2015-05-19, 14:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckuto
Jo i idioternas värld är det nog så som du säger. Man den i verkliga är det precis tvärtom. Vi kan titta på två siffror BNP (per capita) och fattigdom i respektive land.

BNP
Ukraina; $7,400 (2013 est.)
Ryssland; $18,100 (2013 est.)

Fattigdom (population below poverty line)
Ukraina; 24.1% (2010)
Ryssland; 11% (2013 est.)
http://www.indexmundi.com/factbook/compare/ukraine.russia/economy

Så på Krim firar man över sin ökade ekonomiska levnadsstandard, efter befrielsen år 2014.

Fast nu tänker du nog lite fel. Ukraina vill inte vara som Ryssland. Den ryska modellen förkastas (och dessutom saknar Ukraina världens största naturresurser, vilket "räddar" ryssland).

Ukraina är ett land som strävar efter EU-integration, modernisering, frihet, entreprenörskap, nytänkande, innovationskraft, effektivisering och en västlig kapitalism. Förändringarna sker inte över en natt, men Ukraina har valt den rätta vägen.

En mer relevant jämförelse vore mellan Ryssland (vars modell det gamla Ukraina var baserat på) och de EU-länder (vars modeller framtidens Ukraina blir skapat genom).
2015-05-19, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
Fast nu tänker du nog lite fel. Ukraina vill inte vara som Ryssland. Den ryska modellen förkastas (och dessutom saknar Ukraina världens största naturresurser, vilket "räddar" ryssland).

Ukraina är ett land som strävar efter EU-integration, modernisering, frihet, entreprenörskap, nytänkande, innovationskraft, effektivisering och en västlig kapitalism. Förändringarna sker inte över en natt, men Ukraina har valt den rätta vägen.

En mer relevant jämförelse vore mellan Ryssland (vars modell det gamla Ukraina var baserat på) och de EU-länder (vars modeller framtidens Ukraina blir skapat genom).
Ja du det är mycket som man vill - men nå dit är desto svårare. Ett realistiskt EU medlemskap är nåbart långt in i framtiden för Ukraina. EU har för nuvarande inga fria pengar att skänka bort och behöver absolut inga nya fattiga och korrupta medlemmar i "familjen". Så drömma går alltid bra.
Ryssland vill bli rikt och framgångsrikt som Schweiz - drömmer de om!
Senast redigerad av fuckuto 2015-05-19 kl. 14:43.
2015-05-19, 14:42
Medlem
Idag eller imorgon kommer Radan att visa sin verkliga själ. Ukraina ska rösta igenom dels en verkställan av skuldåterbetalningsförseningar och dels ett reellt och realistiskt återbetalningsprogram. Gör man det klarar sig Ukraina bra, men låter man populism och gärsgårdspolitik avgöra kan det bli problem.

De internationella långivarna är inte direkt imponerade av Ukrainas "snack men lite verkstad" (inte minst i parlamentet). Noterbart är att de internationella finansinstitutionerna är tuffare än t.ex. Ryssland.

Dock har bl.a. USA:s finansminister och andra tunga namn kraftfullt rekommenderat att det internationella samfundet står bakom Ukraina hela tiden! även vid default.

Spännande dagar följer och mycket kommer att avgöras.
2015-05-19, 14:44
Medlem
Citat:
Ja du det är mycket som man vill - men nå dit är desto svårare. Ett realistiskt EU medlemskap är nåbart långt in i framtiden för Ukraina. EU har för nuvarande inga fria pengar att skänka bort och behöver absolut inga nya fattiga och korrupta medlemmar i familjen. Så drömma går alltid bra.

EU-länder stöder Ukraina bra, investeringar och bilaterala samarbeten, insatser mot korruption, hjälp med modernisering och energieffektivisering, och i januari träder frihandelsavtalet i kraft.

Självklart kan populistiska politiker fucka upp det, men jag skulle tippa på ett EU medlemskap inom 5 år.
2015-05-19, 14:48
Medlem
Citat:
Ja du det är mycket som man vill - men nå dit är desto svårare. Ett realistiskt EU medlemskap är nåbart långt in i framtiden för Ukraina. EU har för nuvarande inga fria pengar att skänka bort och behöver absolut inga nya fattiga och korrupta medlemmar i familjen. Så drömma går alltid bra.

