Rösta fram årets bästa pepparkakshus!
2015-05-17, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erroZ
Du som är expert i ämnet, upplys mig. Nämn en alban som har bidragit till något av värde för mänskligheten? Det kan vara allt från teknologiska uppfinningar till något av kulturellt värde som musik, konst eller poesi.

Dessa kosovarer/albaner har kn*****s av Osmanska riket i 500 år o på köpet tvingats bli musulmaner. Frågan är om dessa kriminella (droger, stöld, trafficking, smuggling osv) har ens existensberättingande. Vad tycker du
Citera
2015-05-17, 15:19
Medlem
Citat:
Förutom att de har byggt Camp Bondsteel (en av världens största militära bas) i Kosovo så har det inte utvecklat landet, istället har folket fått ta den hårda smällen ekonomiskt och upplever därmed en dålig levnadsstandard. Vilket märks med tanke på att invånarna i Kosovo har det sämre ställt än innan kriget och emigrerar därför i stora massor till andra länder för att finna ett mer humant liv.

Hundratusentals albaner emigrerade från Kosovo innan kriget. Jag skulle inte kalla det för bra ställt.

Citat:

Du som är expert i ämnet, upplys mig. Nämn en alban som har bidragit till något av värde för mänskligheten? Det kan vara allt från teknologiska uppfinningar till något av kulturellt värde som musik, konst eller poesi.

Moder Theresa, Ferid Murad, Ismail Kadare, Antonio Gramsci, Carl Ritter von Ghega, Bekim Fehmiu, Donald Lambro. Ska jag fortsätta? De kanske inte är lika duktiga Ratko Mladic, Karadzic, Seselj, Goran Hadzic, Draza Mihajlovic och andra serber i dina ögon?

Vad gäller den märkliga IQ-diskussionen i den här tråden, så visst kan vi dra ner hela tråden till en vanlig balkan-slödder-nivå:

Citat:
With an average intelligence quotient (IQ) of 107, a scintilla of brainpower above the Dutch who also scored 107, the Polish (106), the Swedish (104) and the Italians (102).

They all came out better in the intelligence stakes than the British who rated an even 100 IQ according to the study, ahead of the Spanish (98) and the French (94) who could only comfort themselves by checking the study results for Bulgarians, Romanians, the Turkish and Serbians who languished at the bottom of the table on 89.

http://www.iol.co.za/scitech/technology/germans-win-the-intelligence-race-in-europe-1.270842#.VVieKPntmko
Senast redigerad av Ominus 2015-05-17 kl. 16:14.
Citera
2015-05-17, 18:01
Medlem
Citat:
Jag förstår mig inte på dig. Antingen är du analfabet, extremt envis eller så läser du helt enkelt inte. Källkritik verkar inte vara din starkaste egenskap. Den sidans innehåll är precis det jag förkastat, men ta och länka den igen så kanske jag ändrar min uppfattning om den nästa gång.

Vad trevligt att du måste poängtera det, även fast faktumet att du är alban lyser lika starkt som Polstjärnan. Du talar om nybildade nationer omkring Albanien, syftar du på Grekland och Serbien då? Dessa staters geopolitiska läge har varit attraktivt sedan urminnes tider och ända tills idag. Så detta stöd från EU och USA som du nämner ämnar att uppfylla deras egna intressen och inte humanitära ändamål enligt libertarianismens premisser. För hur mycket har egentligen EU & USA hjälpt albanerna i Kosovo sedan de utropade sin republik? Förutom att de har byggt Camp Bondsteel (en av världens största militära bas) i Kosovo så har det inte utvecklat landet, istället har folket fått ta den hårda smällen ekonomiskt och upplever därmed en dålig levnadsstandard. Vilket märks med tanke på att invånarna i Kosovo har det sämre ställt än innan kriget och emigrerar därför i stora massor till andra länder för att finna ett mer humant liv.

Det är just det du behöver göra för att man ska kunna föra en diskussion med dig. Jag skulle inte kalla mig för rasistisk, snarare realistisk i den här frågan.

Erroz Jag sa ju att det fanns folk här som känner till Albaner som gett världen något..

