2015-05-21, 15:18
Medlem
Nu när vi ändå pratar lite fröbanker och hur många som tittar upp måste ja slå ett slag för Bulk seed bank.

Var skeptisk till en början då priserna är löjligt låga, men har man inte så mycket pengar får man gambla ibland! 10/10 auto jack herrer tittade upp inom ett dygn. Beställde 5 devils kiss och likaså de tittade upp inom ett dygn. Läste en snabb recension på nätet av någon som köpt 10 femade och han hade också 100% inom ett dygn.
Citera
2015-05-21, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pårr
Nu när vi ändå pratar lite fröbanker och hur många som tittar upp måste ja slå ett slag för Bulk seed bank.

Var skeptisk till en början då priserna är löjligt låga, men har man inte så mycket pengar får man gambla ibland! 10/10 auto jack herrer tittade upp inom ett dygn. Beställde 5 devils kiss och likaså de tittade upp inom ett dygn. Läste en snabb recension på nätet av någon som köpt 10 femade och han hade också 100% inom ett dygn.

Såg även att barneys farm (som vinner cannabis cup gång på gång) har riktigt bra priser på sina frön. dessutom har dom mängdrabatt om man skulle få för sig att köpa 20+ av en Strain.
Men hur pass bra är deras frön jämfört med andra seedbanks? Är det någon som testat deras auto-strains t.ex och vet hur dom lämpar sig i vårt avlånga land?
Citera
2015-05-21, 19:07
Medlem
kiwibeavers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pårr

Kul att höra! Har kikat runt lite där men inte hört något om dom. Då kommer jag nog att testa någon gång
Citera
2015-05-21, 19:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sunlightsweden
Ja, precis, det blir blött och geggigt - ingen ventilation! Känns sjukt överdrivet för att förhindra pollenspridning!!! Dom som rekommenderat det för utomhusodling lär ju sakna egen erfarenhet! Förstår om man har påse inomhus på begränsat utrymme möjligen, där man dagligen kan ha kontroll över påsen...

Jag tycker ist följande alt:

*plocka bort hanar helt
*kontrollera pollineringen tex så som jag beskrev
Det är svårt att se hanar ibland lite off topic men undrar när ungefär ser man om dom är hanar?
Citera
2015-05-21, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pardeus
Det är svårt att se hanar ibland lite off topic men undrar när ungefär ser man om dom är hanar?
Jag ska dra en vild gissning.. När de börjar blomma. Jag kan vara helt ute och cykla här men jag tror att man ser vad det är för kön på blommorna, och troligast ser man kön på vad det är för sorts blommor(pollensäckar eller calyxer med pistiller). Jag har absolut ingen aning men jag gissar på att man ser vad för sorts blommor det är när de börjar blomma och blommorna kommer fram.
Senast redigerad av oggestaden 2015-05-21 kl. 19:27.
Citera
2015-05-21, 20:02
Medlem
(..ni är för söta! )

Utöver er söthet: en bit upp hänvisas exakt samma fråga till googlesökning eller "noobfrågor om cannabisodling" här på fb - det är nämligen en av de mest ultimata newbie-frågor som kan förekomma..och denna utomhustråden kan ju fyllas av newbiefrågor om man så vill... no pun intended, eller va man säger! Samtidigt är det ju verkligen en subjektiv fråga var man drar gränsen för vad som "bör" frågas i denna tråd.

- det är ju kul att hjälpa och bli hjälpt, det tycker väl alla som skriver här i posten, men läs på, kolla dokumentärer. Det underlättar för alla, inkl den som söker vetskap!

men ok:

hanar blommar tidigare än honor, ofta runt 2 veckor tidigare. Hanars "blommor" är små bollar. Dessa bollar öppnar sig när dom är mogna och inuti bollarna synliggörs då små "bananer" som även dom öppnar sig och då släpper iväg gult pulver (pollen).

Honors blommor börjar som små vita sprön och utvecklar sig mer och mer till en kladdig bud/sammansättning av flera små blommor på samma gren = marijuana.

