2015-05-22, 19:20
Medlem
Anklagares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottWalter
du svarade mitt inlägg via att komma med en inlindad åsikt att prostitution är ungefär samma som byggarbete och snickeri, du är inte ensam om det svaret för övrigt, brukar ältas ex. ggr i varje tråd som avhandlar prostitution vilket är ca 30% av alla trådar verkar det som.

Svar nej. prostitution är inte samma sak som att jobba som snickare eller byggarbetare, varken i allmänhetens mening eller som yrke betraktat. det är ett av jordens mest stigmatiserade arbete.
Det är också ett av jordens mest farliga arbete, graden av hot, våld och dödsfall i yrket är bland det värsta som existerar.

Att yrket är stigmatiserat har med samhällsklimatet att göra och inte med prostitution som så och är därför inte relevant. Samma sak gäller för det andra du säger.

Har du någon statistik som demonstrerar sanningshalten i dina påstående gällande våld, dödsfall och hot för folk som prostituerar sig frivilligt i samhällen där yrkestypen erbjuds likartat skydd som andra högriskyrken?

Citat:
Jag anser att människors äckelkänslor borde ligga där den hör hemma, nämligen hos torskarna och de individer som ägnar sig åt att tvinga in människor i detta på olika sätt.

Vad du anser är dessvärre inte relevant för vad gemene man tycker.

Du misstar dig dock om du tror att folk, iaf i västvärlden, inte anser att traffickers och dylikt patrask inte är förkastliga. Detta är dock inte nödvändigtvis samma känsla som äckel.

Du får gärna komma med belägg för varför äckelkänslan hör hemma hos torskarna istället för hos de prostituerade.

Citat:
Och människor blir intvingade jorden över för att arbeta med detta, eftersom efterfrågan och lönsamheten är så hög. Globalt sett så är det enorma problem för prostituerade människor.

Samma sak gäller för yrken som involverar annan form av kroppsarbete såsom snickare, byggarbetare, gruvarbetare och fiskare.
Att slaveriets existens är både ett nutida och historiskt faktum innebär inte att man skall avskaffa arbeten som slavar tenderar/tenderat att utföra.

Citat:
Dubbelmoralen är att tycka att sitt eget handlade: ha sex, ha sex med någon på dessa villkor, gynna handeln i stort, skita i den individs situation man möter etc. är helt ok och fullt acceptabelt samtidigt som man stigmatiserar och kallar kvinnor för allt möjligt: som har sex, ställer upp på detta som hans motpart i handeln etc. div i princip gör samma sak som man själv.

Jag upprepar:
Du får gärna förtydliga var någonstans denna påstådda dubbelmoral från mig uppstår.
Citera
2015-05-22, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anklagare
Folk tycker att ett sådant yrke gör personen besudlad. Vissa människor tror även att det signalerar generell lössläppthet vilket gör att de håller det för sannolikt att personen ifråga kommer att vara otrogen om man ingår i ett förhållande med dem. Att du inte kan förstå detta känns högst orealistiskt då människors äckelkänsla runt saker som anses besudlade och andra äckliga saker är högst naturlig. För min del har jag inte stött på någon människa som inte blir äcklad av något.

Edit: Relevant ted talk hur äckelkänsla påverkar oss: http://www.ted.com/talks/david_pizarro_the_strange_politics_of_disgust

Jag blir också äcklad av saker och ting. T.ex av folks fördömanden och fördommar.

Men kanske är det för att jag, till skillnad från många andra, vet hur det är att bli utsatt för sådant?
Citera
2015-05-22, 22:45
Medlem
Oh-be-wans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hiitsme
Då skulle världen vara proppfull med lyxprostituerade. Möjligen är detta en manlig fantasi men så är det inte.
De flesta kvinnor skulle kunna tänka sig vara horor men de är lite för fega. Sen finns det inte tillräckligt många torskar som har råd att köpa sig horor, därav är lyxprostitutionen begränsad.
Citera
2015-05-22, 22:48
Medlem
Citat:
Nej, kvinnor har nog avsevärt större lust kunna skaffa pengar på annat vis än via sina kroppar och få lov ha sex med män som de känner genuin sexlust inför, oavsett anledningen.
Pratar vi Sverige så finns det forskning på detta, man har helt enkelt frågat, och är en ytterligt liten procentdel kvinnor i Sverige som kan tänka sig sälja sex, avsevärt fler män.
Vad tycker du det säger om just kvinnors "biologiska drive" att sälja sig för vem som helst?

Vilken "status" ger de män som köper kvinnor på gatan världen över just dessa kvinnor tycker du?

Sex ska vara ömsesidig och jämställd, därför hör inte pengar hit överhuvudtaget.
Vill man ha sex får man vackert se till att ha det med nån som garanterat vill det lika mycket tillbaka, och för att veta detta så skippar man transaktionen.

Men vad är det som skapar den genuina sexlusten i kvinnan från start?
Citera
2015-05-22, 23:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oh-be-wan
De flesta kvinnor skulle kunna tänka sig vara horor men de är lite för fega. Sen finns det inte tillräckligt många torskar som har råd att köpa sig horor, därav är lyxprostitutionen begränsad.

Vad har du för undersökningar, forskning och statistik på det?
Citera
2015-05-22, 23:09
Medlem
Anklagares avatar
Citat:
De flesta kvinnor skulle kunna tänka sig vara horor men de är lite för fega.

Källa tack!

