Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-05-17, 22:58
Medlem
Mr_benis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erroZ
Jag darrar redan av förskräckelsen som din intellektuella och retoriska nivå visar.

Du behöver inte poängtera vad det innebär att vara analfabet, jag är fullt medveten om vad det är. I ditt fall så skulle jag fortsatt påstå att du antingen är analfabet eller inte läser vad jag skrivit. Något som tyder på detta är att du har du dragit upp siffran "70" från ingenstans. Det jag länkade till visar att albaner har ett IQ-snitt på 82.

Här har du avhandlingen som visar albanernas IQ. På s.72 kan du se det jag menar:

http://emilkirkegaard.dk/en/wp-content/uploads/intelligence-a-unifying-construct-for-the-social-sciences-richard-lynn-and-tatu-vanhanen.pdf

Vidare ska jag förklara för dig att det inte går för sig att lägga anspråk på historiska personer utan att hänvisa till någon bevisning alls.

Pyrrhus far tillhörde det mollosianska kungahuset som var av grekisk härkomst och bebodde dagens Epirus. Hans mor var Fthia, som var dotter till Menon, från Thessalien i dagens centrala Grekland. Jag ser inte hur något av detta kan tyda på att han var en alban. Vidare så är uttrycket "pyrrhusseger" inte albanskt utan grekiskt, eftersom han stred för greker och de som skrev berättelserna om honom romantiserade bilden av honom med grekisk skrift.

Dessa motstridigheter som du nämner finns just för att man ska motsätta sig den befängda teorin om att Alexander den store var en alban, eller en fyroman för den delen. Olympias far var mollosiernas kung Neptolomeus, som själv hävdade att han var en ättling till Akilles. Alexanders modersmål var grekiska, vilket märks på hellenismen hans rike lämnade efter sig. Hade det varit spår av något albanskt i t ex Iran eller Pakistan idag så hade din teori haft en förhållning till verkligheten.

Att du sedan försöker framställa de antika grekerna som en blygsam minoritet i Peloponnesos, söder om Epirus, visar på din revisionistiska och skeva historieuppfattning.

Den grekiska revolutionen baserades på en grekisk nationalistisk anda. Att vissa av frihetskämparna var arvaniter, som emigrerade till Grekland mellan 1200-1600 talet säger mig inte mycket. Denna folkgrupp är idag assimilerad till den grad att de identifierar sig med den hellenistiska kulturen snarare än den albanska. Det vore som att förvänta sig av ättlingarna till vallonerna, som utvandrade till Sverige under 1600-talet, ska identifiera sig med Belgien idag.

Markos Botsaris, som du nämner, ses idag som en grekisk nationalhjälte. Hans kropp begravdes i Missolonghi som återtogs av de osmanska trupperna 1826. Hans grav blev i samma veva vandaliserad av albaner. Med det sagt anser jag att albaner förlorat rätten att förknippa sig med Botsaris som ville befria sitt land och folk från det Osmanska rikets förtryck.

En del albaner har absolut gett världen något, vilket Ominus belyste, men dagens albaner i Balkan har bidragit med mycket oro i regionen. Detta i och med de flesta av dem har en har liknande inställning som din. En inställning som uttrycks i att göra anspråk på andras folkgruppers kulturarv och med en sådan sinnesföreställning i åtanke även göra anspråk på andra länders suveräna integritet. Jag förstår inte varför de idag har ett tankesätt som endast kan medföra ännu mer problem i området omkring Albanien.

Jag skulle hellre vilja vända på frågan och ställa en Storalban ett par frågor om vad han anser vore idealt för hans folk. Är det fortsatta spänningar mellan de olika etniciteterna han vill ha eller vill han leva med det han redan har, inom Albaniens gränser det vill säga? Om det sistnämnda inte räcker, varför skulle det då vara nyttigt att nya smårepubliker ploppar upp i Balkan? Är inte regionen redan en kokande kittel som det är eller behövs det ännu mer blodspillan? Storalbanska idéer uppmuntrar att det eventuellt kommer koka över och vi kommer ha ännu ett meningslöst krig i Europa. Det hände i Kosovo och det kan vara på väg att hända i FYROM.

