2015-05-10, 18:33
  #5329
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Det låter extremt tråkigt så det kommer förmodligen gå bra för dig.

Ja, den portföljen är väl den i tråden som med störst sannolikhet kommer gå något bättre än index.
Citera
2015-05-11, 11:06
  #5330
Medlem
EnDronts avatar
Skulle gärna få lite feedback på min portfölj. Lång sikt. En fjärdedel av portföljen består av ETF:er men det är egentligen främst aktierna jag vill ha synpunkter på så nöjer mig med dessa. Eventuell kritik får gärna vara konstruktiv, så är det något bolag ni inte gillar, kom med förslag på alternativ.

Atlas Copco: 8,2 %
Bulten: 1,2 %
Castellum: 10,2 %
Kopparbergs B: 7,2 %
Latour B: 15,8 %
NCC B: 16 %
Pricer B: 1 %
Railcare Group: 15,8 %
SAS Pref: 2,9 %
TeliaSonera: 21,7 %
Citera
2015-05-11, 11:15
  #5331
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnDront
Skulle gärna få lite feedback på min portfölj. Lång sikt. En fjärdedel av portföljen består av ETF:er men det är egentligen främst aktierna jag vill ha synpunkter på så nöjer mig med dessa. Eventuell kritik får gärna vara konstruktiv, så är det något bolag ni inte gillar, kom med förslag på alternativ.

Atlas Copco: 8,2 %
Bulten: 1,2 %
Castellum: 10,2 %
Kopparbergs B: 7,2 %
Latour B: 15,8 %
NCC B: 16 %
Pricer B: 1 %
Railcare Group: 15,8 %
SAS Pref: 2,9 %
TeliaSonera: 21,7 %

Du är väldigt exponerad mot ett litet land i norra Europa med höga skatter, hög belåningsgrad hos befolkningen och stora strukturella problem.
Citera
2015-05-11, 13:03
  #5332
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Du är väldigt exponerad mot ett litet land i norra Europa

Bara för att det är svenska bolag så sker inte deras verksamheter endast i Sverige. Atlas säljer exempelvis inte bara gruvutrustning i Norrland utan i hela världen.

Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
hög belåningsgrad hos befolkningen.

Hur påverkar befolkningens belåningsgrad vinstförmågan i ovan nämnda bolag? Det är väl isåfall företagens belåningsgrad/kapitalstruktur som är av intresse.

Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
och stora strukturella problem

Sverige är nog det land i världen med minst strukturella problem.
Citera
2015-05-11, 13:36
  #5333
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av _Baste_
Bara för att det är svenska bolag så sker inte deras verksamheter endast i Sverige. Atlas säljer exempelvis inte bara gruvutrustning i Norrland utan i hela världen.



Hur påverkar befolkningens belåningsgrad vinstförmågan i ovan nämnda bolag? Det är väl isåfall företagens belåningsgrad/kapitalstruktur som är av intresse.



Sverige är nog det land i världen med minst strukturella problem.

Det första är självklart men det totala exponeringen mot Sverige är ändå stor i en portfölj med enbart Svenska bolag. Eftersom den totala exponeringen mot Sverige är stor så påverkar en hög belåningsgrad efterfrågan vid en eventuell ekonomisk kris. Det sista blir en politisk diskussion. Men visst, det är inte perfekta förhållanden någonstans. Men poängen med det jag skrev var att det inte finns någon anledning att endast investera i Svenska bolag när det är enkelt och billigt att investera var man vill i världen.
Citera
2015-05-12, 18:03
  #5334
Medlem
Sparar på lång sikt 10-20+ år.

Aktiefonder

Länsförsäkringar Global Index: 40%
Swedbank Robur Asienfond: 10%

Aktier: 40%

Autoliv SDB
Hennes & Mauritz B
Hexagon B
ICA Gruppen
Investor B
SAAB B
SCA B
Securitas B
Inwido
Cloetta B

"Förhoppningsbolag": 10%

Starbreeze

Tar gärna lite feedback!
Citera
2015-05-12, 22:09
  #5335
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qeadzc
Sparar på lång sikt 10-20+ år.

Aktiefonder

Länsförsäkringar Global Index: 40%
Swedbank Robur Asienfond: 10%

Aktier: 40%

Autoliv SDB
Hennes & Mauritz B
Hexagon B
ICA Gruppen
Investor B
SAAB B
SCA B
Securitas B
Inwido
Cloetta B

"Förhoppningsbolag": 10%

Starbreeze

Tar gärna lite feedback!