Bara ett rysstroll som aldrig satt sin fot i Ryssland skulle skriva något sådant.

Ryssland, Vitryssland och Ukraina är identiska när det gäller fattigdom. Länderna har inte utvecklats ett dugg sedan 1991. Mina familjemedlemmar i Ryssland tvingades betala en hel månadslön till Krim samt fick -30% avdrag på lönen på grund av sanktionerna för att pengarna skulle gå till den ryska armén istället.

Putin köper kärnvapenmissiler medan folket svälter.

Det kommer snart att komma en ny revolution och här sitter du på ett nätforum och pratar om guld och gröna skogar i Ryssland. Hur patetiskt får det bli?

2015-05-19, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
..... Källan är Minskavtalet där det tydligt står att kontroll över gränsen skall återlämnas till Ukraina och att inga ryska vapen, fordon eller frivilliga får passera. Varför har man inte återgett kontroll över gränsen till Ukraina? För du vet lika väl som jag att separatisterna skulle förlora inom ett par månader om så blev fallet.

Så du menar att ryska system som Pantsir, T-72B, BUK, Kornet m.m är helt legala? Vad lever du i för värld? Många av dessa vapen finns endast i den ryska armén och kan alltså inte ha kommit från någon annanstans.

Men separatisterna har väl förstås köpt dessa vapensystem på den lokala ICA butiken.

Jösses.
Snäll sluta svamla var snäll och citera i avtalet om det du hävdar, mer skitsnack hjälper inte.

Du skrev "tydligt står att kontroll över gränsen skall återlämnas till Ukraina"

Om gänsen mellan Ryssland och Ukraina står det ordagrant följande i Minsk II:
9. Restore control of the state border to the Ukrainian government in the whole conflict zone, which has to start on the first day after the local election and end after the full political regulation (local elections in particular districts of Donetsk and Luhansk oblasts based on the law of Ukraine and Constitutional reform) by the end of 2015, on the condition of fulfilment of Point 11 – in consultations and in agreement with representatives of particular districts of Donetsk and Luhansk oblasts within the framework of the Trilateral Contact Group
http://en.wikipedia.org/wiki/Minsk_II

Så har vi haft lokala val etc?

Vad står detta i Minsk II avtalet det som du skriver" inga ryska vapen, fordon eller frivilliga får passera..."?
Källa Tack (från avtalstexten)?
2015-05-19, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av putlerthesmall
Hej kompis!

Så klart ljuger han (comes with the territory, huh?). När det gäller BNP så har jag redan gett dig statistik för det tidigare. Vill du sedan diskutera subventioner och nettobidragstagare kan du kika på dessa länkar...

http://www.economonitor.com/dolanecon/2014/05/05/ukraines-heavy-industry-glittering-prize-or-white-elephant/

http://www.themoscowtimes.com/opinion/article/kiev-should-let-donbass-go/500504.html

... och lära dig om det smarta korruptionsschema som fanns, att Donbass består av de två regioner som var största bidragsmottagare, och att de 2013 sög ut nästan 1,5 miljarder dollar i bidrag.

Men det slutar inte där. Man ska också beakta att de har noll konkurrenskraft och att akhmetov i det närmaste har monopol. Det sistnämnde utnyttjar han för att ytterligare suga ut regionen och landet som helhet.

Tack för länkarna. Notera att en fd statsminister uttalar sig, inte jag, som inte kan Ukrainas ekonomi. economonitor.com visar att några regioner i östra Ukraina genererar ett överskott, medan Azarov talar om sydöstra Ukraina. Han säger dock inte vilken tidsperiod han talar om. Numera är många gruvor nedlagda t.ex. Infrastrukturen har förfallit och industrierna har inte moderniserats. Ägarna har plockat ut pengar, istället för att investera, och energisubventionerna har hållit dem under armarna.