vad är det som säger att majoriteten av albanska folket låg bakom nuvarande konflikten i Makedonien?
att några fått betalt och skapar oroligheter kan knappast kallas för ett enat albanskt uppror.
hade det varit ett enat albansk uppror skulle många städer vara drabbade.

verkar som du försöker få det att albaner är boven till allt.
nationalistiska drömmar existerar hos alla Balkan folk. tex makedonier som lägger miljarder på att bygga statyer med gudar och hjältar från antiken som inte har något med dagens slaviska folk att göra.
men att de själva försöker hjärntvätta sin befolkningen det blundar du för.
varför inte lägga dessa miljarder på annat som gynnar hela folket?

ju fattigare folk blir ju större risk är man att är mottaglig för nationalistiska drömmar,
jobb krävs och bättre ekonomi för dessa trakter. då minskar spänningarna,..

man satsar för lite i dem trakterna albaner bebor.albanska delarna har alltid varit dem fattigaste . hade makedonska regeringen samt serbiska när det gäller kosovo) varit mer seriösa och försökt vända på den fattiga trenden så skulle spänningen minskat. men om man väljer att skita i det ja då kommer upproret förr eller senare.
Senast redigerad av Mr_beni 2015-05-17 kl. 23:07.
Citera
2015-05-17, 23:03
Medlem
erroZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swap
Du börjar sakta men säkert krypa tillbaks till hålet du kom från.. Det är bra

Nu har Albaner absolut gett världen något men inte dagens Albaner? Varför in i helvette formulerade du inte på det viset i dina förra inlägg? Utan skrev "säg nått som albaner gett världen nångång ?

Vet du vad.. Vik inte tillbaks nu och erkän att du hade FEL och att du ville bara nedvärdera Albaner och det de har bidragit.

Du har mkt att lära dig, dels när det gäller att stå upp för sina ord men också att se Historien ur en verklig men förvrängd synvinkel. Den bild vi har på historien idag, särskilt antiken är Jävlig vriden och man har minimerat alla Albanska faktorer till historien. Maximilian Lambertz skrev " Mänsklighetens Historia kommer att skrivas om på nytt bara när Albanerna har fått ta del utav den"

Liksom många andra som har studerat Albaner och det Pelasgo-Etruskiska språket fann mycket likheter minst sagt till dagens Albanska och ordspråk som Albaner änn idag använder.

Sen vet jag vad som är officiellt det behöver du inte tjata hål u huvut på mig för..

Jag vet inte vad du har för härkomst, men enligt dina tidigare "förhastade" inlägg som du nu sakta vill äta upp när du insett att,,Det fanns många Albaner som faktiskt bidragit världen med mycket och Albaner inte alls är så obetydliga som du försökte framhäva, genom intelligens propaganda och gämförelser med utvecklingsstörda somalier eller vafan det nu var. Hmm

Du är motbevisad. Så kryp tillbaks e du snäll och ta det lugnt med dina påståenden nästa gång så du slipper äta upp dem igen.

Du har inte motbevisat ett skvatt. Du bara slänger ut massor desinformation utan att hänvisa till något förutom vad någon gammal herre sagt om albaner kopplat till historia. Jag försökte inte alls nedvärdera albaner utan ställde bara dig och dina uttalanden om albanernas intelligenskvot till svars, och frågade dig om det finns några albaner som bidragit till världen. Det är poänglöst att förklara för dig, jag skulle få ut mer av att banka mitt huvud i en vägg än att föra en diskussion med dig.

Sedan orkar jag inte lyssna på din revisionistiska historieförnekelse längre. För det finns gott om andra människor du kan yra med om sådana teorier där albaner är ättlingar till pelasgerna och etruskerna. Själva faktumet att du med det påståendet gör anspråk på både den hellenistiska kulturen, samt det Romerska riket påvisar att din legitimitet i ämnet historia är bortom all räddning.

Det var allt för mig i den här frågan. Kriga på du starke internetkrigare så kanske du kan få en albansk stat utropad på Flashback med eventuellt.
Citera
2015-05-18, 00:00
Medlem
Mr_benis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swap
Erroz Jag sa ju att det fanns folk här som känner till Albaner som gett världen något..

