Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-04-28, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eva.smoking.skinn
Helt rätt att du lyfter vikten av att hålla fokus.

Fråga!

Vilka/vilket dokument med koppling till Palmemordet är du mest sugen på att ta del av?

Jag vill se allt, i synnerhet de redan nämda SÄPO dokumenten och dokument kring svensk vapenexport. Men för att det inte ska bli så enkelspårigt föreslår jag dessa:

1) Olof Palmes sjukjournaler från Roslagstullssjukhus av läkarna Sven Britton och Elias Bengtsson.

2) Tommy Lindströms kartläggning av offrets person direkt efter mordet. Kartläggningen sammanfattas i en egen pärm som arkiveras och vars innehåll är hemligt för den övriga utredningspersonalen.

3) Samtliga publicerade dokument i "Palmerapporten" av Erik Magnusson men utan hemligstämplade/maskade avsnitt. T.ex Juristkommissionens förhör med Ulf Dahlstens 1987-02-02, där man mellan raderna kan läsa att försvaret håller en övning, men där de känsliga styckena är maskade.
Citera
2015-04-28, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av natteknik
1: Palmes "dagbok"
2: Ardbos dagbok för -86 ( om den existerar)
3: Uppgifter om den patronhylsa (gevär) , som hittades nära mordplatsen.

Vilka uppgifter har du om en patronhylsa? Vet du vart den hittades? Är det här uppgifter som varit kända av t.ex. KG Svensson?
Citera
2015-04-28, 13:04
Medlem
riskybizzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av litentuvan
Jag vill se allt, i synnerhet de redan nämda SÄPO dokumenten och dokument kring svensk vapenexport. Men för att det inte ska bli så enkelspårigt föreslår jag dessa:

1) Olof Palmes sjukjournaler från Roslagstullssjukhus av läkarna Sven Britton och Elias Bengtsson.

2) Tommy Lindströms kartläggning av offrets person direkt efter mordet. Kartläggningen sammanfattas i en egen pärm som arkiveras och vars innehåll är hemligt för den övriga utredningspersonalen.

3) Samtliga publicerade dokument i "Palmerapporten" av Erik Magnusson men utan hemligstämplade/maskade avsnitt. T.ex Juristkommissionens förhör med Ulf Dahlstens 1987-02-02, där man mellan raderna kan läsa att försvaret håller en övning, men där de känsliga styckena är maskade.

Har du tillgång till förhöret med Dahlsten så får du gärna länka.
Citera
2015-04-28, 13:50
Medlem
Antingen ljuger Sigge Cedergren eller så ljuger dom poliser som avlyssnade honom!

Här berättar Sigge Cedergren om sin hemfärd från spelklubb Oxen!
Sigge Cedergren förhörs i Tingsrätten!
https://www.youtube.com/watch?v=5WPkI1Kuj_0

Här är avlyssningsprotokollen på Sigge, från 1986!
http://lennartremstam.blogspot.se/2015/04/antinge-ljuger-sigge-cedergren-eller-sa.html
Citera
2015-04-28, 13:52
Medlem
andersaanderssonas avatar
[quote=mvagrippa|53158592]Artikel i Dala-Demokraten som behandlar Hans Holmers vistelse i Borlänge. Först intervju med receptionschefen Maj Lunden som inte sett vare sig HH eller Åsa Kylén(Holmer) där.

Sedan ett stycke där källarmästaren på Scandic Hotel vid ett tidigare tillfälle påstått att HH varit det och "visa ett kort som beskrev att HH tagit in på ett dubbelrum".

Vad för kort? Vykort ?, Varför kommer inte detta kort fram när RPS 1990 ska bekräfta HHs vistelse i Borlänge? Verkar inte var ett särskilt övertygande dokument enligt mig, men likväl finns ju uppgiften i artikeln.

http://oi44.tinypic.com/27ywhw6.jpg[/QUOTE

Samtidigt är Åsa både HHs och Dahlgrens sanningsvittne i disparata berättelser.

