Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-03-08, 12:18
  #6541
Medlem
797507975s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 797507975
Beijer ref 70%
Alfa laval 40%
Avanza zero 10%

Oj skrev fel

Beijer ref 70%
Alfa laval 20%
Avanza zero 10%
Citera
2018-03-09, 08:33
  #6542
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Intressant portfölj.

Ser att du har AT&T. Varför köper du inte även Verizon? Båda är ju avknoppningar på det gamla Bell company och har tillsammans över 65% av den amerikanska marknaden. Verizon har en direktavkastning på över 5 %.

Har faktiskt inte tänkt på det, får ta och kolla in Verizon också
Citera
2018-03-10, 17:27
  #6543
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sistaforsoket..
Varför aktiefonder i din buffert? Flytta dom till pensionskontot istället och ha bara räntor/obligationer som buffert? Blir jätterörigt så där, sen skulle jag byta ut pensionskontot till ett ISK

Som jag skrev i det senaste inlägget ville jag, när jag startade kontona, ha en bred portfölj samt en portfölj som följer indexet. Jag hade vid den tiden jag startade kontona ingen/liten kunskap i räntefonder. Det kan jag idag fortfarande känna. Jag har tittat lite på räntefonder. Jag tror att jag kommit fram till att jag gärna tar en större risk för att ev få högre avkastning än vad jag får vid en räntefond. Kontot heter Buffert för att jag inte visste vad jag skulle döpa kontot till den dagen jag startade kontot. Kontot skulle lika gärna kunna heta Framtidskonto - när utnyttjar man likviditeten om kontot heter Framtidskonto?
Jag har ca 40 år till pension. Vilka fördelar ser du med att ha pensionen på ett ISK-konto? Skattemässiga fördelar?


Trevlig helg!
Citera
2018-03-15, 14:51
  #6544
Medlem
Har precis börjat med en utdelningsportfölj som komplement till mitt fondsparande. Har köpt följande 10 bolag, fördelat på 10% vardera.

Swedish Match
Beijer Alma
H&M
Handelsbanken
Skanska
ABB
Atrium Ljungberg
Intrum Justitia
Astra Zeneca
Axfood


Har försökt sprida det i olika brancher, sen har jag försökt göra lite egen research och alla dessa har som jag förstått det haft kontinuerlig/höjd utdelning i minst 10 år, förutom Handelsbanken som sänkte under finanskrisen. Tar gärna emot åsikter om detta då jag aldrig handlat med aktier förut
OBS! Är ej ute efter extrem värdetillväxt, stabil och ökande utdelning är viktigast för mig.
Citera
2018-03-15, 22:01
  #6545
Medlem
Kan kommentera bolagen lite snabbt så du får nån annans åsikt även om det inte är så utvecklat eller nyanserat i analysen.

Swedish Match - Fint bolag som har haft bra tillväxt på marknaden. Jag ser deras verksamhet i USA som en stor möjlighet med att etablera snuset som en konkurrent till cigg. Fint bolag.

Beijer Alma - Kan inget om bolaget.

H&M - Har strukturella problem och dalande försäljning. Att de lyckas bibehålla utdelningen beror på att de delar ut nästan hela vinsten. Tycker inte det är speciellt imponerande att dela ut hela vinsten när alla vet att de behöver göra investeringar i IT-plattformar. Dessutom tror jag att de kommer behöva stänga butiker framöver. Bolaget kommer ha en tuff resa framför sig om de vill vända på skutan.

Handelsbanken - Banken med flest lokala bankkontor. När den generation som främst nyttjar bankkontor dör ut återstår det nog mest nysvenskar som behöver hjälp - hur lönsamma dessa är vet jag inte. HSB har nog bättre bolånsportfölj än Swedbank/Nordea. Jag är försiktigt positiv till bolaget men du borde också vara medveten om riskerna.

Skanska - Fint bolag som vunnit flera större kontrakt i USA. Känns stabilare än många andra i branschen. Finns dock viss risk med branschen i helhet men inget som känns avskräckande.

ABB - Hög utdelning i andel av vinsten men känns som ett fint bolag som vet vad de sysslar med. Jag gillar Investors innehav över lag. Har ofta varit i framkant i innovationer historiskt.

Atrium Ljungberg - Bra bolag och kontorsfastigheter på centrala platser i landet med hög uthyrningsandel är en god affär i de flesta lägen. Även om jag kan ha respekt för "bostadsbubblan" så tror jag inte det är några större risker om man lyckas hålla fastigheterna fräscha och kunderna kvar i verskamheten.

Intrum Justitia - Tror detta är ett bra läge att köpa sig in i Intrum då kursen gått ner senaste månaderna. Har haft stora förändringar med Lindorf och fusionen men jag tycker det är ett mycket välskött bolag som har fin organisk tillväxt och en förvärvsvilja som jag gillar. Om de bibehåller sin position på de nordiska marknaderna och jobbar vidare i centraleuropa tror jag de kan bli världsledande på collection på riktigt.

