2015-05-12, 10:57
Medlem
C8H11Ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Gjorde inte Hareide ett byte också där man tog ut Eikrem och satte in Konate samt ändrade formationen?
Detta minns jag inte men då är det tappade spelet nog snarare detta som det berodde på än uppehållet i sig.
Citera
2015-05-12, 10:58
Medlem
mishimas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C8H11N
Ja, det var ju synd att man inte tog tiden att gå igenom hur man ska bibehålla ledningen. Elfsborg lyckades ju uppenbarligen utnyttja detta, har dem en mycket bättre tränare kanske?

Det anser inte jag, men i detta fallet stod Åge och svor över bengalerna och verkade jätteirriterad och uppgiven, det är inte rätt energi att sända ut till sitt lag.

Malmö hade precis som Elfsborg all makt att samla ihop laget, peka ut vad som var bra, hur man skulle fortsätta och finjustera eventuella brister. Istället gör man det sämre,

Dessutom är det lättare att försvara en ledning än att rucka på ett (normalt sett) bra försvar.

Jag blir lika irriterad när mitt blåvitt skyller på såna hör händelser, det var en händelse förra året när vi låg under och det blev ett bengalavbrott.

Stahre misslyckades. Laget misslyckades. Men man skyllde på en extern faktor. Pinsamt!

Problemet började redan när Rasmus Bengtsson gick ut och vi blev tvungna till taktikbyte. Vi fick inte ihop det och spelarna var lite vilsna. Elfsborg tog över spelet. När målet kom hade vi dock spelat upp oss och börjat få kontroll på det igen. Det var så klart helt idiotiskt att störa den trenden. När vi kom ut igen var vi tillbaka i samma situation som när Bengtsson gick ut.

Det är väl heller inte att skylla på supportrarna. Supportrarna är väl en del av laget och klubben?

Jag har svårt att peka på vad man kunde ha gjort annorlunda egentligen. Väntat med bytet?
Senast redigerad av mishima 2015-05-12 kl. 11:03.
Citera
2015-05-12, 11:11
Moderator
easy_dans avatar
Citat:
Detta minns jag inte men då är det tappade spelet nog snarare detta som det berodde på än uppehållet i sig.

Ja hade man inte bytt spelare och uppställning så hade man kunnat skylla helt på bengalerna, nu utnyttjar man ändå tiden för att strukturera om men misslyckas helt.
Citera
2015-05-12, 12:43
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajenjeppe
Nog för att det är väldigt starkt av Djurgården att vinna matcherna som man har gjort, men är det inte helt sjukt att man hittills har mött, förutom Elfsborg i premiären, lagen på plats:

8
9
10
11
12
13
14

Och i nästa match möter man lag 15.
Det är ju så det fungerar i början av en serie där varje 3a ger skillnad i tabellen. De ligger ju på de platserna för att de förlorat (undantaget Bajen). Det är lätt att peka i efterhand på tabelläget.

Häcken, Gefle o GIF hade ju varit 2-3 placeringar bättre om de vunnit mot DIF.

Men visst, vi har inte mött de 3 tunga ännu. Så det är upp till bevis.
Citera
2015-05-12, 14:06
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av easy_dan
Ja hade man inte bytt spelare och uppställning så hade man kunnat skylla helt på bengalerna, nu utnyttjar man ändå tiden för att strukturera om men misslyckas helt.
I och med att Rasmus går sönder är man tvungen att ändra uppställning eller chans med Vindheim som innerback. Jag tycker att det var rätt att ändra uppställning.

Bytet av Eikrem mot Konate berodde på att Wollf var illamående så vad gör man, byter spelare så klart.

Avbrottet som ligisterna orsakade tror jag var till fördel för Elfsborg.

De två situationerna i första halvlek där Anders Svensson dels hindrar Berget att komma till en målchans dels i sekunderna efter orsakar en fällning som bör vara straff. Detta har större betydelse än ligistbränningen för matchens slutresultat.
Tyvärr så hade jag lite rätt när jag skrev att Lerjeus var det största hotet mot MFFs seger.
Citera
2015-05-12, 14:57
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
MFF:s naprapat Wilner Registre är något mer negativ i sin prognos.

Matchen mot Häcken nästa torsdag är utesluten och rehabtiden kan bli mycket längre än så. Registre vågar inte lova att Bengtsson är tillbaka i speldugligt skick ens till vårsäsongens sista omgång där MFF möter Djurgården på hemmaplan den 7 juni.

- Han är inte med mot Häcken. Vi hoppas att han kan spela innan uppehållet men vi får se hur det artar sig, säger Registre.

Även Enock Kofi Adu tvingades lämna planen i förtid.

Innermittfältaren kom aldrig tillbaka i spel efter den första halvleken.

- Jag fick en smäll mot ankeln, samma ställe som mot Helsingborg i derbyt, och det gick inte att spela vidare. Jag fick smällen när det var en kvart kvar av första halvlek och jag kämpade vidare. I pausen kände jag att det inte skulle fungera längre, säger Adu.
Räknar med spel

Läget för Adu är däremot ljusare än för Rasmus Bengtsson.

- Det är en blödning och en liten svullnad men jag tror att han kan spela redan i nästa match mot Häcken, säger Registre.

