2015-05-22, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mediteramera123
Nähä??
Joho!
Citera
2015-05-22, 13:08
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milmerokin
Frågan i denna tråd är ställd som om det är uppenbart att "religiösa" motsätter sig vetenskapen. Mitt svar är att den vetenskap som avses inte är vetenskaplig, och att frågan i sig är felformulerad. Detta har jag påpekat gång efter annan på olika sätt och jag tycker jag har fått fram vad jag ville ha sagt och riktar ett stort tack till alla medverkande ateister som tydliggjort vad jag menat!

Jag kan hålle med dig om, att (akademisk) vetenskap inte kan motbevisa något som ligger utanför vetenskapens kompetens-område; d.v.s. abstrakt extra-kosmisk metafysik, som är en filosofisk fråga.

Denna konfrontation är en reminiscens från konflikten mellan dom två aboluta filosofier (absolut idealism och klassisk materialism) och den är inaktuell numera.

Däremot går det bra att applicera vetenskap i samband med kosmos-relaterande och/eller antropomorficerat teologi.
Citera
2015-05-22, 13:17
Medlem
DenLedes avatar
Vetenskapen är ett redskap, en funktion av människans många sätt att uppleva världen. Det vill säga en begränsad del av människans psykologi vid sidan om exempelvis fantasi och känslor. Den bygger på en abstraktionsförmåga som är till stor nytta för att ge människan överblick och struktur på tillvaron. Men samtidigt utgör den också en förfalskning av verkligheten eftersom abstraktionen innebär en förenkling av en okänd verklighet.
Citera
2015-05-22, 13:32
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLede
Vetenskapen är ett redskap, en funktion av människans många sätt att uppleva världen. Det vill säga en begränsad del av människans psykologi vid sidan om exempelvis fantasi och känslor. Den bygger på en abstraktionsförmåga som är till stor nytta för att ge människan överblick och struktur på tillvaron. Men samtidigt utgör den också en förfalskning av verkligheten eftersom abstraktionen innebär en förenkling av en okänd verklighet.

Och i sannolikhets-marginalen (som finns i vetenskapen och relativistisk filosofi) brukar pådyvlande teister sen att försöka att smussla in "arguments from ignorance". Är det det du håller på att bygga upp ett resonemang för att kunne göra?
Citera
2015-05-22, 13:51
Medlem
Golachabs avatar
Citat:
Det vore bra om du skrev vem citatet kommer från också då det här inte är dina egna ord.

Källan till citatet är Jung och här är en mer omfattande text.
Senast redigerad av Golachab 2015-05-22 kl. 13:54. Anledning: Rättade till missade ord
Citera
2015-05-22, 14:11
Medlem
Sepiritzs avatar
Citat:
Så du håller då med om att ifall man hittar C-14 i ben eller mjukdelar som inte fossiliserats men som ändå tillhör ett fossil så innebär det att fossilet är yngre än 50 000 år?
Nej, för att C-14 ger inte ett korrekt resultat i saker som är äldre än så (läste just 20 000 år), för det används ANDRA radiometriska dateringsmetoder eftersom C-14 minskat till den grad att den inte är mätbar över bakgrundsstrålningen på jorden. Dessutom är definitionen av fossil inte något som inte fossiliserats. "En fossilisering kräver att växtdelarna och/eller det omgivande sedimentet mineraliseras. Fossilbildning eller förstening innebär alltså ett utbyte av substans, det vill säga en fysikalisk-kemisk omvandling av material."
C-14 används på organiska och några få ickeorganiska material. Speciellt inte på metaller.
Mjukvävnaden (fågellikt kollagen) i T-Rex-benen vi talade om förut hade bevarats av en ovanligt hög järnhalt och fullständig isolation från bakterier. Om du ska hänvisa till mjuka fossiler igen, ange källa, så som jag efterfrågade. Du verkar tolka fyndet helt fel. Geologiska mätningar anger den omgivande stenen till över 60 miljoner år. Menar du att den vetenskapen är fel också? Då har du mycket att göra bara för att akrobatiskt klämma in pseudovetenskap och önsketänkande i riktig vetenskap.
Dessutom, om det nu var så att dinosaurier levde för tiotusentals år sedan snarare än miljoner hade det inte varit någon nyhet att det går att utvinna mjukt kollagen ur dinosauriefossiler. Det hade hänt varje gång och inte varit en aberration.
Det är ganska väl känt att kol, som formades runt 300 milj år sedan också har en likadan C-14-signatur, runt 30 till 40 tusen år. Det är helt enkelt inte en funktionell mätmetod för så gamla saker, som dessutom omger sig med en egen strålningskälla, rymdstrålning och sönderfallande kalium-40. Det är ingen som tror att kolfyndigheter är nya för det. Den C-14 som hittades i kollagenet har förmodligen inte bildats när dinosaurierna levde, det är svaret på ditt mysterium.

