2015-05-11, 21:54
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av markusruhl
Menar du alltså att om solen skulle bli ett svart hål så skulle vi inte sugas in i det? :0 jag kanske överskattar svarta håls "sugningsförmåga" eller vad man ska kalla det.. Och till den andra snubben som svarade, haha jaa.. Area blev kanske lite fel heje
Du får ju inte en ökad gravitation från ett objekt som blir ett svart hål.
För oss hade det inte spelat någon roll om solen vart ett svart hål i detta nu map gravitationen. Hade blivit rätt kallt dock men det är allt.
Citera
2015-05-11, 23:28
Medlem
ljus5s avatar
Ursäkta att jag frågar, men är ett svarthål verkligen ett hål, eller är det en himlakropp?
Citera
2015-05-11, 23:29
Medlem
Ostfralla2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljus5
Ursäkta att jag frågar, men är ett svarthål verkligen ett hål, eller är det en himlakropp?

Det är en himlakropp.

Varför kallas det inte för "svart stjärna" istället?
Citera
2015-05-11, 23:59
Medlem
PuffTheDragons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ostfralla2000
Det är en himlakropp.

Varför kallas det inte för "svart stjärna" istället?
John Mitchell kom i slutet på 1700-talet fram till att om en himlakropp har en flykthastighet som är lika eller större än ljusets hastighet, borde stjärnan vara svart. De kom att kallas "Dark Stars".
Det var efter einstein som man började kalla dessa objekt "hål", eftersom när man visualiserar en krökt rumtid av ett så kompakt objekt ser det ut som ett hål. Självklart är det inget hål.

http://www.relativitybook.com/resources/dark_star.html
Senast redigerad av PuffTheDragon 2015-05-12 kl. 00:02.
Citera
2015-05-12, 19:10
Medlem
ljus5s avatar
Kan man skapa gravitationsvågor? Om svaret är ja, vad behövs det för material och hur går man tillväga?
Citera
2015-05-18, 09:32
Medlem
rumligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ljus5
Kan man skapa gravitationsvågor? Om svaret är ja, vad behövs det för material och hur går man tillväga?

Vad jag vet har man aldrig lyckats detektera några gravitationsvågor och än mindre skapa några, eller..
Citera
2015-05-18, 11:11
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rumlig
Vad jag vet har man aldrig lyckats detektera några gravitationsvågor och än mindre skapa några, eller..
Jag har lite svårt att förstå tänket bakom dessa "gravitationsvågor".

Hur du än vrider och vänder på materia förblir ju dess massa mer eller mindre konstant. Det enda sättet att förändra gravitationen är ju om massa tillkommer ur tomma intet eller försvinner. Så hur de tänkt sig dessa vågor uppstår, håller i alla fall jag mig väldigt tveksam till.
Citera
2015-05-20, 16:33
Medlem
Bara-Robins avatar
Jag har ett radioteleskop, ca. 1m i diameter, frekvens-spann ca. 20 kHz - 2 ghz.

Vad kan jag "se", vart, och på vilka frekvenser?
Citera
2015-05-21, 12:45
Medlem
PatriaNostras avatar
Nån som kan förklara det här med händelsehorisonten? Jag betraktar mig som en hyfsat intelligent person men detta kan jag bara inte ta till mig. Utmaningen är alltså att förklara som om jag vore fem år. Wiki har jag redan läst så det behövs inga länkar dit.

Mycket intressant delforum förresten, som jag är ganska ny att besöka.
Citera
2015-05-21, 13:08
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatriaNostra
Nån som kan förklara det här med händelsehorisonten? Jag betraktar mig som en hyfsat intelligent person men detta kan jag bara inte ta till mig. Utmaningen är alltså att förklara som om jag vore fem år. Wiki har jag redan läst så det behövs inga länkar dit.

Mycket intressant delforum förresten, som jag är ganska ny att besöka.
Det är en gräns från där du aldrig kommer att kunna erhålla någon som helst information.
Enklare än så går det nog inte att förklara.
Citera
2015-05-22, 10:24
Medlem
PatriaNostras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Det är en gräns från där du aldrig kommer att kunna erhålla någon som helst information.
Enklare än så går det nog inte att förklara.

Tack! Och detta beror alltså på den enorma gravitationen? Och att det som kallas flykthastigheten skulle behöva vara oändligt stor, eller i alla fall större än ljushastigheten? Alltså helt kört med andra ord. Förstår jag rätt då?
Citera
2015-05-22, 13:54
Medlem
På Spaceweather skriver de nu att säsongen för "Noctilucent Clouds" just börjar. Tydligen ska det vara vackra moln på mycket hög höjd. Är det något man skulle kunna se med blotta ögat från mellansverige? Är det någon här på forumet som har sett det någon gång och kan beskriva det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in