2015-05-14, 22:07
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eastmancolor
Här står uppgiften om att Dahlsjögänget försvann kl.15.00, var den nu kommer i från.
Från FIB Aktuellt.

https://herrtidning.wordpress.com/2014/04/11/olosta-forsvinnande-dahlsjo-fallet-sven-nilsson-fallet-1965-och-kvinnan-vid-spisen-1948/
Citera
2015-05-14, 22:13
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det har tyvärr aldrig gått att få belägg att "Hymme" fick just Valium utskrivna för sina besvär. Dock var Valium mycket lätt att få utskrivet 1965, precis som t. ex. sömnmedel. Skulle inte förvåna mig om han fick just Valium utskrivet för sin psykiska besvär. Man var inte så noga på den här tiden.

När det gäller hans påfallande vackra tänder, så måste han nog ha haft detta eftersom den här upplysningen finns med i PU. Han hade troligtvis vackra tänder, men han hade med tanke att han bara var 18 år, påfallande problem med dessa. Har själv tagit del av hans tandläkarjournal.

Jag har flera bekanta som har vackra tänder när de t. ex. skrattar, men som ändå inte har bra tänder. Kan ha varit samma sak med "Hymme"?

När det gäller "Hymmes" längd, så visste säkert föräldrarna exakt hur lång han var. De kunde ju även titta på hans tvillingbror. När det gäller t. ex. Kjell-Åke så var han troligtvis 175 cm.

Nåja, när tandläkarna lagt krafter på att åtgärda besvären så var nog tänderna inte så vackra längre.
Citera
2015-05-14, 22:19
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
2011 fick jag tillstånd att gå igenom polisutredningens digra lunta ang. hans försvinnande. Efter att mycket noggrant ha studerat denna, så ändrade jag min uppfattning.
Det här låter ju bra, men har man sagt A får man säga B, tycker jag. Kan vi reda ut detta nu, så läsaren får veta vad som gäller?

S2 tror att Hymme aldrig anlände till Gbg.

1. Beskrivningen av Hymmes karaktärsdrag får S2 att tro att trion inte skulle velat umgås med honom.

Men ett enda tillfälligt möte är ju knappast omöjligt för det. Sen var väl knappast Gay Karlsson en person som varit sparsmakad i sitt umgänge - han brukade ju bl.a umgås med alkisar som var 10-20 år äldre än han själv.

2. Eftersom polisen inte hittade någon som sett Hymme på tåget mot Gbg eller i staden ifråga drar S2 slutsatsen att han aldrig anlände till Gbg.

Men allmänheten frågades ju ut veckor efter Hymmes försvinnande, och vid det laget är det inte lätt att minnas vilka främmande personer som man stött på.

3. S2 menar på fullt allvar att det vykort som Hymme uppges ha skickat är en fake, eftersom han tycker sig se att kortet är stämplat 1966 och inte 1965.
Jag behöver väl inte kommentera det orimliga i detta.

Så man kan ju inte säga att S2 har ett case här. Frågan är fortfarande öppen huruvida Hymme och trion möttes. Och det är nog bara Deffad som kan hjälpa till med detta. Men eftersom han inte har hört av sig på länge fruktar jag att han fått order om att hålla tyst.
Citera
2015-05-14, 22:25
Medlem
Eastmancolors avatar
Gerlesborgs konstskola - Hymmes slutdestination.

Denna ligger som tidigare nämnt i Bohuslän och för att för att ta sig dit, av kartan att döma, så får man passera nära vatten på flera ställen.

Min gissning är att Dahlsjögrabbarna var hyggliga nog att både plocka upp Hymme och skjutsa honom till målorten/konstskolan men att det hade blivit mörkt (jag går nu på hypotesen att de möttes under kvällen) och att kombinationen av mörker, regn och vansklig närhet till vattendrag resulterade i att de fick ta sitt sista bad, med bil och allt, när de var förhållandevis nära Gerlesborg.

Kvarlevorna bör alltså finnas någonstans utmed leden från Göteborg, sannolikt tidigast efter Stenungsund, och ännu troligare längs med någon mindre väg i höjd med Färlöv eller Munkedal. 1965 såg väl vägnätet annorlunda ut än idag. I varje fall säkert inte bättre.
Citera
2015-05-14, 22:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Ytterligare karaktärsdrag gällande Hübner.

Vi kan ta ytterligare några karaktärsdrag gällande "Hymme".

I Hemmets Journal, 1981 på sidan 87 står det mera om hans karaktärsdrag och jag citerar då ordagrant:

"Och vem var Hybner? Pappan var professor och berättade om sonen på ett nästan vetenskapligt sätt för polisen. " Nervös... stundom manisk... tillbakadragen och försynt... inte intresserad av flickor... inget större umgänge... har nog svårt att klara sig i svåra situationer... troligen lättledd..."
Citera
2015-05-14, 22:47
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Från FIB Aktuellt.

https://herrtidning.wordpress.com/2014/04/11/olosta-forsvinnande-dahlsjo-fallet-sven-nilsson-fallet-1965-och-kvinnan-vid-spisen-1948/

Hoppsan!

Rena njutningen att läsa.

Jaså, modern tippade på att de tagit tivolivärvning? Ja, de såg ju ut som ena tattare, kan man tycka. Jag hade nog avböjt lift men de kanske kompenserade med hyfs och charm. Folk var ju i regel artigare på den där tiden.
Citera
2015-05-14, 23:03
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Vi kan ta ytterligare några karaktärsdrag gällande "Hymme".

