2015-05-12, 11:49
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mirinforever
Han skrev på Hartnells bil vid Lake Berryessa och det är bevis nog på att han utförde dådet. Dessutom ringde han ju polisen ganska omgående och tog på sig det. Jag funderar däremot på om han hade uppsåt att döda båda? Vad var meningen med dräkten och masken om ingen kunde vittna om det? Därför är det ganska intressant att han använde mycket mer våld mot kvinnan. Kanske ville Z att Hartnell skulle överleva för att kunna berätta om det?

Jag tycker att Allens handstil är jävligt likt. Visst, man har inte kunnat fastslå att det är han, men de här handstilsexperterna har också sagt att det finns många likheter. Det kan t.ex. förklaras med att Allen i efterhand har försökt dölja handstilen något. Han försökte dölja sin handstil när utredarna ville testa honom. Han ifrågasatte varför han måste skriva och tog enligt utredarna Toschi och Armstrong mycket god tid på sig och uppträdde nervöst och skrev inte alls naturligt. Varför, om man nu är oskyldig? Detta var precis när man hade kommit åt honom i hans trailer i Santa Rosa. Det är också känt att många uttryck och stavfel som Z använde hade Allen också använt i vardagen. Sen det där mellanrummet när han skriver med högerhanden är enligt mig sjukt intressant. Vad är sannolikheten att den bästa misstänkte använder precis ett sådant mellanrum som Z använde i sina brev?

Angående DNA. Vi vet inte ens om det är Zodiacs DNA till att börja med. Det måste ha passerat många människor, postanställda, journalister, poliser, utredare m.m. Man var inte lika noggrann och försiktig som man är idag.

anledningen till att jag håller det för öppet att z kanske inte gjorde lake berryessa är att loggan, datum, hela breven etc. etc. hade tryckts i tidningarna förut. det som jag inte vet, är om handstilen på bildörren stämmer med z breven? jag säger som sagt inte att han inte gjorde det, för han kan vara skyldig till det (och troligtvis är han det), men för att tänka lite utanför boxen, så håller jag dörren på glänt att han inte gjorde lake berryessa.

dessutom, när Z dödar Darlene ferrin, och försökte döda michael mageau, och ringer in efteråt, så säger han: "... you find the kids in a Brown car..."

efter lake berryessa så säger han "... White Volkswagen karmann ghia..."

antagligen så försöker han bluffa/göra polisen förvirrade, för om man går från att inte kunna en amerikansk bilmodell, till att kunna en tysk, känns inte troligt. antagligen mörkade han med att säga Brown car, för att sedan vara ärlig vid lake berryessa. eller, så är det en Copycat vid lake berryessa.

varför skulle Z be någon annan att slicka på frimärket? DNA fanns ju inte på kartan då. det borde väl finnas DNA där man slickar ihop kanterna på kuvertet, så att inte brevet ramlar ut? eller den delen kanske han limmade, men i så fall så borde han ju limmat frimärket också.

vad tror du om Kathleen Johns? är det z som ligger bakom den händelsen, eller tar han bara åt sig äran? :P
Citera
2015-05-12, 16:04
Medlem
Public-Detectives avatar
GM kan va vid liv än idag. Hur gammal tror ni han var när seriemorden utfördes?
Citera
2015-05-12, 16:17
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Public-Detective
GM kan va vid liv än idag. Hur gammal tror ni han var när seriemorden utfördes?

med tanke på att det är 47 år sen som första bekräftade mordet inträffade, så är jag skeptisk. men för att svara på din fråga, generellt så brukar seriemördare göra sin debut mellan 30 och 40 års åldern. men det finns såklart undantag, och vissa seriemördare har väl varit över 20 men under 25 om jag inte minns fel. men de har ju åkt fast ganska snabbt också.

eftersom att zodiac inte har åkt fast, han har antagligen gjort militärtjänst, bra cipher kunskap får man väl lov att säga, och är ingen dumbom förutom för vad han höll på med, så tror jag att han var någonstans mellan 40-50 år vid 1968-1970. man ska också ta i beaktande att han inte torterar offren, utan avrättar dem relativt snabbt. det får mig att tro att han inte hade en förskräcklig barndom, utan att han växte upp och blev ensam, utan barn eller fru. därför riktade han mer fokus på kvinnorna. dessutom så är det inte troligt att han skulle ha kunnat hålla på med sina aktiviteter om han hade haft familj.

