2015-05-21, 19:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Det är bara för att pröva om det kan finnas några framkomliga vägar att komma åt ännu mer sanning än den vi omedelbart kan se. - Hela sanningen är sällsynt och finns ofta väl förborgad inom varje individ.

I detta fallet är avd. droger fortfarande en viktig faktor. - Vill återigen lyfta fram följande inlägg:
(FB) Misstänkt mord utanför Lund - Mor och baby hittade döda i stenbrott

Det tar upp JR:s kontakt med droger i Lund 2006. Studieintyget (som också infogats i tråden) vittnar om att JR i studiehänseende tycks ha tappat terräng. När han mördade sin familj hade sex år förflutit från det han genomförde sin sista tenta i dec 2009. ER:s syster informerar om att JR också läst teoretisk filosofi; JR:s mor att han läst neuropsykologi. – JR säger sig ha kört i en tenta samma vecka som morden begicks. Säkert hade han förstått att det skulle bli kärvt för honom att läsa på heltid när ett barn nu fanns med i bilden; det skulle kosta honom mer av ansträngning och uppoffring, och han hade också visavi ER ohjälpligt hamnat på efterkälken.

Jo.. Men vad tjänar det till att övertolka saker som du ändå inte kan kontrollera?

Tex så har det väl inte ens bekräftat genom bevis att något missbruk förekommit. GM säger att det är så men ingenting tyder på att det är sant.

Röka på någon gång är inte detsamma som att ha drogproblem. Det finns inte heller någon av de som stått honom närmast som bekräftar att det skulle vara ett problem.

Dte med framtida skola är väl höljt i dunkel. Det har väl iaf framkommit att GM inte har några som helst problem med att "skarva och hitta på" som det passar honom. VEt man ens att han kommit in alls på läkarlinjen?
Citera
2015-05-21, 20:21
Medlem
Citat:
"Jag kan poängtera här att jag inte kände någon oro för att bli upptäckt”, informerar den vältalige JR rättens ledamöter. Han berättar vidare att han ringde 112: "Det samtalet har vi redan hört så jag känner inte att jag behöver gå in på det." – "Kausaliteten kanske är sömnbrist och stress." - Sedan börjar han så smått fila på formuleringarna i sin kommande dom:

"Så som jag ser det, efter sju månader, är att det jag faktiskt gav mig på - på ett enormt defekt sätt - var inte min hustru och livskamrat. Eller mitt barn. Det var mina egna tillkortakommanden, min stress, min känsla av ofullkomlighet och ångest."

Härefter övergår han till att förklara att han inte agerat för att dölja det han gjort; hade han velat försöka komma undan borde han agerat annorlunda.

Något han försummar att berätta (stress eller ofullkomlighet?), är att han ägnar förhållandevis lång tid åt att torka upp blod från soffan, golvet mm, gömmer undan allt i sopsäckar och har t.o.m. sinnesnärvaro att placera en ny matta under soffbordet. Han rengör också mycket noga den blodiga hammaren varefter han lägger tillbaka den på sin plats. - Innan han lastar in den dödligt skadade ER i sin bil drar han ur sladden till utomhusbelysningen. - Han ringer till ER när han sprungit hem för att hämta hennes bil; ER som han vet nu ligger dödligt sårad nedanför ett 10 m högt stup tillsammans med sin döende dotter. Han ser till att få med sig de stövlar plus ett par strumpor han tänkt ER ska ha haft på sig vid sin sena kvällspromenad, och han åstadkommer med sina egna fötter stövelavtryck vid platsen så att det ska se ut som att ER trampat omkring där; sedan sätter han på sig ett par träningsskor. – Således: Han vet precis vad han gör och hur han tänkt sig att sopa igen sina spår. Att ER skulle göra motstånd och kunde kämpa för sitt liv så pass mycket och länge var han dock inte förberedd på. Man kan därför säga att ER – det sista hon gör – är att se till så att JR förlorar också det sista strategispelet.
Det är verkligen slående med vilken noggrannhet och precision han agerar under mordnatten.
Inte nog med att han tvättar av smideshammaren, han ser även till att lägga några andra hammare över den i ammunitionsboxen. (Antar att bilden på sid 149 är tagen före den på sid 168 i akt 83). Så att hammaren inte skall "sticka ut". En person driven av tvångstankar eller vara under psykos skulle nog ha tagit med hammaren i bilen och slängt den i sjön vid stenbrottet.
Jonas var kall och analytisk. Han visste att djupet bara var drygt 10 meter och att hammaren kunde hittas av dykare. Han visste också att hans inköp skulle kunna spåras via butiken.

En anna sak som vittnar om hans precision mordnatten är hur rakt och prydligt han parkerade deras två bilar vid stenbrottet. (akt 83 sid 19).