Det här är mycket intressant att reda ut. Innan jag började skriva på flashback, så hörde jag folk i Donbass och på Krim säga att de arbetade för Kiev och fick mycket lite tillbaka. Vanligt folk, inte ekonomer eller statistiker. Någon frivillig från västra Ukraina påpekade att folk i Donbass var urfattiga och jag tror han talade om folk på landsbygden. Har Ukraina en självständig pensionsfond eller betalas pensionerna åtminstone delvis via skattsedeln? Är en stor del av befolkningen numera pensionärer, som behöver extra stöd och läkarhjälp? Har demografin ändrats under senare år? Hur är det med arbetslösheten i Donbass och hur kostsam och när var den före inbördeskriget? Finns där många fattiga småjordbruk? Jag antar att du, med dina kontakter, är ekonom. Då vet du att ett aggregat kan behöva brytas ned i beståndsdelar för att bättre förstås. Att studera statistik över årtionden kan vara ett jättejobb och det har inte jag tid att göra och kanske inte du heller.

Under sovjettiden hade Ukraina mycket välutvecklade och viktiga industrier. Landet var prioriterat, men Azarov talar nog inte om gosplan-tiden (centralplaneringen).
2015-05-19, 15:26
Medlem
Citat:
Snäll sluta svamla var snäll och citera i avtalet om det du hävdar, mer skitsnack hjälper inte.

Du skrev "tydligt står att kontroll över gränsen skall återlämnas till Ukraina"

Om gänsen mellan Ryssland och Ukraina står det ordagrant följande i Minsk II:
9. Restore control of the state border to the Ukrainian government in the whole conflict zone, which has to start on the first day after the local election and end after the full political regulation (local elections in particular districts of Donetsk and Luhansk oblasts based on the law of Ukraine and Constitutional reform) by the end of 2015, on the condition of fulfilment of Point 11 – in consultations and in agreement with representatives of particular districts of Donetsk and Luhansk oblasts within the framework of the Trilateral Contact Group
http://en.wikipedia.org/wiki/Minsk_II

Så har vi haft lokala val etc?

Vad står detta i Minsk II avtalet det som du skriver" inga ryska vapen, fordon eller frivilliga får passera..."?
Källa Tack?

Jag skrev;

Citat:
Kontroll över gränsen skall återlämnas till Ukraina.

Skrev jag något om några val? Det är ju du som lägger orden i munnen på mig. Jag konstaterade bara att Ukraina skall ha full kontroll över sin gräns enligt avtalet.

Så här står det i Minsk II;

Citat:
9. Pullout of all foreign armed formations, military equipment, and also mercenaries from the territory of Ukraine under OSCE supervision. Disarmament of all illegal groups.

Eftersom du verkar ha problem med att förstå engelska skall jag bemöda mig en översättning.

Tillbakadragandet av samtliga beväpnade grupper, militär utrustning och frivilliga från ukrainskt territorium med hjälp av Organisationen för säkerhet och samarbete i Europa (OSSE). Alla illegala stridande skall avväpnas.

Har vi några frågor på det?

Inga ryska vapensystem eller frivilliga får finnas i Ukraina (varken från USA eller Ryssland).

Dessutom skall val hållas i Donetsk och Lugansk utifrån ukrainsk lagstiftning under 2015.

Med tanke på att DNR och LNR inom kort kommer hålla val för att sedan annekteras av Ryssland så kan man ju säga att ni mer eller mindre pissar på alla möjligheter till fred.

Du liksom jag vet mycket väl att om USA och Ryssland drar sig ur kommer Ukraina att krossa separatisterna på några månader precis som förra sommaren. Därför kommer aldrig Ryssland eller separatisterna att följa avtalet.
Senast redigerad av Pobedarov 2015-05-19 kl. 15:29.
2015-05-19, 15:33
Medlem
Nu blir det buller i tråden igen. Denna fantastiska nyhet möts med förvåning på nätet. Jag kan inte länka till ett Rada-dokument, bara till två nyhetskällor. Ukraina vill ha kompensation för den mongoliska invasionen på 1200-talet:

Ukraine's leadership continues to entertain the world community. The Verkhovna Rada or Ukrainian Parliament, adopted a resolution "On the genocide of the Ukrainian people in the 13th century, by the criminal regime of the Mongol Empire" and sent a formal request to the authorities of Mongolia to pay compensation for the destruction of the city of Kiev by the troops of Batu Khan. Answer by the Mongolian side was completely humiliating

In the decision, Parliament, as the representative body of power, demanded the release of all the descendants of stolen into slavery citizens of Ukraine by the Mongolians, compensation for the damage caused by armed aggression with the recognition of the genocide of the Ukrainian people.