Du kommer bli så våldtagen nu så det är sjukt...Du vet inte vad du gett dig in på,

Det enda jag ville motbevisa var dina förtal om Albanska folket och deras IQ på 70. Så var inte fallet. I nuläget ligger den på 113,6. Så snälla kom med väl grundade argument nästa gång.

Sen verkar du inte veta vad en analfabet betyder heller,, Det betyder att man inte kan läsa och skriva ditt pucko!! Är det inte bokstäver som formar meningar du ser i din skärm eller vad är det frågan om??

Förutom de nämnda Albanerna som Ominus nämnde så vill jag nämna BARA 3 personligheter från militär historia.

PIRRO AV EPIRUS eller "Pyrrhus" som den grekiska adoptionen kallar honom var en Epiriotisk general och den enda som lyckades vinna över Romarriket där han använde 300 elefanter. Dock var det en seger med stora förluster därav också det albanska ordspråket som än idag används när en svår seger uppnås "Som pirros seger".

Alexander den store. Finns mycket motstridigheter om att han inte var Illyr och att han inte pratade Illyrska. Hans Pappa Philip var Makedon o hans mor Olympia från Illyrien. Hans modersmål var Illyrska. Makedonien liksom majoriteten av balkan var Illyriska talare. Gammla Grekerna var i ett litet hörn söder om Epirus och talade sitt Grekiska. Finns så sjukt mycket att skriva om honom att han var Illyr och allt jag har läst mig fram till pekar mer på det.

Skanderbeg. En mycket framgångsrik general inom Osmanska riket som vid 22 års ålder valde att återvända till sitt hemland (Epirus), Dåtida Albanien, och befria den dåtida "huvudstaden"Kruje med 300 andra albaner från Osmanska riket. Han lyckades hålla Turkarna borta i 25 år då alla kring varande folkgrupper i området föll mot Mehmed II som vid den tidpunkten var Osmernas största framfart.Ungrarna kämpade på tappert också. Utropad som Kristus försvarare av dåtida Påven och har idag Statyer torg och memoarer på ca 20 olika Europeiska/Amerikanska Storstäder som Wien London,Paris,Prag,Rom,Michigan, New York,Washington och många fler. Den kristna Värden håller honom väldigt högt och han ÄR Albaniens nationalhjälte!

Grekiska revolutionen bedrevs av 100 huvud upprorsmän där 95 av dem var Arvaniter=Albaner.
Marko Boqari var en av huvud upprorsmännen som senare blev "Markos Boqaris"

Athen Befriades av Albaner/Arvaniter. Här är några till:

Gjeorgjio Kundurioti, Kiço Xhavella, Andoni Kryezi, Teodor Kollokotroni, Marko Boçari, Noti Boçari, Kiço Boçari, Laskarina Bubulina, Anastas Gjirokastriti, Dhimitër Vulgari, Kostandin Kanari, Gjeorgjio Karaiskaqi, Odise Andruço, Andrea Miauli, Teodor Griva, Dhimitër Plaputa, Nikolao Kryezoti, Athanasio Shkurtanioti, Hasan Bellushi, Tahir Abazi, Ago Myhyrdani, Sulejman Meto, Gjeko Bei, Myrto Çali, Ago Vasiari etc.

Alla var Arvaniter! Grekiska Historiker har själv erkänt detta på senare tid https://www.youtube.com/watch?v=DKSS4-sQAkM

Du förstår.. Albaner har gett världen rätt mycket...Mycket mer än vad din lilla hjärna må tro..

Men allt detta var ändå offtopic!

Skulle främst vilja diskutera den nuvarande spänningen i Makedonien och om vi eventuellt kan vänta oss ett krig och ett återigen instabilt Balkan följt av en större instabilitet och spänningar mellan Stormakterna kanske?

