Citat:
Ursprungligen postat av
erroZ
Jag förstår mig inte på dig. Antingen är du analfabet, extremt envis eller så läser du helt enkelt inte. Källkritik verkar inte vara din starkaste egenskap. Den sidans innehåll är precis det jag förkastat, men ta och länka den igen så kanske jag ändrar min uppfattning om den nästa gång.
Vad trevligt att du måste poängtera det, även fast faktumet att du är alban lyser lika starkt som Polstjärnan. Du talar om nybildade nationer omkring Albanien, syftar du på Grekland och Serbien då? Dessa staters geopolitiska läge har varit attraktivt sedan urminnes tider och ända tills idag. Så detta stöd från EU och USA som du nämner ämnar att uppfylla deras egna intressen och inte humanitära ändamål enligt libertarianismens premisser. För hur mycket har egentligen EU & USA hjälpt albanerna i Kosovo sedan de utropade sin republik? Förutom att de har byggt Camp Bondsteel (en av världens största militära bas) i Kosovo så har det inte utvecklat landet, istället har folket fått ta den hårda smällen ekonomiskt och upplever därmed en dålig levnadsstandard. Vilket märks med tanke på att invånarna i Kosovo har det sämre ställt än innan kriget och emigrerar därför i stora massor till andra länder för att finna ett mer humant liv.
Det är just det du behöver göra för att man ska kunna föra en diskussion med dig. Jag skulle inte kalla mig för rasistisk, snarare realistisk i den här frågan.
Du som är expert i ämnet, upplys mig. Nämn en alban som har bidragit till något av värde för mänskligheten? Det kan vara allt från teknologiska uppfinningar till något av kulturellt värde som musik, konst eller poesi.
Erroz Jag sa ju att det fanns folk här som känner till Albaner som gett världen något..
Du kommer bli så våldtagen nu så det är sjukt...Du vet inte vad du gett dig in på,
Det enda jag ville motbevisa var dina förtal om Albanska folket och deras IQ på 70. Så var inte fallet. I nuläget ligger den på 113,6. Så snälla kom med väl grundade argument nästa gång.
Sen verkar du inte veta vad en analfabet betyder heller,, Det betyder att man inte kan läsa och skriva ditt pucko!! Är det inte bokstäver som formar meningar du ser i din skärm eller vad är det frågan om??
Förutom de nämnda Albanerna som Ominus nämnde så vill jag nämna BARA 3 personligheter från militär historia.
PIRRO AV EPIRUS eller "Pyrrhus" som den grekiska adoptionen kallar honom var en Epiriotisk general och den enda som lyckades vinna över Romarriket där han använde 300 elefanter. Dock var det en seger med stora förluster därav också det albanska ordspråket som än idag används när en svår seger uppnås "Som pirros seger".
Alexander den store. Finns mycket motstridigheter om att han inte var Illyr och att han inte pratade Illyrska. Hans Pappa Philip var Makedon o hans mor Olympia från Illyrien. Hans modersmål var Illyrska. Makedonien liksom majoriteten av balkan var Illyriska talare. Gammla Grekerna var i ett litet hörn söder om Epirus och talade sitt Grekiska. Finns så sjukt mycket att skriva om honom att han var Illyr och allt jag har läst mig fram till pekar mer på det.
Skanderbeg. En mycket framgångsrik general inom Osmanska riket som vid 22 års ålder valde att återvända till sitt hemland (Epirus), Dåtida Albanien, och befria den dåtida "huvudstaden"Kruje med 300 andra albaner från Osmanska riket. Han lyckades hålla Turkarna borta i 25 år då alla kring varande folkgrupper i området föll mot Mehmed II som vid den tidpunkten var Osmernas största framfart.Ungrarna kämpade på tappert också. Utropad som Kristus försvarare av dåtida Påven och har idag Statyer torg och memoarer på ca 20 olika Europeiska/Amerikanska Storstäder som Wien London,Paris,Prag,Rom,Michigan, New York,Washington och många fler. Den kristna Värden håller honom väldigt högt och han ÄR Albaniens nationalhjälte!
Grekiska revolutionen bedrevs av 100 huvud upprorsmän där 95 av dem var Arvaniter=Albaner.
Marko Boqari var en av huvud upprorsmännen som senare blev "Markos Boqaris"
Athen Befriades av Albaner/Arvaniter. Här är några till:
Gjeorgjio Kundurioti, Kiço Xhavella, Andoni Kryezi, Teodor Kollokotroni, Marko Boçari, Noti Boçari, Kiço Boçari, Laskarina Bubulina, Anastas Gjirokastriti, Dhimitër Vulgari, Kostandin Kanari, Gjeorgjio Karaiskaqi, Odise Andruço, Andrea Miauli, Teodor Griva, Dhimitër Plaputa, Nikolao Kryezoti, Athanasio Shkurtanioti, Hasan Bellushi, Tahir Abazi, Ago Myhyrdani, Sulejman Meto, Gjeko Bei, Myrto Çali, Ago Vasiari etc.
Alla var Arvaniter! Grekiska Historiker har själv erkänt detta på senare tid
https://www.youtube.com/watch?v=DKSS4-sQAkM
Du förstår.. Albaner har gett världen rätt mycket...Mycket mer än vad din lilla hjärna må tro..
Men allt detta var ändå offtopic!
Skulle främst vilja diskutera den nuvarande spänningen i Makedonien och om vi eventuellt kan vänta oss ett krig och ett återigen instabilt Balkan följt av en större instabilitet och spänningar mellan Stormakterna kanske?