2015-05-14, 15:21
  #5341
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedHornen
Hemfosa. Detta är min syn på denna aktie, men andra kanske tycker annorlunda.

16 miljarder i svenska fastighetstillgångar, 14 miljarder i skulder. Blir det lite kaos på fastighetsmarknaden eller om räntorna kommer tillbaks till normala nivåer, så är det inte omöjligt att en rejäl nedskrivning sker i bolagets fastighetsportfölj. Då finns alternativet att bolaget fortsätter betala sina skulder om dom kan, och då får ett enormt hål i sin balansräkning - vilket antagligen trycker ner aktien till nära noll. Andra alternativet är konkurs, och då blir dina aktier värda noll.

Vart har du hittat de siffrorna? Vid utgången av 2014 hade Hemfosa en total belåningsgrad på 65 %, vilket bör anses tillräckligt. Som jag ser det kan bolaget med lätthet hantera en räntehöjning.
Citera
2015-05-14, 19:29
  #5342
Medlem
applemanias avatar
Lite uppdateringar i portföljen.

Hennes & Mauritz 13,7%
Investor B 11,1%
NCC B 7,9%
Ratos B 7,8%
Swedbank A 7,7%
Bahnhof B 7,2%
Saltängen Property Invest 7,1%
Industrivärden C 7,0%
Castellum 6,8%
Cloetta B 6,8%
Beijer Alma B 6,1%
Lucara Diamond Corp 4,8%
TeliaSonera 3,4%
Axfood 2,7%

Vill ta in lite amerikanska aktier framöver när dollarn kommit ner lite som Johnson & Johnson, Realty Income, AT&T osv. Har även lite nordiska bolag i sikte.


Sonens fondportfölj:

Avanza Zero 12,5%
Spiltan Aktiefond Investmentbolag 12,5%
Swedbank Robur Indexfond Asien 25%
Länsförsäkringar Global Index 50%
Citera
2015-05-15, 17:58
  #5343
Medlem
Opus Group 28,2%
CellaVision 26,0%
Swedish Orphan Biovitrum 25,2%
Moberg Pharma 20,6%
Citera
2015-05-15, 23:11
  #5344
Medlem
Benziinas avatar
I dagsläget har jag enbart Ratos B & NGS samt 9 olika fonder.
Citera
2015-05-15, 23:59
  #5345
Medlem
DonDiascos avatar
Tethys Oil 23,4 %
Africa Oil 21,9 %
Enquest 18,9 %
Cantargia 15,1 %
HiQ 10,1 %
Bufab 6 %
Lucara 4,8 %

Gick in med det mesta av mitt kapital i oljeaktier i mars, vilket hittills varit en bra investering. Sammantaget är det knappast en stabil portfölj men det är roligare så
Citera
2015-05-16, 03:05
  #5346
Medlem
Jag ändrar nu om i portföljen och söker lite heta tips från er!

Fördelningen ser ungefär ut så här:
40% OMSX30
10% Europa
10% USA
10% Asien
10% Läkemedel och biotech

Nu har jag alltså 20% som jag vill använda som "krydda".
Jag har börjat titta på lite fonder och undrar vad ni tror om följande?
  • Pareto Global B
  • Gladiator
  • Swedbank Robur Ny Teknik
  • Kina
  • Ryssland
  • Didner & Gerge Small & Microcap

Önskar som sagt tips på både fonder och specifika aktier.
Citera
2015-05-18, 12:49
  #5347
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wxUeHeKQ
Terminer:

Lång i USD/SEK (hävstång på cirka 4) - 50%: Efter en liten svacka är dollarn garanterat uppe på benen igen snart. Jag estimerar att dollarn når 9 USD/SEK inom 4-6 månader, därav tog jag mig en riktigt stor position i dollarn.
50% i valutaspekulation? Det är rätt modigt, men tycka vad man vill om det. Däremot skulle jag inte ligga lång med hävstång. Volatiliteten urholkar värdet.
Citera
2015-05-18, 15:27
  #5348
Medlem
OmneHomoMendaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wxUeHeKQ
Portföljen f.n.:

Aktier:

Berkshire Hathaway - 30%: Buffet har mitt fulla förtroende! Så länge han lever lär aktien tuffa på uppåt.
American Express - 15%: AMEX har haft det tufft i år men jag tror att aktien är uppe på benen igen och når säkert $90-$100 innan året är slut.



Terminer:

Lång i USD/SEK (hävstång på cirka 4) - 50%: Efter en liten svacka är dollarn garanterat uppe på benen igen snart. Jag estimerar att dollarn når 9 USD/SEK inom 4-6 månader, därav tog jag mig en riktigt stor position i dollarn.



Likvid: 5%

Ja tusan vad du måste ligga back i USD/SEK! Jag har själv köpt och sålt, men enbart intradag.
Citera
2015-05-18, 20:26
  #5349
Medlem
wxUeHeKQs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fumbduck
Däremot skulle jag inte ligga lång med hävstång. Volatiliteten urholkar värdet.

Det du säger stämmer inte. Volatiliteten har ingen påverkan på mitt kapital när jag handlar terminer på margin. Volatiliteten urholkar inte värdet en termin som handlas genom belåning. Det är bara certifikat som urholkas av volatiliteten, då hävstången återställs mellan varje börsdag för dessa produkter.

Citat:
Ursprungligen postat av OmneHomoMendax
Ja tusan vad du måste ligga back i USD/SEK! Jag har själv köpt och sålt, men enbart intradag.

Jag har legat långsiktigt USD/SEK i över ett år och köpt och sålt av långa terminer i dollarn etappvis. Mitt innehav har f.n. ett GAV kring 8,5 vilket inte är särskilt mycket back. Jag handlar ju dock med en horisont på cirka 3-12 månader, alltså inte intradags-handel.

USD/SEK passerar dock med all sannolikhet 9 inom 4-6 månader. Ingves har lyckats snacka ner dollarn ett tag nu men det lär inte hålla länge till, han lär sänka räntan i juli ändå. I 5 år har han pratat om att "han ser högre inflation" men eftersom att den svenska penningpolitiken är fundamentalt felaktig når man aldrig inflation på pappret då KPI (som man baserar sina beslut på) är ett direkt felaktigt mått.
Citera
2015-05-18, 21:10
  #5350
Medlem
mmmoookkks avatar
Rätt tråkig portfölj just nu.

13% - Avanza Zero
2% - Länsförsäkring Globalt Index
6% - AMF Räntefond Lång
6% - SPP Obligationsfond
4% - Spiltan Räntefond Sverige
4% - 4spar 7.1% ränta
30% - Santander Sparkonto 1.15%
23% - Reala tillgångar
10% - Likvid
Citera
2015-05-18, 22:13
  #5351
Medlem
kom igen lite tips nu

Citat:
Ursprungligen postat av G0ldfinger
Jag ändrar nu om i portföljen och söker lite heta tips från er!

Fördelningen ser ungefär ut så här:
40% OMSX30
10% Europa
10% USA
10% Asien
10% Läkemedel och biotech

Nu har jag alltså 20% som jag vill använda som "krydda".
Jag har börjat titta på lite fonder och undrar vad ni tror om följande?
  • Pareto Global B
  • Gladiator
  • Swedbank Robur Ny Teknik
  • Kina
  • Ryssland
  • Didner & Gerge Small & Microcap

Önskar som sagt tips på både fonder och specifika aktier.
Citera
2015-05-18, 22:41
  #5352
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av G0ldfinger
kom igen lite tips nu

Placera dom i fordringar på SEK.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in