2015-05-21, 16:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.sydsvenskan.se/lund/dod-k...-telefonstorm/

Bra!
Citera
2015-05-21, 16:46
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
Citat:
/.../ Nu backar försäkringsbolaget och menar att oavsett vad domen blir kommer mannen sannolikt inte att få ut några pengar på kvinnans livförsäkring. Skälet är att tecknandet av försäkringen kan ses som ett försök till grovt bedrägeri.

Skulle bli förvånad om det blev ett större utfall än 10pbb, dvs den livförsäkring ER haft i S-a sedan 1 jan 2012. Alla övriga försäkringar är fejkade: ER:s mailadresser känns inte igen av någon i hennes omgivning; en är ”nästan” rätt men saknar en punkt mellan för- och efternamn (som hon hade i sin jobbmailadress), hennes namnteckning är förfalskad, hon synes inte ha känt till någon annan försäkring än den hon tecknat 2012, JR har angett sitt eget tel.nr och han har betalat premierna bakom hennes rygg – samt finns ett 24 min långt inspelat samtal med ER den 10 juni i vilket hon endast visar intresse för hem- och olycksfallsförsäkring eftersom hon ev. önskar samla alla försäkringar i ett enda bolag för att erhålla maximal rabatt.
Senast redigerad av letsdoit 2015-05-21 kl. 17:05.
Citera
2015-05-21, 17:03
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guardian Angel
Att han gick den längre (och kanske krångligare) vägen runt stenbrottet (norra stigen) kan berott på att han trott att de skulle undersöka den södra delen och att risken att upptäckas blev mindre. Om det varit som han påstått att han skulle erkänna hade han gjort det enklaste, ställt bilen vid vägkanten närmast platsen där familjen kastades ner.
"Jag kan poängtera här att jag inte kände någon oro för att bli upptäckt”, informerar den vältalige JR rättens ledamöter. Han berättar vidare att han ringde 112: "Det samtalet har vi redan hört så jag känner inte att jag behöver gå in på det." – "Kausaliteten kanske är sömnbrist och stress." - Sedan börjar han så smått fila på formuleringarna i sin kommande dom:

"Så som jag ser det, efter sju månader, är att det jag faktiskt gav mig på - på ett enormt defekt sätt - var inte min hustru och livskamrat. Eller mitt barn. Det var mina egna tillkortakommanden, min stress, min känsla av ofullkomlighet och ångest."

Härefter övergår han till att förklara att han inte agerat för att dölja det han gjort; hade han velat försöka komma undan borde han agerat annorlunda.

Något han försummar att berätta (stress eller ofullkomlighet?), är att han ägnar förhållandevis lång tid åt att torka upp blod från soffan, golvet mm, gömmer undan allt i sopsäckar och har t.o.m. sinnesnärvaro att placera en ny matta under soffbordet. Han rengör också mycket noga den blodiga hammaren varefter han lägger tillbaka den på sin plats. - Innan han lastar in den dödligt skadade ER i sin bil drar han ur sladden till utomhusbelysningen. - Han ringer till ER när han sprungit hem för att hämta hennes bil; ER som han vet nu ligger dödligt sårad nedanför ett 10 m högt stup tillsammans med sin döende dotter. Han ser till att få med sig de stövlar plus ett par strumpor han tänkt ER ska ha haft på sig vid sin sena kvällspromenad, och han åstadkommer med sina egna fötter stövelavtryck vid platsen så att det ska se ut som att ER trampat omkring där; sedan sätter han på sig ett par träningsskor. – Således: Han vet precis vad han gör och hur han tänkt sig att sopa igen sina spår. Att ER skulle göra motstånd och kunde kämpa för sitt liv så pass mycket och länge var han dock inte förberedd på. Man kan därför säga att ER – det sista hon gör – är att se till så att JR förlorar också det sista strategispelet.
Citera
2015-05-21, 17:14
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Något måste ju ha gjort att han känt sig pressad i ett hörn. Kan Ms tillkomst inneburit att hon som en sockerbit gjorde att besöken från mor/farföräldrar, syskon ökade i en - för honom - oönskad takt.
Jag tror inte han ville ha någon insyn i hur dom levde.

Jag kan bara tänka mig alla kommentarer om hur livsfarligt det hemmet var byggt för ett litet barn i krypåldern, snart stående på osäkra små ben och ramlar i blöjans tyngd bakåt ...

