2015-05-09, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Att räntorna på de internationella obligationsmarknaderna nu ökar beror på marknadskrafterna och farhågor om att QE inte fungerar samt den ökande penningmängden och är inget som de olika centralbankerna önskar sig. En anledning till viss oro med andra ord.

Nej

Anledning är att de inte litar på CB räntebanor. Rättar de inte in sig i ledet snarast kommer CB att agera (sänka räntorna/utöka QE). För övrigt var denna "höjning" knappast extrem. Ser man tre år tillbaka i tiden har 10 åringen aldrig varit så låg som den är nu innan jan -15. Gör inte en höna av en fjäder. Samma nivå hade vi i mars och innan januari -15 har den aldrig varit i närheten dagens låga nivåer.
2015-05-09, 15:58
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Stiger?

När jag tittar så är iaf räntorna i USA ungefär som vid årsskiftet och lägre än för 6 månader sedan.

Om man ska tala om stigande räntor bör vi väl iaf se någon ökning med någon stdev över årsskiftet eller 6 mån eller så.

Nu skrev jag de internationella obligationsmarknaderna utan att specifiera vare sig valuta eller tidperiod just för att undvika en debatt om detaljer. Kolla ränteläget den sista månaden och trenden är ganska klar även om det var de tyska statsobligationerna jag avsåg. Intressant just med tanke på att de är utanför FED:s kontroll och är en av de viktigaste motparterna till FED och dess penningpolitik samt att dollarn samtidigt försvagades mot euron.

Enligt samma sätt att resonera kan man alltid vid given tidpunkt både resonera att börsen både sjunker eller stiger genom att valfritt välja enskilda aktier eller period som stöd för sin tes och kunna komma fram till vilken slutsats man vill efter egen agenda.
Senast redigerad av Rektangel 2015-05-09 kl. 16:19.
2015-05-09, 16:05
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jajahaaja
Nej

Anledning är att de inte litar på CB räntebanor. Rättar de inte in sig i ledet snarast kommer CB att agera (sänka räntorna/utöka QE). För övrigt var denna "höjning" knappast extrem. Ser man tre år tillbaka i tiden har 10 åringen aldrig varit så låg som den är nu innan jan -15. Gör inte en höna av en fjäder. Samma nivå hade vi i mars och innan januari -15 har den aldrig varit i närheten dagens låga nivåer.

Vilket borde betyda att marknaden till skillnad från centralbankerna känner en viss oro inför inflationsrisken och detta bör väl i sig skapa en viss oro?

I övrigt kan jag instämma i ditt resonemang och personligen tror även jag att det är en överreaktion men jag bara refererade till varför oron uppstod. Jag tror du har en poäng i vad du säger.

Det intressanta är att denna oro kommer nu och inte gett rörelser i marknaden förr och inte är något annat än en misstro mot CB:s agerande och tilltro till den förda penningpolitiken.

Varför vill marknaden strama åt innan en konjukturuppgång och dess inflation ens kan skönjas i Europa..?

En marknadsreaktion mot tilltron mot den förda penningpolitiken som centralbankerna för trots QE.

Vanligt marknadsbrus eller paradigmskifte?
Senast redigerad av Rektangel 2015-05-09 kl. 16:15.
2015-05-09, 17:55
Medlem
Citat:
Vilket borde betyda att marknaden till skillnad från centralbankerna känner en viss oro inför inflationsrisken och detta bör väl i sig skapa en viss oro?

De känner en viss oro för att RB räntebana inte kommer att vara sådan som de har sagt. Därför kände de att de behövde höja mariginalen på 2-10 års räntan så att de inte förlorar intäkter. Om det beror på att de tror på inflationen eller inte är inte så viktigt egentligen. De vill ha mariginaler mellan sin egen ränta och upplåningsräntan för att tjäna cash.
2015-05-09, 23:12
Medlem
Citat:
Nu skrev jag de internationella obligationsmarknaderna utan att specifiera vare sig valuta eller tidperiod just för att undvika en debatt om detaljer. Kolla ränteläget den sista månaden och trenden är ganska klar även om det var de tyska statsobligationerna jag avsåg. Intressant just med tanke på att de är utanför FED:s kontroll och är en av de viktigaste motparterna till FED och dess penningpolitik samt att dollarn samtidigt försvagades mot euron.

Enligt samma sätt att resonera kan man alltid vid given tidpunkt både resonera att börsen både sjunker eller stiger genom att valfritt välja enskilda aktier eller period som stöd för sin tes och kunna komma fram till vilken slutsats man vill efter egen agenda.
Den senaste månaden har det stigit i USD också. Men dessförinnan har det fallit lika mycket.

Men jag antog att vi talade om att räntorna började trenda uppåt på lite längre sikt än vad som är intressant för en swing trader. Och då pekar jag på vi står still på 4 månader perspektiv och ligger på lägre ränta på 6 månaders perspektiv.

