Citat:
Ursprungligen postat av
Eva.smoking.skinn
Vad säger mvagrippa och natteknik när det gäller Stig Engström?
När det gäller
Stig Engström har jag länge varit tvivlande till om han verkligen var inblandad i MOP och jag tycker de förhör som
Lennart Remstam så förtjänstfullt lagt upp på sin hemsida styrker mig i dessa tankar.
Ett exempel på info som kommit fram i förhöret med
Henry Olofsson är att SE först gör sin utstämpling 2319 och sedan pratar med väktarna ett par minuter. Då stämmer SEs berättelse betydligt bättre med att han efter ha kommit ut på sveavägen. och uppfattat skotten i höjd med Götabankens automat . Förklarar också varför vare sig
Lisbeth Palme eller
Anders Björkman ser honom innan skotten.
Den andra väktaren,
Anna-Lisa Gahn, berättar om hur SE kommer in på Skandia runt 2010 för att jobba efter en matrast. Att han skulle kommit in vid 2100 som Skandias säkerhetschef
Per Häggström säger i sitt förhör stämmer inte. Därmed faller tanken på att SE som en Grandman skulle kommit in efter att ha spanat på makarna Palme utanför biografen.
Att SE inte har fler inregistreringar vid dörrarna förklarar ALG med att han ofta bankade på dörrarna för att bli insläppt och inte använde inpasseringskortet. HO vidimerar att ungefär hälften av dom anställda som kom till reception släpptes in på sådant sätt. Inte helt i linje med föreskrifterna men förståeligt när det gällde folk som väktarna väl kände igen.
Personalchefen
Roland Bergström berättar om en uppstirrad SE som ringer honom lördag 1140 och vill ha sin utpasseringstid MOP-kvällen. I samband med de tre samtal de båda har snackar SE om att polis och tidningar i Oslo pressar på om tiden, uppenbarligen fabulerar han här.
Min bild av SE är att han kommer ut på gatan och blir skraj när
Olof Palme brutalt slaktas. SE kan vara den person som LP uppfattar som klädd i beige och verkar avvisande till att hjälpa OP. Hans egna ord placerar honom på den plats som LP anger för iaktagelsen.
SE gör ju inte direkt en heroisk insats och tanken på att han fegade ur när landets statsminister mördas blir jobbig för den egna imagen . Bättre då att säga att man är framme och hjälper till jagar mördarna m m . Trots att inte vittnen som
Stefan Glantz eller
Anna Hage som försökte återuppliva OP såg SE.
Kvar av misstankarna är PHs uttalande till sin gamle polare, KK1s
Erik Skoglund, som han kallar "skogis", att man ska gå in och kolla i SE reprolab efter "Vapenfett , vapendelar och liknande. När orden fälls av en tidigare SÄPO-man som PH måste man höja på ögonbrynen. Runt den här delen finns fortfarande frågetecken att räta ut. Råder ingen tvekan om att SE här misstänks för inblandning av PH.
Men det faktum att PH blandar ihop tiderna för SEs återkomst till Skandia, runt 21 istället för verkliga 2010-15, får mig att undra hur bra kolla han har på detaljerna.
Sedan finns uppgiften att SE måste känt
Åke J Eks andre man
Lennart Törnqvist då de jobbade på samma avdelning redan under Thuletiden. Men det var på 50-60 talet och sedan dess hade LT vandrat vidare till en chefsbefattning på SCB. Blir för mycket "guilty by association" om det inte styrks av ytterligare fakta.