Jag skulle absolut inte vilja bo i det huset.

Jag tvivlar på att det stämmer med Emmas ritning.

Och snart skulle han bli skärskådad. Och underkänd.
Hålet med stegen som slutar precis framför bokhyllan vid sidan om soffan i vardagsrummet ser rent livsfarligt ut. - Vad händer om en skarp kniv ligger framme på en hylla? - Eller om ett par hantlar (liknande de som verkar ha legat i beredskap under soffan) placeras i hyllan och sätts i rörelse av en genom hålet fallande liten kropp? - Det kan ha funnits många medvetet riggade dödsfällor i hemmet, eller platser som lätt skulle kunna omvandlas till sådana.
Citera
2015-05-21, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Hålet med stegen som slutar precis framför bokhyllan vid sidan om soffan i vardagsrummet ser rent livsfarligt ut. - Vad händer om en skarp kniv ligger framme på en hylla? - Eller om ett par hantlar (liknande de som verkar ha legat i beredskap under soffan) placeras i hyllan och sätts i rörelse av en genom hålet fallande liten kropp? - Det kan ha funnits många medvetet riggade dödsfällor i hemmet, eller platser som lätt skulle kunna omvandlas till sådana.

Är det inte illa nog som det är?

Citera
2015-05-21, 18:22
Medlem
Hur många som läser tråden är rädda för Jonas? Jag har iaf svårt att tänka mig att han är en fara för samhället. Ett livstidsstraff? Det kostar nog mer än det smakar. Fängelsestraff ska vara både repressivt och förebyggande. Kommer andra att undvika att göra samma sak för att Jonas sitter i fängelse på livstid? Det tror inte jag. Min övertygelse är att han inte stod ut med de krav som föräldraskapet innebär utifrån de erfarenheter han har. En skör människa som inte mäktar med kraven som han tror att han måste klara. En mardröm för alla inblandade.
Citera
2015-05-21, 18:30
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Är det inte illa nog som det är?

Ja, det räcker kanske ett tag. - Annars ser jag fler dödsfällor som kan gillras i garaget... Men allvarligt talat: De här tankarna har ju funnits åtminstone i ett halvår, men vad är det som säger att de inte hängt med ett tag, t.ex. från 2009 då JR av olika anledningar börjat inse att han inte skulle orka med sina studier?
Citera
2015-05-21, 18:43
Medlem
Citat:
"Jag kan poängtera här att jag inte kände någon oro för att bli upptäckt”, informerar den vältalige JR rättens ledamöter. Han berättar vidare att han ringde 112: "Det samtalet har vi redan hört så jag känner inte att jag behöver gå in på det." – "Kausaliteten kanske är sömnbrist och stress." - Sedan börjar han så smått fila på formuleringarna i sin kommande dom:

"Så som jag ser det, efter sju månader, är att det jag faktiskt gav mig på - på ett enormt defekt sätt - var inte min hustru och livskamrat. Eller mitt barn. Det var mina egna tillkortakommanden, min stress, min känsla av ofullkomlighet och ångest."

Härefter övergår han till att förklara att han inte agerat för att dölja det han gjort; hade han velat försöka komma undan borde han agerat annorlunda.

Något han försummar att berätta (stress eller ofullkomlighet?), är att han ägnar förhållandevis lång tid åt att torka upp blod från soffan, golvet mm, gömmer undan allt i sopsäckar och har t.o.m. sinnesnärvaro att placera en ny matta under soffbordet. Han rengör också mycket noga den blodiga hammaren varefter han lägger tillbaka den på sin plats. - Innan han lastar in den dödligt skadade ER i sin bil drar han ur sladden till utomhusbelysningen. - Han ringer till ER när han sprungit hem för att hämta hennes bil; ER som han vet nu ligger dödligt sårad nedanför ett 10 m högt stup tillsammans med sin döende dotter. Han ser till att få med sig de stövlar plus ett par strumpor han tänkt ER ska ha haft på sig vid sin sena kvällspromenad, och han åstadkommer med sina egna fötter stövelavtryck vid platsen så att det ska se ut som att ER trampat omkring där; sedan sätter han på sig ett par träningsskor. – Således: Han vet precis vad han gör och hur han tänkt sig att sopa igen sina spår. Att ER skulle göra motstånd och kunde kämpa för sitt liv så pass mycket och länge var han dock inte förberedd på. Man kan därför säga att ER – det sista hon gör – är att se till så att JR förlorar också det sista strategispelet.