HHs extra person är receptionisten på hotellet lördagsmorgonen där han fick kunskapen. Dahlgrens extra är iakttagelser av Adelsohn och ett offer för en slarvig parkering. Och en person som han hämtade men inte kände igen.

Men där ingen annan i sammanhanget vill bekräfta någons berättelse personligen.

Vad tror du själv mvagrippa. När man inte kan länka till fakta men till två olika källor med olika budskap med samma referensperson som stöd. Där båda än idag hade rätt. Eftersom den som tiger samtycker samtidigt.
Senast redigerad av andersaanderssona 2015-04-28 kl. 14:30.
Citera
2015-04-28, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mvagrippa
Uppmärksamhetsgraden är olika på nedanstående lista men samtliga ger bra förhandskunskap om de hemliga tjänsterna och kan därför indirekt vara nyttiga för att förstå MOP.

Red web - Tom Bower

Sveriges hemliga vapen?: C-byråns verksamhet under andra världskriget - Rune Svensson

Swedish Signal Intelligence 1900-1945 - Bengt Beckman och C.G. McKay

T-kontoret svenskt spioneri under kalla kriget - Sam Nilsson

T-kontoret. Några studier till T-kontorets historia - Thede Palm

Hitlers svenska förtrupper - Armas Sastamoinen

Nynazismen - Armas Sastamoinen

Fred och Fruktan. Sveriges säkerhetspolitiska historia 1918-2000 - Wilhelm Agrell

Maskerad front: Kalla krigets underrättelsehistoria - Wilhelm Agrell

Svensk underrättelsetjänst 1939-1945 - Wilhelm Carlgren

Militär underrättelsetjänst i inledningen av det kalla kriget T-kontoret och dess rapportering 1946-1948 - Niklas Wikström

IB och hotet mot vår säkerhet - Peter Bratt

Den militära underrättelsetjänsten fem kriser under det kalla kriget - Stig Ekman

Från Vaggeryd till Biscaya - Stig Axelson

Lost Crusader: The Secret Wars of CIA Director William Colby - John Prados

Jag skulle vilja lägga till:

Den dolda alliansen, M. Holmström,
Fallet Wennerström, A. Sundelin
Säpochef 1962-70, Vinge
Utan Omsvep, C. Persson
Lennart Ljungs Tjänstedagböcker, L. Ljung,
Dagbok från UD 1-2 (5 planerade volymer), Theutenberg
Omöjlig Ubåt, Jansson
The Great Cold War, Barrass,
The Fifty Year War, Friedman
Hide and Seek, Huchthausen and Sheldon-Duplaix
Citera
2015-04-28, 15:16
Medlem
Citat:
Artikel i Dala-Demokraten som behandlar Hans Holmers vistelse i Borlänge. Först intervju med receptionschefen Maj Lunden som inte sett vare sig HH eller Åsa Kylén(Holmer) där.

Sedan ett stycke där källarmästaren på Scandic Hotel vid ett tidigare tillfälle påstått att HH varit det och "visa ett kort som beskrev att HH tagit in på ett dubbelrum".

Vad för kort? Vykort ?, Varför kommer inte detta kort fram när RPS 1990 ska bekräfta HHs vistelse i Borlänge? Verkar inte var ett särskilt övertygande dokument enligt mig, men likväl finns ju uppgiften i artikeln.

http://oi44.tinypic.com/27ywhw6.jpg

Jag har febrilt letat efter datum på den här artikeln. Det är ingen som råkar veta det?
Citera
2015-04-28, 15:17
Medlem
Citat:

Från Vaggeryd till Biscaya - Stig Axelson

Den här är jag inte närmare bekant med. Vad handlar den om?
Citera
2015-04-28, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboslacke
Nej han ville inte säga klart ut vad han menade. Observera att vad han säger i boken och vad han sa i personligt samtal inte överenstämmer. Han visste mycket väl att CP inte gjort det och var besvärad över vad han sett sig tvungen att skriva. När jag pressade honom sa han mer eller mindre de berömda orden. Härtill var jag nödd och tvungen. Tore ville i själva verket inte vare sig veta något om eller blanda sig i utredningen och stred med förläggaren som insisterade på att han måste ha med ett kapitel och Donald hade legat på hårt. Jag fick känslan av hans undvikande blick när vi pratade om detta att kapitlet skrivits åt honom och var ett referat av någon annans åsikt. Enda intressanta saken Tore sade om detta var att en vän inom utredningen gått i god för Donalds historia och påstått att det var polisiärt uppklarat och att han och Näss haft fel.

