Citat:
Ursprungligen postat av
Kenny Kuk
Ja, det finns mycket som tyder på att Tor kände mördaren väl. T ex hade inte jag låtit någon okänd följa efter mig in i verkstaden, speciellt inte någon jag förmodligen inte ville ha att göra med. Så det var helt klart någon som Tor kände sig trygg med. Vidare är boningshuset genomsökt, men det finns inga blodspår efter denna genomsökning, vilket får mig att tro att mördaren inte genomsökt huset direkt efter morden, utan först lämnat platsen och återkommit senare. Vilket tyder på ett stort risktagande. Kom mördaren på först efteråt att han borde försöka få bort dokument som kan koppla honom till Tor?
Precis! Du tog orden ur munnen på mig.
Två fakta är oförenliga enligt mitt sätt att se:
1. Om GM anländer till BP i bil, så blir fyndplatsen helt obegriplig.
2. Om GM anlände till fots, blir fyndplatsen visserligen begriplig, men då måste man bortse från de två iakttagelser av bilar (den röda Volvon Kombi och den blå Dodgen/Chrystlern) som gjorts i anslutning till BP vid tidpunkten för mordet.
Den möjlighet som uppenbarar sig är naturligtvis att GM återvände till BP vid ett
senare tillfälle. Fem omständigheter tycker jag pekar på det:
1.
Inte ett enda spår av blod hittades i bostaden. (Det är naturligtvis inte så att blod av nödvändighet måste ha hamnat på GM och avsatts i bostaden, men sannolikheten är ändå betydande med tanke på att det finns skoavtryck i bostaden och att GM varit aktiv där, genom sitt letande.)
2.
Fyndplatsen. Om GM anlände med bil till BP blir den, som sagt, obegriplig. Då skulle skendet efter morden ha sett ut någonting så här:
* GM väljer att dröja sig kvar på mordplatsen efter att ha gömt kropparna.
* Eftersom GM med stor sannolikhet anlände med bil låter han denna stå kvar synlig på uppfarten.
* Letar igenom boningshuset utan att avsätta något som helst spår av blod från morden.
* Finner Gerds handväska - tar med sig den.
* Finner en påse med ”värdepapper och gamla lagfarter” – tar med sig den.
* Beger sig ut ett antal hundra meter i skogen (åt vilket håll – österut i hästskosvängen eller söderut mot Solumnshamn är mindre viktigt i sammanhanget).
* Tar Gerds Visakort, men lämnar väskan och påsen med dess innehåll.
* Går sedan tillbaka till gården.
* Tar rimligtvis med sig mordvapnet i bilen.
* Åker därifrån.
3.
Genomsökningen av bostadshuset. Den beskrivs i rapporteringen genomgående som ”försiktig”. Detta är något som är mindre förenligt med det som skett före. Tor göms visserligen omsorgsfullt, men hanteringen av Gerds kropp ges inte samma tid/omsorg. Är det då troligt att GM efter detta direkt skulle gå in i bostadshuset och ”försiktigt” leta igenom det?
4.
Däckspåren. I rapporteringen nämns att det fanns spår av en rivstart på gårdsplanen. Detta är också svårförenligt med en GM som precis innan har genomsökt huset ”försiktigt” och sedan tagit en tur ut i skogen på ett antal hundra meter. Tvärtom indikerar rivstarten att GM har dragit från platsen så fort han kunde efter det att han var klar med det viktigaste: undanskaffandet av Gerds kropp.
5.
Tidpunkten för försöken att ta ut pengar. Enligt polisen skedde detta natten till onsdagen. De har närmare angivit att de är intresserade av iakttagelser mellan kl 00-06. Skulle alltså GM ha gått ut i skogen efter morden och genomsökningen, dumpat handväskan och tagit med sig Visakortet och sedan väntad i ett halvt dygn innan han prövade det?
Av dessa anledningar anser jag det troligare att GM återkom senare på kvällen/natten efter att ha haft tid på sig att lugna ner sig och överblicka sin situation.
Mot bakgrund av att två skospår har hittats i bostadshuset som inte har kunnat knytas till Tor/Gerd eller deras anhöriga så tror jag också att det handlar om två GM, varav den ena möjligtvis är en kvinna.
* GM tar sig till gården till fots genom skogen, dels för att ingen ska observera bilen, dels för att kunna närma sig gården obemärkt och kunna se om morden överhuvudtaget har upptäcks.
* De tar sig in i boningshuset och letar igenom det ”försiktigt”, vilket är möjligt nu när de har lugnat ner sig och då risken att bli upptäckta eller får bilen observerad är mindre än tidigare.
* De avsätter spår av skor, som antingen inte är de som användes vid morden eller där eventuella blodspår har försvunnit under den tid som passerat.
* De kommer över handväskan och pappren och dumpar dem på väg tillbaka genom skogen, på vad de tycker är ett rimligt avstånd.
* Under natten används kortet i bankomaten.
En fråga kvarstår dock: varför detta risktagande? Här finns enligt mig bara två skäl.
Antingen letar de efter något
som de verkligen är ute efter – värdepapper, lagfarter, skuldebrev – som på något sätt ger dem motiv till morden. Eller så handlar det om
att ge skenet av att det finns ett ekonomiskt motiv eller att ge intrycket av ett rånmord. Jag lutar faktiskt åt det senare.
Det här är den "spretigheten" som GW talar om.
1. Mordet framstår inte som planerat.
2. Mordet på Tor tycks ha uppkommit snabbt och i affekt.
3. Stölden av värdepappren/gamla lagfarter indikerar ett ekonomiskt motiv (med en historia).
4. Försöken med bankomaten indikerar ett annat ekonomiskt, mer direkt, motiv: rånmord.
5. Ett mer professionellt och planerat rånmord negeras dock av det faktum att de till och med missade att kolla byxorna på sängen.