2014-08-25, 19:35
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Vykortet med skrift och poststämpel kan man diskutera i all oändlighet.

Det märkligaste i mina ögon är nog ändå att det skulle ha skickats - av unge Hübner på väg till konstskolan. När vykortet nådde föräldrarna borde han väl redan vara framme - varför ett vykort istället för att ringa, från Göteborg, från skolan eller båda? Varför skicka ett vykort att han var halvvägs? Om han prompt skulle skicka ett vykort, varför inte från Gerlesborg?
Citera
2014-08-25, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WaltzingMatilda
Vykortet med skrift och poststämpel kan man diskutera i all oändlighet.

Det märkligaste i mina ögon är nog ändå att det skulle ha skickats - av unge Hübner på väg till konstskolan. När vykortet nådde föräldrarna borde han väl redan vara framme - varför ett vykort istället för att ringa, från Göteborg, från skolan eller båda? Varför skicka ett vykort att han var halvvägs? Om han prompt skulle skicka ett vykort, varför inte från Gerlesborg?

WM, intressant resonemang. Jag gick in och läste på lite om just "vykortsskickning" och det är ju lite en annan värld om vi jämför med dagens sms och telefonhantering. Det var utdelning varje dag, inkl lördagar. Den 29 juli 1965 var en torsdag, så ett kort bör kommit fram på fredagen.
Men, jag håller med dig - varför ett kort? Det fanns telefonautomater på stationen och han borde ha varit framme vid skolan på eftermiddagen och kunde ringt därifrån. Jag tänker mig att en sommarbostad i Torekov bör ha haft telefon inkopplad, det var en burgen stockholmsfamilj.
Citera
2014-08-25, 21:56
Medlem
FritzDaCats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
Det finns faktiskt ingenting att gå efter. Nej ingen vet om "Hymme" gjorde denna resa eller inte. Allt är bara som ett enda stort frågetecken.
Varför skulle familjen ljuga angående vykortet?
Citat:
Som jag förut har omnämnt, så har jag faktiskt både läst hela polisutredningen mycket noga samt gjort mycket anteckningar. Jag har med andra ord en ganska god inblick i fallet "Hymme".
Men det hade väl även polisen, får man hoppas. Hur skulle de kunnat missa det du tror dig ha upptäckt?
Citat:
Jag har under de senaste två dagarna visat de kopior jag innehar på detta vykort för fyra olika personer.

1. En kopia på vykortet i den storlek detta visades i artikeln.
2. En kopia på vykortet i förstorad storlek.

Alla fyra har sagt att siffrorna för årtalet är 66.
Det spelar ju inte så stor roll, när Corellis bild, som vem som helst här kan granska, visar att det inte på något sätt är omöjligt att det stått "65".

Stämplar kan vara otydliga, så detta är verkligen ingenting att skapa en så pass orealistisk teori utifrån.
Senast redigerad av FritzDaCat 2014-08-25 kl. 22:16.
Citera
2014-08-25, 23:01
Medlem
Det behöver ju inte vara familjen som ljuger om vykortet. Någon annan kan ha postat det, eller så har Hymne själv postat det i Gbg och sedan försvunnit. Han kan ha skrivit det och lämnat det till någon för att posta det. Och sedan har något hänt...
Men. Det är vagt att hänga upp ett försvinnande på ett vykort som kan ha så stora felkällor för datering och postande som vi ser här.
För ingen såg Hymne på resan från Torekov till Göteborg och han kom aldrig fram till skolan.

Det fanns ju också andra vägar från Torekov, OM man skulle tänka att vykortet är ett falskt spår. Väderöbåtarna gick till Hallands Väderö, det gick tåg mot Ängelholm och Malmö... Bussar, liftande... En artonåring kan få för sig mycket...

Ja, det hade varit ruskigt intressant att fått läsa polisutredningen!
Citera
2014-08-26, 00:30
Medlem
Skaraborg2s avatar
Försvinnandet kom tidigt att bli mycket omskrivet.

