2015-05-17, 14:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av FurirRevaer
Aha, då var det klarlagt. Bra.

Då kan ju Chris Anderson hämtat uppgiften i sin blogg ifrån DT. Om han läst papperstidningen då eftersom webbversionen ju verkar vara upplagd senare.
En möjlighet är att han läst (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986 Observera datumet. Jag har försökt finna fler källor när det gäller Voice of america och Palmemordet har dock ej funnit något mer.
Citera
2015-05-17, 14:43
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eva.smoking.skinn
Vad säger mvagrippa och natteknik när det gäller Stig Engström?

När det gäller Stig Engström har jag länge varit tvivlande till om han verkligen var inblandad i MOP och jag tycker de förhör som Lennart Remstam så förtjänstfullt lagt upp på sin hemsida styrker mig i dessa tankar.

Ett exempel på info som kommit fram i förhöret med Henry Olofsson är att SE först gör sin utstämpling 2319 och sedan pratar med väktarna ett par minuter. Då stämmer SEs berättelse betydligt bättre med att han efter ha kommit ut på sveavägen. och uppfattat skotten i höjd med Götabankens automat . Förklarar också varför vare sig Lisbeth Palme eller Anders Björkman ser honom innan skotten.

Den andra väktaren, Anna-Lisa Gahn, berättar om hur SE kommer in på Skandia runt 2010 för att jobba efter en matrast. Att han skulle kommit in vid 2100 som Skandias säkerhetschefPer Häggström säger i sitt förhör stämmer inte. Därmed faller tanken på att SE som en Grandman skulle kommit in efter att ha spanat på makarna Palme utanför biografen.

Att SE inte har fler inregistreringar vid dörrarna förklarar ALG med att han ofta bankade på dörrarna för att bli insläppt och inte använde inpasseringskortet. HO vidimerar att ungefär hälften av dom anställda som kom till reception släpptes in på sådant sätt. Inte helt i linje med föreskrifterna men förståeligt när det gällde folk som väktarna väl kände igen.

Personalchefen Roland Bergström berättar om en uppstirrad SE som ringer honom lördag 1140 och vill ha sin utpasseringstid MOP-kvällen. I samband med de tre samtal de båda har snackar SE om att polis och tidningar i Oslo pressar på om tiden, uppenbarligen fabulerar han här.

Min bild av SE är att han kommer ut på gatan och blir skraj när Olof Palme brutalt slaktas. SE kan vara den person som LP uppfattar som klädd i beige och verkar avvisande till att hjälpa OP. Hans egna ord placerar honom på den plats som LP anger för iaktagelsen.

SE gör ju inte direkt en heroisk insats och tanken på att han fegade ur när landets statsminister mördas blir jobbig för den egna imagen . Bättre då att säga att man är framme och hjälper till jagar mördarna m m . Trots att inte vittnen som Stefan Glantz eller Anna Hage som försökte återuppliva OP såg SE.

Kvar av misstankarna är PHs uttalande till sin gamle polare, KK1s Erik Skoglund, som han kallar "skogis", att man ska gå in och kolla i SE reprolab efter "Vapenfett , vapendelar och liknande. När orden fälls av en tidigare SÄPO-man som PH måste man höja på ögonbrynen. Runt den här delen finns fortfarande frågetecken att räta ut. Råder ingen tvekan om att SE här misstänks för inblandning av PH.

Men det faktum att PH blandar ihop tiderna för SEs återkomst till Skandia, runt 21 istället för verkliga 2010-15, får mig att undra hur bra kolla han har på detaljerna.

Sedan finns uppgiften att SE måste känt Åke J Eks andre man Lennart Törnqvist då de jobbade på samma avdelning redan under Thuletiden. Men det var på 50-60 talet och sedan dess hade LT vandrat vidare till en chefsbefattning på SCB. Blir för mycket "guilty by association" om det inte styrks av ytterligare fakta.
Senast redigerad av mvagrippa 2015-05-17 kl. 14:53.
Citera
2015-05-17, 14:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
När det gäller Stig Engström har jag länge varit tvivlande till om han verkligen var inblandad i MOP och jag tycker de förhör som Lennart Remstam så förtjänstfullt lagt styrker mig i dessa tankar.

Ett exempel på info som kommit fram i förhöret med Henry Olofsson är att SE först gör sin utstämpling 2319 och sedan pratar med väktarna ett par minuter. Då stämmer SEs berättelse betydligt bättre med att han efter ha kommit ut på sveavägen. och uppfattat skotten i höjd med Götabankens automat . Förklarar också varför vare sig Lisbeth Palme eller Anders Björkman ser honom innan skotten.

Den andra väktaren, Anna-Lisa Gahn, berättar om hur SE kommer in på Skandia runt 2010 för att jobba efter en matrast. Att han skulle kommit in vid 2100 som Skandias säkerhetschefPer Häggström säger i sitt förhör stämmer inte. Därmed faller tanken på att SE som en Grandman skulle kommit in efter att ha spanat på makarna Palme utanför biografen.

Att SE inte har fler inregistreringar vid dörrarna förklarar ALG med att han ofta bankade på dörrarna för att bli insläppt och inte använde inpasseringskortet. HO vidimerar att ungefär hälften av dom anställda som kom till reception släpptes in på sådant sätt. Inte helt i linje med föreskrifterna men förståeligt när det gällde folk som väktarna väl kände igen.

Personalchefen Roland Bergström berättar om en uppstirrad SE som ringer honom lördag 1140 och vill ha sin utpasseringstid MOP-kvällen. I samband med de tre samtal de båda har snackar SE om att polis och tidningar i Oslo pressar på om tiden, uppenbarligen fabulerar han här.

