Diskussionen handlar inte om judar.
Citat:
Inte alls märkligt, eftersom dessa inte på något sätt är undantag.
Jo de är undantag.
Citat:
Feminister är inte riktigt kloka
Nämendåså, då var väl argumenten slut och diskussionen kan avslutas.

Citat:
Ett annat, mycket större, problem är att tex journalister till 90% är mp, v eller fi oavsett deras hudfärg.
Tycker du man skall tvångskvotera in moderater till Aftonbladet?
Likformigheten i journalistkåren är problematisk. Partitillhörigheten ser jag inte som det största problemet. Ett minst lika stort problem är etnocentrismen och t.ex att det saknas kontaktytor till de stora grupperna av invandrare.
Citera
2015-05-28, 12:49
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Kallar judar för vadå? Förstår inte detta behov av att särskilja och framhålla judar hela tiden. Diskussionen handlar inte om judar.
Och jag förstår inte detta behov av att särskilja och framhålla vita män hela tiden.

Jag ska försöka vara tydlig:

Om man påstår att en grupp skall tåla att höra [valfri förolämpning] för att de har mer än genomsnittlig makt, då är man antingen antisemit, hycklare, eller både antisemit och hycklare.

Om man påstår att en grupp med mer än genomsnittlig makt skall tåla att höra [valfri förolämpning] så ska detta gälla även judar, och då är man antisemit. Gäller det inte judar, så är man hycklare.

Påstår man att en grupp med mer än genomsnittlig makt skall tåla att höra [valfri förolämpning] så hamnar man dessutom farligt nära fascistpropaganda.
Citat:
Jo de är undantag.
Nej, det är inte undantag utan innehar många av de tyngsta positionerna i samhället.

Visst, du kan ju påstå "Ja, men inte alla feminister...", men då hoppas jag att du inser hyckleriet innan du ens skrivit klart meningen.
Citat:
Nämendåså, då var väl argumenten slut och diskussionen kan avslutas.
Ånej, jag har miljoner argument.
Citat:
Likformigheten i journalistkåren är problematisk. Partitillhörigheten ser jag inte som det största problemet. Ett minst lika stort problem är etnocentrismen och t.ex att det saknas kontaktytor till de stora grupperna av invandrare.
Då partitillhörighet har flera magnituder större påverkan på ens åsikter än vad etniciteten har så håller jag inte alls med dig.
Citera
2015-05-28, 13:16
Medlem
Pulitzers avatar
[quote=Celeno|53493607]
Citat:
Om man påstår att en grupp skall tåla att höra [valfri förolämpning] för att de har mer än genomsnittlig makt, då är man antingen antisemit, hycklare, eller både antisemit och hycklare.

Om man påstår att en grupp med mer än genomsnittlig makt skall tåla att höra [valfri förolämpning] så ska detta gälla även judar, och då är man antisemit. Gäller det inte judar, så är man hycklare.

Påstår man att en grupp med mer än genomsnittlig makt skall tåla att höra [valfri förolämpning] så hamnar man dessutom farligt nära fascistpropaganda.
Gäller det också journalister, miljöpartister och feminister? Ska de tåla att höra vad som helst? Du verkar ju tycka att det är grupper med stor makt?
Citera
2015-05-28, 13:26
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Gäller det också journalister, miljöpartister och feminister? Ska de tåla att höra vad som helst? Du verkar ju tycka att det är grupper med stor makt?
Jag förstår inte frågan. Vad är det som gäller journalister, miljöpartister och feminister?

Mig veterligen har jag aldrig påstått att en viss grupp skall behöva tåla mer än nån annan, det är du som påstår.

Så du måste mena nåt annat.

Sen kan vissa behöva acceptera olika saker beroende på sin yrkesutövning. Tex så bör poliser i sitt yrke tåla mer förolämpningar och våld än lärare. Men det är en helt annan diskussion och det hoppas jag vi är överens om (att det är en annan diskussion).
Citera
2015-05-28, 13:41
Medlem
Pulitzers avatar
Citat:
Jag förstår inte frågan. Vad är det som gäller journalister, miljöpartister och feminister?
Detta att alla generaliseringar om dem och förolämpningar ska uppfattas som fascism och vara jämförbart med antisemitism.
Du säger ju t.ex att feminister är galna, fascister, m.m. Ska de behöva tåla det? Jag är bara nyfiken på var du drar gränsen. Religion, politisk åskådning..?
Citera
2015-05-28, 14:21
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Detta att alla generaliseringar om dem och förolämpningar ska uppfattas som fascism och vara jämförbart med antisemitism.
Du säger ju t.ex att feminister är galna, fascister, m.m. Ska de behöva tåla det? Jag är bara nyfiken på var du drar gränsen. Religion, politisk åskådning..?
Ja, feminister är galna fascister.

Jag säger inte att kvinnor är galna fascister bara för att feminister är det.

Jag säger inte att kvinnor skall tåla att höra att de är galna fascister för att feminister oftast är kvinnor.

Att feminister är galna fascister beror på att feminism är en galen fascistisk ideologi, och det är ett fritt aktivt val att associera sig till den ideologin.

Man kan såklart ha olika åsikter om det är fascism. "Män skall omskolas" är dock inget man hittar i liberala partiers partiprogram, utan i Feministiskt Initiativs.

Jag säger inte heller att feminister är slem eller djur och jag propagerar inte för att feminister skall få färre rättigheter i samhället till förmån för andra grupper.

Men allt detta är oväsentligt, för som jag skrev tidigare; det är inte retoriken utan hyckleriet som jag är emot.

Så svaret på din fråga är i princip; Ja, jag tycker de skall tåla vad som helst. Precis som alla andra.
Citera
2015-05-28, 21:24
Medlem
Citat:

Det är ju en viss skillnad att kritiseras för ett politiskt ställningstagande och att kritiseras för att man råkat födas med en viss hudfärg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in