Fin portfölj med hyfsad diversifiering tycker jag.
Finns inte mycket jag skulle ändra.
Citera
2015-05-12, 22:32
  #5336
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnDront
Skulle gärna få lite feedback på min portfölj. Lång sikt. En fjärdedel av portföljen består av ETF:er men det är egentligen främst aktierna jag vill ha synpunkter på så nöjer mig med dessa. Eventuell kritik får gärna vara konstruktiv, så är det något bolag ni inte gillar, kom med förslag på alternativ.

Atlas Copco: 8,2 %
Bulten: 1,2 %
Castellum: 10,2 %
Kopparbergs B: 7,2 %
Latour B: 15,8 %
NCC B: 16 %
Pricer B: 1 %
Railcare Group: 15,8 %
SAS Pref: 2,9 %
TeliaSonera: 21,7 %

Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Du är väldigt exponerad mot ett litet land i norra Europa med höga skatter, hög belåningsgrad hos befolkningen och stora strukturella problem.

Citat:
Ursprungligen postat av rrpiper
Det första är självklart men det totala exponeringen mot Sverige är ändå stor i en portfölj med enbart Svenska bolag. Eftersom den totala exponeringen mot Sverige är stor så påverkar en hög belåningsgrad efterfrågan vid en eventuell ekonomisk kris. Det sista blir en politisk diskussion. Men visst, det är inte perfekta förhållanden någonstans. Men poängen med det jag skrev var att det inte finns någon anledning att endast investera i Svenska bolag när det är enkelt och billigt att investera var man vill i världen.

Atlas Copco, 31 % av intäkterna kommer från Europa, 42 % av de anställda jobbar i Europa.

Bulten. Försäljning och/eller logisitkcentra: Arendal i Sverige, Scunthorpe och Bridgend i Storbritannien, Bergkamen i Tyskland, Bielsko-Biala i Polen, Nizchy Novgorod i Ryssland samt Beijing i Kina.

Produktion: Hallstahammar i Sverige, Bergkamen i Tyskland, Bielsko-Biala i Polen samt Beijing i Kina

Castellum, Hög exponering mot Sverige men har lite fastigheter i Danmark

Kopparbergs Bryggeri, Hög exponering mot Sverige men export till bland annat Brittiska Öarna, Spanien, Grekland och Australien.

Latour Bland de helägda bolagen så är omsättningen är 48 % utanför Norden. För börsportföljen är omsättningen utanför landets gränser troligen ännu större.

NCC, 47 % av omsättningen är i Sverige

Pricer 85% av omsättningen inom Europa

Railcare Group, Skandinavien och Storbritannien. Jag hittar inget kring hur exponeringen är fördelad.

SAS Jag hittar inget om fördelning av passagerare men det bör vara en hög exponering mot Skandinavien.

Telia Sonera, Har drygt 70 miljoner kunder varav gissningsvis 5-6 miljoner i Sverige. Det innebär att med än 92% av kunderna är utanför Sverige.
Citera
2015-05-13, 00:04
  #5337
Medlem
Sjuntorparns avatar
40-50% på sparkonto, 0,6% sugränta.
20% Fysiskt guld
10-20% Spiltan räntefond
10% billliga indexfonder. (6 olika.. asien, sverige usa blabla)
10% Beowulf mining. -Min väg ut ur ekorrhjulet.

siffrorna är höftade.
Citera
2015-05-13, 08:55
  #5338
Medlem
wxUeHeKQs avatar
Portföljen f.n.:

Aktier:

Berkshire Hathaway - 30%: Buffet har mitt fulla förtroende! Så länge han lever lär aktien tuffa på uppåt.
American Express - 15%: AMEX har haft det tufft i år men jag tror att aktien är uppe på benen igen och når säkert $90-$100 innan året är slut.



Terminer:

Lång i USD/SEK (hävstång på cirka 4) - 50%: Efter en liten svacka är dollarn garanterat uppe på benen igen snart. Jag estimerar att dollarn når 9 USD/SEK inom 4-6 månader, därav tog jag mig en riktigt stor position i dollarn.



Likvid: 5%
Citera
2015-05-13, 22:59
  #5339
Medlem
HanMedHornens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HanMedHornen
Dessa utgör ungefär 85% av min portfölj:


Raytheon
Gazprom
SEB
RWE AG
Northrop Grumman
Millicom
BASF SE
Mærsk
Metro AG

JPM Russia USD
Franklin Templeton Japan JPY
Franklin India USD


Resterande är utspritt över ett gäng förhoppningsbolag inom olika sektorer.

