2015-05-22, 22:44
Medlem
Kleops avatar
Är det för sent att börja om några veckor? Jag måste beställa frön och fixa lite saker. Jag antar att vissa strains tar längre tid än andra att odla, så urvalet kanske blir lite mindre.
Citera
2015-05-23, 00:11
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Är det för sent att börja om några veckor? Jag måste beställa frön och fixa lite saker. Jag antar att vissa strains tar längre tid än andra att odla, så urvalet kanske blir lite mindre.

"Fixa lite saker" i kombination med "några veckor", ja det va nog det otydligaste inlägget jag sett på länge.
Citera
2015-05-23, 09:12
Medlem
BigFuckingGun:: plantera ut dom när dom har längd under 10cm så bör det inte vara några problem! Nån med annan erfarenhet får gärna uttrycka detta isf!
Citera
2015-05-23, 10:55
Medlem
Dvs under 10cm skulle jag säga autos klarar lika bra som ljusblommande, men jag är bara säker till 99%...

igen: använd torvbricket så underlättas omplantering:

https://www.google.de/search?q=torvbricket&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=eEBgVY3pC8epsgHrgoHoBA#q=torvbriket t&spell=1
Citera
2015-05-23, 13:41
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utomhus123
"Fixa lite saker" i kombination med "några veckor", ja det va nog det otydligaste inlägget jag sett på länge.
Okej, ganska otydligt var det. Men med "några veckor" menade jag tiden det tar för fröna att anlända från det att man har beställt dem.
Senast redigerad av Kleop 2015-05-23 kl. 13:44.
Citera
2015-05-23, 16:07
Medlem
kleop: det är väl inte helt för sent, förutsatt du att köper auto´s! Rekommenderar dig www.nordenseeds.com för detta ändamål. Auto´s blir klara tidigast, på minst tid!
Citera
2015-05-23, 19:14
Medlem
BFG9000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunlightsweden
Dvs under 10cm skulle jag säga autos klarar lika bra som ljusblommande, men jag är bara säker till 99%...

igen: använd torvbricket så underlättas omplantering:

https://www.google.de/search?q=torvbricket&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=eEBgVY3pC8epsgHrgoHoBA#q=torvbriket t&spell=1
Ja okej har tänk typ så. Men det har väl då med att när den inte har börjat blomma så är det bättre? En som jag har nu har inte börjat blomma och är nog strax över 10 cm. Visste inte först att auto ska leva i samma kruka under hela livet så nu har jag den i en 1 gallon kruka. Bör jag omplantera eller låta den vara?
Citera
2015-05-23, 19:16
Medlem
Utomhus123s avatar
Idag satte jag ut dom sista 4 norden plantorna samtidigt som jag besökte mitt place. En planta hade stendött, låg bara lite torkade blad kvar i. Plantan som fick för mycket näring verkar återhämta sig bra, den hade tappat lite delar av sina löv, men dom som är kvar är helt gröna och fina men gott om skott på stjälken, lite för många för att vara så kort men den jobbar väl på höjden när alla löv inte får nog med ljus kan jag tänka mig.

Satte även ut 5 bubble x streak, 5 hindu berry och 10 Bubblelicious x Blue Streak.

Problemet jag har nu är att jag fortfarande har 25 frön kvar, däribland 5 st Danes Candy som är jag gärna vill driva upp senast början på juni (fan va mycket det blir om allt går hem, har absolut noll kontakter jag kan sälja till..).

Funderar på att leta upp ett till ställe, eller möjligtvis bara kröa 30-40 meter från min första plats och köpa 3 st 80 liters säckar och göra en bädd på det, borde väl gå med 10-15 plantor i den också på så vis.

Vad säger proffsen om avstånd mellan plantorna, jag har läst en del och kommit fram till att runt 40 cm ska vara lagom, det diket jag fyllt med jord nu är cirka 1 meter brett och 5 meter långt, tänker jag fel om jag säger att 10 plantor är rekommenderat på det utrymmet ? men då har varje planta en meter på längden var och 50 cm på bredden. då borde jag väl kunna få ner 20 plantor (2 rader) där istället ? 50 cm på varje håll.

Vad är det värsta som händer om jag snålar ännu mer på utrymmet ? säg 30 cm så det blir 3 rader och 30 cm på på längden mellan varje 15x3 = 45 plantor, lite väl mycket kanske, men säg 30 plantor iallafall, 10 liter jord per planta och cirka 30 cm på bredden samt 50 på längden ?

Märker att det blir mycket siffror och rabbel här nu men kan jag förlora på att ha fler plantor så länge alla får någorlunda med sol ? Känns ju som att 30 plantor borde piska 20 plantor även om dom 30 har 10 cm mindre space ?

Kan tilägga att alla plantor är Autos och ingen planta blir högre än 70 cm.

Citat:
Ursprungligen postat av Kleop
Okej, ganska otydligt var det. Men med "några veckor" menade jag tiden det tar för fröna att anlända från det att man har beställt dem.
Tar max en vecka så länge du beställer från Skandinavien. Det hinner bli klart till 99 % säkerhet, du behäver ju inte köpa dom fröna som tar längst tid självklart
Senast redigerad av Utomhus123 2015-05-23 kl. 20:10.
Citera
2015-05-23, 20:19
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:

Här är en bild som illustrerar dom tre olika alternativen, lutar åt nummer tre just nu faktiskt.

http://i.imgur.com/PsJ2qfi.png

Sorry för dubbelpost men det gick en timme innan jag fick för mig att göra detta mästerverk
Citera
2015-05-23, 20:22
Medlem
BFG9000: Det är så svårt att säga, ibland funkar det skitbra, andra gånger går plantan åt helvete. Om du flyttar bör du vara nog med att försöka hålla jorden runt rotsystemet täckt. Det allra viktigaste är att roten, som jag brukar tänka som kombinerat hjärta/hjärna (för att likna) inte blir rubbat. Men är den bara runt 10 så kan du säkert våga, ändå. Vill du vara petnoga kan du ju sätta krukan i nya hålet och knacka hål på krukans botten så rötterna hittar ut. Bara spekulerar lite, ibland får man vara lite uppfinningsrik.

Utomhus123 Jag hinner inte ge feedback nu, nån annan kanske hinner före med kloka råd! Sammanfattat tror jag du har rätt i ditt tänk ang 30vs20.
Citera
2015-05-23, 21:27
Medlem
Kleops avatar
Citat:
Tar max en vecka så länge du beställer från Skandinavien. Det hinner bli klart till 99 % säkerhet, du behäver ju inte köpa dom fröna som tar längst tid självklart
OK. Tack!
Citera
2015-05-24, 00:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mommejr
Slängde ned 60 frön i jorden på en plats, blandade bäddar. fröna hade kläckts innan jag la i dom, och det regnade samma dag. Nu 5-6 dagar senare har inget tittat upp. Ska jag ge det iaf ett par dagar -1 vecka till ? kan ha grävt ned fröna lite för djupt nämligen. Vet dock inte om det är rätt läge att odla här nu. Bor i zon 2-3 ungefär. Har vart rätt kallt fortfarande om nätterna här. Runt 7-10 + grader.
Samma här, och ungefär samma mängd frön. Dock la jag bara i fröna, förgrodde inget.

Vilken jävla pissvår/tidig sommar detta varit. Jag räknar inte alls med att få något bra överhuvudtaget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in