Du kommer bli så våldtagen nu så det är sjukt...Du vet inte vad du gett dig in på,

Det enda jag ville motbevisa var dina förtal om Albanska folket och deras IQ på 70. Så var inte fallet. I nuläget ligger den på 113,6. Så snälla kom med väl grundade argument nästa gång.

Sen verkar du inte veta vad en analfabet betyder heller,, Det betyder att man inte kan läsa och skriva ditt pucko!! Är det inte bokstäver som formar meningar du ser i din skärm eller vad är det frågan om??

Förutom de nämnda Albanerna som Ominus nämnde så vill jag nämna BARA 3 personligheter från militär historia.

PIRRO AV EPIRUS eller "Pyrrhus" som den grekiska adoptionen kallar honom var en Epiriotisk general och den enda som lyckades vinna över Romarriket där han använde 300 elefanter. Dock var det en seger med stora förluster därav också det albanska ordspråket som än idag används när en svår seger uppnås "Som pirros seger".

Alexander den store. Finns mycket motstridigheter om att han inte var Illyr och att han inte pratade Illyrska. Hans Pappa Philip var Makedon o hans mor Olympia från Illyrien. Hans modersmål var Illyrska. Makedonien liksom majoriteten av balkan var Illyriska talare. Gammla Grekerna var i ett litet hörn söder om Epirus och talade sitt Grekiska. Finns så sjukt mycket att skriva om honom att han var Illyr och allt jag har läst mig fram till pekar mer på det.

Skanderbeg. En mycket framgångsrik general inom Osmanska riket som vid 22 års ålder valde att återvända till sitt hemland (Epirus), Dåtida Albanien, och befria den dåtida "huvudstaden"Kruje med 300 andra albaner från Osmanska riket. Han lyckades hålla Turkarna borta i 25 år då alla kring varande folkgrupper i området föll mot Mehmed II som vid den tidpunkten var Osmernas största framfart.Ungrarna kämpade på tappert också. Utropad som Kristus försvarare av dåtida Påven och har idag Statyer torg och memoarer på ca 20 olika Europeiska/Amerikanska Storstäder som Wien London,Paris,Prag,Rom,Michigan, New York,Washington och många fler. Den kristna Värden håller honom väldigt högt och han ÄR Albaniens nationalhjälte!

Grekiska revolutionen bedrevs av 100 huvud upprorsmän där 95 av dem var Arvaniter=Albaner.
Marko Boqari var en av huvud upprorsmännen som senare blev "Markos Boqaris"

Athen Befriades av Albaner/Arvaniter. Här är några till:

Gjeorgjio Kundurioti, Kiço Xhavella, Andoni Kryezi, Teodor Kollokotroni, Marko Boçari, Noti Boçari, Kiço Boçari, Laskarina Bubulina, Anastas Gjirokastriti, Dhimitër Vulgari, Kostandin Kanari, Gjeorgjio Karaiskaqi, Odise Andruço, Andrea Miauli, Teodor Griva, Dhimitër Plaputa, Nikolao Kryezoti, Athanasio Shkurtanioti, Hasan Bellushi, Tahir Abazi, Ago Myhyrdani, Sulejman Meto, Gjeko Bei, Myrto Çali, Ago Vasiari etc.

Alla var Arvaniter! Grekiska Historiker har själv erkänt detta på senare tid https://www.youtube.com/watch?v=DKSS4-sQAkM

Du förstår.. Albaner har gett världen rätt mycket...Mycket mer än vad din lilla hjärna må tro..

Men allt detta var ändå offtopic!

Skulle främst vilja diskutera den nuvarande spänningen i Makedonien och om vi eventuellt kan vänta oss ett krig och ett återigen instabilt Balkan följt av en större instabilitet och spänningar mellan Stormakterna kanske?
Citera
2015-05-17, 20:36
Medlem
erroZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ominus
Moder Theresa, Ferid Murad, Ismail Kadare, Antonio Gramsci, Carl Ritter von Ghega, Bekim Fehmiu, Donald Lambro. Ska jag fortsätta? De kanske inte är lika duktiga Ratko Mladic, Karadzic, Seselj, Goran Hadzic, Draza Mihajlovic och andra serber i dina ögon?

