2015-05-02, 08:14
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utomhus123
Har gått en vecka och jorden var fortfarande blöt hela vägen upp till "ytan", bildas kondens i den lådan dom står i nu om morgonen skulle jag gissa på, hade även ett "geggigt" lager i botten på 4-5 cm som krukorna står på. Men jag är ute och kollar var 3e dag nu i början Tack för tipset ändå

Som jag förstått det ska man kunna gräva ner hela krukan där man tänkt ha den sen pga att den förmultnar, frågan är hur snabb denna processen är och om man kanske skulle klippa bort botten på krukorna redan nu / göra lite fler och större hål, vad tros ?

Krukorna är borta efter någon vecka i jorden, de är riktigt bra.
Citera
2015-05-02, 13:55
Medlem
Höttu krappen, vad tror du om att byta ut hasselfors p-jord mot änglamarks plantjord? Det känns bättre att köra på ekologiskt, närproducerat, miljöbantat, returpantat, giftfritt och kravmärkt ganja
Citera
2015-05-02, 14:16
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oggestaden
Höttu krappen, vad tror du om att byta ut hasselfors p-jord mot änglamarks plantjord? Det känns bättre att köra på ekologiskt, närproducerat, miljöbantat, returpantat, giftfritt och kravmärkt ganja

Jag kör Granngårdens Naturgödsel och P-jord. Billig bra och vad jag vet giftfri. Hellre volym och själv fylla på med de nutes som behövs. Dyrk jord som Hasselfors behövs inte (eller så är jag bara snål).
Citera
2015-05-02, 16:08
Medlem
Grävning på schemat imorgon. Nu har mina frön kläckts. 10st norden thor och 5st norden blue.
Citera
2015-05-02, 18:22
Medlem
Dreamstates avatar
Vilka kriterier har ni när ni letar bra odlingsplats?
Vad tycker ni är ideellt?
Citera
2015-05-02, 19:16
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreamstate
Vilka kriterier har ni när ni letar bra odlingsplats?
Vad tycker ni är ideellt?
Fritt sydost, lite vind eller ivf ej helt i lä och närhet till vatten.
Citera
2015-05-02, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 10L
Jag kör Granngårdens Naturgödsel och P-jord. Billig bra och vad jag vet giftfri. Hellre volym och själv fylla på med de nutes som behövs. Dyrk jord som Hasselfors behövs inte (eller så är jag bara snål).
P står för plant va? Läste på änglamarks plantjord att den har ett NPK på ca 100-30-200, vilket känns ganska långt ifrån sanningen. Men den var ganska billig den med, 200 l för 140 spänn på coop. Kanske ska testa, får väl kompensera fosforvärdet med lite benmjöl.
Citera
2015-05-03, 17:53
Medlem
Är det någon som har kört early skunk från sensi? Hur är dem?
Citera
2015-05-03, 22:14
Medlem
Efter mycket rekande efter bra spots så har jag insett att det är svårare än jag trodde att finna en plats där människor inte rör sig. Det rör sig tamefan folk vart man än är

Jag kan ha hittat en spot som kan fungera. Den ligger off och förhoppningsvis ingen plats där människor besöker. Det växer dock gran och en del björk runt omkring. Jorden är en blandning av sand och jord. Jag har inte hunnit testa PH värdet men jag gissar på att jorden är aningen för sur. Om PH värdet ligger aningen för lågt så har jag tänkt kalka. Bör jag göra något mer eller är det bara att slänga på koskit/p-jorden över, efter kalkningen?

Eller kan jag skita i det totalt eftersom jag kör raisedbeds?
Citera
2015-05-04, 08:19
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForthOne
Efter mycket rekande efter bra spots så har jag insett att det är svårare än jag trodde att finna en plats där människor inte rör sig. Det rör sig tamefan folk vart man än är

Jag kan ha hittat en spot som kan fungera. Den ligger off och förhoppningsvis ingen plats där människor besöker. Det växer dock gran och en del björk runt omkring. Jorden är en blandning av sand och jord. Jag har inte hunnit testa PH värdet men jag gissar på att jorden är aningen för sur. Om PH värdet ligger aningen för lågt så har jag tänkt kalka. Bör jag göra något mer eller är det bara att slänga på koskit/p-jorden över, efter kalkningen?

Eller kan jag skita i det totalt eftersom jag kör raisedbeds?

När du letar efter spots måste du tänka lite annorlunda. Det ska va fult, obekvämt och gärna högljutt, nära en motorväg eller ett tågspår till exempel, där har människor ingen direkt anledning att strosa så att säga.

Är man i området på jobb är jag ganska övertygad om att man inte tar en avstickare 25 meter in i ett otympligt område, och gör man det ändå så ska du ha otur om den här vägarbeteran eller skogsröjaren vet vad fan han kollar på utan att leta efter det.

För övrigt så kan du ju läsa tråden 5 sidor innan du postar frågor som blivit besvarade 10 ggr innan, du behöver mylla ner kalket samt ha ett bottenlager precis som du är inne på, (FB) Utomhusodling 2015
Senast redigerad av Utomhus123 2015-05-04 kl. 08:53.
Citera
2015-05-04, 11:40
Medlem
10Ls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utomhus123
När du letar efter spots måste du tänka lite annorlunda. Det ska va fult, obekvämt och gärna högljutt, nära en motorväg eller ett tågspår till exempel, där har människor ingen direkt anledning att strosa så att säga.

Är man i området på jobb är jag ganska övertygad om att man inte tar en avstickare 25 meter in i ett otympligt område, och gör man det ändå så ska du ha otur om den här vägarbeteran eller skogsröjaren vet vad fan han kollar på utan att leta efter det.

För övrigt så kan du ju läsa tråden 5 sidor innan du postar frågor som blivit besvarade 10 ggr innan, du behöver mylla ner kalket samt ha ett bottenlager precis som du är inne på, (FB) Utomhusodling 2015

Jag kör hide in plain sight. Området jag odlar i har 20-30 besökare per dag skulle jag gissa, men folk gillar att gå på vägar och följa stigar. Jag har även odlat mitt i stan på en ödetomt så länge man inte ser ut som ett drägg så reagerar ingen på en snubbe som går och plockar lite blommor. Allt handlar om hur väl man smälter in.
Vid köpcentrum brukar det finnas fina platser väldigt nära parkeringarna som funkar fint. För ett par år sedan var det en snubbe på swecan som drog upp en bamse Thyphoon precis vid en köpcentrum parkering. Helt synlig men vet man inte vad man ska titta efter så ser man inte.
Citera
2015-05-04, 12:46
Medlem
Kommer det räcka att vegga på fönsterkarmen med endast dagsljus?
Har ingen möjlighet att köra igång i garderob just nu. Tänkte försöka få upp dom en decimeter innan dom åker ut och låta det bli varmare om nätterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in