Sen har vi det där filmklippet från mordnatten där han går spikrakt och bestämt bedvid en polisman.

Sen undrar jag fortfarande över den där svartkrutsrevolvern. Känns lite långsökt att han skulle använda den mot sig själv. Jonas borde ju ha haft en AK5 på Revingehed.
Låter konstigt när han beskriver hur han köpte den med Tor Marketplace, bitcoins och postbox i Malmö. Speciellt med tanke på att äldre svartkrutsrevolvrar är licensfria. Dessutom indikerar FUP:en på flera ställen att Jonas hade fler vapen i hemmet (det står även uttryckligen på sid 227 akt 83 att de övriga vapnen inte redovisas i protokollet). Om han nu ville skjuta sig själv "som nödbroms" hade han kunnat ta ett av dessa.

Mer troligt att han hade en idé om att skjuta familjen med den revolvern och sen se till att revolvern försvann exempelvis i Öresund. Då skulle kulorna inte på något sätt kunna spåras till honom i alla fall.
Men kanske blev han lite osäker efter penetrationstestet.
Citera
2015-05-21, 20:31
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Jo.. Men vad tjänar det till att övertolka saker som du ändå inte kan kontrollera?

Tex så har det väl inte ens bekräftat genom bevis att något missbruk förekommit. GM säger att det är så men ingenting tyder på att det är sant.

Röka på någon gång är inte detsamma som att ha drogproblem. Det finns inte heller någon av de som stått honom närmast som bekräftar att det skulle vara ett problem.

Dte med framtida skola är väl höljt i dunkel. Det har väl iaf framkommit att GM inte har några som helst problem med att "skarva och hitta på" som det passar honom. VEt man ens att han kommit in alls på läkarlinjen?
Det ligger en hel del i vad du skriver här, och det kan snarare vara uthållighet än droger som är JR:s främsta problem. - Och, som sagt, det han själv säger kan man helt bortse från. Ev. drogproblematik finns dock med i bilden som en klar möjlighet, och då som något som med tiden förslöat, fördummat och avtrubbat honom.
Citera
2015-05-21, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skewie
Det är verkligen slående med vilken noggrannhet och precision han agerar under mordnatten.
Inte nog med att han tvättar av smideshammaren, han ser även till att lägga några andra hammare över den i ammunitionsboxen. (Antar att bilden på sid 149 är tagen före den på sid 168 i akt 83). Så att hammaren inte skall "sticka ut". En person driven av tvångstankar eller vara under psykos skulle nog ha tagit med hammaren i bilen och slängt den i sjön vid stenbrottet.
Jonas var kall och analytisk. Han visste att djupet bara var drygt 10 meter och att hammaren kunde hittas av dykare. Han visste också att hans inköp skulle kunna spåras via butiken.

En anna sak som vittnar om hans precision mordnatten är hur rakt och prydligt han parkerade deras två bilar vid stenbrottet. (akt 83 sid 19).

Sen har vi det där filmklippet från mordnatten där han går spikrakt och bestämt bedvid en polisman.

Sen undrar jag fortfarande över den där svartkrutsrevolvern. Känns lite långsökt att han skulle använda den mot sig själv. Jonas borde ju ha haft en AK5 på Revingehed.
Låter konstigt när han beskriver hur han köpte den med Tor Marketplace, bitcoins och postbox i Malmö. Speciellt med tanke på att äldre svartkrutsrevolvrar är licensfria. Dessutom indikerar FUP:en på flera ställen att Jonas hade fler vapen i hemmet (det står även uttryckligen på sid 227 akt 83 att de övriga vapnen inte redovisas i protokollet). Om han nu ville skjuta sig själv "som nödbroms" hade han kunnat ta ett av dessa.

Mer troligt att han hade en idé om att skjuta familjen med den revolvern och sen se till att revolvern försvann exempelvis i Öresund. Då skulle kulorna inte på något sätt kunna spåras till honom i alla fall.
Men kanske blev han lite osäker efter penetrationstestet.

Ja, han är minst sagt lite "listig". Alla hans försök i syfte att undersöka ett effektivt sätt att ta död på sin familj, tar han och "återanvänder" som intäkt för hur självmordsbenägen han var i syfte att rädda sin familj från sina självmordstankar.

Smart Ass! Hans girighet blir hans fall.
Citera
2015-05-21, 20:48
Medlem
Gloria.Romanas avatar
Citat:
"Så som jag ser det, efter sju månader, är att det jag faktiskt gav mig på - på ett enormt defekt sätt - var inte min hustru och livskamrat. Eller mitt barn. Det var mina egna tillkortakommanden, min stress, min känsla av ofullkomlighet och ångest."
Så Jonas menar nu alltså att han inte har dödat sin fru och sitt barn. Det han gjorde den där kvällen var att han tog itu med sina egna problem. Ännu en makabert uttalande!