Du besvarade frågan utförligt om ett par som har bidragit. Förstår dock inte relevansen i att du ska dra upp före detta serbiska generaler i den här frågan. Jag har inte riktat den här frågeställningen mot hur albaner ställs mot andra folkgruppers prestationer, utan just vilka albaner som har åstadkommit något. Tack för din input i alla fall, men undvik den vägen nästa gång för den är fullkomligt irrelevant.
Citera
2015-05-17, 20:36
Medlem
erroZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swap

Du kommer bli så våldtagen nu så det är sjukt...Du vet inte vad du gett dig in på,

Jag darrar redan av förskräckelsen som din intellektuella och retoriska nivå visar.

Citat:
Det enda jag ville motbevisa var dina förtal om Albanska folket och deras IQ på 70. Så var inte fallet. I nuläget ligger den på 113,6. Så snälla kom med väl grundade argument nästa gång.

Sen verkar du inte veta vad en analfabet betyder heller,, Det betyder att man inte kan läsa och skriva ditt pucko!! Är det inte bokstäver som formar meningar du ser i din skärm eller vad är det frågan om??

Du behöver inte poängtera vad det innebär att vara analfabet, jag är fullt medveten om vad det är. I ditt fall så skulle jag fortsatt påstå att du antingen är analfabet eller inte läser vad jag skrivit. Något som tyder på detta är att du har du dragit upp siffran "70" från ingenstans. Det jag länkade till visar att albaner har ett IQ-snitt på 82.

Här har du avhandlingen som visar albanernas IQ. På s.72 kan du se det jag menar:

http://emilkirkegaard.dk/en/wp-content/uploads/intelligence-a-unifying-construct-for-the-social-sciences-richard-lynn-and-tatu-vanhanen.pdf

Vidare ska jag förklara för dig att det inte går för sig att lägga anspråk på historiska personer utan att hänvisa till någon bevisning alls.

Citat:
PIRRO AV EPIRUS eller "Pyrrhus" som den grekiska adoptionen kallar honom var en Epiriotisk general och den enda som lyckades vinna över Romarriket där han använde 300 elefanter. Dock var det en seger med stora förluster därav också det albanska ordspråket som än idag används när en svår seger uppnås "Som pirros seger".

Pyrrhus far tillhörde det mollosianska kungahuset som var av grekisk härkomst och bebodde dagens Epirus. Hans mor var Fthia, som var dotter till Menon, från Thessalien i dagens centrala Grekland. Jag ser inte hur något av detta kan tyda på att han var en alban. Vidare så är uttrycket "pyrrhusseger" inte albanskt utan grekiskt, eftersom han stred för greker och de som skrev berättelserna om honom romantiserade bilden av honom med grekisk skrift.

Citat:
Alexander den store. Finns mycket motstridigheter om att han inte var Illyr och att han inte pratade Illyrska. Hans Pappa Philip var Makedon o hans mor Olympia från Illyrien. Hans modersmål var Illyrska. Makedonien liksom majoriteten av balkan var Illyriska talare. Gammla Grekerna var i ett litet hörn söder om Epirus och talade sitt Grekiska. Finns så sjukt mycket att skriva om honom att han var Illyr och allt jag har läst mig fram till pekar mer på det.

Dessa motstridigheter som du nämner finns just för att man ska motsätta sig den befängda teorin om att Alexander den store var en alban, eller en fyroman för den delen. Olympias far var mollosiernas kung Neptolomeus, som själv hävdade att han var en ättling till Akilles. Alexanders modersmål var grekiska, vilket märks på hellenismen hans rike lämnade efter sig. Hade det varit spår av något albanskt i t ex Iran eller Pakistan idag så hade din teori haft en förhållning till verkligheten.

Att du sedan försöker framställa de antika grekerna som en blygsam minoritet i Peloponnesos, söder om Epirus, visar på din revisionistiska och skeva historieuppfattning.

Citat:
Grekiska revolutionen bedrevs av 100 huvud upprorsmän där 95 av dem var Arvaniter=Albaner.