Astra Zeneca - Kan för lite om bolaget

Axfood - Kvalitetsbolag men värderas dessvärre därefter. Jag tror dock på bolaget på lång sikt. Har man tålamod kan det nog bli bra. Bra bolag att plocka utdelning ifrån. Fint produktutbud och bra prisbild. Handlar själv på deras affärer och de har bra priser och även de egna märkena garant och eldorado har bättre kvalitet än Ica basic eller Coop extra tycker jag.
Citera
2018-03-17, 23:35
  #6546
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av McChiken
Kan kommentera bolagen lite snabbt så du får nån annans åsikt även om det inte är så utvecklat eller nyanserat i analysen.

Swedish Match - Fint bolag som har haft bra tillväxt på marknaden. Jag ser deras verksamhet i USA som en stor möjlighet med att etablera snuset som en konkurrent till cigg. Fint bolag.

Beijer Alma - Kan inget om bolaget.

H&M - Har strukturella problem och dalande försäljning. Att de lyckas bibehålla utdelningen beror på att de delar ut nästan hela vinsten. Tycker inte det är speciellt imponerande att dela ut hela vinsten när alla vet att de behöver göra investeringar i IT-plattformar. Dessutom tror jag att de kommer behöva stänga butiker framöver. Bolaget kommer ha en tuff resa framför sig om de vill vända på skutan.

Handelsbanken - Banken med flest lokala bankkontor. När den generation som främst nyttjar bankkontor dör ut återstår det nog mest nysvenskar som behöver hjälp - hur lönsamma dessa är vet jag inte. HSB har nog bättre bolånsportfölj än Swedbank/Nordea. Jag är försiktigt positiv till bolaget men du borde också vara medveten om riskerna.

Skanska - Fint bolag som vunnit flera större kontrakt i USA. Känns stabilare än många andra i branschen. Finns dock viss risk med branschen i helhet men inget som känns avskräckande.

ABB - Hög utdelning i andel av vinsten men känns som ett fint bolag som vet vad de sysslar med. Jag gillar Investors innehav över lag. Har ofta varit i framkant i innovationer historiskt.

Atrium Ljungberg - Bra bolag och kontorsfastigheter på centrala platser i landet med hög uthyrningsandel är en god affär i de flesta lägen. Även om jag kan ha respekt för "bostadsbubblan" så tror jag inte det är några större risker om man lyckas hålla fastigheterna fräscha och kunderna kvar i verskamheten.

Intrum Justitia - Tror detta är ett bra läge att köpa sig in i Intrum då kursen gått ner senaste månaderna. Har haft stora förändringar med Lindorf och fusionen men jag tycker det är ett mycket välskött bolag som har fin organisk tillväxt och en förvärvsvilja som jag gillar. Om de bibehåller sin position på de nordiska marknaderna och jobbar vidare i centraleuropa tror jag de kan bli världsledande på collection på riktigt.

Astra Zeneca - Kan för lite om bolaget

Axfood - Kvalitetsbolag men värderas dessvärre därefter. Jag tror dock på bolaget på lång sikt. Har man tålamod kan det nog bli bra. Bra bolag att plocka utdelning ifrån. Fint produktutbud och bra prisbild. Handlar själv på deras affärer och de har bra priser och även de egna märkena garant och eldorado har bättre kvalitet än Ica basic eller Coop extra tycker jag.

Tack så jättemycket för dina kommentarer, väldigt uppskattat! Känns spännande att se hur det här ska gå. Jag tror det ska gå bra, men skulle det gå åt skogen på några års sikt får jag väl återgå till 100% indexfonder i värsta fall

Ang. H&M så är jag medveten om deras problem men tror att de kommer lösa det på sikt och därför känns det hyfsat bra att köpa de nu till ett så billigt pris. Men jag kan ha fel såklart, det är en chansning absolut!

Ang. Handelsbanken så känner jag själv att det är den storbank som jag har mest förtroende för, därav valet. Att ledningen inte skiter fullständigt i kunderna som exempelvis Nordea tänker jag är positivt, även om det här med att inte stänga kontor kanske kan bli en stor kostnad på sikt. Men sen klarade väl även Handelsbanken finanskrisen bäst av storbankerna senast (om jag inte har fel?) vilket jag också väger in.