[quote=Torgerd|50086563]Det behöver ju inte vara familjen som ljuger om vykortet. Någon annan kan ha postat det, eller så har Hymne själv postat det i Gbg och sedan försvunnit. Han kan ha skrivit det och lämnat det till någon för att posta det. Och sedan har något hänt...
Men. Det är vagt att hänga upp ett försvinnande på ett vykort som kan ha så stora felkällor för datering och postande som vi ser här.
För ingen såg Hymne på resan från Torekov till Göteborg och han kom aldrig fram till skolan.

Det fanns ju också andra vägar från Torekov, OM man skulle tänka att vykortet är ett falskt spår. Väderöbåtarna gick till Hallands Väderö, det gick tåg mot Ängelholm och Malmö... Bussar, liftande... En artonåring kan få för sig mycket...

Ja, det hade varit ruskigt intressant att fått läsa polisutredningen![/QUOTE]

Så var det. Mängder med tips inkom till polisen att människor skulle ha sett honom efter den 29 juli 1965. Detta enligt artiklar i tidningar och tidskrifter. Hans försvinnande kom redan tidigt att bli mycket omskrivet i media.

Som vi nu vet mynnade inget av dessa tips ut i att "Hymmes" försvinnande kunde lösas.

Ja, polisutredningen var verkligen mycket intressant att få ta del av och dessutom omaskad. Här sparades det verkligen inte på resurserna för att kunna lösa gåtan.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-08-26 kl. 00:36.
Citera
2014-08-27, 22:19
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
Vad vi vet är, att det finns faktiskt inte ett enda vittne från den här resan den 29/7 1965.

Just det. Det finns faktiskt ingenting att gå efter. Nej ingen vet om "Hymme" gjorde denna resa eller inte. Allt är bara som ett enda stort frågetecken.

Som jag förut har omnämnt, så har jag faktiskt både läst hela polisutredningen mycket noga samt gjort mycket anteckningar.

Citat:
Ursprungligen postat av Torgerd
WM, intressant resonemang. Jag gick in och läste på lite om just "vykortsskickning" och det är ju lite en annan värld om vi jämför med dagens sms och telefonhantering. Det var utdelning varje dag, inkl lördagar. Den 29 juli 1965 var en torsdag, så ett kort bör kommit fram på fredagen.
Men, jag håller med dig - varför ett kort? Det fanns telefonautomater på stationen och han borde ha varit framme vid skolan på eftermiddagen och kunde ringt därifrån. Jag tänker mig att en sommarbostad i Torekov bör ha haft telefon inkopplad, det var en burgen stockholmsfamilj.

Citat:
Ursprungligen postat av Torgerd
Det är vagt att hänga upp ett försvinnande på ett vykort som kan ha så stora felkällor för datering och postande som vi ser här.

Om jag förstått S2 - som tagit del av utredningen gällande försvunne Hymme - rätt hade man lagt ner gediget arbete på att utreda försvinnandet. Och ändå redovisas inte ett enda vittne som kan antas ha sett eller mött Hymme under hans resa från Torekov?

Han borde rimligen ha stuckit ut tillräckligt mycket för att bli ihågkommen.

Ja, som du skriver Torgerd; ett kort postat i Göteborg på kvällen 29/7 borde varit framme i Torekov nästa dag och ett kort postat från Gerlesborg/Hamburgsund eller dess närhet under fredagen borde delats ut på lördagen. Även om familjen inte haft egen telefon fanns säkert någon granne som hade, det var inte ovanligt att den som hade telefon fick agera en smula sambandscentral för grannarna.

Så varför detta vykort postat efter halva vägen? Ett vykort där man skrivit datum med stora siffror, inte på den vanliga översta raden utan längst ner. Ett vykort - vars poststämpel ger upphov till diskussion - och som tycks vara det enda "beviset" att Hübner Lundquist befann sig i Göteborg 29/5 1965.

