2015-05-18, 09:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilithSkovde
Jag rekommenderar de goda pannkakorna, det där pulvret som man häller mjölk i, som finns på Lidl. Det är det enda jag handlar där och jag tycker att pannkakorna blir skitgoda.

Så du köper något "pulver" som du blandar i mjölk för att kunna steka pannkakor? Mjöl, mjölk, ägg, smör, och salt för att göra riktiga pannkakor och det är väl knappast jobbigt?
Citera
2015-05-18, 10:19
Medlem
416.5hps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Ska man göra egna burgare är deras billiga köttfärs ett bra köp, men hamburgerbröden är tråkigt vitt fluff.

Brukar Lidls köttfärs verkligen vara billig? De tar väl typ 60kr/kg? Svensk färs på Ica brukar kosta ungefär lika mycket. Ica här har dock ofta, minst varannan månad, rabatt på svensk färs i storpack. Det kan vara neråt 29kr/kg för fläskfärs, någon tia mer för bland- eller nötfärs. Då köper jag två eller fyra kilo, delar upp i mindre påsar och fryser in så att jag har till nästa gång det blir rea.

Om man inte bryr sig om ursprunget på färsen så har de irländsk färs på Ica och Willys som brukar vara billigare än Lidls tyska.

Jag väljer alltid svenskt fläskkött eftersom jag vet hur illa man behandlar suggor utomlands. På senare tid har jag även försökt hitta svensk lufttorkad skinka, salami och andra charkuterier med fläsk. Tyvärr är det inte alltid så enkelt.

Citat:
Jag rekommenderar de goda pannkakorna, det där pulvret som man häller mjölk i, som finns på Lidl. Det är det enda jag handlar där och jag tycker att pannkakorna blir skitgoda.

Jag håller med, väldigt praktiskt. Visst är det ganska enkelt att göra egen pannkakssmet, men det är ännu enklare att hälla mjölk i en flaska och skaka. Jag tycker dock att pulversmet passar bäst om man ska göra tjockare "amerikanska" pannkakor, eftersom det är bakpulver i.
Citera
2015-05-18, 15:00
Medlem
LilithSkovdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot
Så du köper något "pulver" som du blandar i mjölk för att kunna steka pannkakor? Mjöl, mjölk, ägg, smör, och salt för att göra riktiga pannkakor och det är väl knappast jobbigt?

Har jag sagt att det är jobbigt? Det här är en tråd om Lidl-tips och då tyckte jag att det passade att tipsa om pannkakspulvret. Jag gör gärna egna pannkakor, men då och då är det smidigt med sånt pulver.

Du var mig en gnällig jävel.

Citat:
Ursprungligen postat av 416.5hp
Jag håller med, väldigt praktiskt. Visst är det ganska enkelt att göra egen pannkakssmet, men det är ännu enklare att hälla mjölk i en flaska och skaka. Jag tycker dock att pulversmet passar bäst om man ska göra tjockare "amerikanska" pannkakor, eftersom det är bakpulver i.

Du har helt rätt i det.
Citera
2015-05-18, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KalleKofot

Man äter väl mat för att det är gott och för att man är ute efter en viss typ av smak, att göra något själv smakar på ett sätt och att köpa något färdigt smakar på ett annat sätt. Jag rullar gärna egna köttbullar och tycker det är väldigt gott men samtidigt så blir jag ibland sugen på smaken av frysta färdiga köttbullar. Hela den här hysterin med hemlagat, närlagat, genuint, äkta e.t.c har fan gått överstyr. Låt folk äta vad de vill och låt folk tycka om vad de vill, oavsett om det är gjort i fabrik eller av nåns mormor.

Vem som helst kan göra vad som helst i köket, det handlar knappast om okunskap eller ork.
Senast redigerad av 8332 2015-05-18 kl. 15:22.
Citera
2015-05-18, 15:56
Bannlyst
Nasta vecka blir det "Grekiska Smaker".

http://reklamblad.lidl.se/fa656f91-9d77-40b9-9bae-0ac126600734/#/1
Citera
2015-05-18, 17:52
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Brukar Lidls köttfärs verkligen vara billig? De tar väl typ 60kr/kg? Svensk färs på Ica brukar kosta ungefär lika mycket. Ica här har dock ofta, minst varannan månad, rabatt på svensk färs i storpack. Det kan vara neråt 29kr/kg för fläskfärs, någon tia mer för bland- eller nötfärs. Då köper jag två eller fyra kilo, delar upp i mindre påsar och fryser in så att jag har till nästa gång det blir rea.

Om man inte bryr sig om ursprunget på färsen så har de irländsk färs på Ica och Willys som brukar vara billigare än Lidls tyska.

Jag väljer alltid svenskt fläskkött eftersom jag vet hur illa man behandlar suggor utomlands. På senare tid har jag även försökt hitta svensk lufttorkad skinka, salami och andra charkuterier med fläsk. Tyvärr är det inte alltid så enkelt.

Mina andra lokala butiker brukar ta 79kr/kg för nötfärs i halvkilosförpackning, ska jag hitta billigare så måste jag köpa storpack och det vill jag i regel inte. Jag skulle gissa att jag köper ungefär en tredjedel av min köttfärs på Lidl. Jag brukar köpa gårdskött med ojämna mellanrum och då köper jag ofta mycket färs, självklart är det mer sympatiskt att som stockholmare köpa färs från en uppländsk gård än att köpa tyskt. Prismässigt är det ungefär som ICAs fabriksmalda färs, cirka 80 spänn kilot. Den irländska färsen har jag köpt någon enstaka gång, den brukar komma i tråg som är flera kilo, det köper jag sällan.
Citera
2015-05-19, 01:07
Avslutad
Citat:

Nu blev jag sugen på att pröva! Tack för tips!
Citera
2015-05-19, 14:57
Medlem
Citat:

Vid pulvermoset/pastan eller vid mjölet?
Min butik är plottrig, svårt att hitta något om man inte redan vet var det är eller hur förpackningen ser ut.
Citera
2015-05-19, 15:24
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lorddesh
Vid pulvermoset/pastan eller vid mjölet?
Min butik är plottrig, svårt att hitta något om man inte redan vet var det är eller hur förpackningen ser ut.

Vid bakgrejjerna/vitaminerna, ser ut som en plastflaska med pulver i botten.
Citera
2015-05-19, 16:19
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sherbert
Nasta vecka blir det "Grekiska Smaker".

http://reklamblad.lidl.se/fa656f91-9d77-40b9-9bae-0ac126600734/#/1

Blir nog att ta en sväng förbi då...
Citera
2015-05-19, 20:16
Medlem
Dr.Katis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sereena
Vid bakgrejjerna/vitaminerna, ser ut som en plastflaska med pulver i botten.
Det inte bara ser ut som en plastflaska med pulver i botten, det ÄR en plastflaska med pulver i botten!

Jag längtar som f*n efter "Quattro formaggi"-pizzorna, är det någon som minns när dessa brukade dyka upp?
Citera
2015-05-20, 12:40
Medlem
Ferdinand-Piechs avatar
Enebackens svenska bacon var en höjdare, bra och inte för rökig smak och doft, mycket kött och lagom med fett. Fasta skivor och inte som mamma scans kletiga skivor som knappt går att dra loss från varandra utan att falla i bitar.

Bästa färdigskivade baconet jag fått tag på hittills.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in