Citat:
Ursprungligen postat av
ZuparN
IS har varit på offensiven i ett antal dagar nu egentligen. De tycks ha tagit tillbaka de norra delarna av staden som de tidigare retirerade från. Enligt uppgifter från syrisk media ska det vara en mindre grupp IS krigare som lyckats inta de norra delarna, vilket jag ställer mig skeptisk till. Denna gång har IS tagit sig längre in, de är vid utkanten av Tadmur fängelset - Syriens mest fuktade fängelse.
SAA ska ha uppemot 1000-1500 soldater i och kring Palmyra. Det kommer finnas ett motstånd och huruvida detta kommer räcka eller inte, vet vi inte.
Jag skrev om det tidigare. Men nu är det allvarligt till skillnad från för 5 dagar sedan då offensiven var koncentrerad till Sukhnah som då togs över. Och för 2 dagar sedan tog man över Arak gasfält, T3 gasanläggning, Hail gasfält och hela området mellan Sukhnah och Palmyra.
Nu är offensiven till skillnad från då koncentrerad till staden Palmyra som kommer falla om 1-2 dagar.
SAA har inget att hämta i Palmyra, det är en 100 % sunni stad. Enda anledningen att den inte föll tidigare var för att det inte fanns något seriöst motstånd i området, men nu är IS där och dem är där med full styrka på grund av dem 2 anledningar Palmyra är så viktigt strategiskt. Första är alla dessa gasanläggningar, med området säkrat kommer IS kontrollera över 90 % av alla gasfält, oljekällor i Syrien. Och andra anledningen är logistiken, från Palmyra går vägarna till hela Syrien. Norr mot Raqqa, öster mot Deir Ezzor, söder mot Irak, sydväst mot Damaskus och väst mot Homs.
Ska bli skönt om några dagar när IS befriar Tadmurs fängelse, alla syrier kommer vara lyckliga när detta sker oavsett ens personliga åsikt om IS. Det kommer vara en lyckans dag för alla som lidit där i årtionden.