I Hemmets Journal, 1981 på sidan 87 står det mera om hans karaktärsdrag och jag citerar då ordagrant:

"Och vem var Hybner? Pappan var professor och berättade om sonen på ett nästan vetenskapligt sätt för polisen. " Nervös... stundom manisk... tillbakadragen och försynt... inte intresserad av flickor... inget större umgänge... har nog svårt att klara sig i svåra situationer... troligen lättledd..."

Trevligt med dessa gamla veckotidningar, va?

"Stundom manisk"? Ja, skrev jag inte att han kunde ha varit bipolär dvs manodepressiv.

"Inte intresserad av flickor"? Han såg ju klart bäst ut av de som försvann 650729 så hade han velat ha damsällskap borde det väl inte ha varit omöjligt. Jag skall inte vara modernt tråkig genom att antyda att han hade kinky preferenser men man kan väl alltid kasta fram att han var homo. Desto större anledning att lifta med tre jämnåriga gossar!

"Troligen lättledd" Ja, mkt intressant! Om uppgiften att han var manipulativ är korrekt så kan jag rapportera att kombinationen av att vara manipulativ och lättledd är två diagnoskriterier för histrionisk personlighetsstörning. Jag var faktiskt ihop med en tjej som hade den komorbida diagnosen av bipolaritet och histrionisk personlighetsstörning. En kicksökande och sexfixerad människa ena stunden och en introvert narkoleptiker den nästa. Mkt opålitlig och manipulativ men samtidigt märkvärdigt lättlurad eller i vart fall lättsuggererad.

Alltså, Hymme drogs måhända till Dahlsjögänget och om de inte körde av vägen samma dygn de försvann kan de ha gjort det senare; de kanske var ute på Bonny & Clyde-turné några dagar som jag föreslog i mitt första (tror jag) inlägg i tråden. Hymme kan rent av ha flörtat med någon av de tre vilket kanske inte var så bra för honom...
Citera
2015-05-14, 23:23
Medlem
Skaraborg2s avatar
Hade "Hymme" körkort?

Citat:
Nåja, när tandläkarna lagt krafter på att åtgärda besvären så var nog tänderna inte så vackra längre.

Det kan ju vara möjligt, fast föräldrarna tyckte uppenbarligen att han hade detta.

Vad som skulle vara verkligen intressant att få reda på, är om "Hymme" innehade körkort? Han var ju nästan 18½ år då han försvann, så det är fullt möjligt att han ta ett sådant tidsmässigt sett.
Senast redigerad av Skaraborg2 2015-05-14 kl. 23:27.
Citera
2015-05-14, 23:55
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Vad som skulle vara verkligen intressant att få reda på, är om "Hymme" innehade körkort? Han var ju nästan 18½ år då han försvann, så det är fullt möjligt att han ta ett sådant tidsmässigt sett.
Men för bövelen!

Citat:
Däremot, enligt modern, så tog han dock med sig sitt körkort. Han hade alltså hunnit med att "ta lappen" innan försvinnandet."
Citera
2015-05-14, 23:58
Medlem
Skaraborg2s avatar
Från den maskade polisutredningen.

Citat:
Här står uppgiften att Dahlsjögänget åkte "morgon/förmiddag" samt den felaktiga uppgiften att Hymme liftat från Torekov när han själv skrev att han tog tåget från Båstad. Emellertid kan ha liftat till Båstads station.

När tråden startades en gång i tiden var naturligtvis kunskaperna betydligt mindre än idag.

Kjell-Åke lämnade någon gång under morgonen/förmiddagen denna dag bostaden i Brämaregården. Detta enligt hans mor. När exakt detta skedde är omöjligt att veta.

När det gäller Gay Karlsson, så vet vi enligt den maskade polisutredningen, att han i arla morgonstund denna dag befann sig i arbetsförmedlingens lokaler på Värmlandsgatan. Här finns det ett vittne som vistades tillsammans med honom både i och utanför denna arbetsförmedling. Detta vittne kom sedan att bli förhörd av polisen.

Janne Dahlsjö gick som vanligt till sitt arbete onsdagen 1965-07-28. Där var han hela dagen och allt skall ha varit som vanligt. Emellertid återkom han aldrig till bostaden i Haga efter arbetets slut. Var befann han sig natten mot den 29 juli?

Man kan alltså säga att Dahlsjö försvann från hemmet redan dagen innan den dag som kom att bli den dag då han försvann för alltid.
Citera
2015-05-15, 00:05
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
När det gäller Gay Karlsson, så vet vi enligt den maskade polisutredningen, att han i arla morgonstund denna dag befann sig i arbetsförmedlingens lokaler på Värmlandsgatan.
Sakta i backarna. Det kan ha varit någon dag innan den 29:e.

Och var tror du att Hymme befann sig?
Varför skulle hans familj visa upp ett förfalskat vykort?
Du undviker gärna den frågan.
Citera
2015-05-15, 00:05
Medlem
Eastmancolors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FritzDaCat
Men för bövelen!

Hoho!

Men här har vi kanske ramlat på något intressant: såvitt jag förstått det saknade Dahlsjögänget körkort. Men Hymme hade ett således. I beaktande av de polisiära aktiviteterna denna kväll kanske de fann för gott att placera Hymme bakom ratten och så gick det som det gick...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in