men vad vet jag, jag spekulerar ju som alla andra
Citera
2015-05-13, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av badbollen3
anledningen till att jag håller det för öppet att z kanske inte gjorde lake berryessa är att loggan, datum, hela breven etc. etc. hade tryckts i tidningarna förut. det som jag inte vet, är om handstilen på bildörren stämmer med z breven? jag säger som sagt inte att han inte gjorde det, för han kan vara skyldig till det (och troligtvis är han det), men för att tänka lite utanför boxen, så håller jag dörren på glänt att han inte gjorde lake berryessa.

dessutom, när Z dödar Darlene ferrin, och försökte döda michael mageau, och ringer in efteråt, så säger han: "... you find the kids in a Brown car..."

efter lake berryessa så säger han "... White Volkswagen karmann ghia..."

antagligen så försöker han bluffa/göra polisen förvirrade, för om man går från att inte kunna en amerikansk bilmodell, till att kunna en tysk, känns inte troligt. antagligen mörkade han med att säga Brown car, för att sedan vara ärlig vid lake berryessa. eller, så är det en Copycat vid lake berryessa.

varför skulle Z be någon annan att slicka på frimärket? DNA fanns ju inte på kartan då. det borde väl finnas DNA där man slickar ihop kanterna på kuvertet, så att inte brevet ramlar ut? eller den delen kanske han limmade, men i så fall så borde han ju limmat frimärket också.

vad tror du om Kathleen Johns? är det z som ligger bakom den händelsen, eller tar han bara åt sig äran? :P
Handstilen på dörren stämmer överens med handstilen i breven. Sedan ringde han ju en kort stund efteråt och rapporterade "morden". Det

Att han uppger bilmodellen vid LB kan vara så enkelt som att det var ljust på dagen medan det var midnatt och mörkt på Blue Rock Springs och han inte uppfattade modellen. Eller så var det inte viktigt för honom och hans tillvägagångssätt.

Jag tror inte att man fick fram något DNA från delen där man slickar kuvertet. Rätta mig om jag har fel.

Kathleen Johns pekade ut Lawrence Kane som mannen som körde henne den dagen. Har alltid fascinerats av det. Är tveksam till att det är Kane men man vet ju aldrig.

Anledningen till att jag inte tror att Zodiac hade något koppling till Batesmordet var för att han inte skröt om det, som han började med efter Blue Rock Springs-mordet och Lake Berryessa. Varför då inte nämna Riversidemordet? Detta får mig att tro att han låg bakom LHR, BRS och LB. Eftersom jag är lite insnöad på Allen som Z, så tror jag att det kan vara möjligt att han även utförde Santa Rosa Hitchhiker-morden. Allen hade som bekant en trailer där och flyttade dit.
Citera
2015-05-13, 04:05
Medlem
Citat:
man ska också ta i beaktande att han inte torterar offren, utan avrättar dem relativt snabbt. det får mig att tro att han inte hade en förskräcklig barndom, utan att han växte upp och blev ensam, utan barn eller fru.
LB var väl ändå ganska mycket tortyr? Att knivhugga två ungdomar ursinningslöst i ryggen. Det ger rätt mycket lidande.
Citera
2015-05-13, 06:40
Medlem
Citat:
med tanke på att det är 47 år sen som första bekräftade mordet inträffade, så är jag skeptisk. men för att svara på din fråga, generellt så brukar seriemördare göra sin debut mellan 30 och 40 års åldern. men det finns såklart undantag, och vissa seriemördare har väl varit över 20 men under 25 om jag inte minns fel. men de har ju åkt fast ganska snabbt också.

En medianålder jag har sett är 28½ år för mord nummer ett. Det finns ju en del som har varit så unga som 14-15 år men Zodiacs serie 1968-69 bör vara produkten av en person i 30-årsåldern, plus minus några år.
Citera
2015-05-13, 09:32
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Handstilen på dörren stämmer överens med handstilen i breven. Sedan ringde han ju en kort stund efteråt och rapporterade "morden". Det

Att han uppger bilmodellen vid LB kan vara så enkelt som att det var ljust på dagen medan det var midnatt och mörkt på Blue Rock Springs och han inte uppfattade modellen. Eller så var det inte viktigt för honom och hans tillvägagångssätt.

