Citat:
Ursprungligen postat av
Bassiehof
I stort sett alla är överens om att profeten Daniel och Johannes i Uppenbarelsen talar om olika riken, från Nebukadnessar till romariket osv, och då är det rätt naturligt att tolka de 10 kungarna till vår tid. Världshandeln har aldrig varit större eller viktigare för människor och deras välstånd som i våra dagar.
För mig känns det lite onaturligt att tolka uppenbarelseboken till vår tid, då vi inte känner till framtiden. Uppenbarelseboken skulle kunna passa ännu bättre in om 200 år eller 2000 år.
Samt att som jag nämnde i trådstarten så är jag ateist, så för mig att tolka något från bibeln som sanning och bokstavligt är inte naturligt för mig i alla fall..
Som jag ser det så skrevs Bibeln som en förklaring till saker människan inte kunde förklara på den tiden, tänk bara på hur långt vetenskapen har kommit och hur mycket av bibeln vi redan har kunnat motbevisa.
Jag ser även bibeln som en bok vars syfte är att vara en moralisk kompass för hur den tidens kultur såg ut. T.ex angående hur man såg på kvinnor, politik, auktoritet, samhällsklasser, hierarki och diverse. För mig var Bibeln även ett sätt för de rika och mäktiga att kontrollera folkmassorna på. Alltså med rädsla för "odjuret", skärselden och helvetet.
Men som sagt, det är min tolkning