2015-05-10, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stiftsadjunkten
'Fallet,fallet aer det stora Babylon', Upp. 18; 2 ; 'I ett oegonblick har nu denna stora rikedom blivit foeroedd'. v.17. Laes. kap. 18. Visst aer det USA som ploetsligt Kraschar ekonomiskt som likt en kvarnsten sjunker ned I havet.
Babylon är världshandeln, det är ju den (handeln) som rasade globalt 2008. Det åttonde odjuret är WTO. USA är förmodligen en av de 10 kungarna iom att det är världens största ekonomi.
2015-05-10, 11:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bassiehof
Jag kan tänka mig att WTO är inblandat. Det har alltid bedrivits handel, men det är en annan organisation nu än när de andra kungarna hade makt, de som kom före de 10 kungarna, dvs under romarriket osv. WTO (det åttonde odjuret) får sin makt av dessa 10 kungar (Upp 17:13). Men som alla säger är det marknaden (skökan Babylon Upp 17:18) som har makten. Och de tio hornen eller kungarna försöker med hjälp av WTO styra marknaden (Upp 17:16).

Ni som ska tolka uppenbarelseboken efter moderna fenomen är så jävla dumma. Man blir fan spyfärdig över ert sjuka svammel.

Uppenbarelseboken kan användas till att tolka precis HUR SOM HELST. Fattar ni inte det?

Personligen tycker jag man borde kasta uppenbarelseboken i papperskorgen, och istället fokusera på den andliga tron som Jesus lärde ut.
2015-05-10, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Ni som ska tolka uppenbarelseboken efter moderna fenomen är så jävla dumma. Man blir fan spyfärdig över ert sjuka svammel.

Uppenbarelseboken kan användas till att tolka precis HUR SOM HELST. Fattar ni inte det?

Personligen tycker jag man borde kasta uppenbarelseboken i papperskorgen, och istället fokusera på den andliga tron som Jesus lärde ut.
I stort sett alla är överens om att profeten Daniel och Johannes i Uppenbarelsen talar om olika riken, från Nebukadnessar till romariket osv, och då är det rätt naturligt att tolka de 10 kungarna till vår tid. Världshandeln har aldrig varit större eller viktigare för människor och deras välstånd som i våra dagar.
2015-05-10, 12:46
Medlem
Dissociatives avatar
Citat:
Titsup är ett Jehovas vittne. Lyssna inte på vad han säger. Babylon är INTE falsk religion. Läs Upp kapitel 18 så ser du att Babylon är en bild av världshandeln.

Och jordens kungar, som har levt med henne i otukt och lyx, skall gråta över henne och klaga när de ser röken från bålet och själva står på avstånd, skrämda av hennes plåga. De skall säga: ’Ve, ve, du stora stad, Babylon, du starka stad, på en enda timme har domen kommit över dig.’ Och jordens köpmän gråter över henne och sörjer över henne eftersom ingen längre köper deras skeppslaster, deras laster av guld och silver, ädelstenar och pärlor, linnetyger och purpur, siden och scharlakan, deras tujaträ, saker av elfenben och dyrbaraste träslag, av koppar, järn och marmor, eller kryddor, parfymer och salvor och olika slag av rökelse, eller vin och olja, mjöl och spannmål, eller nötkreatur och får, hästar och vagnar och slavar och människoliv. De frukter som du längtade efter gick dig ur handen. Allt som glänser och skiner har du förlorat, och aldrig mer kommer någon att finna det. De som handlar med sådana varor, de som har blivit rika genom henne, skall stanna på avstånd, skrämda av hennes plåga, och gråta och klaga: ’Ve, ve, denna stora stad, som var klädd i fint linne och purpur och scharlakan och lyste av guld och ädelstenar och pärlor. På en enda timme har all denna rikedom ödelagts.’ Alla skeppare och alla som seglar med sina varor och sjömännen och alla som lever på sjöfart stannade på avstånd och ropade när de såg röken från bålet: ’Var fanns maken till denna stora stad?’ Och de strödde jord på huvudet och ropade, gråtande och klagande: ’Ve, ve, denna stora stad, som gjorde alla som har skepp på haven rika med sitt överflöd. På en enda timme har den ödelagts.’ Jubla över detta, du himmel och ni heliga och apostlar och profeter! Gud har dömt henne och gett er upprättelse.” Upp 18:9-20