Det här var inte bra, Brorsson eller Vindheim som reserv på mittbacken?
Citera
2015-05-12, 15:46
Medlem
gato12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teameffort
Bajen inledde säsongen bra men har varit rätt kassa senaste 2-3 matcherna..

Trubbiga bakåt och veka framåt. Giffarna håller uppe spelet fint och jag tycker mig ha uppfattat spridda burop under matchens gång..

Smekmånaden över för Nanne?

Mjoo, nu är det nog slut på det sedvanliga nykomlingsflytet...nu är det dags att kavla upp ärmarna, spotta i nävarna och grisa sig till poängen med syfte att hänga kvar i finrummet. Tyvärr vet jag inte om Linus Hallenius och Måns Söderqvist är rätt spelare för det. Dags att starta med Pablo på topp?
Citera
2015-05-12, 15:49
Medlem
Skillnaden i år är att vi vinner mot lag som vi tidigare ska slå på pappret, men ofta fallit pladask.
Citera
2015-05-12, 16:16
Medlem
Oformads avatar
Citat:
Ärligt talat..

Båda lagen har ett lika långt uppehåll. Vanligtvis när detta händer brukar man säga att det ledande laget får fördel av en "timeout", men nu när det går emot så är det tvärtom?
Personligen tycker jag inte detta är något som bör påverka professionella spelare över huvudtaget, blir man så tagen på sängen av att få hämta andan i en kvart att man helt plötsligt har glömt av hur man försvarar sig i fotboll så ska man nog se över sitt yrke.

Hade det inte varit bengalerna så hade det väl varit 15% domare, otur eller vinden som blåste åt fel håll.

Med det sagt känns det skönt att som deltagarlag få ligga i topp. Skönt resultat. Svårt att tro att det står sig de kommande omgångarna (mot Ellos & AIK) som blir svåra test och vid vinst lägger grund för en väldigt bra slutplacering. Man får väl hoppas att det tänds bengaler ifall det skulle gå dåligt för oss.

Ödmjuka Malmö.
#stackarsallsvenskan

Det beror ju helt på matchbilden, det lag som är i störst behov av förändring gynnas ju såklart.

I andra sporter finns ju "timeout", vilket används just för att försöka ändra spelet, har inget med professionalitet att göra.
Citera
2015-05-12, 17:12
Medlem
Andy.Solas19s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bagarn29
Avbrottet som ligisterna orsakade tror jag var till fördel för Elfsborg.

Elfsborgs säk?
Citera
2015-05-12, 17:18
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av mishima
Problemet började redan när Rasmus Bengtsson gick ut och vi blev tvungna till taktikbyte. Vi fick inte ihop det och spelarna var lite vilsna. Elfsborg tog över spelet. När målet kom hade vi dock spelat upp oss och börjat få kontroll på det igen. Det var så klart helt idiotiskt att störa den trenden. När vi kom ut igen var vi tillbaka i samma situation som när Bengtsson gick ut.
Jo, så var det förstås. Att skadorna och även uppehållet förstörde vårt momentum så att säga.
Citat:
Jag har svårt att peka på vad man kunde ha gjort annorlunda egentligen. Väntat med bytet?
Vi kunde spelat mer destruktivt. Att som inbytt vänsterback/-mittfältare (Konate) slarva bort en boll på offensiv planhalva på det sättet (som ledde fram till 2-2) är rent idiotiskt. Bättre då att bara hålla i bollen, och om man inte är 110 % säker på passningen, antingen vända bakåt eller driva mot hörnflaggan och få ett inkast mot/med sig långt upp i plan. Eller något liknande. Det ska inte vara otillåtet att spela lite destruktivt när man efter två skador på viktiga defensiva spelare leder med ett mål på bortaplan med ca 15 minuter kvar mot ett av de lag som kommer att kriga om guldet.

PS. Molins är tillbaka! Han spelade första trettio minuterna i dag hemma mot HBK med U-21.
Senast redigerad av U-Fig 2015-05-12 kl. 17:20.
Citera
2015-05-12, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InnesI
Ja lite så. Dessutom blev vi ohyggligt bortskämda med den väldigt fina start vi fick. Många såg att 0 poäng efter de fyra första omgångarna var ett reelt scenario. Istället vinner vi mot AIK i cuppen och kammar hem 7 poäng efter 4 omgångar.

Hann tyvärr bara se första halvlek idag så jag kan inte uttala mig egentligen men så här långt är det inte en djup svacka. Såklart att man känner att vi borde tagit Giffarna, speciellt på hemmaplan. Torsken mot AIK är värre på sitt sätt men de är ett erkännt topplag, det ska inte Giffarna vara.

Det blir intressant att följa. På pappret är vår andra fjärdedel av säsongen lättare än den första. Är vi i en svacka eller lyckades vi helt enkelt toppa bra i början men nu sjunker ner till en mer realistisk nivå? Det får framtiden avgöra. Jag tror dock fortsatt på att vi inte behöver oroa oss för mycket för strecket nedåt. Vi borde vara starka nog att undvika det.
Det är inte poängtappet och det usla spelet som irriterar mig, sådant händer. Det är hur hela laget har för inställning på planen. Såg bara lamt och skrämt ut. Sedan är vissa riktigt jävla usla fotbollsspelare.

Allsvenskan känns så jävla avslagen förövrigt, vad har hänt sedan 2009?
Publiksiffror visst, men är en helt annan känsla än vad det var förr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in