Lite snabb FAQ om C-14 och kreationism.
http://ncse.com/cej/3/2/answers-to-creationist-attacks-carbon-14-dating

Citat:
Och med objektiv källa menar du en som utgår från att C-14 omöjligen kan förekomma i mjukdelar eller icke-fossiliserat ben inuti dinosauriefossil eftersom det inte stämmer med vad de fick lära sig i skolan? Eller?
Vad jag menar med objektiv källa är en objektiv källa, en som sysslar med vetenskap och inte har en bakomliggande agenda var man vill kila in myt i vetenskap. Vad många kreationister inte förstår är att oavsett hur motbevisad evolutionen blir så bevisar det inte någon magisk skapelse. För det måste du faktiskt bevisa den magiska skapelsen, inte motbevisa något annat.
Citat:
Eftersom du frågar efter det, så är här en sida som inte har med både "creation" och "science" i sitt namn http://www.sciencevsevolution.org/Holzschuh.htm
I allt utom namn är ju agendan där ganska tydlig och ensidig. Om det publiceras och klarar peer review däremot kan man anse det vetenskap. Det återstår att se antar jag. Klarar fynden beviskraven så är det ju onekligen intressant men det verkar vara byggt på felaktiga premisser men det lämnar jag till riktiga vetenskapsmän snarare än internetforskare och konspirationsteoretiker.
Citera
2015-05-22, 14:23
Medlem
Honey.B.Blues avatar
Citat:
Eh.. nope.

Vetenskap är fortfarande bestående av individer vilka inkluderar alla de aspekter som nu detta biologiska liv, råkar medföra.

Vilken planet bor du på där foliehatten ses som så ärevördig , annars ? Din stackare.
Citera
2015-05-22, 16:26
Medlem
Citat:
Du pratar fortfarande om alla dessa djur som om det skulle handla om 100 miljoner. Det är ingen som hävdar att det rörde sig om 100 miljoner djur. Varför fortsätter du med en så tydlig halmgubbe för? Du frågar mig om jag kan min Bibel och sen påstår du att det står att insekter och vattenlevande djur skulle komma med. Det står ju i den passage du hänvisar till att Noa skulle ta med av fåglarna, av fyrfotadjur och av kräldjur. Vart får du insekter och fiskar från?

Jag tar mig friheten att svara på det här. Det finns dock redan en mängd trådar av det här slaget där en kreationist vill ha bevis för allt möjligt, som de outtröttliga ateisterna av någon anledning orkar fortsätta dela med sig av.

Svaren på de frågor du ställer i det citerade stycket finns redan implicit i stycket du svarat på. Uppskattningar mellan antalet arter på jorden varierar mellan 3 miljoner och 100 miljoner. (Vi har förstås inte upptäckt alla ännu, och många har utrotats i modern tid.) Ska man ha med ett par av varje på arken måste det därmed bli så många. (Dubbelt så många individer förstås) Det exakta antalet är dock ointressant, eftersom de under inga omständigheter kunde ha fått plats på arken. Även om de fick plats ska de ha matats av en handfull personer, och slår man ut dygnets timmar på antalet individer kan ett barn förstå att tiden inte räcker till. Ett par av varje art är för övrigt logiskt omöjligt med tanke på att många arter är köttätare.

Fiskar kan bara leva i det vatten vars salthalt de är anpassade till. Regnvatten är sött, och under syndafloden skulle allt vatten ha blivit bräckt varför fiskarna skulle ha dött om de inte togs om hand av Noa i akvarier på hans magiska ark. Även om insekter och växter inte uttryckligen står med i bibeln måste de ha varit med för att undvika att dö av den långvariga översvämningen.

Kreationister brukar hänvisa till att bibeln inte nämner "arter" och man talar istället om "sorter" varför alla inte måste ha funnits på arken. (I själva verket kände bibelns författare förstås inte till artbegreppet eller det stora antalet arter.) I så fall godtar man dock någon slags extremt snabb evolution genom inavel med tanke på dagens artrikedom. Hur pingvinerna, kängururna och isbjörnarna tog sig till och från arken är alltjämt ett mysterium.

Det är svårt att vara ödmjuk när man diskuterar dessa sagor. Jag hoppas du trollar men i annat fall borde du försöka bryta dig loss från den sekt jag förmodar att du ingår i.
Citera
2015-05-22, 16:53
Medlem
iSlashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cui
Det är svårt att vara ödmjuk när man diskuterar dessa sagor. Jag hoppas du trollar men i annat fall borde du försöka bryta dig loss från den sekt jag förmodar att du ingår i.

När man läser här på FB verkar det vara en väldigt stor andel teister som inte köper sagorna rakt av, utan sitter och tittar på youtube och diverse helkorkade sidor och "kommer till insikt". En slags individanpassad, cherry-pick:ande form av new age alltså. Baksidan med internet.
Citera
2015-05-22, 18:21
Medlem
gavlips avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regeringschefen
Alltså, eftersom att det finns så pass mycket bevis som pekar mot att vetenskapen och religion inte hänger ihop, varför motsätter sig då religiösa förespråkare religiösa rön vetenskapen i helhet?

Det kan inte vara så att alla religiösa anhängare är dumma i huvudet, så kom gärna med egna teorier om varför det (fortfarande!) är så att religiösa inte "tror" på vetenskap..