Nån månad senare har det diversifierats.

Ungefärliga innehav:

Raytheon 4%
Gazprom 6.7%
China Mobile 4.5%
Colgate Palmolive Group 3.5%
Sinopec 5.5%
Northrop Grumman 3.5%
Mærsk 4.5%
HDFC Bank Ltd 4%
Tencent Holdings Ltd 4.5%
Sun Pharmaceutical Company 4.7%
Chunghwa Telecom Co Ltd 4.5%
Norfolk Southern 3%
Cameco Corp 3.2%

Autoliv, Kort position 3%

6,5% fördelat på ett par small/mid cap-bolag med asymmetrisk risk/reward.

JPM Russia USD 6%
Vanguard Australia ETF 4%
Swedbank Robur Indexfond Asien 4%
Länsförsäkringar USA Index 3%


Trading 5%, För tillfällen likt i måndags, när ett A400M crashade och man kunde köpa Airbus på rea hela förmiddagen och sälja med 5% förtjänst när det närmade sig stängning.

Likvid ~10%

EUR/Rubel, 0.08 lot. Kort position sen i mitten av Februari. Glömde räkna med denna och orkar inte skriva om mina procentenheter.
Citera
2015-05-14, 02:05
  #5340
Medlem
HanMedHornens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av penna26
Ca 10% av mitt totala kapital har jag tagit ut från min depå som min förvaltare(pappa) under fullmakt sköter utmärkt.
Tyckte det vora roligt att sköta lite själv och la dem i följande:

Tele2 B, 32,3%
Apple, 31,4%
Hemfosa, 20 %
Starbreeze, 16,3 %

Apple har väl gått sådär men annars är jag rätt nöjd med avkastningen jag skrapat ihop.

Citat:
Ursprungligen postat av HanMedHornen
Skulle även ge resten av mitt kapital till min far om min portfölj såg ut sådär.

Citat:
Ursprungligen postat av penna26
Fan va du va butter då. Sålde hemfosa och köpte mer starbreeze. Har du något mer konkret att anmärka på eller är allt skit som kommer konka nästa vecka?

Du får ursäkta för dröjande svar och för att jag var lite otrevlig. Gillar dina bolag, men inte positionernas storlekar. Att bli av med 20% av sitt kapital kan liknas vid att sudda ut 2 års avkastning.

Tele2 är ett bra bolag, med står den för 1/3 av din portfölj så kan ett dåligt år sabotera avkastningen från de andra bolagen i portföljen och mer.


Det finns bara 18 länder i världen som har högre GDP än Apples marknadsvärde. Hur grymt och innovativt bolaget än är så avtar tillslut expansionen. Alla, och jag menar alla giganter hamnar i ett läge där dom bara flyter med Index i slutändan eller presterar sämre, då man redan har hela kundbasen - så nu måste man prestera bättre än konkurrenterna enbart för att hålla sig kvar på toppen. Kolla vilket bolag som helst med en market cap på över $100 miljarder.
Apple kommer fortfarande vara ett skitbra bolag, men det blir fysiskt omöjligt att växa 2000% de kommande 20 åren. Du kan med lite tur/skicklighet få en sådan utveckling i andra välkända och stabila bolag som kommer att expandera.

Hemfosa. Detta är min syn på denna aktie, men andra kanske tycker annorlunda.

16 miljarder i svenska fastighetstillgångar, 14 miljarder i skulder. Blir det lite kaos på fastighetsmarknaden eller om räntorna kommer tillbaks till normala nivåer, så är det inte omöjligt att en rejäl nedskrivning sker i bolagets fastighetsportfölj. Då finns alternativet att bolaget fortsätter betala sina skulder om dom kan, och då får ett enormt hål i sin balansräkning - vilket antagligen trycker ner aktien till nära noll. Andra alternativet är konkurs, och då blir dina aktier värda noll.


Starbreeze har presterat bra sen Payday 2 kom.
Dagens värdering är låg i relation till hur mycket pengar en storsäljare genererar.
Nedsidan är rätt tung, då det tar tid innan man får chans att ta revansch om kommande spel floppar.
Möjlig uppköpskandidat för de större speltillverkarna. Skulle trivas bra i högriskdelen av portföljen.
__________________
Senast redigerad av HanMedHornen 2015-05-14 kl. 02:10.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in