Marko Boqari var en av huvud upprorsmännen som senare blev "Markos Boqaris"

Den grekiska revolutionen baserades på en grekisk nationalistisk anda. Att vissa av frihetskämparna var arvaniter, som emigrerade till Grekland mellan 1200-1600 talet säger mig inte mycket. Denna folkgrupp är idag assimilerad till den grad att de identifierar sig med den hellenistiska kulturen snarare än den albanska. Det vore som att förvänta sig av ättlingarna till vallonerna, som utvandrade till Sverige under 1600-talet, ska identifiera sig med Belgien idag.

Markos Botsaris, som du nämner, ses idag som en grekisk nationalhjälte. Hans kropp begravdes i Missolonghi som återtogs av de osmanska trupperna 1826. Hans grav blev i samma veva vandaliserad av albaner. Med det sagt anser jag att albaner förlorat rätten att förknippa sig med Botsaris som ville befria sitt land och folk från det Osmanska rikets förtryck.

Citat:
Du förstår.. Albaner har gett världen rätt mycket...Mycket mer än vad din lilla hjärna må tro..

Skulle främst vilja diskutera den nuvarande spänningen i Makedonien och om vi eventuellt kan vänta oss ett krig och ett återigen instabilt Balkan följt av en större instabilitet och spänningar mellan Stormakterna kanske?

En del albaner har absolut gett världen något, vilket Ominus belyste, men dagens albaner i Balkan har bidragit med mycket oro i regionen. Detta i och med de flesta av dem har en har liknande inställning som din. En inställning som uttrycks i att göra anspråk på andras folkgruppers kulturarv och med en sådan sinnesföreställning i åtanke även göra anspråk på andra länders suveräna integritet. Jag förstår inte varför de idag har ett tankesätt som endast kan medföra ännu mer problem i området omkring Albanien.

Jag skulle hellre vilja vända på frågan och ställa en Storalban ett par frågor om vad han anser vore idealt för hans folk. Är det fortsatta spänningar mellan de olika etniciteterna han vill ha eller vill han leva med det han redan har, inom Albaniens gränser det vill säga? Om det sistnämnda inte räcker, varför skulle det då vara nyttigt att nya smårepubliker ploppar upp i Balkan? Är inte regionen redan en kokande kittel som det är eller behövs det ännu mer blodspillan? Storalbanska idéer uppmuntrar att det eventuellt kommer koka över och vi kommer ha ännu ett meningslöst krig i Europa. Det hände i Kosovo och det kan vara på väg att hända i FYROM.
Citera
2015-05-17, 20:59
Medlem
Ahyws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HeadsOn
Dessa kosovarer/albaner har kn*****s av Osmanska riket i 500 år o på köpettvingats bli musulmaner.

Det har alltså i 500 år funnits kristna i det Osmanska riktet från Aleppo i Syrien till Balkan. Osmaner tvingade inte kristna att konvertera.

Albaner har varit framgångsrika under Osmanska riket.

Att tillhöra eliten är väl inte att vara ¤¤¤¤ av någon.
Citat:

Albanian Grand Viziers of the Ottoman Empire

https://en.wikipedia.org/wiki/Category:Albanian_Grand_Viziers_of_the_Ottoman_Emp ire
Senast redigerad av Ahyw 2015-05-17 kl. 21:14.
Citera
2015-05-17, 21:00
Bannlyst
Alla albaner flyr ju sina länder både från Kosovo och Albanien för att få ett bättre liv i västerländska länder. Jag tror inte att de bryr sig så mycket om ett Storalbanien egentligen.
Citera
2015-05-17, 21:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ahyw
Det har alltså i 500 år funnits kristna i det Osmanska riktet från Aleppo i Syrien till Balkan. Osmaner tvingade inte kristna att konvertera.

Man slapp betala skatt om man blev muslim.
Citera
2015-05-17, 21:10
Medlem
Ahyws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnUngKvinna
Man slapp betala skatt om man blev muslim.

Muslimer betalade också skatt.

Det kristna betalade var en extra skatt som gjorde att de inte behövde göra militärtjänst, de fick ha kvar parallella samhällen osv.
Citat:

Religious minorities, Christians, Jews, and Armenians, lived under the millet system. They paid an additional tax but maintained their own schools, controlled their local communities, and settled legal disputes among their members.

