2015-05-10, 22:23
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lopish
Ah jag har förstått att mögel är en ganska stor risk i Sveriges klimat, men dessa Royal Nepal är hyfsat mögel tåliga vad jag har läst iallafall, men att mina autos ska vara mycket mer drabbade av mögel, finns det inte något fiffigt sätt att motverka mögel? Någon antibakteriell sprej eller någon hemmametod?

Du kan spraya dom med en svag dos väteperoxid. Men jag vet inte, när det är dags är det dags. Ja RN är tuff mögel. Bra val.
Citera
2015-05-10, 22:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Du kan spraya dom med en svag dos väteperoxid. Men jag vet inte, när det är dags är det dags. Ja RN är tuff mögel. Bra val.
Perfekt, ska testa det då jag köpte dem eftersom du sa åt mig att göra det, och jag har bara läst gott om dem i stort sett, så det var det uppenbara valet att testa mig på, även fast det nu blev lite åt det sena hållet, hade gärna veggat dem i bara någon vecka innan jag satt ut dem, men nu får det bli såhär och jag får hålla tummarna att dem klarar det, borde funka
Citera
2015-05-10, 22:53
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lopish
Perfekt, ska testa det då jag köpte dem eftersom du sa åt mig att göra det, och jag har bara läst gott om dem i stort sett, så det var det uppenbara valet att testa mig på, även fast det nu blev lite åt det sena hållet, hade gärna veggat dem i bara någon vecka innan jag satt ut dem, men nu får det bli såhär och jag får hålla tummarna att dem klarar det, borde funka
Googla runt lite på väteperoxid ( hydrogen peroxide) koncentrationen. Jag vet folk som behandlat mögliga områden och tagit bort det dåliga och möglet hade sen inte spridit sig.
Citera
2015-05-10, 23:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Googla runt lite på väteperoxid ( hydrogen peroxide) koncentrationen. Jag vet folk som behandlat mögliga områden och tagit bort det dåliga och möglet hade sen inte spridit sig.
Okej, men det finns inget sätt att göra så att det inte börjar mögla för första början?
Citera
2015-05-10, 23:31
Medlem
DirtyNorths avatar
Vad ska ni tillsätta för näring till era plantor nu när ni odlar utomhus?
Citera
2015-05-11, 00:33
Medlem
smellyproofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DirtyNorth
Vegg: Kogödsel, ligger under jorden.
Blom: Kastar på lite Hasselfors PK

Ekologiskt och långtidsverkande. Precis det man vill ha när man odlar utomhus.
Sen får man inte glömma att miljön omkring påverkar plantorna med koldioxid och sitt i övrigt komplexa ekosystem, vilket bidrar till ett mer andligt rus, jämfört med inomhusodlat, som magiska molekyler säger.
Senast redigerad av smellyproof 2015-05-11 kl. 00:42.
Citera
2015-05-11, 01:14
Medlem
SuperCheeses avatar
Vilka bekämpningsmedel använder ni?
Citera
2015-05-11, 01:39
Medlem
DirtyNorths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smellyproof
Vegg: Kogödsel, ligger under jorden.
Blom: Kastar på lite Hasselfors PK

Ekologiskt och långtidsverkande. Precis det man vill ha när man odlar utomhus.
Sen får man inte glömma att miljön omkring påverkar plantorna med koldioxid och sitt i övrigt komplexa ekosystem, vilket bidrar till ett mer andligt rus, jämfört med inomhusodlat, som magiska molekyler säger.
Skulle det bli bra att blanda 50L av den jorden man hade tänkt så med och blanda i 50L gödsel köpt från ica också eller ska man bara köra på såjorden jag tänkt köpa från början?
Citera
2015-05-11, 02:46
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:

Långtidsverkande grönsaksnärings, hönsgödsel, kompost, benmjöl, blodmjöl, kalk, top growth i vegg och top taste i blom, kan hända att jag slänger på lite mer kompost 2-3 veckor från skörd.

Kan bli Overkill men jag hoppas på det bästa
Senast redigerad av Utomhus123 2015-05-11 kl. 03:17.
Citera
2015-05-11, 12:05
Medlem
smellyproofs avatar
Citat:
Skulle det bli bra att blanda 50L av den jorden man hade tänkt så med och blanda i 50L gödsel köpt från ica också eller ska man bara köra på såjorden jag tänkt köpa från början?
Du ska inte blanda. Lägg först ett lager gödsel, sen ett lager jord. På så viss når rötterna ner till gödslet när de blir större och behöver mer näring. Om du blandar kommer de dö av övergödning.
Citera
2015-05-11, 12:32
Medlem
Shuffless avatar
Har inte möjligheten att transportera hundratals liter jord till platsen där jag ska odla, funkar det om jag använder jorden i marken i kombination med några liter kogödsel?
Citera
2015-05-11, 13:21
Medlem
smellyproofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shuffles
Har inte möjligheten att transportera hundratals liter jord till platsen där jag ska odla, funkar det om jag använder jorden i marken i kombination med några liter kogödsel?
Beror på vad det är för mark såklart. Ett tips är att leta efter brännässlor. Cannabis gillar miljön där de växer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in