2015-05-21, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Nej, han menar att istället för att mörda sin fru och sitt barn borde han ha tagit itu med sina egna tillkortakommanden, sin ångest och sina problem. Nu valde han tyvärr, tyvärr att försöka "lösa problemet" genom att mörda de som var helt oskyldiga till att han mådde dåligt.

Det är ju faktiskt väldigt sällsynt med den här sortens insikter bland de häktade (eller de som sitter av sitt straff). Det bådar gott för hans fortsatta tillfrisknande.

Vad säger du nu då?

Hur vet du vad han menar? Du verkar ju inte ens läst vad det är han säger.

Han försöker via metaforer "förklara" för den som måste/orkar lyssna.

Ingenting av det som "framkommit" antyder att monstret kommit till någon slags insikt. Tvärt om! Han visar inte några känsloyttringar när han nu blivit "frisk" fast han då borde bli totalt ur spel när han inser att han mördat sin fru och sitt barn.

Som sagt.. Vart får du allt ifrån?
Citera
2015-05-21, 22:13
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Insiktsfullt. De flesta brottslingar försöker aldrig analysera "varför". De skyller på samhället, BO, skolan eller vad som helst.

Jonas däremot inser redan nu - efter bara 7 månader - vad som låg bakom morden. Hans känsla av att inte duga, inte räcka med, ångesten inför framtiden, skräcken för att bli avslöjad inför frun (och barnet).

Tänk om någon hade sagt till honom att han dög som han är. Och att man kan göra saker och ting i olika takt. Och att man inte behöver göra allt på en gång (plugga, ha småbarn, tjäna pengar).

Så oändligt sorgligt och så synd om alla bortkastade liv..
Han menar att han var allvarligt psykiskt sjuk vid mordtillfället men nu har tillfrisknat tack vare benäget bistånd från kunniga och insiktsfulla läkare och psykiatriker - samt tre försäkringsbolag han hoppas ska hjälpa honom i hans stora sorg.
"Om sanningen ska fram så vill jag inte minnas dessa tankar. Just nu har jag svårt att på ett ärligt sätt sätta mig in i den situationen igen."
Citera
2015-05-21, 22:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Han menar att han var allvarligt psykiskt sjuk vid mordtillfället men nu har tillfrisknat tack vare benäget bistånd från kunniga och insiktsfulla läkare och psykiatriker - samt tre försäkringsbolag han hoppas ska hjälpa honom i hans stora sorg.
"Om sanningen ska fram så vill jag inte minnas dessa tankar. Just nu har jag svårt att på ett ärligt sätt sätta mig in i den situationen igen."

Han verkar inte tvivla en sekund på att det är han som - från oben - har makten att förklara hur Tingsrätten skall bedöma det inträffade. Kanske vill han nu åter hamna under rättspsykiatrisk vård.
Psykopati ger ingen frisedel dit dock.
Citera
2015-05-21, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
"Så som jag ser det, efter sju månader, är att det jag faktiskt gav mig på - på ett enormt defekt sätt - var inte min hustru och livskamrat. Eller mitt barn. Det var mina egna tillkortakommanden, min stress, min känsla av ofullkomlighet och ångest."
Kvällspostens referat är intressant, därför att det redovisas i bättre dialogform än polisförhören.

Här är stycket som omgärdar ovanstående citat:

Satt och följde detta referat live. Oavsett faktainnehåll och sanningshalt reagerade jag på att Jonas inte klarar av att hålla tillbaka sitt ego lite mer, givet omständigheterna. Emmas syster satt ju t.ex. på åhörarbänken.

Hur kan han svara åklagaren "det är en befogad fråga" (sker totalt två ggr) och hur har han mage att komma med filosoferandet kring att det inte var hans hustru och livskamrat han hade gett sig på?

Även om han skulle ha en narcissistisk störning hade jag väntat mig en mer ödmjuk ton i rätten.
Senast redigerad av Skewie 2015-05-21 kl. 22:55.
Citera
2015-05-21, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av afvongreve
Okej, du tror inte att livstidsstraff är avskräckande för andra. Vi kanske inte har testat det än. Värt ett försök, eller? Eller tycker att du att ett eller annat barn får räkna med att stryka med framöver helt enkelt. Så vi ska bara acceptera att "sköra" pappor måste få döda sina barn?

Citat:
Ursprungligen postat av FYRB
Nu är det ju inte samhället GM mördat. Han har mördat delar av samhället och han anser att han kan styra lagar och förordningar enligt eget huvud.

Han är en soklar fara för människor i största allmänhet och kvinnor och barn i synnerhet. Han mördar ju dom ifall de står i hans väg.

Vad det kostar i pengar att låsa in honom är ingenting mot vad det kostar att fler barn och kvinnor mördas.

Ditt resonemang är märkligt i en rättstat.

Kommer andra låta bli att mörda poliser bara för att Tony Olson, Arkelöv och Axelsson fick fängelsestraff för brottet de begått?

Du behöver inte tycka synd om monstret. Det gör han så bra själv så...

Självfallet tycker jag inte att varken barn eller kvinnor ska dödas. Inte heller män. Men jag tror helt enkelt inte att ett livstidsstraff fyller någon funktion i detta fall. Jonas har uppenbarligen någon form av störning och jag tror inte på att straffa människor som ändå inte förstår vad de gör. Jag tycker inte synd om honom, men jag ser honom inte som ett monster utan en psykiskt störd person.