Vem detta var kan vi spekulera kring!

Däremot klargjorde han att han och Näss var överens men att Tore omgående drog sig tillbaka och överlät på Näss att hålla i kontakterna med PU. Vad vi ser där är vilka Näss utredde och vad han mot sin vilja tvingades delta i vilket ger en indikation om vad som avsågs med "Vår egen bakgård". Om man avsett kriminella element eller enstaka högerextrema Palmehatare hade det inte funnits någon anledning till en sådan omskrivning. Vår bakgård avser Näss och Tores egna bakgård dvs polisens och underrättelsetjänsterna men exakt vad är inte klart eller vad som fick dem att omedelbart bli övertygade om detta. Både Tore och Näss föraktade Holmer och Ebbe mycket djupt på som jag förstår goda grunder och det handlade inte bara om inkompetens.

Du får väldigt gärna berätta mer om det här. Jag har väldigt svårt att tro att en av de bästa hjärnorna på säpo skulle tro på en sån rövarhistoria som Hylin levererar.

Men apropå det här så säger Jan Bondeson i sin bok att Näss har kommit ut som CP-förespråkare. Jag hittar ingen källa. Är det någon som har sett den här uppgiften någonstans? Kan det vara i samtalen med Grk?
Citera
2015-04-28, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eva.smoking.skinn
Varför skulle Tore Forsberg ha lagt sig platt för vad en bokförläggare tyckte? Förövrigt är du en sekundärkälla gällande vad Tore Forsberg tyckte gällande Palmemordet och det är problematiskt i trovärdighetsbedömningen av Tore Forsbergs åsikter om Palmemordet.

Det är inte hur som helst man får tillfälle att samtala med Tore på detta sätt. Om Donald eller Flygare mfl påstår saker i Pressen är det lika mycket problematiskt. Du får värdera vilka motiv var och en har och sätta det i relation till annat. I detta fall händelseutvecklingen kring hur Näss agerade och hur han behandlades i jämförelse med andra.

Att både Näss och Tore skylldes för att vara KGB de som nog gjort mer än någon annan för att fånga Sovjetiska spioner gör nog att du kan förstå vilken press Tore kunde vara under och varför han drog sig ur när han som en av få kunde tolka signalerna. Inte ens nu får han vara i fred utan de förtalar honom postumt de som påstod sig vara hans vänner.

Tiden kommer att visa var sanningen ligger med 100% säkerhet.
Citera
2015-04-28, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andersaanderssona
Enligt mig gjorde han det aldrig. Men insåg vilka som kunde få en bokförläggare att bestämma agendan där senare Näss fick en reträttpost som tack eller snarare otack via en markering. Men där han själv senare kunde existera trots allt.

Han lade sig inte platt han fick Näss välsignelse att hålla sig utanför den byk han inte ville bli inblandad i. Han hade en position som gjorde att han förstod vidden av tecknen och att det var hälsosammast att ligga lågt. Mitt intryck är att han ångrade djupt det där kapitlet som regisserades av Donald och aldrig ville skriva det just för att han förstod vad priset kunde bli.
Citera
2015-04-28, 18:25
Medlem
mvagrippas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HubertNorlen
Den här är jag inte närmare bekant med. Vad handlar den om?

Stig "Sax" Axelson var sjöofficer, finlandsfrivillig och en viktig komponent i Operation Stella Polaris. C-Byrå och T-Kontors veteran. Sax var skaparen(enligt uppgift efter finsk modell) av två olika mindre Stay Behind nätverk i slutet av andra världskriget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in