• 1
  • 2
2015-05-24, 17:49
Bannlyst
Jag har totalt 100,000 i skulder som snart går till fogden. Den enda realistiska chans jag har över huvud taget är ju att vackert låta det gå till fogden och sedan ge all min inkomst dit - när jag väl har en dvs. Problemet är att jag bor i en mycket liten stad och det finns "inga" jobb här. Jag har sökt till det som finns men de flesta ställen vill att jag har erfarenhet och körkort, och jag har varken eller. Jag håller på att fixa körkortet men jag kan ju inte fixa erfarenhet inom t.ex. vården om jag aldrig får jobba?

Just nu bor jag hos släktingar, men jag är ju som en parasit. De är så vänliga och låter mig bo här tills jag kommit på fötter, men jag kostar ju pengar jag också och det tär på mitt psyke att bara vara en belastning och inte komma någonstans. Varje dag ser likadan ut. Vakna, söka jobb, lata mig och sedan tänka på de skulder jag har och hur chanslös i detta samhälle jag är. Jag fick även diagnosen depression nyligen så det är extra svårt att hitta motivationen att göra saker.

Vad ska jag göra? Jag har inga pengar och inget körkort så jag kan inte söka jobb allt för långt bort. Jag har som sagt skulder som går till fogden så jag kommer få det svårt att hitta lägenhet (?) och ÅÅH, blir så matt. Tack för alla svar och tips.
Citera
2015-05-24, 17:51
Medlem
SpoonyOnes avatar
Vad är det för skulder?

EDIT: oavsett vilket gå till socialtjänsten - detta är deras arbete, inte din familjs.
Citera
2015-05-24, 17:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SpoonyOne
Vad är det för skulder?
Ca 4000 till 5 olika SMS-lånbolag
Ca 50000 till CSN

Kanske inte 100,000 men tog en "stor" summa så att det garanterat täcker allt jag eventuellt är skyldig.
Citera
2015-05-24, 17:56
Medlem
DragonBone44s avatar
Varför tog du SMS-lån? Känns ju lite onödigt.
Citera
2015-05-24, 18:03
Medlem
timespirits avatar
Ring runt till alla bolag du är skyldig pengar och kolla hur det fungerar med avbetalningsplan alternativt sök till lyxfällan
Citera
2015-05-24, 18:07
Medlem
MrMadoffs avatar
Samla dina lån med ett större lån som täcker alla andra lån www.lendo.se. Låna gärna lite mer än vad du är skyldig säg 10-20k mer så har du några månadsavbetalningar där du kan betala av på lånen medans du kommer på fötter och hittar dig ett jobb så du får en inkomst och kan betala tillbaks lånet på.
Citera
2015-05-24, 18:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DragonBone44
Varför tog du SMS-lån? Känns ju lite onödigt.
Var självmordsbenägen och befann mig på Malta under tiden, så tog alla lån jag kunde överallt och knarkade upp dom, sen återvände jag hit till Sverige och har nu ändrat mig () och ska försöka reparera skadorna.

CSN är efter mig eftersom de betalat mig studiebidrag- och lån för ett antal poäng som jag inte studerat/ej uppnått målen.
Citera
Medlem
PaloPaloPalos avatar
Ett tips ingen gett ännu är ju att du kan sluta röka på.

Och du skriver själv att du latar dig varje dag. Kanske borde sluta upp med det också och visa att du faktiskt inte är någon pårökt latdjävul så ökar dina chanser att få en inkomst betydligt. Bli även en trevlig o hjälpsam person i din stad så ökar chanserna ännu mer. Allt kan kanske sammanfattas med: väx upp.

Lycka till. Menar det.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Samla dina lån med ett större lån som täcker alla andra lån www.lendo.se. Låna gärna lite mer än vad du är skyldig säg 10-20k mer så har du några månadsavbetalningar där du kan betala av på lånen medans du kommer på fötter och hittar dig ett jobb så du får en inkomst och kan betala tillbaks lånet på.
Om jag inte har en inkomst och har betalningsanmärkningar så tror jag inte jag kan ta nya lån... :P
Citera
2015-05-24, 18:13
Medlem
Dareioss avatar
Har du någon gång tänkt på att du kan söka jobb utanför den virtuella världen genom att lämna in ditt CV hos arbetsplatsen? Det brukar funka ibland och det sägs ge större chans att söka jobb face to face istället för över en dator, speciellt om du inte har någon utbildning. När du får körkortet kommer du nästan en hel marknad öppnas för dig. Lycka till!
Senast redigerad av Dareios 2015-05-24 kl. 18:17.
Citera
2015-05-24, 18:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PaloPaloPalo
Ett tips ingen gett ännu är ju att du kan sluta röka på.

Och du skriver själv att du latar dig varje dag. Kanske borde sluta upp med det också och visa att du faktiskt inte är någon pårökt latdjävul så ökar dina chanser att få en inkomst betydligt. Bli även en trevlig o hjälpsam person i din stad så ökar chanserna ännu mer. Allt kan kanske sammanfattas med: väx upp.

Lycka till. Menar det.
Vart påstår jag att jag röker på? Jag röker varken cannabis eller tobak.
Citera
2015-05-24, 18:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dareios
Har du någon gång tänkt på att du kan söka jobb i den virtuella världen genom att lämna in ditt CV hos arbetsplatsen? Det brukar funka ibland och det sägs ge större chans att söka jobb face to face istället för över en dator, speciellt om du inte har någon utbildning. När du får körkortet kommer du nästan en hel marknad öppnas för dig. Lycka till!
Tack!

Jag ska skriva in mig på Arbetsförmedlingen så snart jag kan och kontakta Soc och förhoppningsvis få igång ett socialbidrag?

Jag ska söka ett jobb som städare här i stan via telefon, sen så skickar jag väl mitt cv lite överallt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in