Vart har du funnit detta citat?
Citera
2015-05-21, 21:14
Medlem
Citat:
[i][b]"

Insiktsfullt. De flesta brottslingar försöker aldrig analysera "varför". De skyller på samhället, BO, skolan eller vad som helst.

Jonas däremot inser redan nu - efter bara 7 månader - vad som låg bakom morden. Hans känsla av att inte duga, inte räcka med, ångesten inför framtiden, skräcken för att bli avslöjad inför frun (och barnet).

Tänk om någon hade sagt till honom att han dög som han är. Och att man kan göra saker och ting i olika takt. Och att man inte behöver göra allt på en gång (plugga, ha småbarn, tjäna pengar).

Så oändligt sorgligt och så synd om alla bortkastade liv..
Citera
2015-05-21, 21:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gloria.Romana
Så Jonas menar nu alltså att han inte har dödat sin fru och sitt barn. Det han gjorde den där kvällen var att han tog itu med sina egna problem. Ännu en makabert uttalande!

Nej, han menar att istället för att mörda sin fru och sitt barn borde han ha tagit itu med sina egna tillkortakommanden, sin ångest och sina problem. Nu valde han tyvärr, tyvärr att försöka "lösa problemet" genom att mörda de som var helt oskyldiga till att han mådde dåligt.

Det är ju faktiskt väldigt sällsynt med den här sortens insikter bland de häktade (eller de som sitter av sitt straff). Det bådar gott för hans fortsatta tillfrisknande.
Citera
2015-05-21, 21:45
Medlem
Gloria.Romanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Nej, han menar att istället för att mörda sin fru och sitt barn borde han ha tagit itu med sina egna tillkortakommanden, sin ångest och sina problem. Nu valde han tyvärr, tyvärr att försöka "lösa problemet" genom att mörda de som var helt oskyldiga till att han mådde dåligt.

Det är ju faktiskt väldigt sällsynt med den här sortens insikter bland de häktade (eller de som sitter av sitt straff). Det bådar gott för hans fortsatta tillfrisknande.
Nej, det är inte det han säger och förmodligen inte heller det han menar. Lägg inte in dina egna tolkningar, läs vad han säger.
Citera
2015-05-21, 21:51
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gloria.Romana

Från Kvällspostens direktrapportering från rättegången (det citerade är reporterns inom citat återgivna uttalanden från JR).
Citera
2015-05-21, 21:52
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av larsingvarsfru
Tänk nu på att han av händelse läst neuropsykologi. Under RPU:n var han ett oskrivet blad och kunde spela ut sitt kunnande kring tvångstankar på en för honom lagom nivå. Att han har en störning gällande tvångstankar. Det som går emot diagnosen är att han faktiskt gjorde verklighet av sina påstådda tankar. Vid RR:s i undersökning kanske han villade bort sig, inte var påläst om deras funktion.
Alltså vill han ha sig otillräknelig under brottet, men frisk för övrigt. Brottet tog sin början i offrets hem och borde ge livstid. Detta kommer han att ansöka om att få tidsbestämt och säkerligen blir det så. Kan tippa på att han sitter ca. 10 år och sedan kommer ut som miljonär. Ungefär den tid det tar att bli utbildad läkare, vars utbildning han påstod sig skulle påbörja efter årsskiftet 2015.
Nja, får han livstid sitter han alla gånger 16, och förmodligen 18 år. 10 år är teoretiskt omöjligt - det kortaste straff som ett livstidsstraff kan omvandlas till är 18 år, som innebär 12 år avsuttna, och i praktiken omvandlas livstidsstraff nuförtiden mycket sällan till kortare tidsbegränsade straff än 24 år.
Citera
2015-05-21, 21:57
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Okej... Men detta skulle ju inte vara ett psykotiskt, utan ett - visserligen extremt allvarligt - neurotiskt beteende, och neuroser brukar aldrig klassas som allvarliga psykiska störningar.

Han blandar och ger friskt bland de själsliga abnormiteterna, den gode Jonas...
Senast redigerad av Hamilkar 2015-05-21 kl. 22:02.
Citera
2015-05-21, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Nja, får han livstid sitter han alla gånger 16, och förmodligen 18 år. 10 år är teoretiskt omöjligt - det kortaste straff som ett livstidsstraff kan omvandlas till är 18 år, som innebär 12 år avsuttna, och i praktiken omvandlas livstidsstraff nuförtiden mycket sällan till kortare tidsbegränsade straff än 24 år.

När den insikten drabbar honom tror jag han "återvänder" till sina tvångstankar igen. Han verkar besitta en personlighetsstörning där han äger On/Off-knappen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in