Idag satte jag ut dom sista 4 norden plantorna samtidigt som jag besökte mitt place. En planta hade stendött, låg bara lite torkade blad kvar i. Plantan som fick för mycket näring verkar återhämta sig bra, den hade tappat lite delar av sina löv, men dom som är kvar är helt gröna och fina men gott om skott på stjälken, lite för många för att vara så kort men den jobbar väl på höjden när alla löv inte får nog med ljus kan jag tänka mig.
Satte även ut 5 bubble x streak, 5 hindu berry och 10 Bubblelicious x Blue Streak.
Problemet jag har nu är att jag fortfarande har 25 frön kvar, däribland 5 st Danes Candy som är jag gärna vill driva upp senast början på juni (fan va mycket det blir om allt går hem, har absolut noll kontakter jag kan sälja till..).
Funderar på att leta upp ett till ställe, eller möjligtvis bara kröa 30-40 meter från min första plats och köpa 3 st 80 liters säckar och göra en bädd på det, borde väl gå med 10-15 plantor i den också på så vis.
Vad säger proffsen om avstånd mellan plantorna, jag har läst en del och kommit fram till att runt 40 cm ska vara lagom, det diket jag fyllt med jord nu är cirka 1 meter brett och 5 meter långt, tänker jag fel om jag säger att 10 plantor är rekommenderat på det utrymmet ? men då har varje planta en meter på längden var och 50 cm på bredden. då borde jag väl kunna få ner 20 plantor (2 rader) där istället ? 50 cm på varje håll.
Vad är det värsta som händer om jag snålar ännu mer på utrymmet ? säg 30 cm så det blir 3 rader och 30 cm på på längden mellan varje 15x3 = 45 plantor, lite väl mycket kanske, men säg 30 plantor iallafall, 10 liter jord per planta och cirka 30 cm på bredden samt 50 på längden ?
Märker att det blir mycket siffror och rabbel här nu men kan jag förlora på att ha fler plantor så länge alla får någorlunda med sol ? Känns ju som att 30 plantor borde piska 20 plantor även om dom 30 har 10 cm mindre space ?
Kan tilägga att alla plantor är Autos och ingen planta blir högre än 70 cm.
Citat:
Ursprungligen postat av
Kleop
Okej, ganska otydligt var det. Men med "några veckor" menade jag tiden det tar för fröna att anlända från det att man har beställt dem.
Tar max en vecka så länge du beställer från Skandinavien. Det hinner bli klart till 99 % säkerhet, du behäver ju inte köpa dom fröna som tar längst tid självklart