Jag valde förresten att köra 50/50 på Atrium Ljungberg och Castellum, dvs 5% vardera. Vet inte om jag direkt sprider riskerna men jag är också lite orolig för bostadsbubblan. Samtidigt verkar ju de här bolagen ha klarat 90-talskrisen så det känns bra.
Citera
2018-03-28, 17:32
  #6547
Medlem
Min portfölj i nuläget (och förhoppningsvis minst 10 år framåt):

Investor
Industrivärden
Latour
Kinnevik
LVMH
Johnson & Johnson
Castellum
Xact OMX utd
Xact högutdelande

Efter många år med att jaga snabba pengar känns det skönt att ha lite mer stabila pjäser i portföljen och bara ha lite tålamod. Dock lite osäker på om den behöver kompletteras ytterligare och i så fall med vad?
Citera
2018-04-03, 20:40
  #6548
Medlem
Googlas avatar
Investor A (Maj, nov)
Axfood (Mars)
Castellum (Mars & Sep)
Kinnevik (Maj)
Swedish match (April)
Nordea (Mars)
AstraZeneca (Feb&Aug)
Oriflame (Maj, aug & sep)
Klövern (Mars, jun, sep)
Pfizer (Feb, Maj, Aug & Nov)
Reality income (Varje månad)
(Utdelning)


Vad tror ni om denna portfölj? Håller på och bygger en, tycker om att det blir lite varje månad med utdelningen. Det motiverar mig lite mer, problemet är väl att det är fler än 1 fastighetsbolag med. Vad tycker ni? Är det för dåligt utspritt och för många eller går det ann?

Edit: Glömde nämna, uppenbarligen utdelningsportfölj med återinvestering och eventuell leva på utdelningarna
Citera
2018-04-04, 03:26
  #6549
Medlem
Rektangels avatar
Kolla i din plånbok och uppmärksamma samhällsutvecklingen. Vem gynnas av den?
Mastercard och Visa. Har haft de i snart över 10 år och de är nu de tyngsta innehaven i min portfölj.

Introduktion och förklaring lär vara onödig och kolla deras historik och resa på börsen så ser ni att de som placerat sitt kapital där för 10 år sen har fått en resa som heter duga. Så...

Jag har över miljonen i icke realiserade vinster på detta innehav. Kolla själv deras kursutveckling nedan. Växande kvartalsutdelning och utdelning brukar höjas i 20-30 % från år till år. Vem har en sån löneutveckling? Min portfölj ger nu över 100K (svenska)i årlig utdelning.

https://finviz.com/quote.ashx?t=MA&ty=c&ta=0&p=m


Kontanterna fasas ut vilket vi alla borde ha noterat samt att med växande e-handel finns det ett stort behov av internationella betalningslösningar. HM hackar nu betänkligt när de kom på efterkälken på E-handel.

Ju mer folk handlar över internet ju mer ökar vinsten för dessa företag. Få om någon investerare lär väl ha förlorat pengar på dessa innehav. Deras kurs har i snitt ökat 30% årligen och vissa år ännu mer. Inget år har kursen backat.

Jag har i åratal rekommenderat dessa aktier så jag påminner om mina gamla inlägg.



(FB) Swedbank forslar ut VISA - Mastercard som gäller nu

Om inte annat kan ni i denna tråd söka på mina gamla inlägg och se ett flertal historiska vinnaraktier som jag föreslog för ett bra antal år sedan. Samt den filosofin jag har för att finna långsiktiga placeringar
Citera
2018-04-11, 19:48
  #6550
Medlem
papa_smurfs avatar
Många bra inlägg och märker att det är fler som är inne på samma tanke som mig (sen om det är rätt får tiden utvisa)

Tänkte också bygga en långsiktig utdelningsportfölj som förhoppningsvis inte kommer behöva så mycket underhåll men kommer såklart ha koll på den med följande innehav:

AstraZeneca
Axfood
Beijer Alma B
Castellum
Electrolux B
Handelsbanken B
Hufvudstaden A
ICA Gruppen
Kinnevik B
Skanska
SWECO B
Swedish Match
Telia Company
Volvo B

Jag funderar även på att lägga till ABB.

Har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska vikta i portföljen. Tankar och förslag ?
Citera
2018-04-11, 20:45
  #6551
Medlem
Vad tycker ni om denna portfölj med utdelning varje månad https://imgur.com/a/u8BfR
Citera
2018-04-11, 21:56
  #6552
Medlem
Centauris avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papa_smurf
Många bra inlägg och märker att det är fler som är inne på samma tanke som mig (sen om det är rätt får tiden utvisa)

Tänkte också bygga en långsiktig utdelningsportfölj som förhoppningsvis inte kommer behöva så mycket underhåll men kommer såklart ha koll på den med följande innehav:

AstraZeneca
Axfood
Beijer Alma B
Castellum
Electrolux B
Handelsbanken B
Hufvudstaden A
ICA Gruppen
Kinnevik B
Skanska
SWECO B
Swedish Match
Telia Company
Volvo B

Jag funderar även på att lägga till ABB.

Har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska vikta i portföljen. Tankar och förslag ?

Lägg till Sampo, Danske bank, Den norske bank, telenor, Deutsche telekom och BASF. Glöm inte att ha dessa i en KF. Det finns hur många fina bolag som helst. Varför inte krydda med Verizon och AT&T?

Lägg även till Investor. Byt ut Handelsbanken mot SEB.

Mina spontana tankar. Finns mycket mer att tillägga.

Addendum: något många borde ha är REIT:s i sin utdelningsportfölj.
__________________
Senast redigerad av Centauri 2018-04-11 kl. 21:59.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback