2010-06-09, 16:45
Medlem
Mandelbrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Targenor
Tyvärr ingen scanner, kan prova foto men risken är att de inte blir särskilt läsbart, men värt en chansning. Annars kan jag skriva av delar av artikeln (skriver jag av hela så lär ja väl bryta mot någon regel om upphovsrätt)

Gör så! Det är säkrast.
Citera
2010-06-09, 17:14
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Den Person som polisen misstänker har med dubbelmordet i Brattås att göra jobbade på en gård i Höga Kusten.
Vid tiotiden på tisdagen den 31 maj 2005 kom han i dispyt med sin tillfällige arbetsgivare och åkte hastigt iväg. Efter en stund kom han tillbaka och meddelade att han slutar omedelbart.
Därefter åkte han till Härnösand dit han anlände vid elvatiden, han iaktogs då av vittnen. Senare på eftermiddagen kom en kvinna från Kramfors och passerade infarten till Tor Öbergs fastighet. Mannen kom då gående på vänster sida mot Härnösand sett och hade sin bil parkerad på den väg som löper prallelt med Tor Öbergs uppfart.
Det var så fantombilden av den misstänkte mördaren togs fram av en expert från Stockholmspolisen. En person som alltså iaktagits av flera personer men som aldrig hört av sig till polisen.

Enligt uppgift skulle bråket ha beståt i synpunkter på hans sätt att sköta jobbet.

Under utredningen har polisen också fått kontakt med en speciell person i Härnösand som berättade att han blivit uppring av en man som ville prata ut.
Står ingenting om vem denna "speciella" personen är, men min gissning är en präst.

Citat:
Efter att ha slagit ihjäl Gerd Wiklund ute på gårdsplanen - och sedan dragit in henne genom ladugårdsdörren - låg Gerds ena sko och glasögon kvar på marken. Dessa saker plockade han upp och gömde under några stenar ett par decimeter från förstugbron till boningshuset.
Sedan gömde mannen också Tors döda kropp, vilket pekar på att han tagit tid på sig efter morden och inte lämnat platsen i all hast.

Citat:
Notera att Ger Wiklund inte mördades på väg ut från boningshuset. Det mesta tyder på att hon gick in i ladugården för att leta efter Tor och då stötte på mördaren där och flydde ut mot boningshuset. Hon attackerades då bakifrån. Mördaren utdelade ett slag med yxan och drog sedan in henne i ladugården blixtsnabbt. Det förklarar varför det inte fanns några blodspår på marken förklarar en polis.
Detta köper jag inte helt, om man nu slår någon i huvet med en yxa borde det åtminstone uppstå lite blodvite och där med lite blodspår.. eller vad tror ni?

Citat:
Sedan beger sig mördaren in i skogen mot sydost och svänger sedan likt en hästsko mot väster, upp på ett litet berg där han gömmer Gerds handvässka, som sedemera hittas av hundförare Per Lockner

Citat:
På mordplatsen hittades en tygbit full med blod. Den var kastad in i vedboden men råkade fastna på en utsående bräda. DNA visar att blodet tillhörde Tor Öberg och mycket tyder på att mördaren försökt torka av mordvapnet men sedan ångrat sig.
Citera
2010-06-10, 19:04
Medlem
Crime-boys avatar
Citat:
Enligt uppgift skulle bråket ha beståt i synpunkter på hans sätt att sköta jobbet.

Under utredningen har polisen också fått kontakt med en speciell person i Härnösand som berättade att han blivit uppring av en man som ville prata ut.
Står ingenting om vem denna "speciella" personen är, men min gissning är en präst.

Sedan gömde mannen också Tors döda kropp, vilket pekar på att han tagit tid på sig efter morden och inte lämnat platsen i all hast.

Detta köper jag inte helt, om man nu slår någon i huvet med en yxa borde det åtminstone uppstå lite blodvite och där med lite blodspår.. eller vad tror ni?

Och motivet är..?
Citera
2010-06-10, 19:33
Medlem
Targenors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy
Och motivet är..?

Det framgick inte av artikeln. Dock verkar det inte röra sig om rån då Tors pengar fanns kvar i byxorna på sängen, vet inte heller om man kommit fram till att något saknats i huset
Citera
2010-07-18, 22:10
Medlem
IsabellaJSs avatar
Citat:
Varför skulle Tor ha så mycket pengar hemma?
.

Han hade precis sålt skog, men vad jag förstått så hade han aldrig lösa pengar på sig.
Citera
2010-10-05, 09:12
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Nya fynd, två yxor.

http://allehanda.se/start/harnosand/1.2386564-nya-fynd-i-brattas
Citera
2010-10-05, 09:29
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Nya fynd, två yxor.

http://allehanda.se/start/harnosand/1.2386564-nya-fynd-i-brattas

Fallet börjar bli riktigt obehagligt. Är det så att någon har planterat yxan där på senare tid, då kan man verkligen undra varför? Och om det är så att yxan legat där hela tiden, då är det ju katastrof av polisen att inte hitta den.

Och varför sätter Barbro Öberg så stort till Leif GW Persson?
Citera
2010-10-06, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Nya fynd, två yxor.

Har det nya spåret med yxorna som hittats på gården någon betydelse för utredningen?
Citat:
– Nej, det tror jag inte, det där tror jag att ni kan lägga åt sidan, säger Leif GW Persson, utan att vilja gå närmare in på saken.

http://allehanda.se/start/harnosand/1.2388893-leif-gw-persson-han-finns-inom-en-snav-krets-
Citera
2010-10-06, 18:56
Medlem
Kenny Kuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perception
Har det nya spåret med yxorna som hittats på gården någon betydelse för utredningen?

http://allehanda.se/start/harnosand/1.2388893-leif-gw-persson-han-finns-inom-en-snav-krets-

Det verkar nästan som att GW har anammat samma teori som vi haft i den här tråden, att det kan handla om en person som varit anställd svart av Tor.
Citera
2010-10-31, 09:46
Medlem
http://svt.se/veckansbrott

Citat:
Tor Öberg och Gerd Wiklund hittades brutalt mördade i ladugården på en ensligt belägen gård i Brattås utanför Härnösand i Ångermanland. Fem år har gått men ännu finns ingen misstänkt gärningsman. Leif GW Persson synar fallet i Veckans brott - "jag tror jag vet varför de mördades".
Citera
2010-11-03, 07:32
Medlem
Soterns avatar
Att döma av programmet Veckans brott verkar ju både Leif GW och polisen veta varför de mördades och därmed också vem.
Tydligen ska det ha varit någon som letat efter någon form av dokument.
Har man motivet och, som det sades i programmet, bilmärke och färgen på den så kan det knappast vara så många att välja mellan.
Problemet här, som jag fattat det, är väl att man saknar bindande bevis.
Någon som har några insidertips om Tor Öbergs bekanskapskrets?
Citera
2010-11-10, 21:51
Medlem
En arbetshypotes i detta brott är att TÖ som var en tjurgubbe hade en konflikt med en man. Denna man hyrde då den knarkare i Sundsvall som skulle lösa detta åt honom. Sen gick allt överstyr och 2 dog, mördaren tog överdos just dagarna efter och avled, långt innan hans misstänktes ha inblandning i detta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in