Citat:
Ursprungligen postat av
AutumnInNewYork
Om du jämför dom rakt av så är dom inte bättre men du måste väl ändå fatta att man jämför dåtidens stjärnor med alla andra spelare som spelade då? Dessutom var det betydligt sämre planer, sämre skor, sämre bollar sämre scoutning osv osv osv. Det är omöjligt att jämföra eror med varandra, det man däremot kan göra är som jag skrev, jämföra är hur bra den tidens stjärnor var i jämförelse med andra spelare under samma era och sätta det i dess sammanhang.
Man får väl först och främst definiera utifrån vilket generaliserande "storhets"-begrepp man gör sin bedömning. Jag kan köpa att Pelé och Maradona anses mer framgångsrika än Messi sett till kollektiva utmärkelser (beroende på hur man värderar VM-guld). Man kan kanske också hävda att både Pelé och Maradona var mer överlägsna sin omgivning, även om det såklart är än mer svårbedömt och något som jag personligen anser osannolikt när det kommer till Maradona åtminstone.
Men att påstå att Pelé eller Maradona skulle vara bättre fotbollsspelare än Messi är som att påstå att Jesse Owens var en snabbare sprinter än Usain Bolt. Även om man väger in att Bolt har bättre förutsättningar sett till utrustning så bör man snabbt inse att den sistnämnde skulle springa ifrån Jesse Owens i ett par sandaler och overall. Pekar man på träningsmetoder och på det sättet öppnar upp för justering med avseende på förutsättningar så bör man inkludera t.ex. handikappidrottare och kvinnliga utövare i resonemanget vilket ingen någonsin tycks göra.
Nej, dagens idrottare är generellt sett snabbare, starkare, mer tekniska och taktiskt mer slipade än sina föregångare.