The Ottoman Empire was remarkably tolerant of minorities, who enjoyed considerable upward mobility and economic freedom. Members of ethnic and religious minorities could and did rise to high positions, including that of vizier or physician to the sultan. Only the position of sultan was reserved for members of the House of Osman.

http://epicworldhistory.blogspot.se/2012/05/ottoman-empire.html

Citat:

In practical terms, the extra tax paid by non-Muslims can be viewed as a military exemption tax. Non Muslim males did not pay an extra tax, but they also remained on their farms or at businesses when the Muslims went off to war. For many, this would not have been a disadvantage.

http://www.globaled.org/nyworld/materials/ottoman/turkish.html

Senast redigerad av Ahyw 2015-05-17 kl. 21:34.
Citera
2015-05-17, 21:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ahyw
Muslimer betalade också skatt.

Det kristna betalade var en extra skatt som gjorde att de inte behövde göra militärtjänst, de fick ha kvar parallella samhällen osv.

Ok, men det måste ha varit nånstans en fördel att ha varit muslim? Annars skulle inte albanerna och bosnierna fortsatt varit det, jag tror att historien upprepar sig här, idag kan vi se flera moskéer som betalas av araber just för att behålla islam där nere, samma måste det ha varit med turkarna att dom betalade för att hålla islam kvar där.
Citera
2015-05-17, 21:42
Medlem
Ahyws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnUngKvinna
Ok, men det måste ha varit nånstans en fördel att ha varit muslim?

Är det darför det finns så många kristna serber, bulgarer, greker m.fl. För att det var fördelaktigt att vara muslim?

Det var väl mer fördelaktigt för bondebefolkningan (muslim, kristen osv) att stanna hemma, bruka jorden och inte gå ut i strid.

Citat:

In practical terms, the extra tax paid by non-Muslims can be viewed as a military exemption tax. Non Muslim males did not pay an extra tax, but they also remained on their farms or at businesses when the Muslims went off to war. For many, this would not have been a disadvantage.

http://www.globaled.org/nyworld/mate...n/turkish.html

Citat:
Annars skulle inte albanerna och bosnierna fortsatt varit det, jag tror att historien upprepar sig här, idag kan vi se flera moskéer som betalas av araber just för att behålla islam där nere, samma måste det ha varit med turkarna att dom betalade för att hålla islam kvar där.

Folkslag som gick över till islam gjode det frivilligt och inte för att de blev mutade.

Araber,albaner, perser, turkar,mongoler osv. alla folkslag som frivilligt gått över till islam.

Så har det varit igenom hela islams historia.

Mongolerna gjorde det trots att de totalt besegrade muslimerna.
Senast redigerad av Ahyw 2015-05-17 kl. 22:05.
Citera
2015-05-17, 22:41
Medlem
Citat:
Jag darrar redan av förskräckelsen som din intellektuella och retoriska nivå visar.

Du behöver inte poängtera vad det innebär att vara analfabet, jag är fullt medveten om vad det är. I ditt fall så skulle jag fortsatt påstå att du antingen är analfabet eller inte läser vad jag skrivit. Något som tyder på detta är att du har du dragit upp siffran "70" från ingenstans. Det jag länkade till visar att albaner har ett IQ-snitt på 82.

Här har du avhandlingen som visar albanernas IQ. På s.72 kan du se det jag menar:

http://emilkirkegaard.dk/en/wp-content/uploads/intelligence-a-unifying-construct-for-the-social-sciences-richard-lynn-and-tatu-vanhanen.pdf

Vidare ska jag förklara för dig att det inte går för sig att lägga anspråk på historiska personer utan att hänvisa till någon bevisning alls.

Pyrrhus far tillhörde det mollosianska kungahuset som var av grekisk härkomst och bebodde dagens Epirus. Hans mor var Fthia, som var dotter till Menon, från Thessalien i dagens centrala Grekland. Jag ser inte hur något av detta kan tyda på att han var en alban. Vidare så är uttrycket "pyrrhusseger" inte albanskt utan grekiskt, eftersom han stred för greker och de som skrev berättelserna om honom romantiserade bilden av honom med grekisk skrift.