Min bild av SE är att han kommer ut på gatan och blir skraj när Olof Palme brutalt slaktas. SE kan vara den person som LP uppfattar som klädd i beige och verkar avvisande till att hjälpa OP. Hans egna ord placerar honom på den plats som LP anger för iaktagelsen.

SE gör ju inte direkt en heroisk insats och tanken på att han fegade ur när landets statsminister mördas blir jobbig för den egna imagen . Bättre då att säga att man är framme och hjälper till jagar mördarna m m . Trots att inte vittnen som Stefan Glantz eller Anna Hage som försökte återuppliva OP såg SE.

Kvar av misstankarna är PHs uttalande till sin gamle polare, KK1s Erik Skoglund, som han kallar "skogis", att man ska gå in och kolla i SE reprolab efter "Vapenfett , vapendelar och liknande. När orden fälls av en tidigare SÄPO-man som PH måste man höja på ögonbrynen. Runt den här delen finns fortfarande frågetecken att räta ut. Råder ingen tvekan om att SE här misstänks för inblandning av PH.

Men det faktum att PH blandar ihop tiderna för SEs återkomst till Skandia, runt 21 istället för verkliga 2010-15, får mig att undra hur bra kolla han har på detaljerna.

Sedan finns uppgiften att SE måste känt Åke J Eks andre man Lennart Törnqvist då de jobbade på avdelning redan under Thuletiden. Men det var på 50-60 talet och sedan dess hade LT vandrat vidare till en chefsbefattning på SCB. Blir för mycket "guilty by association" om det inte styrks av ytterligare fakta.
Tack för en bra analys, ditt resonemang verkar vara gediget och troligt.
Citera
2015-05-17, 14:48
Medlem
Citat:
En möjlighet är att han läst (FB) Mordet på Olof Palme - 28 februari 1986 Observera datumet. Jag har försökt finna fler källor när det gäller Voice of america och Palmemordet har dock ej funnit något mer.

Jag har också försökt leta men ej hittat något mer. Hoppas man har sådan tur att någon trådläsare lyssnade på Voice of America mordnatten alternativt hittar någon fler källa.
Sedan kan man ju fråga sig varför Ted skulle hitta på just detta, då borde man väl kunnat hitta på något mera spektakulärt ?
Citera
2015-05-17, 14:54
Medlem
FurirRevaers avatar
Citat:
Aha! Ja det var intressant. Då får vi nog rent källkritiskt betrakta de båda uppgifterna som en och samma källa.

Jag har också letat förgäves efter mer information om VOA och utsändningen om MOP. Någon som vet ifall det finns gamla VOA-sändningar arkiverade online?
Citera
2015-05-17, 14:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sumer
Jag har också försökt leta men ej hittat något mer. Hoppas man har sådan tur att någon trådläsare lyssnade på Voice of America mordnatten alternativt hittar någon fler källa.
Sedan kan man ju fråga sig varför Ted skulle hitta på just detta, då borde man väl kunnat hitta på något mera spektakulärt ?
För att få lite uppmärksamhet, en bra lögn ska alltid kunna uppfattas som trovärdig. Tänk Ockhams rakkniv, disclaimer att uppgiften ej finns att finna i andra källor gör att trovärdigheten minskar för mig. Men jag blir gärna motbevisad, jag kanske är en dålig researcher?
Citera
2015-05-17, 14:56
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlitos
Eller så hittar EG på?

Har du läst Erling Gruvedahls Bok? Jag har gjort det och inte hittat några belägg för att han fabulerar. Däremot en hel del anmärkningsvärda uppgifter.
Citera
2015-05-17, 15:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Har du läst Erling Gruvedahls Bok? Jag har gjort det och inte hittat några belägg för att han fabulerar. Däremot en hel del anmärkningsvärda uppgifter.
Att EG är en insider gör att hans trovärdighet ökar i mina ögon, dock har jag ej läst hans bok.
Citera
2015-05-17, 16:16
Bannlyst
Bengt Gustafsson tidigare ÖB, skriver om IB som kan ha bäring på Palmemordet:

Annat tips:
Recension Theutenbergs bok se länk: http://kkrva.se/hot/2013:2/santesson_dagbok.pdf
Senast redigerad av Eva.smoking.skinn 2015-05-17 kl. 16:18.
Citera
2015-05-17, 16:18
Medlem
Hej
Då jag sedan igår i "Riksbunker"-tråden snuddar vid detta ämne med ny information om tunnelsystemen kring mördarens flyktväg, kanske det kan vara intressant även för er i denna tråd. Har nyss lagt upp tunnelkarta med mordplatsen inmarkerad.

mvh
Citera
2015-05-17, 16:41
Medlem
Donalds vapendragare i Radio Gotland, Rolf K Nilsson, fick nyheten om MOP via Voice of America. Nämner inget om radiotrafiken.

http://stenkyrka.blogspot.no/2011/02/25-ar-sedan-mordet-pa-olof-palme.html

En som däremot kan intyga att radiotrafiken var frekvent på mordnatten är den charmerande dam som Borgnäs intervjuar i första inlslag här

https://www.youtube.com/watch?v=jMgxiLKg9Zg
Citera
2015-05-17, 17:04
Medlem
PeoFallmos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kennex
Amerikanska ambassaden i Stockholm signalspanade alltså under mordkvällen och det hade varit en ovanligt intensiv radiotrafik, som plötslig hade tystnat några minuter före mordet.

Man undra ju: Har de bandat radiotrafiken?
Och var det grön-, blå- och/eller civil komradiotrafik under den kvällen som var ovanligt intensiv?

Ja jag ger mig f*n på att någon har både hört och dokumenterat.

Om en ambassad med tillhörande underrättelser hör att radiotrafiken är osedvanligt frekvent och att vet att den är det, är det då inte rimligt att tro att de har bandat alltihop?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in