- det är lätt att se skillnad på hane/hona när de väl börjar bli könsmogna såsom beskrivet ovan!
Senast redigerad av Sunlightsweden 2015-05-21 kl. 20:34.
Citera
2015-05-22, 02:28
Medlem
Utomhus123s avatar
[quote=10L|53417932]
Citat:
Ursprungligen postat av Utomhus123

Inte plastpåse. Då får du bara blött dött geggigt pollen.

Citat:
Ursprungligen postat av Sunlightsweden
Ja, precis, det blir blött och geggigt - ingen ventilation! Känns sjukt överdrivet för att förhindra pollenspridning!!! Dom som rekommenderat det för utomhusodling lär ju sakna egen erfarenhet! Förstår om man har påse inomhus på begränsat utrymme möjligen, där man dagligen kan ha kontroll över påsen...

Jag tycker ist följande alt:

*plocka bort hanar helt
*kontrollera pollineringen tex så som jag beskrev

Får väl försöka flytta en hane då tillsammans med en hona om jag inte är ute och jobbar, går bra med två hinkar antar jag ? Tror jag skiter i frön faktiskt
Citera
2015-05-22, 03:51
Medlem
Mommejrs avatar
Slängde ned 60 frön i jorden på en plats, blandade bäddar. fröna hade kläckts innan jag la i dom, och det regnade samma dag. Nu 5-6 dagar senare har inget tittat upp. Ska jag ge det iaf ett par dagar -1 vecka till ? kan ha grävt ned fröna lite för djupt nämligen. Vet dock inte om det är rätt läge att odla här nu. Bor i zon 2-3 ungefär. Har vart rätt kallt fortfarande om nätterna här. Runt 7-10 + grader.
Citera
2015-05-22, 08:41
Medlem
Utomhus123: Det kan starkt avrådas att flytta en vuxen planta, särskilt om den är i blom. Det stressar plantan svårt! Blad krullar ihop sig, likt de vore uttorkade. Tillväxten stannar.

- samtidigt kan du ju testa, det kanske ändå går att pippa fram frön om du vill.

För att förtydliga mig, när jag skrev "plocka bort" menade jag att kasta/döda dom, för att hindra pollen. Det är det mest normala att man gör på utomhusodling; åker dit och ansar bort hannar!

Utöver det kan du ju spara den hanne som först visar könsmognad (bollar) och ta bort/döda alla andra hanar och du kan plocka av alla bollar på denna hane om du vill vänta in pollineringen, då du kan stryka pollen på utvald hona.

Svårt att se fler alternativ, för dig. Hanar kommer att komma så länge du inte har feminiserade frön. Så jag hoppas du hittar lite tid att rensa hanar! Bollar borde du kunna se i juli, möjligen sena juni, på autos.

Personligen tror jag det vore kul för dig och en givande känsla att faktiskt spara en hane för pollinering. Det är kreativt och roligt att skapa egna frön och nästa år när du odlar är det en speciell känsla att veta att "det är mina egna frön"! Dom blir som dina barn!

EDIT: du bör inte flytta en hona, men flytta en ensam hane bort från platsen, är enklare, om du så föredrar!

Mommejr: Dom växer väldigt långsamt i kyla! Regnet är inga problem dock. Hur många cm ner ca, i jorden, satte du dom?
Senast redigerad av Sunlightsweden 2015-05-22 kl. 09:32.
Citera
2015-05-22, 14:21
Bannlyst
Ställ frågor till mig om någon behöver hjälp, är nämligen väldigt erfaren inom detta ämne
Svarar gärna på frågor till noobs
Citera
2015-05-22, 16:32
Medlem
Ja, för all del alla: fråga på, det är kul att få dela med sig! Men kom ihåg att söka dokumentärer på tex youtube, läsa på osv!

Som hänvisats till åtskilliga gånger genom årens lopp så finns det även en nybörjartråd här på forumet om cb.

( (FB) FAQ, Länklista och Noobfrågor om Cannabisodling. )
Citera
2015-05-22, 22:35
Medlem
BFG9000s avatar
Funderar lite över detta med förodling inomhus. Gör man även det med autos? Med tanke på i princip allt jag läst på forum så ska man inte omplantera den. De som förodlar inomhus och sen sätter ut låter plantan alltså vara kvar i krukan, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in