Innan vi börjar tala om att räntorna är på väg upp bör det väl vara upp med mer än något sigma på över 6 eller 12 månaders glidande medelvärde eller så. Inte att det bara fladdrar inom bollinger band.
2015-05-10, 02:09
Medlem
libbens avatar
När det händer så...

http://i.imgur.com/8ptx7LH.jpg
2015-05-10, 09:36
Medlem
Citat:
Svaret skulle jag säga är att man tittade på fundamenta och inte uppmärksammade finansieringsmaskineriet. Det senare var det få människor som hade fullgod insyn i.

Det här är rätt intressant som jag tror många missar. Har läst massor om hur finanskrisen uppkom, och det som slår en är att anledningen uppblåst bostadsmarknad nämns nästan aldrig. Priserna var höga och byggandet stort, men en korrektion på 10% hade räckt. Finanskrisen skapades istället till vilka lånen beviljades och hur de senare såldes vidare till extremt låg ränta (läs mer om NINJA loans). Samma sak skulle definitivt kunna hända i Sverige, nästan oavsett vilka priser vi har på fastigheter.
2015-05-10, 20:46
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Den senaste månaden har det stigit i USD också. Men dessförinnan har det fallit lika mycket.

Men jag antog att vi talade om att räntorna började trenda uppåt på lite längre sikt än vad som är intressant för en swing trader. Och då pekar jag på vi står still på 4 månader perspektiv och ligger på lägre ränta på 6 månaders perspektiv.

Innan vi börjar tala om att räntorna är på väg upp bör det väl vara upp med mer än något sigma på över 6 eller 12 månaders glidande medelvärde eller så. Inte att det bara fladdrar inom bollinger band.

Just precis. Frågan många ställer är just om ränteuppgången på internationella obligationer är ett trendbrott eller bara vanligt marknadsbrus.
Gromph har till skillnad från många andra valt att ignorera detta och intar en bunkermentalitet av årgång 1944. Vi andra följer utvecklingen med en viss tilltagande oro.

Övriga indikatorer är t ex att dollarns trendmässiga förstärkning har stannat upp och rekylerar och då pressar aktiebörserna samtidigt som oljepriset och råvaror börjar återhämta sig. De som brukar var dollarns motpol.

Personligen tror jag inte detta är ett trendbrott utan en första varning om att vi har obalanser i ekonomin och frågan är huruvida en förbättrad konjuktur kan övervinna farhågorna. Börskrascher brukar ju som bekant äga rum på hösten.

Den som lever får se.

Gromph...Tvivlar du på marknadskrafterna och försöker intala oss om att de har fel? Är du kommunist? Marknaden har alltid rätt enligt marknadsliberaler, eller hur? Då lär du med ditt eget resonemang ha fel.
Senast redigerad av Rektangel 2015-05-10 kl. 20:52.
2015-05-10, 23:09
Medlem
Citat:
Just precis. Frågan många ställer är just om ränteuppgången på internationella obligationer är ett trendbrott eller bara vanligt marknadsbrus.
Gromph har till skillnad från många andra valt att ignorera detta och intar en bunkermentalitet av årgång 1944. Vi andra följer utvecklingen med en viss tilltagande oro.
Det gick upp i Februari också. Räntan stod högre i Mars än idag. Säger det senare att vi har ett trendbrott? (Skulle väl vara ned då).
Borde iaf inte räntan krypa över nivån för två månader sedan innan vi börjar tala om ett trendbrott.

Citat:
Gromph...Tvivlar du på marknadskrafterna och försöker intala oss om att de har fel? Är du kommunist? Marknaden har alltid rätt enligt marknadsliberaler, eller hur? Då lär du med ditt eget resonemang ha fel.
Hm, i din värld blir man alltså kommunist om man vill se en rörelse något ovanför glidande medelvärde.
Du borde kanske kolla med riktiga kommunister, så kan de förklara ett och annat för dig. Det saknas en del.
2015-05-12, 12:42
Medlem
kurt-sunes avatar
Verkar bli allt jobbigare för bubbelbabblarna att komma in i värmen...

http://www.di.se/artiklar/2015/5/11/omojligt-att-spara-ikapp-pa-skenande-bomarknad/

Någon som har någon färsk statistik på vad som hänt med priserna sedan amorteringskravet togs bort?
2015-05-12, 14:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
Verkar bli allt jobbigare för bubbelbabblarna att komma in i värmen...

http://www.di.se/artiklar/2015/5/11/omojligt-att-spara-ikapp-pa-skenande-bomarknad/

Någon som har någon färsk statistik på vad som hänt med priserna sedan amorteringskravet togs bort?

Nytt HOX-index kommer imorgon 13/5 kl 9.00
2015-05-12, 15:03
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Damoon
Nytt HOX-index kommer imorgon 13/5 kl 9.00

Spännande vad kan vi vänta oss? Det sägs att det är lite lugnare stämning nu på marknaden, men vad vet jag?!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in