Citat:
Ursprungligen postat av
sjomail
En sak som faktiskt väcker mitt intresse är kurdernas roll i det hela och det jag undrar mest är vad som kommer att hända med dom. Dom får backup utav många olika länder i väst och kurderna som krigade tillsammans med väst lyckades trycka tillbaka isis (se kobane) samtidigt som väst hjälper isis framfart På andra håll. hoppas att någon mer insatt i ämnet än jag kan svara på min fråga @tigersaid86 tror jag beroende på vad jag läst kan en del.
Kurderna får stöd av västvärlden pga att dom är i spetsen i kampen mot IS trots för att vara en minoritet och är den pålitligaste aktören i konflikten och är bestämda på att förgöra IS.
Dem är inte bara pålitliga och självsäkra, dom är otroligt modiga som går in helhjärtat och flyr aldrig som några andra aktörer har gjort.
Väst hjälper inte IS, dom till och med hjälpte nyligen Nusra från luften för att bekämpa IS i Syrien, ett dussin IS dog och nusra avancerade framåt.
Vad som kommer hända kurderna får man ta region vis.
Men vi tar Syrien då det handlar Syrien.
PYD i Syrien har det bara positivt om vi ska blicka framåt och ifall stödet fortsätter.
YPG är en av deras styrkor som har bara dom terrorist stämplade grupperna som dom är ogillade hos samt IS civil befolkningen.
Syriska Regimen, koalitionen, Kristna miliser, Israel, Sverige mfl är på YPGs sida.
Framtiden kan ingen sia om men det finns möjligheter för dom att skapa sig en autonomi som blir erkänt av regimen då regimen bollar och funderar på att skapa en autonomi likt KRG i Irak.
PYDs mål är att fortsatt ingå i Syrien men vara självständiga och kunna sköta saker och ting på sitt sätt (mer frihet/demokrati).
Framtiden ser positiv ut.