Citat:
Ursprungligen postat av
MeanME
Nu är det ju som så att vad andra definierar religion som, är varken mer eller mindre värt än hur jag gör det. Du säger att jag hittar på min egen måttstock men vad är det du räknar upp om inte "deras" måttstock?
Nej, jag använde den mest generella definitionen citerad från Wikipedia.
Så här definierar man religion inom scientologikyrkan:
RELIGION, 1. the ritual of worship or regard about spiritual matters. (4 LACC-18,
5510C13) 2 . a study of wisdom. (HCO PL 6 Mar 69) 3 . the word religion
itself can embrace sacred lore, wisdom, knowingness of gods and souls and
spirits, and could be called, with very broad use of the word, a philosophy. We
could say there is religious philosophy and there is religious practice. (PXL,
p. 13)
RELIGIOUS PHILOSOPHY, implies study of spiritual manifestations; research
on the nature of the spirit and study on the relationship of the spirit to the body;
exercises devoted to the rehabilitation of abilities in a spirit. (HCOB 18 Apr 67)
RELIGIOUS PRACTICE, implies ritual, faith-in, doctrine based on a catechism
and a creed. (HCOB 18 Apr 67)
Den mest heltäckande definitionen på religion som jag har sett finns på
http://www.religioustolerance.org/rel_defn3.htm.
Översättning:
”Religion är varje specifikt system av tro angående gudomlighet och som ofta omfattar ritualer, en etisk kod, en livsfilosofi och en världsbild.”
Förtydligande:
• "Specifikt system" inkluderar överenskomna faktorer som är gemensamma för alla medlemmarna inom en viss tro. Vissa religioner har endast något fåtal bestämmelser om tro och utövande, medan andra har tusentals dokumenterade bestämmelser.
• "Tro angående gudomlighet" kan innebära en tro på en personlig gud eller gudinna, eller på en hel värld av gudar eller gudinnor, eller på en opersonlig skaparkraft, eller en tro att inget högsta väsen existerar, eller ärliga tvivel om att det finns någon gud.
• "Livsfilosofi" inriktar sig på att försöka besvara sådana existentiella frågor som: Varför finns jag här? Vad är mitt syfte? Vad handlar livet om?, Vad är meningen med alltihop?
• "Världsbild" är en uppsättning grundläggande, fundamentala föreställningar om gudar, mänskligheten och resten av universum.
Alla ovanstående punkter stämmer väl in på scientologin.
Citat:
Ursprungligen postat av
MeanME
För mig har aldrig scientologerna kvalificerat sig in som en religion. Den dagen man måste köpa sig salighet och skrifter är hemliga och jagas med copyrightlagar när de publiceras på nätet med påhittade ursäkter om syftet då har man missat målet för att kallas religion med 180 grader.
Att köpa sig salighet går bra inom många religioner. Tidigare fanns det ju avlatsbrev och inom kristendomen och flera andra religioner ser man på välgörenhet som en väg till salighet. Att scientologikyrkan som organisation beter sig som ett vinstbegärligt företag har jag redan påpekat, men det har inget med scientologi att göra, mer än till namnet. Jämförelsevis så kan man ju påpeka att påvens avlatshandel ju inte gjorde kristendomen ovärdig som religion betraktat - det var avlatshandeln som inte hade med kristendomen att göra. Samma gäller för scientologin och scientologikyrkan - kyrkans översittarfasoner har inget med själva scientologin som sådan att göra.
Citat:
Ursprungligen postat av
MeanME
Sedan skall vi inte gå in på deras teologi /gudasaga som måste vara den sämsta novell Hubbard någonsin presterat.
Det är en vanlig missuppfattning att OT III-historien skulle vara ett viktigt inslag inom scientologin, men så är det absolut inte. Den historien dyker ju inte upp förrän en scientolog har klättrat en bra bit upp på Bron™ och har ingen som helst inverkan på scientologin i de lägre graderna. Det stora flertalet scientologer tar sig heller inte så långt och är alltså ovetande om vem Xenu var. Xenu-berättelsen ger heller inga teologiska teser eller talar om några gudar eller någon kosmisk skapelseteori. Den historiens inverkan på scientologins filosofi är mindre än en promille. Om du vill studera scientologins "teologi/gudasaga" ska du läsa de 30 punkterna som kallas för "Faktorerna" (
http://swedish.bonafidescientology.org/append/01/page03.htm).