2015-05-26, 14:50
Medlem
macys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
Haha, GW sågar polisen Börje Öhman och blir galet andfådd!

Mmmm, mäktig sågning:

Jubelidiot

en sån borde inte få vara polis, ja han kanske kan vara skolpolis, vad fan vet jag

de är knappt läskunniga

som att ta hem en färgblind elektriker
Citera
2015-05-26, 14:55
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av macy
Mmmm, mäktig sågning:

Jubelidiot

en sån borde inte få vara polis, ja han kanske kan vara skolpolis, vad fan vet jag

de är knappt läskunniga

som att ta hem en färgblind elektriker

Ja, haha! Blir alltid lite rädd att GW ska dö av en hjärtattack när han går igång så här!

Men varför i helvete avslutar Börje Öhman med att nämna citat "det finns ett till ouppklarat dubbelmord i Sverige, i Eskilstuna". Vad i helvete har det med saken att göra? Det finns massvis med ouppklarade dubbelmord i Sverige om vi ska vara sådana.
Citera
2015-05-26, 21:20
Medlem
Gorings avatar
Vad är det som kan få en människa så otroligt upprörd och aggressiv att mörda i första hand en människa och ytterligare en annan för att undanröja det som skett. Det första jag kommer att tänka på är upprördhet kring pengar. Härnösand har väl sedan tidigare ett ouppklarat mord där pengar har en väsentlig betydelse. De flesta mord i Sverige omgärdas av nära relationer och ofta med ekonomiska intressen mellan parterna. Vem skulle bara åka ut till Brattås för att mörda, låter lite långsökt. Inte ens om man är bittra fiender utvecklar sig saken sällan i såna ytterligheter. Någon med ekonomisk problematik är den man ska söka efter.

Senast idé var för tarvlig då en motorintresserad redaktör meddelade att man skulle söka efter en Valiant av den och den årsmodellen. Om nu denna Valiant vore stulen hur långt i utredningen skulle man då komma. Jag tror nog man ska fokusera på person och inte bilmärke. Men lokalbladet utför väl ingen källkritik, utan ser det hela mer som men kul grej som skall locka till fler upplagor.
Senast redigerad av Goring 2015-05-26 kl. 21:33.
Citera
2015-05-27, 00:10
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Haha, GW sågar polisen Börje Öhman och blir galet andfådd!

Okej, så enligt GW är det här fallet ouppklarat enbart eftersom utredning var så urdålig från början. Men de har ju DNA? Då borde väl detta hela gå att reparera.

Och här går Börje till försvar: http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=6173524 Han avslutar intervjun med att nämna att det finns även ett annat ouppklarat dubbelmord, i Eskilstuna. Jag antar att han menar detta http://folket.se/nyheter/sormland/1.215524 som skedde tidigt 2005 och som inte verkar ha fått någon som helst uppmärksamhet...

edit: för han kan väl inte syfta på dubbelhedersmordet från 1986? Varför skulle han göra det?

Menar han kanske dubbelmordet i Linköping? Det är ju DET dubbelmordet i Sverige, orter i sydliga Sverige kanske flyter ihop för en norrlänning.

Jag har lite svårt att släppa trippelmördaren Ragnar och att det ska finnas någon koppling till honom, han verkar ju vara en unikt brutal och dessutom lättkränkt människa. Beröringspunkter är vedhuggning, yxmord (eller liknande tillhygge) släpande av kroppar och sen det geografiska. Tänk om lille Ragnar bevittnade morden, blev ännu mer störd och fick inspiration till sina egna planer, långsökt men Härnösand borde inte rymma så många yxmördare vid samma tid. Det finns också lite frågetecken kring hans dåd som man inte verkar gått till botten med. Varför han tog sig till Östersund och hur han tog sig tillbaka.

DNA-spåret i dubbelmordet var väl inte 100%-igt kopplat till själva morden heller?
Citera
2015-05-27, 00:28
Medlem
Spelarn1s avatar
Idag, eller med tanke på klockan så rättare sagt igår, så tog även SVT Västernorrland upp dubbelmordet. De har gjort en intervju med den förra förundersökningsledaren som likt GW menar att polisen i Västernorrland inte har kompetens att utreda spaningsmord på ett tillfredställande vis.

Citat:
Han ifrågasätter också varför det dröjde flera dagar innan länspolisen ansökte om hjälp. För honom är det klart att rikspolisen saknades på mordplatsen.

–Jag tror att man har bättre möjligheter att ställa rätt frågor, man har varit med så många gånger och ställt tusentals förhör, säger han.

Räcker polisen i Västernorrland till i sådana här fall?

–Nej inte då det är ett spaningsmord, det tror jag inte. Då söker vi efter en nål i en höstack, säger Jan-Ola Nordin.
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/vasternorrland/brattasutredningen-schabblades-bort
Citera
2015-05-27, 10:50
Medlem
Citat:
Det eftersom det DNA som finns är från en man. Under den tio år som gått finns det också de som vägrar att bli topsade.

– Ett ytterst fåtal vill inte vara med. Vi får acceptera det, det behöver absolut inte betyda att man har begått ett dubbelmord för att man inte vill bli topsad, säger Josefine Perming-Tengqvist.