Det är långsökt att hävda att albanskan skulle vara besläktat med etruskiskan eller pelagiskan... finns för få lämningar av dessa som kan styrka teorin. de flesta inom lingvistiken anser att pelasgiskan var ett icke indoeuropeisk språk om fallet är så då kan inte albanskan vara besläktad med dessa.

och nej det finns inga bevis på att alexander den store var illyrier. däremot finns seriös teori som rör antika makedoniers ursprung innan de adopterade hellenismen.
Citera
2015-05-18, 00:43
Medlem
Citat:
Du har inte motbevisat ett skvatt. Du bara slänger ut massor desinformation utan att hänvisa till något förutom vad någon gammal herre sagt om albaner kopplat till historia. Jag försökte inte alls nedvärdera albaner utan ställde bara dig och dina uttalanden om albanernas intelligenskvot till svars, och frågade dig om det finns några albaner som bidragit till världen. Det är poänglöst att förklara för dig, jag skulle få ut mer av att banka mitt huvud i en vägg än att föra en diskussion med dig.

Sedan orkar jag inte lyssna på din revisionistiska historieförnekelse längre. För det finns gott om andra människor du kan yra med om sådana teorier där albaner är ättlingar till pelasgerna och etruskerna. Själva faktumet att du med det påståendet gör anspråk på både den hellenistiska kulturen, samt det Romerska riket påvisar att din legitimitet i ämnet historia är bortom all räddning.

Det var allt för mig i den här frågan. Kriga på du starke internetkrigare så kanske du kan få en albansk stat utropad på Flashback med eventuellt.

Anspråk på det helenitisnska kulturen? Hahaha

Du är allt rolig du. Albanerna har ju egen kultur och historia. Det som idag kan kallas för teorier om Pelasgerna kommer att vara fakta imorgon. Finns inget annat språk som har kopplingar till pelasgiskan skrifter än Albanskan. Sen vet jag att det är ett Enigma naturligtvis då bevis saknas.

det enda jag bad dig om är att hålla dig borta från förtal mot folkgrupp i detta fallet Albanerna , Men du verkar ha lärt dig och spottar inte ut saker hursomhelst. Först sa du att Albanerna inte bidragit till något. Sen när du blev motbevisad så ändrade du dig och skrev, nja dagens albaner kanske inte är så bra men dåtidens bidrog säkerligen med en hel del. F.ck off! Okej ?

Och Ja Arvaniterna stod för upproret i Grekland det erkände du tillslut själv också men du la till att det var i Grekisk nationalistiskt Anda hahahaha ,, shit du är pinsam men rolig

Du förstår väl att när väl Albanerna förlorade området Qameria där Arvaniter och chamer bodde så adopterades tillomed fustanella och blev grekiskt. Man brukar säga att det är vinnaren som skriver historien. Albaner har haft det motstritt från alla håll så seger skulle väl vara en alltför omöjlig uppgift. Så vad händer när man blir av med land och folk blir kvar i ett plötsligt annat land. Man tvångs assimileras, det som fienden behöver ta ifrån dig för att stärka sin egen identitet tar han ifrån dig. Det här är den verklighet vi bor i. Orättvist men sant.

Jag kan bara säga några slutgiltiga saker till dig Error. Om man nu vill tro på den officiella Historien tillfullo så är det som att man ber om o få vara halvblind. Du väljer.
Citera
2015-06-14, 21:38
Medlem
godBrotherXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_beni
Det är långsökt att hävda att albanskan skulle vara besläktat med etruskiskan eller pelagiskan...

Både det albanska och etruskiska språket har tyvärr studerats förvånansvärt lite.

I DNA test/räknare av albaner så poppar Tuscan upp nästan alltid, och dessa personer från Tuscan ska tydligen vara ättlingarna till de antika Etruskerna.

Läste någonstans där en albansk kille undrade varför vi får Tuscan på tester, fick ett intressant svar där någon sa att det fanns en legend om att moderna regionen av Albanien var stället där Etruskerna använde sig för att ta sig över till Italien.

Vet inte hur pålitligt det där är dock.
Senast redigerad av godBrotherX 2015-06-14 kl. 21:41.
Citera
2015-06-16, 05:31
Skrev ett inlägg om albanernas ökning i Makedonien ock skulle vilja fortsätta den här fast gå in lite mer på albanerna i hela Balkan samt våra grannar. Det är ju ingen nyhet att albanerna ökar samtidigt som dem flesta av våra grannar minskar rejält för varje år. Dessutom har albanerna den yngsta befolkningen i Balkan. Detta kommer så klart påverka en del situationen i Balkan.