Dessa motstridigheter som du nämner finns just för att man ska motsätta sig den befängda teorin om att Alexander den store var en alban, eller en fyroman för den delen. Olympias far var mollosiernas kung Neptolomeus, som själv hävdade att han var en ättling till Akilles. Alexanders modersmål var grekiska, vilket märks på hellenismen hans rike lämnade efter sig. Hade det varit spår av något albanskt i t ex Iran eller Pakistan idag så hade din teori haft en förhållning till verkligheten.

Att du sedan försöker framställa de antika grekerna som en blygsam minoritet i Peloponnesos, söder om Epirus, visar på din revisionistiska och skeva historieuppfattning.

Den grekiska revolutionen baserades på en grekisk nationalistisk anda. Att vissa av frihetskämparna var arvaniter, som emigrerade till Grekland mellan 1200-1600 talet säger mig inte mycket. Denna folkgrupp är idag assimilerad till den grad att de identifierar sig med den hellenistiska kulturen snarare än den albanska. Det vore som att förvänta sig av ättlingarna till vallonerna, som utvandrade till Sverige under 1600-talet, ska identifiera sig med Belgien idag.

Markos Botsaris, som du nämner, ses idag som en grekisk nationalhjälte. Hans kropp begravdes i Missolonghi som återtogs av de osmanska trupperna 1826. Hans grav blev i samma veva vandaliserad av albaner. Med det sagt anser jag att albaner förlorat rätten att förknippa sig med Botsaris som ville befria sitt land och folk från det Osmanska rikets förtryck.

En del albaner har absolut gett världen något, vilket Ominus belyste, men dagens albaner i Balkan har bidragit med mycket oro i regionen. Detta i och med de flesta av dem har en har liknande inställning som din. En inställning som uttrycks i att göra anspråk på andras folkgruppers kulturarv och med en sådan sinnesföreställning i åtanke även göra anspråk på andra länders suveräna integritet. Jag förstår inte varför de idag har ett tankesätt som endast kan medföra ännu mer problem i området omkring Albanien.

Jag skulle hellre vilja vända på frågan och ställa en Storalban ett par frågor om vad han anser vore idealt för hans folk. Är det fortsatta spänningar mellan de olika etniciteterna han vill ha eller vill han leva med det han redan har, inom Albaniens gränser det vill säga? Om det sistnämnda inte räcker, varför skulle det då vara nyttigt att nya smårepubliker ploppar upp i Balkan? Är inte regionen redan en kokande kittel som det är eller behövs det ännu mer blodspillan? Storalbanska idéer uppmuntrar att det eventuellt kommer koka över och vi kommer ha ännu ett meningslöst krig i Europa. Det hände i Kosovo och det kan vara på väg att hända i FYROM.

Du börjar sakta men säkert krypa tillbaks till hålet du kom från.. Det är bra

Nu har Albaner absolut gett världen något men inte dagens Albaner? Varför in i helvette formulerade du inte på det viset i dina förra inlägg? Utan skrev "säg nått som albaner gett världen nångång ?

Vet du vad.. Vik inte tillbaks nu och erkän att du hade FEL och att du ville bara nedvärdera Albaner och det de har bidragit.

Du har mkt att lära dig, dels när det gäller att stå upp för sina ord men också att se Historien ur en verklig men förvrängd synvinkel. Den bild vi har på historien idag, särskilt antiken är Jävlig vriden och man har minimerat alla Albanska faktorer till historien. Maximilian Lambertz skrev " Mänsklighetens Historia kommer att skrivas om på nytt bara när Albanerna har fått ta del utav den"

Liksom många andra som har studerat Albaner och det Pelasgo-Etruskiska språket fann mycket likheter minst sagt till dagens Albanska och ordspråk som Albaner änn idag använder.

Sen vet jag vad som är officiellt det behöver du inte tjata hål u huvut på mig för..

Jag vet inte vad du har för härkomst, men enligt dina tidigare "förhastade" inlägg som du nu sakta vill äta upp när du insett att,,Det fanns många Albaner som faktiskt bidragit världen med mycket och Albaner inte alls är så obetydliga som du försökte framhäva, genom intelligens propaganda och gämförelser med utvecklingsstörda somalier eller vafan det nu var. Hmm

Du är motbevisad. Så kryp tillbaks e du snäll och ta det lugnt med dina påståenden nästa gång så du slipper äta upp dem igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in