Dessutom, en märklig stavning av Hymmes dopnamn. Möjligen hade han för vana att skriva så men nog syns det underligt att han inte använt sitt smeknamn eller sitt dopnamn rättstavat utan någon slags mellanting?
Citera
2014-08-28, 15:31
Medlem
gubbroras avatar
Återigen ett spännande försvinnande som lämnar fältet fritt för spekulationer. Nu har jag inte läst hela Dahlsjö-fallet utan främst det som står i den här tråden. Trots det eller kanske pga av det har jag några funderingar.

I tråden om den försvunne brevbäraren (FB) Brevbäraren som försvann, Bosse Jansson Stockholm 1976 så finns det en hel del beskrivningar om den försvunne som person, finns det något motsvarande när det gäller Hymme. Var han utåtriktad, inbunden, deprimerad fanns det något missbruk med i bilden etc

Jag förstår inte riktigt varför så många engagerar sig i vykortet, S2 konstaterade för flera år sedan dess existens (FB) Dahlsjö-fallet, Göteborg, 1965.. Oavsett vad poststämplar säger så bör föräldrarna kunna konstatera om det är deras son som skrivit det genom handstil, språk, uttryck namnteckning mm.

Det kan finnas många förklaringar till att skicka ett vykort istället för att ringa det behöver inte tyda på någonting.

Slutligen undrar jag vem som belade S2 med yppandeförbud och varför ? Jag trodde att yppandeförbud främst handlade om rättegångar med stängda dörrar och i vissa fall vid polisförhör. Varför skulle det gälla något som hände för snart 50 år sedan och om det skulle varit mord skulle varit preskriberat för 25 år sedan ? Är inte polisutredningen offentlig?
Citera
2014-08-28, 20:31
Medlem
Skaraborg2s avatar
"Hymme" och vittnen den 29 juli 1965.

Citat:
Om jag förstått S2 - som tagit del av utredningen gällande försvunne Hymme - rätt hade man lagt ner gediget arbete på att utreda försvinnandet. Och ändå redovisas inte ett enda vittne som kan antas ha sett eller mött Hymme under hans resa från Torekov?

Han borde rimligen ha stuckit ut tillräckligt mycket för att bli ihågkommen.

Ja, som du skriver Torgerd; ett kort postat i Göteborg på kvällen 29/7 borde varit framme i Torekov nästa dag och ett kort postat från Gerlesborg/Hamburgsund eller dess närhet under fredagen borde delats ut på lördagen. Även om familjen inte haft egen telefon fanns säkert någon granne som hade, det var inte ovanligt att den som hade telefon fick agera en smula sambandscentral för grannarna.

Så varför detta vykort postat efter halva vägen? Ett vykort där man skrivit datum med stora siffror, inte på den vanliga översta raden utan längst ner. Ett vykort - vars poststämpel ger upphov till diskussion - och som tycks vara det enda "beviset" att Hübner Lundquist befann sig i Göteborg 29/5 1965.

Dessutom, en märklig stavning av Hymmes dopnamn. Möjligen hade han för vana att skriva så men nog syns det underligt att han inte använt sitt smeknamn eller sitt dopnamn rättstavat utan någon slags mellanting?

Allt som jag har gått igenom ang. "Hymmes" försvinnande, vilket numera är mycket, har det aldrig någonsin framkommit ett enda vittne som skall ha sett honom på hans resa upp genom Halland denna dag. Jag har naturligtvis inte läst allt som har skrivits om detta fall.

Den första artikel om "Hymme" som jag har fått fram är en liten artikel i G-P den 28 augusti 1965 med rubriken "Ej hem efter sommarlovet".