Citat:
Hur det såg ut för länderna 2013 utan att ha räknat in utvandringen.
Bosnien: - 4.734
Serbien : - 35.000
Maqedonia : + 3900 (Pga av det stora antalet födda albaner)
Grekland : - 25.000
Bulgarien : - 38.000
Rumänien : -51.000
Kroatien : -30.000
Albanien : +15.000
Kosova : + 20.000

En snabb titt visar att Albanerna är 35.000 + om man endast räknar in Kosovo ock Albanien medans Serberna går back 35.000 varje år.

Citat:
6-14 år är den största gruppen när det kommer till den albanska befolkningen. Alltså har man väldigt ung befolkning.

Antalet grundskole elever i dem olika länderna.

Albanien; 377.074
Kroatien: 327.204
Kosova: 280.826
Bosnien: 280.041
"Makedonien": 191.051
Slovenien: 166.500
Montonegro: 68.133
Serbien: 562,556
Bulgarien: 606,277

Om man endast räknar Albanien + Kosova så blir det 657.900.

Citat:
Senaste statistiken från Kosova 2014 visar dem glädjande siffrorna.
Födda: 32,087
Döda: 8,165
.................................
Plus.: 23,922

Vi närmar alltså oss sex miljoner albaner på Balkan samtidigt som våra ärkefiender fortsätter att minska. En gammal man sa en gång till mig när vi satt ock snacka samtidigt som vi kollade ut mot dem vackra albanska bergen; Dem kunde aldrig bryta ner oss när vi var som svagast ock så få hur ska dem kunna göra det i framtiden?

En fortsatt god relation till USA ock Tyskland framför allt samtidigt som vi fortsätter att satsa en del på militären men framför allt att vi iaf har mycket bättre utrustning än tidigare räcker gott. Med likadan utrustning är det inget snack om att vi rensar undan slaverna om det skulle behövas.
Citera
2016-07-19, 07:42
Bannlyst
Kristna och sekulära albaner är de enda som fattar att Turkiet och Ottomanska riket inte är deras vän. Skanderbeg var efter allt en kristen som tvingades till att bli en muslim för att sedan komma tillbaks och hjälpa albanerna mot turkarna, men han konverterade även till Kristendomen igen.

Under Ottomanska riket var det förbjudet att lära sig albanska i stor-Albanien. Men samma sak gäller även i dagens Turkiet. (skolan)

Albanerna i Turkiet tvingades att bli turkar, vart finns brödraskapet som vissa muslimska albaner snackar om?

Turkiet vill islamisera Albanien, man bygger Balkans största Moské där. Vet ej om den är klar nu.

Se denna video.

Albania 2016 - STOP TURKEY (Perkthim ne Shqip)

https://www.youtube.com/watch?v=t6BDaK4arNM

Jag förstår att bosniaker älskar turkar för att de egentligen är i samma kärna som andra slaver på Balkan och kan enbart hitta sin egna identitet genom att hålla sig fast till Islam. Men ni albaner har ett eget språk och kultur, vill ni verkligen vara turkar igen? Jag träffade en alban från Albanien som sökte jobb i Sverige och bara för att de flesta som är här är från Kosovo osv, så anställde man inte honom. Han snackade om att albaner alltid snackar om att alla albaner är bröder men beter sig på ett annat sätt när det är upp till bevis. Jag har märkt att albaner från Albanien är mer patriotiska än resten.

Turkiska företag har gjort Albanien till en sopptipp, är detta ett brödraskap?

How Albania Became Europe's Rubbish Tip

https://www.youtube.com/watch?v=Lqtv34fXdog
Citera
2025-12-15, 22:03
Medlem
Avalionns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Dessa kosovarer/albaner har kn*****s av Osmanska riket i 500 år o på köpet tvingats bli musulmaner. Frågan är om dessa kriminella (droger, stöld, trafficking, smuggling osv) har ens existensberättingande. Vad tycker du

Serberna har knullats mer av osmanska riket än albanerna dom bär mer på turkiska gener än albanerna trots att dom är kristna så rinner turkisk blod igenom deras vener.
Citera
2025-12-15, 22:05
Medlem
Avalionns avatar
Citat:
Jag darrar redan av förskräckelsen som din intellektuella och retoriska nivå visar.