Vi får acceptera det!?!
Det är inte helt osannolikt att mördaren finns bland de som vägrar topsning och polisen bara accepterar det. Inte konstigt att de inte löser nånting trots t.o.m. DNA-bevis, vilka nötter.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=6173537
Citera
2015-05-27, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barack.Obola
Vi får acceptera det!?!
Det är inte helt osannolikt att mördaren finns bland de som vägrar topsning och polisen bara accepterar det. Inte konstigt att de inte löser nånting trots t.o.m. DNA-bevis, vilka nötter.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=110&artikel=6173537

Om det är fler än en som vägrar att topsas så ingår även oskyldiga i den gruppen. Hur ser polisens möjligheter ut att med tvångsmedel få fram DNA-prov?
Citera
2015-05-27, 12:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberyttraren
Om det är fler än en som vägrar att topsas så ingår även oskyldiga i den gruppen. Hur ser polisens möjligheter ut att med tvångsmedel få fram DNA-prov?
Jupp självklart finns det även oskyldiga. Men har man rent mjöl i påsen även när det gäller annat så skulle i alla fall jag gladeligen låta mig topsas och få svart på vitt att mitt mjöl är rent.

Man kan tvingas till topsning vid skälig misstanke om ett brott som har minst 1 års fängelse i straffskalan.
Citera
2015-05-27, 15:53
Medlem
Readyfreddies avatar
[quote=Barack.Obola|53482506]Vi får acceptera det!?!

Jag tror det är likadant i Linköpingsfallet. Man topsar folk som frivilligt kommer och vill bli avförda men inte dom som vägrar. Något säger mig att chansen är större att man får träff i den senare gruppen.

När det gäller dessa mordfall så hoppas jag att polisen kollar upp personerna som vägrar och ser om det finns något att gå vidare på. Är inte så säker att man gör det utan glatt topsar vidare.
Citera
2015-05-27, 16:57
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Menar han kanske dubbelmordet i Linköping? Det är ju DET dubbelmordet i Sverige, orter i sydliga Sverige kanske flyter ihop för en norrlänning.

Jag har lite svårt att släppa trippelmördaren Ragnar och att det ska finnas någon koppling till honom, han verkar ju vara en unikt brutal och dessutom lättkränkt människa. Beröringspunkter är vedhuggning, yxmord (eller liknande tillhygge) släpande av kroppar och sen det geografiska. Tänk om lille Ragnar bevittnade morden, blev ännu mer störd och fick inspiration till sina egna planer, långsökt men Härnösand borde inte rymma så många yxmördare vid samma tid. Det finns också lite frågetecken kring hans dåd som man inte verkar gått till botten med. Varför han tog sig till Östersund och hur han tog sig tillbaka.

DNA-spåret i dubbelmordet var väl inte 100%-igt kopplat till själva morden heller?

Förväxla Linköping med Eskilstuna? Ska vi snacka olösta dubbelmord att jämföra med så är väl Onsala 1990 bättre: http://www.svt.se/nyheter/regionalt/halland/dubbelmordet-som-satte-onsala-i-skrack

Vad jag har hört har det hittats papper med blod på som inte tillhör något av offren. Så visst, det är inte 100% att det tillhör mördaren. Vilket öppnar upp för Ragnar så klart! Det fanns ett klassfoto på Ragnar där han hade exakt den typen av skor som mördaren tros ha haft. Ragnar kanske åkte runt på landsbygden på jakt efter ett sommarjobb. Tor Öberg (som ska ha varit en surgubbe) snäste av honom och Ragnar flippade. Sen drog han ut i skogen med mordvapen och Gerds handväska. Ingen vet att han har varit där.
Senast redigerad av Kenny Kuk 2015-05-27 kl. 16:59.
Citera
2015-05-27, 17:48
Medlem
Quoters avatar
Citat:
Vilket öppnar upp för Ragnar så klart!

Det som kraftigt slår igen dörren för Ragnar-teorin och liknande hypoteser med figurer av samma kaliber är att gärningsgubben bemödade sig med att dölja kroppen efter Tor väldigt noga. Det händer så gott som aldrig att en okänd mördar-nisse bryr sig om att dölja spår - det finns helt enkelt inte anledning till det. Och skulle en okänd gärningsman rota runt i huset efter värdepapper?
Citera
2015-05-27, 18:16
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quoter
Det som kraftigt slår igen dörren för Ragnar-teorin och liknande hypoteser med figurer av samma kaliber är att gärningsgubben bemödade sig med att dölja kroppen efter Tor väldigt noga. Det händer så gott som aldrig att en okänd mördar-nisse bryr sig om att dölja spår - det finns helt enkelt inte anledning till det. Och skulle en okänd gärningsman rota runt i huset efter värdepapper?

Håller inte med dig om ett dörren stängs. Tor kan ha gömts för att lura polisen att tro att det är Tor som mördat Gerd. Lite som när Ragnar försökte få polisen att tro att det var Ragnar som blivit mördad av hans syskons pappa.

Men oavsett detta: det är intressant att Tor gömdes så väl. Men varför gömdes inte Gerd? Hela saken med att gömma Tor faller, om det nu inte var så att mördaren ville leda polisen åt fel håll inledningsvis. Och varför gick Gerd ut till ladan? Hörde hon något? Om hon gjorde det så innebär det att hon bör ha hört när Tor dödades. Vilket leder till slutsatsen att Tor gömdes efter att Gerd dödades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in