Jag tror inte att man fick fram något DNA från delen där man slickar kuvertet. Rätta mig om jag har fel.

Kathleen Johns pekade ut Lawrence Kane som mannen som körde henne den dagen. Har alltid fascinerats av det. Är tveksam till att det är Kane men man vet ju aldrig.

Anledningen till att jag inte tror att Zodiac hade något koppling till Batesmordet var för att han inte skröt om det, som han började med efter Blue Rock Springs-mordet och Lake Berryessa. Varför då inte nämna Riversidemordet? Detta får mig att tro att han låg bakom LHR, BRS och LB. Eftersom jag är lite insnöad på Allen som Z, så tror jag att det kan vara möjligt att han även utförde Santa Rosa Hitchhiker-morden. Allen hade som bekant en trailer där och flyttade dit.

"Handstilen på dörren stämmer överens med handstilen i breven."

jag har inte läst det, litar dock på ditt ord

När det gäller Kathleen Johns, så är jag övertygad om att hon har blivit utsatt för brott, men att zodiac inte låg bakom det. Z drivs ju av att mörda folk, det hade ju varit enklare för honom att stanna henne, och skjuta henne i hennes bil, istället för att plocka upp henne och köra runt i flera timmar, vilket ledde till att hon kom undan. kan ju mycket väl vara så att Lawrence kan var skyldig till det brottet, men inte var Z.

Bates kanske är det offret han kände, och som han startade med. när han dödat henne så fick han mersmak och utvecklade sitt MO. Det skulle förklara varför han inte tog åt sig äran ordentligt.

möjligt att allen utförde santa rosa morden, men som z är han utesluten av DNA, Handavtryck på breven samt det blodiga fingeravtrycket i paul steins taxi. jag tycker att det väger ganska tungt jämfört med att det finns likheter i deras handstil.

allt det andra är ju bara indicier. man hittar inte paul steins skjorta, körkort eller nycklar. man hittar inget vapen som matchade LHR/BRS morden. man hittar inga wing Walkers, eller några andra bevis. framför allt, inga ciphers.
Citera
2015-05-13, 09:35
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
LB var väl ändå ganska mycket tortyr? Att knivhugga två ungdomar ursinningslöst i ryggen. Det ger rätt mycket lidande.

jämfört med att skjuta någon, ja. men när han sedan tidigare skjutit personer, och går tillbaka till att skjuta efter LB, så är inte motivet tortyr. dessutom, så är tiden då han torterar dem på sin höjd någon timme. jämfört med t.ex. David Parker Ray så var det inte tortyr i mina ögon. dock inte bekvämt att bli knivhuggen.
Citera
2015-05-13, 09:41
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av persephone
En medianålder jag har sett är 28½ år för mord nummer ett. Det finns ju en del som har varit så unga som 14-15 år men Zodiacs serie 1968-69 bör vara produkten av en person i 30-årsåldern, plus minus några år.

omöjligt att säga något definitivt om seriemördares debut ålder, eftersom t.ex. zodiac inte blivit fångad, och man vet inte hur gammal han var eller om han dödade CJB. men vad jag har läst så är det i 30 års åldern som de flesta gör debut. 28½ är ju inte så långt ifrån, så det är möjligt att du har rätt. men när det gäller zodiac så tror jag att han var äldre än genomsnittet. minst 38, antagligen över 40 men inte äldre än 50.
Citera
2015-05-13, 20:35
Medlem
Citat:
Bates kanske är det offret han kände, och som han startade med. när han dödat henne så fick han mersmak och utvecklade sitt MO. Det skulle förklara varför han inte tog åt sig äran ordentligt.

möjligt att allen utförde santa rosa morden, men som z är han utesluten av DNA, Handavtryck på breven samt det blodiga fingeravtrycket i paul steins taxi. jag tycker att det väger ganska tungt jämfört med att det finns likheter i deras handstil.

allt det andra är ju bara indicier. man hittar inte paul steins skjorta, körkort eller nycklar. man hittar inget vapen som matchade LHR/BRS morden. man hittar inga wing Walkers, eller några andra bevis. framför allt, inga ciphers.
Tror fortfarande inte att Z var inblandad i Batesmordet. Hans MO gick ju i princip ut på att skryta om mord och antalet mordoffer så jag ser det som osannolikt att han inte skulle nämna Riversidemordet. En förklaring till det skulle kunna vara att han kände Bates och var rädd för att de skulle få upp spåret på honom. För det finns ju likheter i både stil och språk mellan dem. Men jag tror som sagt inte det, för annars hade nog Z skrytit om det också. Det hade ju gått ett antal år mellan morden.

