Citat:
Ursprungligen postat av
Anklagare
Du får gärna förtydliga var någonstans denna påstådda dubbelmoral uppstår från mig. Menar du att bara för att en del människor innehar en åsikt så måste även jag dela den? I så fall måste jag dessvärre meddela dig att du också, genom samma resonemang, rullar i extrema mängder dubbelmoral.
Eller är det kanske så att du måste förbättra din läsförståelse?
Ditt påstående om att är dessutom fullkomligt bisarrt då jag aldrig har sagt att det är en rättighet för män att kunna köpa sex eller att besudlade föremål inte smittar av sig. Det enda du har rätt i påståendet är alltså att folk kan vara äcklade av personer som utför en viss tjänst eller arbete utan att de för den sakens skull inte begagnar sig av deras tjänster/utbud. För detta finns det en myriad historiska såväl som nutida exempel. Några exempel som inte rör prostitution är tibetanska slaktare under kastsystemet, romerska gladiatorer, antikens skådespelare och bödlar.
du svarade mitt inlägg via att komma med en inlindad åsikt att prostitution är ungefär samma som byggarbete och snickeri, du är inte ensam om det svaret för övrigt, brukar ältas ex. ggr i varje tråd som avhandlar prostitution vilket är ca 30% av alla trådar verkar det som.
Svar nej. prostitution är inte samma sak som att jobba som snickare eller byggarbetare, varken i allmänhetens mening eller som yrke betraktat. det är ett av jordens mest stigmatiserade arbete.
Det är också ett av jordens mest farliga arbete, graden av hot, våld och dödsfall i yrket är bland det värsta som existerar.
Och människor blir intvingade jorden över för att arbeta med detta, eftersom efterfrågan och lönsamheten är så hög. Globalt sett så är det enorma problem för prostituerade människor.
Jag anser att människors äckelkänslor borde ligga där den hör hemma, nämligen hos torskarna och de individer som ägnar sig åt att tvinga in människor i detta på olika sätt.
Dubbelmoralen är att tycka att sitt eget handlade: ha sex, ha sex med någon på dessa villkor, gynna handeln i stort, skita i den individs situation man möter etc. är helt ok och fullt acceptabelt samtidigt som man stigmatiserar och kallar kvinnor för allt möjligt: som har sex, ställer upp på detta som hans motpart i handeln etc. div i princip gör samma sak som man själv.