2015-05-24, 20:45
Medlem
Kommunen brukar ha skuldrådgivare/budgetrådgivare, boka tid där redan imorgon så är du på väg mot en lösning.
Citera
2015-05-24, 20:53
Medlem
Iqaross avatar
Sök jobb i Norge via finn.no. Mycket lägre arbetslöshet.
Citera
2015-05-24, 21:08
Medlem
Overklighetss avatar
Börja träna/meditera.
Citera
2015-05-24, 21:15
Medlem
Malacodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joonsj
Jag har totalt 100,000 i skulder som snart går till fogden. Den enda realistiska chans jag har över huvud taget är ju att vackert låta det gå till fogden och sedan ge all min inkomst dit - när jag väl har en dvs. Problemet är att jag bor i en mycket liten stad och det finns "inga" jobb här. Jag har sökt till det som finns men de flesta ställen vill att jag har erfarenhet och körkort, och jag har varken eller. Jag håller på att fixa körkortet men jag kan ju inte fixa erfarenhet inom t.ex. vården om jag aldrig får jobba?

Just nu bor jag hos släktingar, men jag är ju som en parasit. De är så vänliga och låter mig bo här tills jag kommit på fötter, men jag kostar ju pengar jag också och det tär på mitt psyke att bara vara en belastning och inte komma någonstans. Varje dag ser likadan ut. Vakna, söka jobb, lata mig och sedan tänka på de skulder jag har och hur chanslös i detta samhälle jag är. Jag fick även diagnosen depression nyligen så det är extra svårt att hitta motivationen att göra saker.

Vad ska jag göra? Jag har inga pengar och inget körkort så jag kan inte söka jobb allt för långt bort. Jag har som sagt skulder som går till fogden så jag kommer få det svårt att hitta lägenhet (?) och ÅÅH, blir så matt. Tack för alla svar och tips.

Bli muslim, skriv dig i stockholm, åk ner till syrien, våldta och mörda. Kom sen hem. Profit
Citera
2015-05-24, 21:21
Medlem
TS!

Du har fått massor av bra råd här i tråden, ska försöka sammanfatta det viktigaste folk tagit upp och ge min egen touch på det:

1. Ta tag i lånen. Hur du gör det, med hjälp från soc, lendo, pausar csn etc. spelar ingen större roll. Det viktiga är att du fått koll på dina lån och att dina långivare vet vilken situation du sitter i. Dem är mycket mer angelägna av att ge dig tid och faktiskt lyckas betala än att se dig gå i personlig konkurs så de aldrig får se pengarna. Känner du dig osäker på hur du ska göra, be om hjälp!

2.CV/personligt brev. Vad du än gör, skicka inte ut ett CV du är 100% nöjd med. Ta hjälp av internet, kompisar, släktingar. Be alla läsa det och ge feedback så du får ett riktigt genomarbetat CV. Lägg stor vikt vid ett personligt brev, beskriv vad du är för en person och vad du kan göra FÖR DEM. Berätta vad du har för egenskaper som kommer hjälpa företaget. Tänk på att det bästa folk vet är att prata om sig själva och om sina egna intressen, det gäller även på företag. De skiter i varför du ska ha ett jobb, men börjar folk prata om hur de vill hjälpa deras företag kommer det växa i byxorna ordentligt!

3. Jobb . När ditt CV/personliga brev är riktigt bra är det dags att ge sig ut på jakt efter jobb. Nu gäller det att inte vara kräsen, ta vad f*an som helst. Är du väl inne på arbetsmarknaden öppnas 1000 möjligheter! Gör du ett bra jobb och visar att du är ambitiös kommer det inte finnas några problem för dig att skaffa dig ditt nästa om du inte fick de du önskade från början.

4. Angående din depression är det bara att jobba som läkarna säger och försök att inte sitta inne i din ensamhet vad du än gör. Ut och va social, hjälp där du kan och folk kommer börja uppskatta dig mer. Finns inget som höjer moralen så mycket

5. Gör ett schema, en kalender, en detaljerad beskrivning på hur du ska göra allt. Gör listor där du kan stryka det du klarat av och tydligt se vad du har framför dig. Genom att göra det kommer du känna att du har kontroll över situationen och tydligt se dina framsteg. Kan verkligen inte trycka på den här punkten tillräckligt, den här kommer göra underverk! Lite som budgettavlan gör i Lyxfällen, den är svart på vitt och visar verkligheten även om den inte alltid är jätterolig.

Lycka till!
Citera
2015-05-24, 22:12
Medlem
karatekungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iqaros
Sök jobb i Norge via finn.no. Mycket lägre arbetslöshet.
Japp, du kan lätt fixa 200k cash på ett år där utan några större erfarenheter. Sök sök sök sök, haffa en norsk brud while you are at it.
Citera
2015-05-24, 22:14
Medlem
Sweetnrtims avatar
Allvarligt sök dig till en utbildning. Csn plus fast jobb efter. Du kmr hamna hos kronis ovasett..

Sök till undersköterska. Första terminen kommer du praktisera många som får tim jobb då. 3 terminer är allt som du behöver plugga.

Sedan kan du få fast anställning statligt eller privat samt jobb hela livet. Sluta kolla jobb kolla utbildningar.
Citera
2015-05-24, 22:22
Medlem
Out-of-Steps avatar
Om du verkligen är desperat så gå till närmsta ålderdomshem eller hemvården, där brukar man ju få jobb på studs
Citera
2015-05-24, 22:29
Medlem
puppprs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sweetnrtim
Allvarligt sök dig till en utbildning. Csn plus fast jobb efter. Du kmr hamna hos kronis ovasett..

Sök till undersköterska. Första terminen kommer du praktisera många som får tim jobb då. 3 terminer är allt som du behöver plugga.

Sedan kan du få fast anställning statligt eller privat samt jobb hela livet. Sluta kolla jobb kolla utbildningar.
Snubben har ett återkrav från CSN, så han kan inte få studiemedel.

TS: Hur kommer det sig att du har fått återkrav? Om det är att du inte tagit poäng pga depression kanske du kan kontakta en läkare som skriver ett sjukintyg som du lämnar till CSN tillsammans med en redogörelse om varför du inte kunnat studera. Har du tur kanske de häver återkravet.
Citera
2015-05-24, 23:04
Medlem
Fliinchs avatar
Har du körkort kan du testa att köra Über-taxi.
Citera
2015-05-24, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Out-of-Step
Om du verkligen är desperat så gå till närmsta ålderdomshem eller hemvården, där brukar man ju få jobb på studs
Oh ja, vet hur det ser ut i min kommun, total brist på vikarier (ålderdomshem/hemvården), säkert samma sak i stora delar av landet(?).
Vill dessutom säga att folk gör dessa jobb värre än det är, mycket fördomar kring det. Fast visst absolut vissa passar inte för det. Men prova vafan och trivs du är skulden snart borta
Citera
2015-05-24, 23:44
Medlem
utan.att.stannas avatar
Släpp ångesten över CSN lånet iaf. Halva landets befolkning har detta fördelaktiga lån. det kan inte vara mer än 800-ish i månaden att betala på det...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in