Nej, Allen är inte utesluten. Man vet inte om avtrycken är Zodiacs till att börja med. "A fingerprint comparison failed to match Allen's prints to those believed to belong to the Zodiac. Although police knew there was a possibility that the bloody fingerprint might not belong to the killer".

"Inspectors Armstrong and Toschi believed that Allen was a good suspect and were reluctant to exclude him based on a fingerprint, which, at the very least, was questionable, and the opinion of a handwriting expert. Handwriting analysis, graphology, is not an exact science. Therefore, investigators decided to keep an open mind regarding Allen
Med amatörögon så ser Allens och Zodiacs handstil i princip identisk ut. Dessutom säger ju utredarna att Allen uppträdde nervöst och tog ovanligt lång tid på sig att skriva bokstäverna. Varför?! Sedan när han skrev med högerhanden så såg man andra detaljer som påminde om Zodiacs, t.ex. det där mellanrummet mitt i orden. Måste ju vara sjukt ovanligt. Att en man som mycket pekar på har exakt den där detaljen som Z har. Hade det varit ett fåtal indicier så visst...men det finns ju hundratal indicier som pekar på Allen.

Du nämner att de inte hittade Paul Steins skjorta, nycklar m.m. Visst. Men de hittade däremot kryptogram, bombritningar, VHS som det står Z på. Dessutom kom ju Allen hem på kvällen efter LB-dådet med blodiga knivar i bilen och sa att han hade slaktat kycklingar. Knivarna undersöktes aldrig.

Polisen valde att göra en husrannsakan i huset i Vallejo när de fick möjlighet. Det kan ha varit deras misstag. Allen ägde flera husvagnar i olika städer, t.ex. i Santa Rosa, och där gick det enormt mycket tid innan de slutligen gjorde en husrannsakan, så han hade all tid i världen att undanröja bevis.
Senast redigerad av mirinforever 2015-05-13 kl. 20:40.
Citera
2015-05-13, 20:38
Medlem
Citat:
omöjligt att säga något definitivt om seriemördares debut ålder, eftersom t.ex. zodiac inte blivit fångad, och man vet inte hur gammal han var eller om han dödade CJB. men vad jag har läst så är det i 30 års åldern som de flesta gör debut. 28½ är ju inte så långt ifrån, så det är möjligt att du har rätt. men när det gäller zodiac så tror jag att han var äldre än genomsnittet. minst 38, antagligen över 40 men inte äldre än 50.
Så gammal tror jag inte att han var. Hans språk i breven pekar mot en yngre man i 30-35-års åldern. Inte för ung med tanke på intelligensen och kunskaperna och inte för gammal heller. Precis som vittnena uppgav.
Senast redigerad av mirinforever 2015-05-13 kl. 20:41.
Citera
2015-05-14, 00:28
Medlem
badbollen3s avatar
Citat:
Tror fortfarande inte att Z var inblandad i Batesmordet. Hans MO gick ju i princip ut på att skryta om mord och antalet mordoffer så jag ser det som osannolikt att han inte skulle nämna Riversidemordet. En förklaring till det skulle kunna vara att han kände Bates och var rädd för att de skulle få upp spåret på honom. För det finns ju likheter i både stil och språk mellan dem. Men jag tror som sagt inte det, för annars hade nog Z skrytit om det också. Det hade ju gått ett antal år mellan morden.

Nej, Allen är inte utesluten. Man vet inte om avtrycken är Zodiacs till att börja med. "A fingerprint comparison failed to match Allen's prints to those believed to belong to the Zodiac. Although police knew there was a possibility that the bloody fingerprint might not belong to the killer".