Tack! Mycket intressant!
2015-05-10, 12:49
Medlem
Citat:
Babylon är världshandeln, det är ju den (handeln) som rasade globalt 2008. Det åttonde odjuret är WTO. USA är förmodligen en av de 10 kungarna iom att det är världens största ekonomi.
EU aer paa vaeg att bli Europas Foerenade Stater (likt USA) foer att undvika desa kriser i framtiden. I dagens EU finns redan 10 stater (konungar) som har den avgoerande makten i visa viktiga fraagor. Det aer bland dessa 10, som Antikrist till slut genom utmanoevrering uppstaar som Vaerldshaerskare. (Gissningsvis en Tysk, daa de har stoerst inflytande + foerebild Hitler).
2015-05-10, 12:54
Medlem
Dissociatives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999

Håller verkligen med om att man inte kan tolka uppenbarelseboken som moderna fenomen. Det är bara åt helvete för långsökt. Men det är dock intressant ändå.

Angående Uppenbarelseboken. I högstadiet berättade min lärare i Svenska och Engelska (som är kristen) att det har dykt upp teorier om att Aposteln Johannes skrev Uppenbarelseboken på ön Patmos under påverkan av hallucinogena. Och att detta skulle förklara hans "uppenbarelser" han skriver om i uppenbarelseboken Köper det inte til 100% men det skulle kunna vara en bra förklaring.
2015-05-10, 13:02
Medlem
Dissociatives avatar
Citat:
I stort sett alla är överens om att profeten Daniel och Johannes i Uppenbarelsen talar om olika riken, från Nebukadnessar till romariket osv, och då är det rätt naturligt att tolka de 10 kungarna till vår tid. Världshandeln har aldrig varit större eller viktigare för människor och deras välstånd som i våra dagar.

För mig känns det lite onaturligt att tolka uppenbarelseboken till vår tid, då vi inte känner till framtiden. Uppenbarelseboken skulle kunna passa ännu bättre in om 200 år eller 2000 år.

Samt att som jag nämnde i trådstarten så är jag ateist, så för mig att tolka något från bibeln som sanning och bokstavligt är inte naturligt för mig i alla fall..

Som jag ser det så skrevs Bibeln som en förklaring till saker människan inte kunde förklara på den tiden, tänk bara på hur långt vetenskapen har kommit och hur mycket av bibeln vi redan har kunnat motbevisa.

Jag ser även bibeln som en bok vars syfte är att vara en moralisk kompass för hur den tidens kultur såg ut. T.ex angående hur man såg på kvinnor, politik, auktoritet, samhällsklasser, hierarki och diverse. För mig var Bibeln även ett sätt för de rika och mäktiga att kontrollera folkmassorna på. Alltså med rädsla för "odjuret", skärselden och helvetet.

Men som sagt, det är min tolkning
2015-05-10, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stiftsadjunkten
EU aer paa vaeg att bli Europas Foerenade Stater (likt USA) foer att undvika desa kriser i framtiden. I dagens EU finns redan 10 stater (konungar) som har den avgoerande makten i visa viktiga fraagor. Det aer bland dessa 10, som Antikrist till slut genom utmanoevrering uppstaar som Vaerldshaerskare. (Gissningsvis en Tysk, daa de har stoerst inflytande + foerebild Hitler).
Och vad hände med ottomanska riket? Det uppstod efter romarrikets fall och allt det där. Inom EU ska alla 28 stater vara överens. Att Tyskland har mycket att säga till när det gäller euro-området beror på att de har gett lån till Grekland. Så det gäller att inte blanda ihop det med EU-parlamentet. G8 ändras också allteftersom ekonomier växer eller krymper i förhållande till varandra. En organisation som har makt över hela jorden är WTO, och man kanske borde inkludera IMF och Världsbanken, som tillsammans försöker komma tillrätta med handelskonflikter mellan länder, ekonomier i kris osv. Och det är framförallt de största "kungarna" eller ekonomierna som styr vad som händer, helt i enlighet med vad Johannes skriver. EU är för litet, det utgör bara en del av den globala handeln med sina 500 miljoner invånare. Jag tänker så under förutsättning att Babylon är världshandeln som Johannes beskriver den i Upp 18.
2015-05-10, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dissociative
För mig känns det lite onaturligt att tolka uppenbarelseboken till vår tid, då vi inte känner till framtiden. Uppenbarelseboken skulle kunna passa ännu bättre in om 200 år eller 2000 år.