And until the requirements of the Ukrainian side is met , the Republic of Mongolia will be recognized as aggressor-country.

"In case of refusal by Mongolia to meet the requirements ,the Verkhovna Rada calls on the international community to impose sanctions against Mongolia as an aggressor state", - said the document.

http://www.liveleak.com/view?i=ede_1431905002

--

På ryska:

http://news-front.info/2015/05/18/mongoliya-dala-izdevatelskij-otvet-na-trebovanie-ukrainy-vyplatit-kompensacii-za-nashestvie-xana-bat yya/
2015-05-19, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vedhuggare
Tack för länkarna. Notera att en fd statsminister uttalar sig, inte jag, som inte kan Ukrainas ekonomi. economonitor.com visar att några regioner i östra Ukraina genererar ett överskott, medan Azarov talar om sydöstra Ukraina. Han säger dock inte vilken tidsperiod han talar om. Numera är många gruvor nedlagda t.ex. Infrastrukturen har förfallit och industrierna har inte moderniserats. Ägarna har plockat ut pengar, istället för att investera, och energisubventionerna har hållit dem under armarna.
Du kan titta igenom följande slide för ekonomiska fakta om Donbas ekonomiska betydelse för Ukraina. Till exempel år 2012 stod Donetsk för 21% och Luhansk för 6% av Ukrainas totala export etc.
Det vill säga minst en fjärdedel av Ukraians export kom från regionen.
Economy of the Donbas in Figures - German Advisory
http://www.beratergruppe-ukraine.de/download/TN/TN_04_2014_en.pdf?PHPSESSID=9179d51253f5275041d304 40e4b7c42d
2015-05-19, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bernad_law
Du kan faktiskt inte på allvar mena att du hellre tror på de som har allt att vinna på att ljuga i denna fråga än på soldaternas egna ord? Jag är ledsen, men RT har ingen som helst trovärdighet när det kommer till detta.

enligt LPR

Lugansk People’s Republic (LPR) representatives said the soldiers were members of the LPR militia, not the Russian military, and presented their IDs to back the claim.

http://rt.com/news/259657-ukraine-russian-troops-detained/

Nu citerar ju RT en person bara

Citat:
“We have been informed about today’s show jointly staged by the Armed Forces of Ukraine and the SBU [security service of Ukraine] in regard to the detention of the two alleged Russian soldiers in the Lugansk region,” Russian Defense Ministry spokesman Igor Konashenkov said.

“At the time of their arrest on May 17, the captured Russian individuals Aleksandr Aleksandrov and Yevgeni Yerofeev were not active members of the armed forces of the Russian Federation.”

http://rt.com/news/259817-kiev-detention-torture-russia/
Senast redigerad av micks 2015-05-19 kl. 15:50.
2015-05-19, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pobedarov
Bara ett rysstroll som aldrig satt sin fot i Ryssland skulle skriva något sådant.

Ryssland, Vitryssland och Ukraina är identiska när det gäller fattigdom. Länderna har inte utvecklats ett dugg sedan 1991. Mina familjemedlemmar i Ryssland tvingades betala en hel månadslön till Krim samt fick -30% avdrag på lönen på grund av sanktionerna för att pengarna skulle gå till den ryska armén istället.

Putin köper kärnvapenmissiler medan folket svälter.

Det kommer snart att komma en ny revolution och här sitter du på ett nätforum och pratar om guld och gröna skogar i Ryssland. Hur patetiskt får det bli?

Under 2014 rapporterades att VP ökade ryssarnas köpkraft trefalt på 14 år. Köpkraft, inte inkomst. En medelklass byggdes upp. På Krim höjdes både löner och pensioner ordentligt. Så mycket att några ukrainare menar att detta motiverade folk att rösta för anslutning till Ryssland.

Jag har bara besökt Ryssland en gång för länge sedan och visst såg jag fattiga pensionärer och de är nog där än. Tiggare i estländska Tallin, men de var bortjagade från centrum vid nästa besök. Sovjets fall innebar kaos i flera länder. Ukrainas och Rysslands folkmängd minskade oroväckande mycket.

Sanktionerna skadar vanligt folk i Ryssland, det är sant. IMF:s krav skadar ukrainare. Det är förfärligt det som händer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in