Däremot har jag full förståelse för att de efterlevande behöver få veta att vi/samhället lider med dem och att Jonas ska straffas hårdast möjligt. Men ett livstidsstraff fyller ingen preventiv funktion i detta fall utan handlar i så fall om att hämnas Emmas och Matildas liv. Vilket jag förstår.
Citera
2015-05-21, 22:28
Medlem
Beatriceaurores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakelspektalek
I min värld är anhöriga offer. Således också Jonas anhöriga. De har förlorat en svärdotter och ett barnbarn. Utöver det har dem en son och bror som är den som tagit livet av sin familj. Den vetskapen kan inte heller vara enkel att leva med.

Jag förstår din tanke men påpekar fortfarande att döden är en befrielse till den bemärkelsen att när han är död så är han död. Han känner inte längre någon ånger, inget samvete, ingenting. I stället blir det hans anhöriga som lämnas i stor sorg, deras bror och son blir tagna ifrån dem. Att felet är Jonas egna har ingen betydelse för han är död och begraven. Fri!

I mina ögon ska inte anhöriga behöva straffas på det sättet ej heller ska Jonas komma undan så lätt.

Jag menar inte att Jonas ska avrättas. Jag vill bara påminna om anhörigas lidande, och att de skulle plågas ytterligare om de t ex tvingades se mördaren bli helt frikänd.
Den mördade sundsvallspojken Johan Asplunds föräldrar vet med stor säkerhet vem mördaren är. Efter att ha sett en dokumentär om fallet är jag övertygad om att föräldrarnas misstanke (övertygelse) gäller rätt person.
Att Sture Bergvall tog på sig mordet och därmed drog bort allt annat sökande efter någon misstänkt, att han till och med dömdes för det har gjort att Johans mördare går fri.
Hur det känns för pojkens föräldrar kan man lätt föreställa sig
Citera
2015-05-21, 22:32
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doodlesnack
Självfallet tycker jag inte att varken barn eller kvinnor ska dödas. Inte heller män. Men jag tror helt enkelt inte att ett livstidsstraff fyller någon funktion i detta fall. Jonas har uppenbarligen någon form av störning och jag tror inte på att straffa människor som ändå inte förstår vad de gör. Jag tycker inte synd om honom, men jag ser honom inte som ett monster utan en psykiskt störd person.

Däremot har jag full förståelse för att de efterlevande behöver få veta att vi/samhället lider med dem och att Jonas ska straffas hårdast möjligt. Men ett livstidsstraff fyller ingen preventiv funktion i detta fall utan handlar i så fall om att hämnas Emmas och Matildas liv. Vilket jag förstår.

Men det fyller en individual prevention. Den som straffas hålls under uppsikt vilket avsevärt försvårar möjligheten att någon annan drabbas av hans narcisstiska störning på så allvarligt sätt. Störningen synes ju inte vara av det svåra slag som kräver behandling på låst sluten klinik. Den kan förmodligen ske med något slags kombination av medicinering och samtal påkriminalvårdsanstalt.
Citera
2015-05-21, 22:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Men det fyller en individual prevention. Den som straffas hålls under uppsikt vilket avsevärt försvårar möjligheten att någon annan drabbas av hans narcisstiska störning på så allvarligt sätt. Störningen synes ju inte vara av det svåra slag som kräver behandling på låst sluten klinik. Den kan förmodligen ske med något slags kombination av medicinering och samtal påkriminalvårdsanstalt.
Den varianten finns inte ..antigen är man sjuk eller frisk är man friskförklarad döms man till fängelse vilket är tidsbestämt.
Citera
2015-05-21, 22:39
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga
Den varianten finns inte ..antigen är man sjuk eller frisk är man friskförklarad döms man till fängelse vilket är tidsbestämt.

Nejje. Döms han till fängelse i detta fall så blir det ett icke tidsbestämt fängelsestraff, dvs livstid.
Citera
2015-05-21, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doodlesnack

Håller med om att straffet kan fylla flera olika funktioner.

Jag har inte känt mig speciellt rädd för Mattias Flink heller, faktum är att jag tyckte att hans fängelsevistelse var lite slöseri med mina skattepengar de sista åren.
Icke desto mindre tog anhöriga till hans offer mycket illa vid sig när han släpptes på 20-årsdagen efter dådet. Deras reaktion illustrerar hur svårt det kan vara för anhöriga att gå vidare. Om långa fängelsestraff lindrar plågan för anhöriga i sådana här mordfall så är det en samhällsnytta i sig.
Citera
2015-05-21, 22:45
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamilkar
Okej... Men detta skulle ju inte vara ett psykotiskt, utan ett - visserligen extremt allvarligt - neurotiskt beteende, och neuroser brukar aldrig klassas som allvarliga psykiska störningar.

Han blandar och ger friskt bland de själsliga abnormiteterna, den gode Jonas...
Ja, det kan man säga. - Men till HR lär han (och hans försvarare) ha hunnit läsa in sig på begreppen. - Han studerades under någon månad på rättspsyk i Gbg, där man kom fram till en allvarlig psykisk störning; Rättsliga rådet bedömde efter bara några få timmar att den psykiska störningen inte kan anses vara tillräckligt allvarlig för att han ska komma i åtnjutande av rättspsykiatrisk vård. - Möjligen hade inte livförsäkringarna till fullo hunnit utredas när Gbg-teamet avgav sitt utlåtande.
Citera
2015-05-21, 22:45
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zigga

Livstid är livstid. Man kan senare söka att få det tidsbestämt. Man kan bli dömd till fängelse även om man är sjuk man ska vara allvarligt sjuk/störd för att dömas till rättspsyk.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in