Samt att som jag nämnde i trådstarten så är jag ateist, så för mig att tolka något från bibeln som sanning och bokstavligt är inte naturligt för mig i alla fall..

Som jag ser det så skrevs Bibeln som en förklaring till saker människan inte kunde förklara på den tiden, tänk bara på hur långt vetenskapen har kommit och hur mycket av bibeln vi redan har kunnat motbevisa.

Jag ser även bibeln som en bok vars syfte är att vara en moralisk kompass för hur den tidens kultur såg ut. T.ex angående hur man såg på kvinnor, politik, auktoritet, samhällsklasser, hierarki och diverse. För mig var Bibeln även ett sätt för de rika och mäktiga att kontrollera folkmassorna på. Alltså med rädsla för "odjuret", skärselden och helvetet.

Men som sagt, det är min tolkning
Jag förstår det, men Daniel fick profetera ända till ändens tid, alltså våra dagar, och det är därför vi har tolkat de riken som han profeterade om till romarrikets uppgång och fall osv. Ett monster likt Babylon och odjuret WTO, IMF och Världsbanken har inte funnits så länge, och det passar in mycket väl på vår tid. Aldrig har kriserna varit större och påverkat globalt som världshandeln gör i dag. Det innefattar inte bara varor och tjänster utan också finansiella tjänster, pensioner m m. Och politikerna försöker lösa alla kriser med arbetslöshet och att folk förlorar sin bostad, pensions - och sparpengar, precis som Johannes säger, genom bail outs osv.
2015-05-10, 13:37
Medlem
Dissociatives avatar
Citat:
Jag förstår det, men Daniel fick profetera ända till ändens tid, alltså våra dagar, och det är därför vi har tolkat de riken som han profeterade om till romarrikets uppgång och fall osv. Ett monster likt Babylon och odjuret WTO, IMF och Världsbanken har inte funnits så länge, och det passar in mycket väl på vår tid. Aldrig har kriserna varit större och påverkat globalt som världshandeln gör i dag. Det innefattar inte bara varor och tjänster utan också finansiella tjänster, pensioner m m. Och politikerna försöker lösa alla kriser med arbetslöshet och att folk förlorar sin bostad, pensions - och sparpengar, precis som Johannes säger, genom bail outs osv.

Som sagt, tror ju inte riktigt på det här. Tar ju inte Bibelns bokstavligt talat men tack för din tid och det är intressant läsning
2015-05-10, 13:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dissociative
Håller verkligen med om att man inte kan tolka uppenbarelseboken som moderna fenomen. Det är bara åt helvete för långsökt. Men det är dock intressant ändå.

Angående Uppenbarelseboken. I högstadiet berättade min lärare i Svenska och Engelska (som är kristen) att det har dykt upp teorier om att Aposteln Johannes skrev Uppenbarelseboken på ön Patmos under påverkan av hallucinogena. Och att detta skulle förklara hans "uppenbarelser" han skriver om i uppenbarelseboken Köper det inte til 100% men det skulle kunna vara en bra förklaring.
Visst aer Uppenbarelseboken Dagsaktuell. Jesus sjaelv sade ju att alla personer foedda 1948, daa Israel aateruppstod, Inte skall ha avlidit daa Han kommer aater.
2015-05-10, 13:51
Medlem
Flera ateistiska politrucker inom EU har motionerat om att Censurera vissa delar i Bibeln, bl.a Uppenbarelseboken som vael tycks bli alltmer Otaeck.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in