Ja, nu kan vi bara hoppas på att kausaliteten fungerar mellan brott och straff också.

Idioten är totalt förblindad av sin egna förträfflighet. Han försöker styra rätten att gå hans väg. Han vill bli betraktad som någon som hade en kort psykos. Inget han besväras av när han försöker styra straffet.

Så myket psykopat så det nästan är löjligt.

De ser sig som några gudar som har andra människor som marionetter.
Senast redigerad av FYRB 2015-05-21 kl. 18:47.
Citera
2015-05-21, 18:56
Medlem
Citat:
Ja, det räcker kanske ett tag. - Annars ser jag fler dödsfällor som kan gillras i garaget... Men allvarligt talat: De här tankarna har ju funnits åtminstone i ett halvår, men vad är det som säger att de inte hängt med ett tag, t.ex. från 2009 då JR av olika anledningar börjat inse att han inte skulle orka med sina studier?

Man kan inte så noga veta vad det monstret har tänkt.

Tänker bara att spekulationerna ibland går lite över styr till vad nytta?
Citera
2015-05-21, 19:12
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Man kan inte så noga veta vad det monstret har tänkt.

Tänker bara att spekulationerna ibland går lite över styr till vad nytta?
Det är bara för att pröva om det kan finnas några framkomliga vägar att komma åt ännu mer sanning än den vi omedelbart kan se. - Hela sanningen är sällsynt och finns ofta väl förborgad inom varje individ.

I detta fallet är avd. droger fortfarande en viktig faktor. - Vill återigen lyfta fram följande inlägg:
(FB) Misstänkt mord utanför Lund - Mor och baby hittade döda i stenbrott

Det tar upp JR:s kontakt med droger i Lund 2006. Studieintyget (som också infogats i tråden) vittnar om att JR i studiehänseende tycks ha tappat terräng. När han mördade sin familj hade sex år förflutit från det han genomförde sin sista tenta i dec 2009. ER:s syster informerar om att JR också läst teoretisk filosofi; JR:s mor att han läst neuropsykologi. – JR säger sig ha kört i en tenta samma vecka som morden begicks. Säkert hade han förstått att det skulle bli kärvt för honom att läsa på heltid när ett barn nu fanns med i bilden; det skulle kosta honom mer av ansträngning och uppoffring, och han hade också visavi ER ohjälpligt hamnat på efterkälken.
Citera
2015-05-21, 19:19
Medlem
afvongreves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doodlesnack
Hur många som läser tråden är rädda för Jonas? Jag har iaf svårt att tänka mig att han är en fara för samhället. Ett livstidsstraff? Det kostar nog mer än det smakar. Fängelsestraff ska vara både repressivt och förebyggande. Kommer andra att undvika att göra samma sak för att Jonas sitter i fängelse på livstid? Det tror inte jag. Min övertygelse är att han inte stod ut med de krav som föräldraskapet innebär utifrån de erfarenheter han har. En skör människa som inte mäktar med kraven som han tror att han måste klara. En mardröm för alla inblandade.

Okej, du tror inte att livstidsstraff är avskräckande för andra. Vi kanske inte har testat det än. Värt ett försök, eller? Eller tycker att du att ett eller annat barn får räkna med att stryka med framöver helt enkelt. Så vi ska bara acceptera att "sköra" pappor måste få döda sina barn?
Citera
2015-05-21, 19:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doodlesnack

Nu är det ju inte samhället GM mördat. Han har mördat delar av samhället och han anser att han kan styra lagar och förordningar enligt eget huvud.

Han är en soklar fara för människor i största allmänhet och kvinnor och barn i synnerhet. Han mördar ju dom ifall de står i hans väg.

Vad det kostar i pengar att låsa in honom är ingenting mot vad det kostar att fler barn och kvinnor mördas.

Ditt resonemang är märkligt i en rättstat.

Kommer andra låta bli att mörda poliser bara för att Tony Olson, Arkelöv och Axelsson fick fängelsestraff för brottet de begått?

Du behöver inte tycka synd om monstret. Det gör han så bra själv så...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in