Citat:
Ursprungligen postat av
EnDront
Skulle gärna få lite feedback på min portfölj. Lång sikt. En fjärdedel av portföljen består av ETF:er men det är egentligen främst aktierna jag vill ha synpunkter på så nöjer mig med dessa. Eventuell kritik får gärna vara konstruktiv, så är det något bolag ni inte gillar, kom med förslag på alternativ.
Atlas Copco: 8,2 %
Bulten: 1,2 %
Castellum: 10,2 %
Kopparbergs B: 7,2 %
Latour B: 15,8 %
NCC B: 16 %
Pricer B: 1 %
Railcare Group: 15,8 %
SAS Pref: 2,9 %
TeliaSonera: 21,7 %
Citat:
Ursprungligen postat av
rrpiper
Du är väldigt exponerad mot ett litet land i norra Europa med höga skatter, hög belåningsgrad hos befolkningen och stora strukturella problem.
Citat:
Ursprungligen postat av
rrpiper
Det första är självklart men det totala exponeringen mot Sverige är ändå stor i en portfölj med enbart Svenska bolag. Eftersom den totala exponeringen mot Sverige är stor så påverkar en hög belåningsgrad efterfrågan vid en eventuell ekonomisk kris. Det sista blir en politisk diskussion. Men visst, det är inte perfekta förhållanden någonstans. Men poängen med det jag skrev var att det inte finns någon anledning att endast investera i Svenska bolag när det är enkelt och billigt att investera var man vill i världen.
Atlas Copco, 31 % av intäkterna kommer från Europa, 42 % av de anställda jobbar i Europa.
Bulten. Försäljning och/eller logisitkcentra: Arendal i Sverige, Scunthorpe och Bridgend i Storbritannien, Bergkamen i Tyskland, Bielsko-Biala i Polen, Nizchy Novgorod i Ryssland samt Beijing i Kina.
Produktion: Hallstahammar i Sverige, Bergkamen i Tyskland, Bielsko-Biala i Polen samt Beijing i Kina
Castellum, Hög exponering mot Sverige men har lite fastigheter i Danmark
Kopparbergs Bryggeri, Hög exponering mot Sverige men export till bland annat Brittiska Öarna, Spanien, Grekland och Australien.
Latour Bland de helägda bolagen så är omsättningen är 48 % utanför Norden. För börsportföljen är omsättningen utanför landets gränser troligen ännu större.
NCC, 47 % av omsättningen är i Sverige
Pricer 85% av omsättningen inom Europa
Railcare Group, Skandinavien och Storbritannien. Jag hittar inget kring hur exponeringen är fördelad.
SAS Jag hittar inget om fördelning av passagerare men det bör vara en hög exponering mot Skandinavien.
Telia Sonera, Har drygt 70 miljoner kunder varav gissningsvis 5-6 miljoner i Sverige. Det innebär att med än 92% av kunderna är utanför Sverige.