"Inspectors Armstrong and Toschi believed that Allen was a good suspect and were reluctant to exclude him based on a fingerprint, which, at the very least, was questionable, and the opinion of a handwriting expert. Handwriting analysis, graphology, is not an exact science. Therefore, investigators decided to keep an open mind regarding Allen
Med amatörögon så ser Allens och Zodiacs handstil i princip identisk ut. Dessutom säger ju utredarna att Allen uppträdde nervöst och tog ovanligt lång tid på sig att skriva bokstäverna. Varför?! Sedan när han skrev med högerhanden så såg man andra detaljer som påminde om Zodiacs, t.ex. det där mellanrummet mitt i orden. Måste ju vara sjukt ovanligt. Att en man som mycket pekar på har exakt den där detaljen som Z har. Hade det varit ett fåtal indicier så visst...men det finns ju hundratal indicier som pekar på Allen.

Du nämner att de inte hittade Paul Steins skjorta, nycklar m.m. Visst. Men de hittade däremot kryptogram, bombritningar, VHS som det står Z på. Dessutom kom ju Allen hem på kvällen efter LB-dådet med blodiga knivar i bilen och sa att han hade slaktat kycklingar. Knivarna undersöktes aldrig.

Polisen valde att göra en husrannsakan i huset i Vallejo när de fick möjlighet. Det kan ha varit deras misstag. Allen ägde flera husvagnar i olika städer, t.ex. i Santa Rosa, och där gick det enormt mycket tid innan de slutligen gjorde en husrannsakan, så han hade all tid i världen att undanröja bevis.

" En förklaring till det skulle kunna vara att han kände Bates och var rädd för att de skulle få upp spåret på honom."

det var det jag menade :P

"Nej, Allen är inte utesluten. Man vet inte om avtrycken är Zodiacs till att börja med"

vi pratar inte om fingeravtrycken nu, för där har ju reportrarna varit och kladdat så det är näst intill omöjligt att säga vems som är vems. nej, vi pratar om att när man skriver så brukar nedre delen av handen, hela sidan ut längs med lillfingret, vila mot arket för att få stöd. sånt lämnar tydligen avtryck och det är dessa man har säkrat på arket. att någon reporter har gjort så flera gånger på samma ark håller i alla fall jag som omöjligt, för även om man läser och följer med fingret så gör man inte på det sättet. så dessa avtryck är jag 100% säker på tillhör z. och man jämförde dessa med allen och fick ingen träff.

däremot kan vem som helst ha kladdat i taxin, så det avtrycket håller jag inte som något bevisvärde.

"
Du nämner att de inte hittade Paul Steins skjorta, nycklar m.m. Visst. Men de hittade däremot kryptogram, bombritningar, VHS som det står Z på. Dessutom kom ju Allen hem på kvällen efter LB-dådet med blodiga knivar i bilen och sa att han hade slaktat kycklingar. Knivarna undersöktes aldrig."

att ha kryptogram hemma är inget brott (om dessa inte innehåller något brottsligt), sen visste jag inte ens att de fann dem hemma hos honom.

bombritningarna är ju ett solklart brott, men inget som kopplar honom till att vara Z. han kan lika gärna har förberett att spränga sig själv på wallmart.

DNA fanns inte, vad skulle de ha testat knivarna för? blodgrupp?

sen att han var nervös när han var tvungen att lämna ett skrivprov, klart som fan att han var det. han visste ju att han hade gjort bort sig när han hade tafsat (eller våldtagit?) ungarna. han visste ju att minsta lilla de hittade på honom, skulle han ju åka dit för. och om det skulle stå och väga med handstilen skulle han fällas p.g.a. tidigare brott samt att man ville sätta dit någon för z morden. tänk hur många som har friats med hjälp av DNA senaste deceniumet, även fast folk har varit säkra i sina vittnesmål, gripits i närheten av en brottsplats, haft taskigt förflutet etc. etc.

jag trodde också att det var allen förut, men efter DNA:t har friat honom (för det är troligen z som har slickat på frimärkena), att handstilen inte fäller honom är mer eller mindre ett friande i sig, ingen som har sett honom med wing Walkers före graysmiths bok.

vad krävs för att du ska börja tro att han faktiskt är oskyldig? jag tycker att han var ett svin och förtjänade dödstraff för det han gjorde mot ungarna, och han skulle ha kunnat varit Z, men jag tror inte det längre, efter allt jag listat ovan. för det är där jag tror att toschi och Armstrong gick bet, att de låste sig mentalt på ALA, och fick nada. men vore kul att veta vad de tror idag, om de fortfarande lever?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in