Du behöver inte poängtera vad det innebär att vara analfabet, jag är fullt medveten om vad det är. I ditt fall så skulle jag fortsatt påstå att du antingen är analfabet eller inte läser vad jag skrivit. Något som tyder på detta är att du har du dragit upp siffran "70" från ingenstans. Det jag länkade till visar att albaner har ett IQ-snitt på 82.

Här har du avhandlingen som visar albanernas IQ. På s.72 kan du se det jag menar:

http://emilkirkegaard.dk/en/wp-content/uploads/intelligence-a-unifying-construct-for-the-social-sciences-richard-lynn-and-tatu-vanhanen.pdf

Vidare ska jag förklara för dig att det inte går för sig att lägga anspråk på historiska personer utan att hänvisa till någon bevisning alls.

Pyrrhus far tillhörde det mollosianska kungahuset som var av grekisk härkomst och bebodde dagens Epirus. Hans mor var Fthia, som var dotter till Menon, från Thessalien i dagens centrala Grekland. Jag ser inte hur något av detta kan tyda på att han var en alban. Vidare så är uttrycket "pyrrhusseger" inte albanskt utan grekiskt, eftersom han stred för greker och de som skrev berättelserna om honom romantiserade bilden av honom med grekisk skrift.

Dessa motstridigheter som du nämner finns just för att man ska motsätta sig den befängda teorin om att Alexander den store var en alban, eller en fyroman för den delen. Olympias far var mollosiernas kung Neptolomeus, som själv hävdade att han var en ättling till Akilles. Alexanders modersmål var grekiska, vilket märks på hellenismen hans rike lämnade efter sig. Hade det varit spår av något albanskt i t ex Iran eller Pakistan idag så hade din teori haft en förhållning till verkligheten.

Att du sedan försöker framställa de antika grekerna som en blygsam minoritet i Peloponnesos, söder om Epirus, visar på din revisionistiska och skeva historieuppfattning.

Den grekiska revolutionen baserades på en grekisk nationalistisk anda. Att vissa av frihetskämparna var arvaniter, som emigrerade till Grekland mellan 1200-1600 talet säger mig inte mycket. Denna folkgrupp är idag assimilerad till den grad att de identifierar sig med den hellenistiska kulturen snarare än den albanska. Det vore som att förvänta sig av ättlingarna till vallonerna, som utvandrade till Sverige under 1600-talet, ska identifiera sig med Belgien idag.

Markos Botsaris, som du nämner, ses idag som en grekisk nationalhjälte. Hans kropp begravdes i Missolonghi som återtogs av de osmanska trupperna 1826. Hans grav blev i samma veva vandaliserad av albaner. Med det sagt anser jag att albaner förlorat rätten att förknippa sig med Botsaris som ville befria sitt land och folk från det Osmanska rikets förtryck.

En del albaner har absolut gett världen något, vilket Ominus belyste, men dagens albaner i Balkan har bidragit med mycket oro i regionen. Detta i och med de flesta av dem har en har liknande inställning som din. En inställning som uttrycks i att göra anspråk på andras folkgruppers kulturarv och med en sådan sinnesföreställning i åtanke även göra anspråk på andra länders suveräna integritet. Jag förstår inte varför de idag har ett tankesätt som endast kan medföra ännu mer problem i området omkring Albanien.

Jag skulle hellre vilja vända på frågan och ställa en Storalban ett par frågor om vad han anser vore idealt för hans folk. Är det fortsatta spänningar mellan de olika etniciteterna han vill ha eller vill han leva med det han redan har, inom Albaniens gränser det vill säga? Om det sistnämnda inte räcker, varför skulle det då vara nyttigt att nya smårepubliker ploppar upp i Balkan? Är inte regionen redan en kokande kittel som det är eller behövs det ännu mer blodspillan? Storalbanska idéer uppmuntrar att det eventuellt kommer koka över och vi kommer ha ännu ett meningslöst krig i Europa. Det hände i Kosovo och det kan vara på väg att hända i FYROM.

Bosnien IQ83.
https://www.researchgate.net/publication/229401257_National_IQs_calculated_and_validated_fo r_108_nations
Senast redigerad av Avalionn 2025-12-15 kl. 22:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in