Edit: Och nej, jag räknar inte https://www.youtube.com/watch?v=paTzrm7I0kw som en godtagbar källa.
Citera
2015-05-22, 23:15
Medlem
Citat:

Vad har du för undersökningar, forskning och statistik på det?

Nej, själv har jag inget sådant att gå på men tänker att de flesta kvinnor inte skulle vilja vara aktiva i en bransch som ses ner på sådant och där risken för våld är stor.
Citera
2015-05-23, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Primalgurka
Men vad är det som skapar den genuina sexlusten i kvinnan från start?

Vad skapar den genuina sexlusten hos män?

Vi har precis som alla andra arter på jorden en biologisk drift att reproducera oss.
Arten Homo sapiens har tillsammans med några fåtal andra arter även förmågan att använda sex som socialt samspel, kort sagt vi har sex för njutningens skull över hela cyklen, och går inte i brunst, som min stackars katta här hemma ex.

Vad som får individuella kvinnor att gå igång, kan inte jag svara för, högst individuellt tror jag.
Men jag kan ge min ärliga kvinnliga åsikt om att synen, vanlig bland FB snubbar, att kvinnor enbart skulle gå igång på makt, stålars och kändisskap är påhittat BS. Det bygger på äldre tiders tvång på kvinnor att offra sin sexualitet till förmån för försörjning/ social status.
Makt och stålars kan självfallet vara "sexigt" men absolut inte det enda gällande attributen för donnors smak. Trust me.
Citera
2015-05-23, 11:24
Medlem
Citat:
Vad skapar den genuina sexlusten hos män?

Vi har precis som alla andra arter på jorden en biologisk drift att reproducera oss.
Arten Homo sapiens har tillsammans med några fåtal andra arter även förmågan att använda sex som socialt samspel, kort sagt vi har sex för njutningens skull över hela cyklen, och går inte i brunst, som min stackars katta här hemma ex.

Vad som får individuella kvinnor att gå igång, kan inte jag svara för, högst individuellt tror jag.
Men jag kan ge min ärliga kvinnliga åsikt om att synen, vanlig bland FB snubbar, att kvinnor enbart skulle gå igång på makt, stålars och kändisskap är påhittat BS. Det bygger på äldre tiders tvång på kvinnor att offra sin sexualitet till förmån för försörjning/ social status.
Makt och stålars kan självfallet vara "sexigt" men absolut inte det enda gällande attributen för donnors smak. Trust me.
All statisk ech empirisk forskning visar att du har fel. Även om du skulle fördera att verkligheten var gulligare än den är.
Citera
2015-05-23, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillskrot
All statisk ech empirisk forskning visar att du har fel. Även om du skulle fördera att verkligheten var gulligare än den är.

vad är statisk forskning?

Och vad har du den empiriska bevisningen för att kvinnors genuina sexualitet, vad hon verkligen fysiskt går igång på sexuellt, handlar om enbart status och stålars? och inte ex. utseende, dofter, charm what ever?

Män har genom historien kunnat försörja sig själva, de har alltså haft den stora fördelen att slippa "handla" med sin sexualitet. Den har fått lov existera i sitt eget värde. Kvinnor har inte haft denna fördel, de har tvingats använda sin sexualitet och kropp för att fånga män som sen ska stå för deras och deras barns försörjning, både via ren prostitution eller via äktenskapsmarknanden.
Att kvinnor övertalats eller av eget bevåg gift sig med en 40 år äldre make med socialt status, eller med grannens son för att få större mark, betyder inte att hon gjort detta för att hon dånat varje gång han strippat framför henne..allright?

denna "handel" har vi haft sen jordbrukstiden, innan dess kunde kvinnor precis som män bara lulla ut i moder natur och plocka sig lite käk, hon hade en grupp och en familj omkring sig som stöttade då hon inte kunde göra detta. Hon hade då all möjlighet att välja hanne efter hur sexig, snygg, smart, attraktiv, rolig, bra i "fällen", hur han doftade etc. hans status låg här precis som hennes status…och högakningsfullt skita i vad han ägde…för hannar ägde inget speciellt, hur skulle de kunna det? fanns inga jobb, pengar, gods eller aktieportföljer. Och fanns ingen samhällsidé om att enbart män kunde skaffa sig prylar och käket på bordet, mens kvinnor bara vackert skulle producera barn och inget annat.

Idag skaffar sig kvinnor sitt eget käk, och de börjar därför välja hannar efter eget tycke och lust.
Citera
2015-05-23, 13:02
Medlem
Citat:
Idag skaffar sig kvinnor sitt eget käk, och de börjar därför välja hannar efter eget tycke och lust.

Menar du allvar? Det här är vad du har att säga om trådens ämne?
Citera
2015-05-23, 13:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rodriguez89
Expressen la upp en intressant artikel om sexhandeln med svenska kvinnor i Barcelona:

http://www.expressen.se/nyheter/rika-gaster-erbjuds-svenska-eskorter/

Vad har Sverige för kultur som leder till sådant här?
Alltså, det är ju en sak att fattiga kvinnor från typ Nigeria eller Thailand känner sig tvingade att sälja sig. Men här är ju boven knappast fattigdom.
Guld och pengar är kulturen. Verkligheten kommer nog i kapp dessa kvinnor tillslut och
då blir det inte roligt. Det vanligaste är väl att prostituerade tillhör trasproletariatet.
Så länge vi har ett klassamhälle kommer det nog att finnas horor
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in