Vetenskap kan inte ersätta religion. De som tror detta är naiva medelmåttor. Vetenskapen kan förklara för dig hur en mopedmotor fungerar eller att om du slänger upp en sten med hastigheten x så kommer den ramla ner efter y sekunder.

Vetenskapen har noll svar på de frågor som betyder mest för människor; hur de ska leva sitt liv. För vetenskapen kvittar det om du arbetar flitigt eller sitter och knarkar hela dagarna eller skaffar familj och barn som du älskar eller ställer dig på spåret och blir överkörd av tåget.

För att göra mänskliga prioriteringar så krävs det ideologi. Religion är en en form av ideologi.
Citera
2015-05-22, 18:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gavlip
För att göra mänskliga prioriteringar så krävs det ideologi.

Till viss grad och individuellt varierande, ja.

Citat:
Religion är en en form av ideologi.

Vilket inte nödvändigvis betyder att religion är den typ av ideologi som är optimal.
Citera
2015-05-22, 19:00
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Men min fråga var vilka dessa du hänvisade till är, eftersom du redan sagt vad de jobbar med tog jag för givet att du skulle förstå att jag menade lite mer exakt, som namn och var man kan få se deras slutledningar i skrift och vad de baserar detta på. Ursäkta mig om jag var otydlig på den punkten.
Ingen speciell, det brukar inte vara paleograferna som ger dessa resultat utan forskningsledarna på universiteten och de brukar vara till 99% teologer.
Så din fråga är lite av karaktären vilka forskare hävdar att 1 + 1 = 2,
svaret blir den väldigt stora majoriteten, då forskare brukar vara sanningen trogen.
Gå in och titta på:
http://en.wikipedia.org/wiki/Authorship_of_the_Pauline_epistles#The_Pastoral_ep istles
Så hittar du en mängd namnkunniga forskare som påvisar brister i detta fallet Paulus brev.

Vilka bevis har du för att texterna i bibeln är autentiska???
Noll och intet.
Citat:
Du pratar fortfarande om alla dessa djur som om det skulle handla om 100 miljoner. Det är ingen som hävdar att det rörde sig om 100 miljoner djur. Varför fortsätter du med en så tydlig halmgubbe för? Du frågar mig om jag kan min Bibel och sen påstår du att det står att insekter och vattenlevande djur skulle komma med. Det står ju i den passage du hänvisar till att Noa skulle ta med av fåglarna, av fyrfotadjur och av kräldjur. Vart får du insekter och fiskar från?
Har du inga egna argument alls utan måste hitta på saker som halmgubbar?
Nu blir du igen utskämd när dina påhopp visar sig är grundlösa.

100 miljoner med ett frågetecken efter som du kanske såg???
Är vad en artikel i Illustrerad vetenskap gav på hur många arter man trodde fanns på jorden totalt. Upptäckta som oupptäckta, och http://www.bbc.com/news/science-environment-32831814 som på en forskningstur hittat
Citat:
They have so far found 35,000 species of bacteria, 5,000 new viruses and 150,000 single-celled plants and creatures.
och då hade man:
Citat:
Dr Bowler continued: "The amount of data we have released is already enormous; it is one of the largest databases of DNA available to the scientific community. But we've analysed perhaps 2% of the samples we have collected throughout the world
Så att det finns enorma mängder varelser kvar att hitta där ute. Det vet vi.

Och anledningen att jag tar med dem är att det underförstått måste ha avsetts att dessa räknas in i alla dessa varelser av kött, för hur tror du annars en insekt som ekoxen skulle ha överlevt? Maskar, tusenfotingar, spindlar mm, de hade alla drunknat om inte Noa tagit dem med. Djuren i havet hade alla dött av cirkulationsstörningar om denna enorma mängd sötvatten hade spätt ut saltvattnet.
Citat:
Det är just kritiskt tänkande som fick mig att överge evolutionsscenariot.
Nu ljuger du igen.
Din avsaknad av bildning och förmåga att förstå kan ligga till grund för detta inte ditt kritiska tänkande för det förutsätter man klarar av att tänka logiskt och det har du börjat göra rätt klart för oss alla att där brister du betänkligt.
Citat:
Du hävdar att Bibelns skapelseberättelse är vetenskapligt motbevisad och som grund anför du att det är för att den inte stämmer med den skapelseberättelse du fick lära dig i skolan. Vad jag undrar är: Har du inga vetenskapliga bevis? Det du anförde är inte vetenskapliga bevis förstår du!
Att du inte accepterar kosmologi och evolutionsläran innebär inte att de inte är vetenskaplig konsensus som ligger till grund för dem. Du får lägga ner ditt narcissistiska högmod nu och inse att inte en jävel mer än du själv bryr sig ett skit om vad du tycker och tänker om dagens vetenskapliga teorier.

Hade det funnits ett enda bevis av värde emot evolutionen så hade den övergetts i morgon av världens biologer och forskare, samma med BB teorin, nu gör det inte det.
Vad du tycker om dem skiter resten av världen i.
Vi konstaterar mest att du är nog troligast är lite bakom flötet för att uttrycka det snällt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in