I alla tidningsartiklar i dagspressen, samt artiklar i olika veckotidningar som jag har läst, var det däremot en hel del personer som sa sig ha sett den försvunne efter den 29/7. Såväl i Sverige och som i utlandet.
Senast redigerad av Skaraborg2 2014-08-28 kl. 20:48.
Citera
2014-08-31, 19:14
Medlem
WaltzingMatildas avatar
Citat:
I alla tidningsartiklar i dagspressen, samt artiklar i olika veckotidningar som jag har läst, var det däremot en hel del personer som sa sig ha sett den försvunne efter den 29/7. Såväl i Sverige och som i utlandet.

Tack S2, ja visst bör det ha varit de "vanliga" iakttagelserna av en försvunnen - och ingen av dessa kunde styrkas förmodar jag. Men ingen trodde sig ha sett en prydlig ung man med packning som åkte tåg/liftade längs Hymmes resväg, nog är det lite märkligt.
Citera
2014-08-31, 20:43
Medlem
Skaraborg2s avatar
Körkort.

Citat:
Tack S2, ja visst bör det ha varit de "vanliga" iakttagelserna av en försvunnen - och ingen av dessa kunde styrkas förmodar jag. Men ingen trodde sig ha sett en prydlig ung man med packning som åkte tåg/liftade längs Hymmes resväg, nog är det lite märkligt.

I artikeln i nr. 39 för år 1967, så anges det att "Hymme" skulle lifta till konstskolan. Det finns olika uppgifter om att han liftade eller tog tåget från Båstad.

Ja, du har helt rätt i att det är märkligt att ingen har uppgivit att de såg "Hymme" på hans resa upp genom Halland denna regniga och blåsiga torsdag. Vare sig han liftade eller tog tåget.

Ingen av de "vanliga" iakttagelserna efter den 29 juli 1965, och de var många, kunde tyvärr aldrig någonsin styrkas.

I slutet av samma artikel finns en annan intressant uppgift. Alla som har satt sig in i hans försvinnande vet att han aldrig tog sitt pass med sig. Däremot, enligt modern, så tog han dock med sig sitt körkort. Han hade alltså hunnit med att "ta lappen" innan försvinnandet.

Kriminalmannen Arthur Pfeiffer var en av de polismän som hade hand om detta fall. Han uttalade sig på följande sätt: "Det är inte otänkbart att han klarat sig till främmande land fast han inte hade något pass med sig."
Citera
2014-09-01, 09:53
Medlem
Packning?

Skaraborg2 och Waltzing Matilda - vet ni vad Hymme hade för packning med sig? Jag ser att WM skriver det, men jag har inte sett något om det innan? Ni vet säkert mer.

Körkort är ju en legitimation, men inte som jag kommer ihåg jämställt med passet. Men, visst skulle han ha kunnat mönstra på en båt i mäss eller på däck. Det jag tycker inte stämmer med det är att han var en överklassyngling från Stockholm... fast, allt kan hända och står man utan folk vid avgång så...
Citera
2014-09-01, 12:30
Medlem
gubbroras avatar
Jag är inte speciellt förvånad över att ingen sett Hymme i anslutning till försvinnandet. Om jag fattat saken rätt så kom första artikel ca en månad efter försvinnandet. För drygt en månad sedan reste jag med Arlanda Express i Sthlm. jag har ingen som helst aning om vilka övriga som reste samtidigt, kan absolut inte beskriva någon. För drygt en vecka sedan åkte jag tåg till Uppsala, samma sak kan inte beskriva någon som åkte samtidigt. Tror att samma sak kan gälla även här oavsett om han liftade eller åkte tåg. När folk eventuellt observerade honom var det inget speciellt och man glömde honom omedelbart.

Hur många kan beskriva busspassagerare eller tågresenärer fler veckor efter att man åkt tillsammans. Dessutom publicerade artikeln i en Göteborgstidning vilket gjorde att eventuellt boende i resten av landet missade försvinnandet.

Att det sedan dyker upp tips efter försvinnandet där man observerat Hymme på diverse platser är väl i och för sig väntat. Det är väl det normala mönstret, jämför till exempel med Björkegrens försvinnande där han setts på ett stort antal platser runt om i världen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in