Citat:
Ursprungligen postat av
oyto
Låt mig berätta om Jojje.
Jojje arbetar på SCB med en enda uppgift: Att sätta en godtycklig uppviktningsfaktor på SD. Det är allt han gör hela dagen lång. Han kan multiplicera siffran i rådatan med tja, 3 gånger. Eller två. Eller 1,3.
Just efter valet 2010 multiplicerade han med två och fick en siffra på 6,7% för SD. Om han hade använt samma faktor innan valet 2014 - så hade SCB skuggat Sentio och haft "rätt".
Cool story bro, men SCB är inga glada amatörer som sitter och multiplicerar data med godtyckliga 1,X-värden. Hur de jobbade fram till och med 2010 vet jag inte men fr o m maj 2011 fungerar skattningen enligt följande:
Citat:
Från och med maj 2011 viktas resultaten för partisympati för bortfallet. Viktningen görs med hänsyn tagen till kön och ålder, utbildning, födelseland samt region.
Dvs man kanske skruvar upp volymen på skånska arga män i keps ifall de syns vara påfallande underrepresenterade i underlaget och då ökar SD-siffran i motsvarande grad (typ 25% SD för hela tillskottet av XXXX st imaginära unga arga män). Det räckte uppenbarligen inte men jag tvivlar på att just SCB kommer att skruva ytterligare på viktningen, det överlåter man nog till våghalsar som YouGov och Novus. Det låter så enkelt i vår hobbyentusiast-med-miniräknare-värld, men jag tror spontant att någon som pluggat 300 hp statistik och dataanalys får svårkontrollerade spasmer av tanken på att publicera undersökningar som bygger lika mycket på luft som på rådata. Det är ju trots allt det vi begär - att de ska ta i från knäna och dra till med en siffra skyhögt över rådata och uppfinna en massa imaginära väljare baserat på faktorer som rör sig och muterar lika snabbt som virus.
För vad erfarenheten från 2014 års val visar är ju att SD gjorde stora inbrytningar i väljargrupper som knappt fanns representerade 2010. Framför allt de "allmänborgerliga" väljarna som Demoskop beskrev, folk som inte alls matchar de arga unga lågutbildade sossemännen från tidigare val. Om den vedertagna metod man har att tillgå är att förstora upp en viss kategori och sen visar det sig nästa val att behovet var mättat i den kategorin och nu har tillväxten istället skett på en annan front, vad kan man göra förutom att koda in "magkänsla" vilket aldrig kommer att ske? De kommer alltid att vara steget efter så länge "misstroendefaktorn" finns. I valet mellan att introducera experimentella metoder som dels är obeprövade och dels riskerar fucka upp mätserien retroaktivt, och att publicera mätningar som riskerar landa fel, tror jag att dinosaurierna SCB och Sifo utan större betänkligheter väljer det icke-populistiska alternativ B. Medan Novus uppenbarligen är mer intresserade av att vinna över de där webbpanelerna som Sjöström hatar så innerligt av prestige- och affärsskäl. Därför brassade han på så pass att han vid ett tillfälle (jan 2015) hamnade en bra bit över Sentio. För att inte tala om YouGov som lämnat Sentio i dammet.
Det här att se alla skeenden genom ett filter där antirasistisk anti-SD-aktivism är det primära raison d'etre för varenda kotte i samhället från korridorstädaren upp till OI-chefer via varenda kontorsråtta längs vägen, viktigare än alla vanliga ambitioner som följer med yrkesutövande... det är inget som förtjänar att stämplas med foliehatt lite skämtsamt sådär, det är själva definitionen av foliehattande.